(گفتگو) امید اخوان رستمی از تلاش کوهنوردان رستمکلایی برای فتح قله‌های بلند جهان میگوید

رستمکلا یکی از شهرهای تابعه شهرستان بهشهر است که با وجود جمعیت حدود ۱۰ هزار نفری‌اش مملو از استعدادهای ورزشی است. در سال‌های گذشته توجه زیادی به فراهم شدن زیرساخت‌های ورزشی در این شهر نشد. اما با همه این کمبودها، ورزشکاران این شهر بی‌توجه به نارسایی‌های فراوان و محدودکننده، دنبال آن بودند تا جای خود […]

رستمکلا یکی از شهرهای تابعه شهرستان بهشهر است که با وجود جمعیت حدود ۱۰ هزار نفری‌اش مملو از استعدادهای ورزشی است. در سال‌های گذشته توجه زیادی به فراهم شدن زیرساخت‌های ورزشی در این شهر نشد. اما با همه این کمبودها، ورزشکاران این شهر بی‌توجه به نارسایی‌های فراوان و محدودکننده، دنبال آن بودند تا جای خود را در میان مدال‌آوران استانی و افتخارآفرینان ملی باز کنند.

به گزارش مازند اسپرت؛  از ۳ سال پیش که نمایندگی اداره ورزش و جوانان در این شهر کوچک راه‌اندازی شد، رشته‌های ورزشی این شهر جان تازه‌ای گرفتند که استقلال هیات‌های ورزشی از بهشهر و راه‌اندازی دفاتر این هیات‌ها در رستمکلا، بخشی از خون تازه دمیده شدن در کالبد ورزش شهر کوچک رستمکلا بود. یکی از این هیات‌های تازه راه‌اندازی شده رستمکلا، هیات کوه نوردی است که خردادماه سال گذشته از هیات بهشهر جدا شد و در مدت اندک نشان داد این ورزش در رستمکلا دارای ظرفیت و استعدادهای فراوان و کم‌نظیری است.

 «امید اخوان رستمی» رییس جوان این هیات ورزشی از سال ۹۰ کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای و تخصصی آغاز کرد و پس از گذراندن دوره‌های تخصصی کوهپیمایی مقدماتی، نقشه‌خوانی و کار با GPS، سال ۹۱ اقدام به ثبت نخستین گروه کوهنوردی و غارنوردی با عنوان راغ(به معنای نوک و دامنه کوه) رستمکلا در هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بهشهر کرد.

 از آن‌جا بود که اندیشه استقلال هیات کوهنوردی رستمکلا به سرش افتاد و در نهایت خردادماه سال گذشته این اتفاق افتاد و هیات رستمکلا با ریاست «امید اخوان» راه‌اندازی شد. با نخستین رییس هیات کوهنوردی رستمکلا در مورد شرایط، کمبودها و ظرفیت‌های این رشته به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

  • حال و روز کوهنوردی رستمکلا چگونه است؟

    زمان زیادی از راه‌اندازی هیأت و تلاش برای ساختارمند شدن فعالیت کوهنوردان و علاقه‌مندان به این رشته در رستمکلا نمی‌گذرد. اما روزافزون شدن رونق این رشته و افزایش چشمگیر تعداد علاقه‌مندان و ورزشکاران حرفه‌ای این رشته، نشان دهنده وجود ظرفیت و استعداد آن است. در حال حاضر گروه‌های راغ، کوروش، میان‌دوک آقایان، میان‌دوک بانوان و مرزآمن گرجی‌محله با بیش از ۱۰۰ کوهنورد زن و مرد، به صورت مستمر و هفتگی فعالیت می‌کنند که با توجه به شرایط کنونی، افزایش تعداد گروه‌ها و ورزشکاران فعال در این رشته دور از انتظار نیست. پیاده‌روی‌های منظم به ارتفاعات اطراف، برنامه ثابت این گروه‌ها است.

  • در مدت زمان استقلال هیات و راه‌اندازی گروه‌های کوهنوردی رستمکلا، این گروه‌ها چه برنامه و صعودهایی را انجام دادند؟

    گروه‌های کوهنوردی رستمکلا تاکنون صعودهای فراوانی به قله‌های بزرگ و معروف ایران از دماوند، پسندکوه از ارتفاعات قلل علم‌کوه و تخت‌سلیمان داشتند. علاوه بر آن، غارنوردی و آبشارنوردی هم از جمله دیگر فعالیت‌های کوهنوردان رستمکلایی است. در سال ۹۴ این هیأت بر اساس خط و مشی وزارت ورزش و جوانان و برنامه‌های فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران برای تعمیم و گسترش بیشتر ورزش کوهنوردی در بین علاقه‌مندان، آن را سرلوحه اهداف خود قرار داده. از این رو با راه‌اندازی گروه‌ها و تلاش برای آموزش کوهنوردان و برگزاری دوره تخصصی هواشناسی یک گام دیگر در رسیدن به اهداف مورد نظر برداشت.

  • برنامه‌های جنبی یا گسترش فعالیت‌های مربوط به کوهستان و کوهنوردی هم مد نظر شما قرار دارد؟

    بله. اهداف و برنامه‌های هیات، فقط محدود به کوهنوردی نیست. با پژوهش‌های فراوان به این نتیجه رسیده‌ایم که در رستمکلا علاقه‌مندی زیادی به فعالیت در رشته‌های مرتبط با کوه وجود دارد. به همین دلیل به دنبال آن هستیم با راه‌اندازی کمیته دوچرخه کوهستان و شناسایی کوه‌ها، دره‌ها، دیوارها و تلاش برای رشد فرهنگ و اخلاق کوهنوردی، مطالعه، بررسی و برنامه‌ریزی برای گروه‌های کوهنوردی در استفاده مطلوب از اوقات فراغت جوانان، بزرگسالان و رشد و تقویت توانمندی کوهنوردان گروه‌ها تلاش کنیم.

  • موقعیت طبیعی منطقه برای گسترش این ورزش چگونه است؟

     خوشبختانه در منطقه، کوه‌ها و ارتفاعات فراوانی وجود دارد که تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی برای صعود منظم و متوالی، جاذبه‌های لازم را برای افراد علاقه‌مند به این رشته با حضور در کوه‌های جدید در هر برنامه ایجاد کنیم.
    از جمله ویژگی‌های مثبت کوه‌های مازندران، همجواری با چشمه‌های گوارا و طبیعت بسیار بکر و چشمنواز است که موجب افزایش انگیزه در گروه‌های سنی گوناگون می‌شود.

  • پیش‌بینی شما از آینده کوهنوردی رستمکلا چیست؟

    برنامه‌های بلندمدتی برای رشد هرچه بیشتر کوهنوردی این شهر داریم. یکی از اهداف مورد نظر، پیدا کردن جوانان مستعد و علاقه‌مند برای فعالیت حرفه‌ای در این رشته است. در میان بیش از صد نفری که در حال حاضر به کوهنوردی در رستمکلا مشغول هستند، چهره‌های جوانی حضور دارند که می‌توانند آینده این رشته را برای حضور در تیم ملی تضمین کنند.
    به عنوان مثال «احمد آهنگر» یکی از جوانان پرامید کوهنوردی رستمکلا است که با توجه به فعالیت مستمر در دوره‌ها و اردوهای مختلف امداد و نجات کوهستان ما را به ظهور ستاره‌ای درخشان در کوهنوردی کشور امیدوار کرد.

  • احتمالا به فتح قله‌های معروف جهان هم فکر می‌کنید؟

    قطعاً همین‌طور است. گام بعدی هیات کوهنوردی رستمکلا، گسترش فعالیت‌ها به منطقه خارج از شهرستان و استان است. کوهنوردان رستمکلایی علاقه و انگیزه زیادی برای صعود به قله‌های مرتفع خارج از کشور دارند که اطمینان دارم در آینده بسیار نزدیک به آن خواهیم رسید.
    در کنار برنامه‌های مربوط به صعود و قله‌نوردی‌ها، برگزاری دوره‌های تخصصی سنگ‌نوردی مقدماتی و غارنوردی مقدماتی، تئوری سازمانی، پزشکی مقدماتی غارنوردی و مقدماتی دوره برف و یخ و فعالیت تخصصی در اکتشاف و نقشه‌کشی غار، در دستور کار دائم این هیأت قرار دارد.
    شاید در با برگزاری این دوره‌ها، با توجه به ظرفیت‌های ناشناخته منطقه، غارهای جدید و موقعیت‌های ویژه‌ای را در منطقه کشف کردیم و این‌گونه بخشی از ناشناخته‌ها را برای استفاده همگانی از آنها شناسایی و معرفی کنیم