ترافیک سنگین وزن های مازنی برای المپیک/کمیل و یک جین غول دیگر!

قدیمی ها دیگر نمی گویند یادش بخیر، آنها با کمیل قاسمی همان دوران اقتدار را در وزن آخر کشتی دیده اند. زمانی رضا سوخته سرایی برای مازنی ها از قهرمانی آسیا و جهان مدال می گرفت و حالا چند سالی است که کمیل همان خاطرات را تداعی کرده است. به گزارش مازند اسپرت؛سوخته که دیگر […]

8قدیمی ها دیگر نمی گویند یادش بخیر، آنها با کمیل قاسمی همان دوران اقتدار را در وزن آخر کشتی دیده اند. زمانی رضا سوخته سرایی برای مازنی ها از قهرمانی آسیا و جهان مدال می گرفت و حالا چند سالی است که کمیل همان خاطرات را تداعی کرده است.

به گزارش مازند اسپرت؛سوخته که دیگر در تهران زندگی می کند و در تقسیمات جغرافیایی بر مبنای محل تولدش گلستانی است، در جوتاندارو اولین مدال تاریخ کشتی ایران را در سنگین وزن آسیا گرفت. او ۴۷ سال پیش در هند صاحب گردن آویز زرین آسیا شد و سپس در قهرمانی قاره کهن در کشتی فرنگی شرکت کرد ولی چه پیش از آن طلای خاطره انگیز و چه بعد آن به مدال جهانی رسید. در ۱۹۷۸ در جهانی مکزیکوسیتی نقره ای شد و همین رنگ مدال را در مسابقات سال ۱۹۸۱ در اسکوپیه یوگسلاوی سابق بدست آورد.

پس از آن کشتی سنگین وزن ایران در رده بزرگسالان نام و نشانی نداشت و خود را محدود کرد به تک مدال برنز هادی پورعلیجان که در قهرمانی آسیا، آلماتی ۲۰۰۴ به مدال برنز رسید. تازه دو سال بعد در رده جوانان کمیل قاسمی رخ نمایاند و خودش را به سطح بهترین های ایران رساند. این پسر بااخلاق جویباری بدون حرف و حاشیه با امیدواری تمرین می کرد و رسول خادم را متقاعد کرد تا این جنگنده خام را  روانه تاشکند کند و در قهرمانی آسیا شرکت کند. قاسمی مطمئن پیش رفت و فقط در فینال باخت. همان صحنه کافی بود تا کمیل توانایی هایش را نشان دهد. در آوردن دوبنده از تن فردین معصومی یل آن روزهای وزن ۱۲۰ کیلوگرم معجزه بود اما کمیل با اینکه به یک وزن بالاتر رفته بود، جنگید و در میان بهت همگان روانه المپیک ۲۰۱۲ بود.

در آنجا هم بی آنکه امتیازی را بدهد و پس از شکست مقابل اسطوره روس تبار ازبکستانی آیتور تایمازوف در قانون خم گیری سابق، و شکست دادن کشتی گیر بلغاری الاصل امریکایی ها تراول دلاگنف گرد و خاک به راه انداخت و به مدال برنز دنیا دست یافت. بدین ترتیب بهترین نشان تاریخ کشتی مازندران در سنگین وزن بدست آمد. کمیل تبدیل شد به یک ستاره و زندگی اش تغییر کرد اما او عوض نشد که هیچ، محبوبیتش حتی پس از رقابتهای جهانی ۲۰۱۳ بوداپست بیشتر شد. قاسمی به دلاگنف باخت و اشک ریزان به خانه برگشت ولی مصمم بود و پس از اینکه در آسیایی ۲۰۱۴ و در آستانه قزاقستان طلا گرفت، رای موافق خادم را برای رفتن به جهانی تاشکند ۲۰۱۴ گرفت. او در آنجا نمایش درخشانی داشت و بعد از در هم کوبیدن حاجی مراد گاتسالوف کشتی گیر شهیر و پرافتخار روس ها به جنگ طاها آکگل جوان غیور ترک ها رفت. کمیل در دیدار فینال دیر شروع کرد و فقط چند ثانیه کم آورد تا به طلا برسد. کماکان دوبنده اصلی تیم ملی بر تن کمیل بود و با وجود اینکه در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ در کره جنوبی شرکت داده نشد، اما همگان می دانستند که قاسمی مرد اول سنگین وزن هاست. کمیل اما در دوحه ۲۰۱۵ و در سومین دوره قهرمانی آسیای خود آماده نبود.

مصدومیت زانو داشت و کمی هم بی احتیاط کشتی می گرفت. در شرایطی که او از معروفترین کشتی گیران حاضر در قطر بود و برایش طلا را کنار گذاشته بودند روی یک غافلگیری مقهور جسارت آیال لازارف قرقیزستانی شد و نقره گرفت. دوحه انگار برای کمیل شروع یک ناکامی بود که نگاه دوستداران کشتی را در مشهد مقدس بغض آلود کرد. او در وضعیت جسمانی کاملا تحلیل رفته روی تشک رفت و به راحتی مغلوب پرویز هادی و جعفر شمس ناتری شد تا وداعی تلخ و باورنکردنی با رقابتهای جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس امریکا داشته باشد. در آن مسابقات پرویز هادی با نمایشی اسفبار باخت تا همچنان به نظر آید که توان شرکت در رویدادهای بزرگ را ندارد و لازم است تا دوباره کمیل بازگردد.

این در شرایطی است که قاسمی برای اینکه دوبنده تیم ملی را در المپیک ۲۰۱۶ ریو بر تن کند، باید از پس پرویز هادی آذری رقیب چند سال اخیرش، امین طاهری تهرانی نفر دوم جوانان جهان و چهره هایی مثل محمد رضا آذرشکیب البرزی و سید احمد رسولی گلستانی هم بگذرد. جالب اینکه کمیل چند رقیب در خود استان دارد که ترافیک سنگین سنگین وزن ها را در مازندران نمایان می کند. این تعداد سنگین وزن در مازندران که همواره در دو دهه گذشته دستش خالی بود، جذاب است.

 

aaa

جعفر شمس ناتری

در مسابقات انتخابی تیم ملی دوم شد و در رقابتهای آتی هم با جسارت به میدان می آید. چالوسی است و پهلوانانه کشتی می گیرد. نتایجش همیشه غیر قابل پیش بینی است. می تواند معادلات را باز هم برهم بزند.

جابر صادق زاده

چندی پیش برای دومین بار پهلوان کشور شد و پرویز هادی و عبدالله قمی را برد. سال ۲۰۱۱ در رومانی قهرمان جوانان جهان شد. در آن سال در جام جهانی آلمان و قهرمانی آسیا در اندونزی هم قهرمان شد و روی هم در سه مسابقه یک امتیاز هم نداد! باتجربه تر شده ولی لازم است فنی تر کشتی بگیرد. این قائمشهری می تواند رقیب جدی برای هر مدعی باشد.

عبدالله قمی

اهل نوشهر است و سال ۲۰۱۳ در بلغارستان نایب قهرمان جوانان جهان شد. پیشرفت خوبی داشته اما نیروی جسمانی اش برای پیروزی کم است. یک استعداد خیره کننده برای آینده سنگین وزن محسوب می شود و حتما در سال های بعد فرصت ملی پوش شدن را بدست می آورد.

ایمان حسینی

کشتی گیر بابلی است که چند ماه پیش در جوانان جهان در برزیل صاحب نشان نقره شد اما در یک وزن پایین تر. تازه به وزن بالا آمده و خیلی بعید است شاهکاری خلق کند ولی از حالا دنبال کسب تجربه است و شاید کمیل قاسمی جدید کشتی مازندران باشد.

رضا موسوی

او هم بابلی است و سال گذشته در جام سرکیسیان ارمنستان به مدال طلا رسید و سر زبان ها افتاد. استمراری در پیروزی ها نداشته و به یکباره از توجه مربیان تیم ملی بی بهره ماند. شنیده می شود که قصد دارد به یک کشور خارجی رفته و اینگونه فرصت حضور در میادین را بیابد!

پویا رحمانی

سنگین وزن آملی هاست که مدتی به واسطه استعدادش مورد نظر مربیان بود ولی پس از چند مسابقه کنار گذاشته شد. انرژی بدنی بالایی دارد و می تواند مشکل ساز برای حریفان باشد. پر روحیه است و با قدرت برای رقابت می آید.