واکنش IOC به برگزاری انتخابات کمیته المپیک با اساسنامه قدیمی

اینکه «کمیته بین المللی المپیک نسبت به برگزاری انتخابات کمیته المپیک با اساسنامه قدیمی ایرادی وارد خواهد کرد یا نه» موضوعی است که در گفتگوی مهر با یک کارشناس بررسی شد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،قرار است ۲۵ دی ماه چهل و پنجمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک برگزار و انتخابات این کمیته نیز انجام شود. اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک اما هنوز تصویب نهایی را نگرفته و بر همین اساس طبق صحبت های مطرح شده، قرار است اساسانامه فعلی کمیته که انتخابات چهار سال پیش نیز بر اساس آن برگزار شد، ملاک کار قرار بگیرد.

این در حالی است که کمیته بین الملی المپیک (IOC) پیش نویس اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک را تائید کرده است. قرار بود بعد از این تائید اولیه، روند داخلی مصوبه اساسنامه هم پیگیری شود تا به منظور تائید نهایی مجددا برای IOC ارسال شود. بنابراین این سوال مطرح است که «آیا کمیته بین المللی المپیک با لحاظ کردن اینکه اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران اصلاح شده و حتی تائیدیه مرحله اول را هم گرفته است، نسبت به برگزاری انتخابات با اساسنامه قدیمی ایرادی وارد نمی کند؟»

هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی ورزش که به واسطه حضور در دوره های بین المللی نحوه نگارش اساسنامه، تجربه های زیادی در تدوین آنها دارد  به این پرسش پاسخ داد.

وی گفت: قاعدتا و با توجه به روند طی شده انتخابات باید بر اساس همین اساسنامه اصلاحی و جدید برگزار شود بخصوص اینکه برای کمیته بین المللی المپیک مسائلی مانند هیات وزیران و مصوبه دولت معنای ندارد اما در مجموع اگر انتخابی بودن افراد در مجمع انتخاباتی، تحت تاثیر قرار نگیرد IOC ایرادی به نتایج وارد نمی کند.

نصیرزاده در این رابطه توضیح بیشتری داد و یادآور شد: مهمترین مسئله برای کمیته بین المللی المپیک این است که انتخابی بودن افراد در نهادهای ورزشی تحت الشعاع تصمیم گیری های جدید قرار نگیرد. اگر طبق قانون باید فردی با رای گیری برای یک پست انتخاب شود اما وی به صورت انتصابی عهده دار این مسئولیت شود، قطعا IOC به آن ایراد وارد می کند اما خلاف این مسئله مشکل ساز نمی شود یعنی اگر فردی قرار است در پستی منصوب شود اما با رای گیری و لحاظ کردن نتیجه آن، انتخاب شود، ایرادی به آن وارد نخواهد بود.

این کارشناس حقوقی ورزش تصریح کرد: در مجموع حساسیت کمیته بین المللی المپیک روی نحوه انتخابات است و اصلا به کمیته بندی و شوراها کاری ندارد. در کل تاکید IOC این است که در مجامع انتخاباتی موضوع دموکراسی کاملا رعایت شود. بنابراین اگر انتخابات کمیته ملی المپیک بر اساس اساسنامه قدیمی برگزار شود اما به روند انتخابی بودن افراد هیچ خللی وارد نشود، مشکل ساز نمی شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم آیین نامه انتخاباتی تاکید کرد و گفت: تمام اساسنامه ها باید آیین نامه نحوه اجرا داشته باشند. اتفاقا این آیین نامه جزوی از اساسنامه است که بخش آخر آن را به خود اختصاص می دهد.  در این آیین نامه مسائلی مانند نحوه ثبت نام کاندیداها، مدت زمان نام نویسی، مدارک لازم برای انجام آن و … مشخص می شود.

نصیرزاده تاکید کرد: اساسنامه کمیته ملی المپیک که در حال حاضر ملاک کار این کمیته است بدون آیین نامه نحوه اجرا از دولت و هیات وزیران قبل مصوبه گرفت و همین مسئله انتقادی است که به این اساسنامه وارد می شود.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک هم بدون مشکل نیست، گفت: تدوین اساسنامه آداب و قوانین خاصی دارد که باید رعایت شود. این مسائل در تدوین اساسنامه قدیمی کمیته ملی المپیک رعایت نشده و در تدوین اساسنامه جدید هم به آن توجهی نشده است. اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک توسط علی کفاشیان در اختیار من قرار داده شد و من هم یک هفته روی آن کار کردم. شخصا با دبیرکل کمیته (شهنازی) صحبت کردم تا به برطرف کردن اشکالات آن کمک کنم. هدف من کمک کردن بود اما آنها نخواستند!

هوشنگ نصیرزاده تاکید کرد: در کل اما حساسیت نهادهای بین المللی و کمیته بین المللی المپیک روی ترکیب مجمع است. اگر این بخش مشکلی نداشته باشد، IOC انتقادی وارد نمی کند و رسیدگی به سایر مسائل را به خود مسئولان داخلی واگذار می کند.

/مهر