ولاسکو چطور کواچ را مغلوب کرد

جزیه و تحلیل آماری بازی ایران مقابل آرژانتین می گوید شاگردان کواج روز بدی را در حمله پشت سر گذاشتند. به گزارش مازند اسپرت:تیم ملی والیبال ایران صبح امروز، سه شنبه در اولین دیدار خود با نتیجه ۳ بر یک مغلوب آرژانتین شد. تجزیه و تحلیل دقیق علیرضا طلوع کیان، کارشناس آنالیز والیبال درباره این […]

جزیه و تحلیل آماری بازی ایران مقابل آرژانتین می گوید شاگردان کواج روز بدی را در حمله پشت سر گذاشتند.

به گزارش مازند اسپرت:تیم ملی والیبال ایران صبح امروز، سه شنبه در اولین دیدار خود با نتیجه ۳ بر یک مغلوب آرژانتین شد. تجزیه و تحلیل دقیق علیرضا طلوع کیان، کارشناس آنالیز والیبال درباره این بازی می گوید:

آرایش تیم ایران در ست اول

غلامی محمودی قائمی
عبادی معروف موسوی


آرایش تیم آرژانتین در ست اول

۱۵ ۷ ۱۱
۱۹ ۱۸ ۶

 

تاکتیک اصلی تیم ایران سرویس زدن برای کونته شماره ۷ آرژانتین بود که دریافت او به موفقیت کمتر از نصف یعنی۴۶ درصد تبدیل شد ولی در حمله کار خود را انجام داد و موفقیت ۶۲ درصدی داشت.

تیم آرژانتین برای سرویس خود با توجه به ۵ سرویس پرشی زن که داشت هر دو دریافت کننده ما رو تحت فشار گذاشت که البته بر روی حمله عبادی پور تاثیر بسزایی داشت و حمله میلاد به ۲۹ درصد رسید.

در این ست اکثر توپ هایی که توسط حریف گرفته می شد روی دست سعید معروف پاس داده شد که آرژانتین را در پایان ست از نظر حمله موفق تر از ایران نمود.

سعید معروف هم در استفاده از حملات سرعتی موفق بود.

البته اصلی ترین موضوع که باعث پیروزی تیم ایران در ست نخست گردید اشتباهات آرژانتین بودکه تعداد آن ۷ پوئن بود و در مقابل ایران کم اشتباه بازی کرد و ست اول را که ۲۱-۱۵ عقب بود با این حربه بر آرژانتین غلبه کرد.


آرایش تیم ایران در ست دوم

غلامی محمودی قائمی
عبادی معروف موسوی


آرایش تیم آرژانتین در ست دوم

۱۱ ۶ ۱۸
۷ ۱۵ ۱۹

 

در این ست تیم آرژانتین دو دنده آرایش اصلی خود را چرخاند تا پاسور این تیم از منطقه ۶ زمین استارت بزند یکی از اصلی ترین دلایل این حرکت یاران ایران و آرژانتین که مقابل همدیگر قرار میگیرند بود ضمن آنکه شماره ۶ قطر پاسور آرژانتین که عمکرد خوبی در ست نخست نداشت از جلوی تور شروع بازی را استارت بزند تا شاید بتواند بازی قابل قبولی به جای پشتخط زن چپ دست و اصلی آرژانتین خوزه لوییز گونزالس که مصدوم شده بود را داشته باشد.

در این ست با توجه موفقیت حمله ایران در حملات سرعتی ، معروف از سرعت در حمله استفاده نمود ولی همانند ست قبلی موفق نبود و کمی افت در موفقیت حملات سرعتی رخ داد.

در این ست تیم ایران تاکتیک سرویس را به سوی شماره ۱۸ آرژانتین برد که دریافت او با موفقیت ۵۰ درصدی همراه بود ضمن آنکه ۴ دریافت کونته آرژانتینی هم کامل روی سر پاسور آرژانتین رسید. با نگاهی به عملکرد دریافت اول آرژانتین معلوم است که ۳۰ درصد دریافت آرژانتین تقویت شد.

در اصل مهمترین عامل پیروزی آرژانتین در این ست ۳ دفاع موفق که تبدیل به امتیاز شد و دفاع های زخمی آرژانتین و ۲ پوئن مستقیم از سرویس برای آنها بود.


آرایش تیم ایران در ست سوم

غلامی محمودی قائمی
عبادی معروف موسوی


آرایش تیم آرژانتین در ست سوم

۱۱ ۷ ۱۸
۱۷ ۱۵ ۱۹

 

در ست سوم ولاسکو درس دیگری از مربیگری را آموخت! با وجود این که ست را پیروز میدان شده بود ولی آرایش اولیه خود را تغییر داد.

کونته شماره ۷ که بازیکن کلیدی او بود و در پست دریافت کننده قدرتی بازی میکرد را به عنوان قطرپاسور و بازیکن پشتخط زن وارد میدان کرد و قطر پاسور خود را که در دوست قبلی خوب کار نکرده بود و در حمله تنها ۳ امتیاز از ۱۱ حمله خود پوئن کسب کرده بودرا از زمین مسابقه خارج نمود. ضمن اینکه بازیکن چپ دست شماره ۱۷ وارد زمین گردید.

در اکثر اوقات مربیان آرایش تیم برنده را تغییر نمیدهند ولی کادر فنی آرزانتین با چشمان باز نقطه ضعف اصلی خود را پوشش داد و شاید کلید اصلی بازی همین مورد بود.

در این ست اگرچه تیم ایران در دریافت اول بهتر شد ولی حمله تیم آرژانتین با ۲۰ درصد افزایش نتیجه تغییر تاکتیک ولاسکو بود ضمن این که در دفاع روی تور ما پوئنی کسب نکرده و آرزانتین موفقیت بهتری داشت.


آرایش تیم ایران در ست چهارم

معروف عبادی غلامی
موسوی قائمی معروف


آرایش تیم آرژانتین در ست چهارم

۱۷ ۱۱ ۷
۱۵ ۱۹ ۱۸

 

در ست چهارم کادرفنی ایران هم در چرخش اولیه تغییر ایجاد کرد و هم غفور را جایگزین محمودی کرد.

در این ست تیم ایران افت محسوسی در حمله داشت که البته امیر غفور از این موضوع مستثنا بود و با حمله ۵۸ درصدی جایگزین خوبی برای محمودی ۵۳ درصدی شده بود.

تغییرات خوبی از سوی کواچ مشاهده شد بعد از آمدن مهدوی و صنوبری روند بازی کمی تغییر کرد مهدوی هوشیارانه پاسها را تقسیم کرد و از دفاع ضعیف شماره ۱۷ آرژانتین در مقابل غفور به نحو احسن استفاده کرد. در این ست دفاع تیمی ایران پیشرفت کرد و ۴ امتیاز به دست آوریم اما آرژانتین هم با ۶ دفاع پوئن از ما بهتر عمل کرده بود.

بهترین دنده دفاعی آرژانتین زمانی بود که کونته شماره ۷ ،سوله شماره ۱۱ و یار شماره ۱۸ آرژانتین یار جلو بودند و این همان پاسور منطقه ۶ حریف بود که در این بازی ۶ پوئن مستقیم از دفاع روی تور گرفتند و تیم ایران را به نوعی گیر انداخته بودند.

* نکته دیگر اینکه با حضور میرزاجانپور در زمین تیم ایران برای سرویسهای موجی از دو دریافت استفاده می کرد که مرندی مادامیکه سرویس آرژانتینی ها به سمت میرزاجانپور میامد برای دریافت میرزاجانپور را پوشش میداد که در این امر موفق عمل کردیم ولی با توجه به اینکه در سرویسهای پرشی این کار خیلی سخت میباشد پوئن آخر را کونته جلوی میرزاجانپور آرام فرستاد تا به همگان ثابت کند که بازیکن کلیدی و بزرگی است که در چنین پوئنی چنین تصمیم تاکتیکی فوق العاده ای را میگیرد.

 

*جمع بندی کلی:

 

تیم ایران با توجه به این که در تورنومنت بازی اول خود را انجام میداد قطعا روز به روز پیشرفت محسوس خواهد داشت لذا با شناخت بیشتر از حریفان و پوشش دادن نقاط ضعف خود در بازیهای بعدی روان تر تاکتیکی تر بازی خواهد نمود.

از نظر فنی تیم ایران در سرویس و دریافت از آرژانتین بهتر بود ولی در حمله و دفاع از این تیم سختکوش و بابرنامه ضعیف تر عمل کرد.

در تصویر پایین تقسیم پاس پاسور آرژانتین زمانی که دریافت اول به آنها رسیده است و موفقیت حملات آرژانتین که با رنگ سبز نشان داده شده، آمده است و می توان شاهد موفقیت در حمله تیم آرژانتین بود.

 

نام تیم موفقیت سرویس موفقیت حمله موفقیت دفاع موفقیت دریافت
ایران ۴۴% ۴۹% ۲۹% ۶۵%
آرژانتین ۳۵% ۵۹% ۴۰% ۴۸%