اضطراب تا تابستان ۹۵ ادامه دارد/ هول و ولای المپیکی !

درست در میانه تابستان ۹۵ ورزش ایران محصول چهار سال تلاش خود را پس از هفدهمی رضایت بخش در المپیک ۲۰۱۲ لندن درو می کند. ۱۵ مرداد ماه در ریودوژانیرو کاروان ورزش ایران در ورزشگاه معظم ماراکانا رژه می رود و عزمش را برای به چنگ آوردن بیش از ۴ مدال طلا در برزیل نشان […]

011445درست در میانه تابستان ۹۵ ورزش ایران محصول چهار سال تلاش خود را پس از هفدهمی رضایت بخش در المپیک ۲۰۱۲ لندن درو می کند. ۱۵ مرداد ماه در ریودوژانیرو کاروان ورزش ایران در ورزشگاه معظم ماراکانا رژه می رود و عزمش را برای به چنگ آوردن بیش از ۴ مدال طلا در برزیل نشان می دهد.

 

به گزارش مازند اسپرت؛ در لندن به پشتوانه مدال های سه گانه طلای کشتی فرنگی و طلای دسته فوق سنگین فرنگی وزنه برداری به نتیجه ای درخور دست یافتیم که نیمی از مدال های طلا که تعیین کننده در جدول رده بندی کشورهاست، توسط مازنیی ها کسب شد. قاسم رضایی و بهداد سلیمی در لندن طلایی شدند و کمیل قاسمی هم به مدال برنز دست یافت تا مازندران در مجموع هم یک چهارم مدال های کاروان ایران را کسب کند. جالب اینکه هیچگاه مازنی ها نتوانسته بودند بیش از یک مدال در هر دوره کسب کنند ولی در لندن آن را سه برابر کردند تا حالا برای ریو ۲۰۱۶ امیدها به مرغوبیت مدال های مازنی ها افزونتر هم شود.
اگر چه هنوز هم زود است تا بطور دقیق از تعداد نفرات اعزامی مازندران به المپیک ریو گفت اما به نظر می رسد حضور ۵ ورزشکار قطعیت پیدا کرده و ۱۳ تن دیگر هم این بخت را دارند که تابستانی به یادماندنی را در امریکای جنوبی بگذرانند.

بلیت های صادر شده

در میان ورزشکاران استان که بخت شرکت در المپیک برزیل را دارند، سید احمد محمدی، حسن یزدانی و قاسم رضایی از کشتی، بهادر مولایی از وزنه برداری و فرزان عاشورزاده از تکواندو وضعیت کاملا تثبیت شده ای دارند و بعید است که مسافر ریو نشوند مگر اینکه دچار مصدومیت هایی شوند که یک تراژدی را برایشان رقم بزند.
سید احمد محمدی در دو سال گذشته در قهرمانی جهان به مدال رسیده و در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد از برترین های دنیا به حساب می آید. این کشتی گیر قائمشهری سرشار از انگیزه است و مهمتر اینکه اعتماد قطعی رسول خادم ریاست فدراسیون و سرمربی تیم ملی را متوجه خود می بیند. اگر چه مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد تعیین کننده است اما سید احمد محمدی با این توان و تجربه حتی به مسعود اسماعیل پور دیگر ستاره کشتی مازندران برای پوشیدن دوبنده ۶۵ کیلوگرم در المپیک سخت می گیرد. در هر صورت مسافر این وزن یک مازنی خواهد بود  که محمدی برای اینکه اولین بار به چنین آوردگاهی برود، مصمم است.
در ۷۴ کیلوگرم گذر از حسن یزدانی محال تلقی می شود. در نگاه اهالی ورزش او بطور حتم در انتخابی تیم ملی رقبایش را از میدان به در می کند و دوبنده را می پوشد. رشد عجیب و یکباره یزدانی و کسب نقره جهان در لاس وگاس و مورد وثوق بودن خادم کارش را راحت تر می کند. یزدانی همانند سید احمد محمدی با نیروی جوانی و انگیزشی فوق العاده شانس دستیابی به مدال هم به شمار می رود و بسیاری در انتظار تقابل او با جردن باروز قهرمان نامی امریکایی ها هستند.
قاسم رضایی برای دفاع از عنوان قهرمانی اش در المپیک پیشین تمرینات سختی را گذرانده است. محمد بنا سرمربی تیم ملی چندی پیش تاکید کرد که فقط قاسم می تواند در وزن ۹۸ کیلوگرم برای المپیک مدال بگیرد با این حال مسابقات انتخابی در پیش است. رضایی در اوج قوای تجربی و روانی است و تنها کشتی گیر فرنگی کار ایرانی است که در رنکینگ برترین های جهان در میان سه نفر برتر وزن خود قرار دارد. او بارها گفته پیش از خداحافظی از میادین قهرمانی دوست دارد که دومین مدالش را از المپیک ها بگیرد.
بهادر مولایی با اینکه در شرایط مناسبی نیست و در قهرمانی جهان ۲۰۱۵ به دور از انتظار دیده شد اما می تواند با بازگشتن به فرم مطلوبش برای مدال آوری در دسته فوق سنگین المپیک تلاش کند. او در حالی که بهداد سلیمی در وضعیت اضطرار جسمانی است، از معدود وزنه برداران کشورمان است که شاید توان مدال گرفتن در ریو را داشته باشد.
اما فرزان عاشورزاده که در دو سال گذشته در حد یک فوق ستاره در تکواندوی جهان مطرح شده و با قدرت و صلابت در صدر رنک بهترین های جهان در وزن اول تکواندوی دنیا به المپیک صعود کرده، چاره ای ندارد جز اینکه صاحب مدال شود! انتظار از فرزان بالاست و همه می خواهند تا او مثل قهرمانی جهان ۲۰۱۵ طلایی شود. فرزان نخستین تکواندوکای مردی است که از مازندران به المپیک می رود و می تواند اولین مدال آور برای مازنی ها پس از کشتی و وزنه برداری هم باشد.

صف انتظار

شماری از بهترین های مازنی ورزش ایران در هول و ولای این هستند که هر چه زودتر بلیت اعزام و سفر به المپیک ۲۰۱۶ ریو را بدست آورند. شانس های به جای مانده مازندرانی را مرور کنید:

نوشاد یا نیما عالمیان: این دو برادر نمی گذارند تا بلیت برای پینگ پنگ باز دیگری صادر شود. آنها در مسابقات گزینشی آسیای میانه بر سر تک مجوز حضور در المپیک با دیگر رقبایشان مصاف می دهند. نوشاد در لندن مسابقه داده ولی نیما از برادر بزرگترش در چند ماه گذشته بهتر ظاهر شده و نفر اول ایرانی ها در رده بندی جهانی است.

رضا یزدانی یا عباس طحان: یکی از آنها در وزن ۹۷ کیلوگرم دوبنده تیم ملی کشتی آزاد را می پوشد و با دوپینگی اعلام شدن محمد حسین محمدیان، رقابت آنان محدود تر شده است. یزدانی در دو المپیک قبلی شکست خورده که کنار رفتن او در عین شایستگی اما به دلیل مصدومیت، یکی از تاسف بارترین اتفاقات برای ورزشی ها در المپیک لندن بود اما با پشتوانه چهار مدال جهانی اش می آید. عباس طحان هم در رقابتهای جهانی ۲۰۱۵ به مقام پنجم رسید تا حریف سرسختی برای یزدانی عنوان دار باشد. در هر صورت یکی از آنها در پایان مسابقات انتخابی دوبنده تیم ملی را خواهد پوشید.

بهداد سلیمی: نمی توان به جرات گفت که حتما به المپیک می رسد. در بهترین حالت در شروع سال آینده برای دفاع از طلای لندن به تمرینات باز می گردد اما آسیب دیدگی شدید زانویش شاید نگذارد تا در زمان مورد نظر آماده گردد.

مجتبی عابدینی: فاصله زیادی تا سهمیه گرفتن برای المپیک ندارد اما هنوز باید این شمشیرباز مازنی در مسابقات معتبر شرکت کند و امتیاز بگیرد. در المپیک لندن هم حضور داشت.

جاسم دلاوری: با پیوستن به تیم بوکس نیمه حرفه ای ایران در صدد است تا سهمیه شرکت در المپیک را بگیرد. این مشتزن مازنی می تواند جای مهدی طلوتی همولایتی خود را بگیرد که در لندن با یک برد و یک باخت حذف شد.

عادل غلامی و مجتبی میرزاجان پور: اگر والیبال ایران المپیکی شود، حتما این دو بازیکن را با خود خواهد داشت. این دو مازنی که در سه سال گذشته از ارکان تیم ملی بودند اردیبهشت ۹۵ در ژاپن به دنبال راهیابی به المپیک خواهند بود.

بشیر باباجان زاده: در وزن آخر تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک لندن بود و در یکچهارم نهایی کنار رفت. باید در انتخابی تیم ملی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم برگزیده شود و باز هم المپیک را تجربه کند.

کمیل قاسمی: دارنده مدال برنز المپیک لندن است. پر روحیه است ولی در مسابقات انتخابی تیم ملی با وجود رقبایی قدرتمند کارش دشوار است. اعتماد به کمیل همیشه پاسخی مثبت در میادین داشته است.

کیوان قنبرزاده یا وحید صدیق: خیلی دور از دسترس نشان می دهد اما در هر صورت این دو ورزشکار دوومیدانی استان برای رفتن به المپیک در حال تمرین هستند. کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع و وحید صدیق در پرش سه گام امیدوار هستند که ناممکن را محقق کرده و دوومیدانی مازندران برای اولین بار، المپیک را تجربه کند.