تحلیلی از مازنی های گمنام لیگ برتر والیبال بانوان/ستاره هایی که جای دیگر می درخشند!

والیبال در مازندران فقط در انحصار مردان نیست و خانم ها توان رسیدن به تیم های ملی را نشان داده اند. در سال های اخیر که رغبت بیشتری به استفاده از نیروهای مازنی در تیم های ملی دیده شده، بانوان هم پا به پای مردان آمدند اما انگار محکوم هستند که شناختی از آنان وجود […]

banoooوالیبال در مازندران فقط در انحصار مردان نیست و خانم ها توان رسیدن به تیم های ملی را نشان داده اند. در سال های اخیر که رغبت بیشتری به استفاده از نیروهای مازنی در تیم های ملی دیده شده، بانوان هم پا به پای مردان آمدند اما انگار محکوم هستند که شناختی از آنان وجود نداشته باشد.

به گزارش مازند اسپرت؛ عادل غلامی و مجتبی میرزاجان پور در تیم ملی مردان نقش خود را به عنوان یاران محوری ایفا کرده اند و درخشیده اند و درست همین کار را در تیم بانوان منا خواجه کلایی و سودابه باقر پور انجام داده اند.
در رده های پایین تر هم شمار مازنی های بانو که همطراز مردان به عضویت تیم های ملی در آمدند کم نیست که هیچ، در میان رشته های گروهی ورزش استان بی نظیر است اما چه سود که یک مشکل بزرگ داریم.

با اینکه والیبال بانوان تازه چند سالی است بال و پر گرفته و صاحب سر و شکل درستی شده اما نبودن مازندران در سطح اول مسابقات لیگی کمی برخورنده است بخصوص اینکه توانایی های بانوان مازنی تثبیت شده است.

در تمام این سال ها، مازندران تنها در دو نوبت تیمداری در لیگ برتر والیبال کشور را تجربه کرده که یک بار طعم رسیدن به سکوی قهرمانی را داشته است.
تیم نفت مازندران چهار سال پیش به عنوان سومی لیگ رسید و حتی در ترکیب خود از بازیکنان خارجی و برزیلی سود می برد. سال پیش هم تیم بابلسر وارد لیگ شد که از ابتدا هم معلوم بود پشتوانه ادامه شرکت در لیگ برتر را ندارد. با اینهمه استعداد و بازیکن شاخص چاره ای نمانده تا مثل بسیاری از ورزش ها چشم مان به ستاره های همولایتی باشد که در خارج از مرزهای استان و در ترکیب تیم های دیگر بازی می کنند.

در این فصل لیگ برتر والیبال که به نیمه راه آن رسیده ایم، ۵ بازیکن مازنی در ترکیب تیم های مختلف هستند. آنها در ۴ تیم از ۷ تیم حاضر تقسیم شده اند و ۴ تن آنها یاران کلیدی تیم های خود محسوب می شوند با این حال کاملا پیداست که می توانیم شمار داشته های مان را افزایش داده و این تنها در صورت داشتن تیمی در لیگ برتر ممکن است. چهره هایی مثل سارا آقاجانی، فاطمه قنبری، افسانه ابراهیم نژاد، فائزه قاضی پور، نسترن مهری، بهاره سلیمی زاده، مهناز بهشتی زاده، الهام درویش و فاطمه ساداتی و چند استعداد ناب دیگر باید جایی مطلوب برای نمایش قابلی های خود داشته باشند که آنجا فقط می تواند لیگ برتر باشد. در چنین شرایطی این ۵ بازیکن شاغل در لیگ برتر نوید بخش هستند که از نظر نیروی انسانی موثر هیچ کم نداریم و می توانیم با هر استانی رقابت کنیم.

4111000

منا خواجه کلایی؛ شماره یک

در دوران نوین والیبال بانوان استان حکم یک پیشقراول را داشته و پرچم دست اوست. بهترین بازیکن همه ادوار والیبال بانوان و صاحب بیشترین تعداد بازی های ملی است. او که مهدیه هم نام دارد و ۲۷ ساله است در بابلسر متولد شده و عضو ثابت تیم ملی است. ۱۷۹ سانتی متر قامت اوست و در فصول پیشین می توانست با اختلاف بهترین آبشاریست و مدافع لقب گیرد. سال هاست در رویدادهای بزرگ برای تیم ملی به میدان رفته و بازی هایش مورد تحسین قرار گرفته است. امسال برای تیم گاز تهران بازی می کند و شماره یک را بر تن دارد. با وضعیت مطلوب فنی و روحی که دارد چند سال آینده هم می تواند خیال مازندران را از داشتن حداقل یک ملی پوش آسوده نگه دارد. چند سال پیش که نفتی ها از مازندران نماینده والیبال شمال شدند، عرق خود را نشان داد و برای استانش بازی کرد.

سودابه باقر پور؛ محور ذوبی ها

پس از خواجه کلایی به تیم ملی بزرگسالان راه یافت. در مسابقات کشوری بود که چنان عالی ظاهر شد که توجه تیم های لیگ برتری را جلب کرده و ۳ سالی می شود در سطح اول باشگاهی حضور دارد. ۲۵ ساله است و اهل بابل. او یکی از مدافعان برتر لیگ به شمار می رود و بارها در مسابقات حساس بازی کرده و حتی بازیکن اصلی تیم ملی بوده است. امسال عضو تیم ذوب آهن اصفهان است و از نفرات قابل این تیم پرسابقه محسوب می گردد. او نیز شرایط سنی ایده آلی دارد و با قامت بلندش، جایگاهش را در تیم ملی حفظ خواهد کرد.

رخساره سائری؛ لیبروی پدیده

در نخستین سال حضورش در بالاترین سطح مسابقات والیبال بانوان کاری کرده که از او به عنوان پدیده یاد شود. قائمشهری است و ۲۶ ساله و با ۱۶۰ سانتی متر قامت پیراهن شماره ۱۸ تیم شهرداری تبریز را می پوشد. او تنها بازیکن غیر بومی آذری هاست که تبدیل شده به لیبروی اول تیمش. مادرش روفیا امیری بازیکن قدیمی و پیشکسوت است و والیبال را نزد خاله اش سهیلا امیری مربی خوب استان فرا گرفته است. به قدری در تست گیری تبریزی ها خوب بوده که بدون تجربه آنچنانی به ترکیب وارد شده و با انگیزه ای که دارد، می تواند جدیدترین دعوت شده مازنی ها به اردوی تیم ملی بزرگسالان باشد.

شمیم کیا احمدی؛ آینده خوش

با فقط ۲۲ سال سن و با شماره ۱۲ بازیکن تیم سایپای تهران است. او بابلسری است و اولین سال حضور در چنین لیگی را می گذراند. آینده خوبی دارد و توسط تیم سایپا به طور ثابت در قطر پاسور به کار گرفته می شود. قبلا در تیم های شهرش و استان سوابق بازی دارد ولی در سایپا بازیکن خوبی شده و به لطف جوانی اش می تواند در آینده نزدیک حتی مورد توجه مربیان باشد.

فاطمه بودش؛ تازه وارد

بازیکن بسیار جوانی است که سایپا او را از نور به خدمت گرفته اما خیلی مورد استفاده قرار نمی دهد چون هنوز تجربه لازم را ندارد منتها از کلاس درس لیگ برتر استفاده می کند. او که ۱۹ سال سن دارد، شماره ۱۵ سایپا را می پوشد و از پشتوانه های والیبال مان ست.

ستنا آصفی؛ آنالیزور دقیق

یکی از رموز بازی های خوب تیم دانشگاه آزاد در لیگ برتر کشور، برخورداری این تیم از یک آنالیزور شایسته است. ستنا آصفی این کار را برای تیم مدعی دانشگاه آزاد به خوبی انجام می دهد. او قائمشهری است و عملکردش مورد توجه قرار دارد. او در جام باشگاههای آسیا هم آنالیزور دانشگاه آزاد بود و همین وظیفه را در تیم ملی جوانان بر عهده داشته است.

نرگس افشین؛ بهترین داور مازندران

داور فعال و برجسته بین المللی مازندران که بدون تردید بهترین گزینه در میان همکارانش در استان است تا لقب بهترین را برایش به کار ببریم، در لیگ برتر کشور دیدارهای مهم را قضاوت می کند. او هم از نمایندگان شایسته استان در لیگ برتر بانوان قلمداد می شود. افشین از معدود داوران مازندرانی است که در مسابقات قاره ای هم به قضاوت پرداخته است. ستنا آصفی دختر این داور شناخته شده است.