فرج پور: به بانوان مازندرانی باید اعتماد کرد/نبود خانه هاي مختص ورزش و خوابگاهاي مناسب ضعف ورزش بانوان !

بانوان مازندرانی نیز در این میدان ها حسابی در این چند ساله گل کاشتند و با مدال های رنگارنگشان شادی را برای کشور و استان ما تزریق کردند و حتی در برخی مسابقات امید به مدال آوری بانوان به مرابت حتی بیشتر از مردان بود و حالا روی بانوان مازندرانی ورزش کشور حساب ویژه ای باز کرده اند..به همین بهانه به سراغ مریم فرج پور مسئول حوزه معاونت بانوان ورزش و جوانان استان رفتیم و با ایشان به گفتگویی مفصل پرداختیم که در ادامه ماحصل گفتگویی ما با ایشان را می خوانید :

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،رشد و پیشرفت کاملا مشخص و تفاوت زیاد جایگاه فعلی ورزش بانوان با آنچه ۳۰ تا ۵۰ سال پیش وجود داشته است بر کسی پوشیده نیست.

شاید در گذشته دور، ورزش قهرمانی بانوان حرف هایی برای گفتن داشت، ولی هیچ توجهی به ورزش همگانی بانوان نمی شد. یعنی در حقیقت همه چیز حول و حوش ۱۵ تا ۲۰ ورزشکار حرفه ای خلاصه می شد و آنها با تمرین های زیاد، حدود ۲۰ سال در ورزش قهرمانی باقی می ماندند. در سال های ابتدایی انقلاب هم کادر فنی کافی برای ارتقای ورزش بانوان وجود نداشت و برای تربیت مربی و داور، افرادی آموزش می دیدند که در نهایت می توانستند تنها در حد یک مبصر کلاس عمل کنند و نه این که صاحب توانایی ها و تخصص های فنی باشند و به این شکل، مسابقه های ورزشی ما بیشتر جنبه سرگرمی داشت و بی شباهت به ورزش همگانی نبود.

آن زمان ها، خانواده ها رغبتی به حضور در کلاس های مختلف ورزشی نشان نمی دادند در حالی که الان ساعت ها در صف ثبت نام فرزندانشان در یک کلاس ورزشی یا تست باشگاه می ایستند. در حقیقت، در سال های ابتدایی انقلاب، خیلی ها از تفریحات گذشته جدا شدند و به سمت ورزش آمدند که این موضوع، ورزش همگانی ما را بارور کرد و تقویت ورزش همگانی، در دراز مدت، برایمان موفقیت در ورزش قهرمانی را به ارمغان آورد.

حتی خیلی از قهرمانان ورزش ما از مکان هایی مثل بانک ها، دانشگاه ها و… به ورزش آمدند و در حالی که امکاناتی در اختیار مردها بود که زن ها کمتر از آن بهره مند بودند با کار بیشتر و حتی لطمه زدن به زندگی خصوصی و بچه های خود، سعی در جبران کردند و به جایی رسیدند که اکنون، مرتبا شاهد صعود بانوان ورزشکار در عرصه های آسیایی و بین المللی هستیم که این موضوع، واقعا شعف انگیز است و امیدواریم قهرمانان و مسئولان ورزش از زحماتی که طی سال های طولانی برای رسیدن به چنین جایگاهی کشیده شده است به آسانی نگذرند و بدانند در صورتی این موفقیت ها قابل تداوم و ترقی است که همچنان همان تلاش هایی که طی سه دهه اخیر صورت گرفته، ادامه پیدا کند و همان همت، مقاومت و ایثار وجود داشته باشد تا روند صعود از سکوها با رونق بیشتری دنبال شود.

بانوان مازندرانی نیز در این میدان ها حسابی در این چند ساله گل کاشتند و با مدال های رنگارنگشان شادی را برای کشور و استان ما تزریق کردند و حتی در برخی مسابقات امید به مدال آوری بانوان به مرابت حتی بیشتر از مردان بود و حالا روی بانوان مازندرانی ورزش کشور حساب ویژه ای باز کرده اند..به همین بهانه به سراغ مریم فرج پور مسئول حوزه معاونت بانوان ورزش و جوانان استان رفتیم و با ایشان به گفتگویی مفصل پرداختیم که در ادامه ماحصل گفتگویی ما با ایشان را می خوانید :

 

***  چند ورزشکار بانوی سازمان یافته داریم ؟

سال گذشته ٥٠٧٨٤ زن ورزشكار سازمان يافته داشتيم امسال تا به الان ١١٤٤٦هزار نفر تعداد کل ورزشکاران سازمان یافته ما هستند.

 

** طبق آماری که شما دارید ورزش مورد علاقه بانوان مازندران چیست ؟ بانوان به چه رشته هایی بیشتر علاقمند هستند ؟

ما ٤٤هيات ورزشي بانوان داريم كه همه ي اينها علاقمندان خاص خودش را دارد اما كاراته از اقبال بالاي برخوردار است.فوتبال و فوتسال، كاراته، قايق راني، تنيس روي ميز، كشتي آليش كه تقريبا ٣ساله مطرح شده و قهرمان جهان هم داريم.

 

** به نظر شما چرا به این رشته ها بیشتر گرایش پیدا می کنند ؟

براي فضاهاي خوب و مربيان خوبي كه داريم و حمايت خوب خانوادها استقبال از این رشته ها بیشتر است.

 

*** دلیل استقبال دختران و بانوان مازندرانی از ورزش های آمادگی جسمانی مثل ایروبیک و پیلاتس چه است ؟

اين رشتها رشتهاي همگاني است يعني همگان مي توانند ازش استفاده كنند . خانم هاي كارمند خانه دار براي سلامتي خودشان ورود پيدا كنند. باشگاهاي زيادي در سطح استان است. بيش از ١٠٠٠ باشگاه است و محدوديت شرايط خاصي هم ندارد ورزش آمادگي جسماني سال هاي زيادي در اين ورزش كار شده است متخصص زياد دارد.

*** نزدیک ترین مسابقات داخلی یا خارجی پیش روی برای قهرمانان و ورزشکاران مازندران کدام مسابقات است ؟

هفته گذشته ليگ دسته يك واليبال نوجوانان در بابلسر داشته ايم، ليگ ميني بسكت در سمنان، ليگ دسته يك جوانان داشتيم كه در ساري برگزار شد كه هم ميني بسكت و هم جوانان به مرحله بعدي صعود كردند و واليبال نوجوانان چهارم شدند.از ١٨تا ٢٤تير تنيس رنگينك آسيايي در ساري برگزار شد.
چند روز گذشته هم اردوي تيم ملي نونهالان بسكتبال در نكاء برگزار شد که تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.
از ١٨تير هم به مدت يك هفته اردوی تيم ملي كاناپولو در نوشهر برگزار شد.
مسابقات اسكواش برترين هاي كلوز سطح لايت بانوان جام شهدا مدافع حرم با رنگينك بين المللي كه مقر آن pse جهاني در لندن ثبت شد كه از تاريخ ٣/٥تا ٦/٥ در خانه اسكواش ساري برگزار مي شود.

 

*** آیا اداره ورزش تمهیداتی چیده که پیستی برای پیاده روی مخصوص بانوان در شهرستان های استان راه اندازی شود ؟

درشهرستانها فضاهای ورزشی متعددی برای استفاده خانمها موجود می باشد مثل سالنهای ورزشی سرپوشیده دولتی سالنهای ورزشی باشگاهای خصوصی همچنین پارک های ویژه بانوان در بعضی از شهرستانها پیست های غیر حرفه ای وجود دارد که با هماهنگی هیات ورزشی مربوطه علاقمندان می توانند از آن استفادا نمایند
قابل ذکر است که در شهرستان بابل پیست دو میدانی سرپوشیده بسیار مجهز تخصصی وجود دارد که ورزشکاران و علاقمندان می تاند در آنجا به فعالیت بپردازند ولی باتوجه به پتانسیل و ویژگی استان مازندران که قهرمانی در این استان موج می زند نیاز به یک پیست رو باز ویژه دو میدانی الزامی است حداقل در مرکز غرب استان

 

*** در بخش توسعه ورزش قهرمانی برای بانوان چه اقداماتی صورت گرفته ؟

یکی از وظایف اداره کل ورزش و هیاتهای ورزشی استان پرورش مربیان خبره و سازنده در سطح درجه یک وملی برای ارتقاء به سطح کیفی ورزشکاران و قهرمانان است که هرساله کلاسهای آموزشی متعددی در تمامی شهرستانها ی استان برگزار می شود همچنین استفاده از سالنهای ورزشی بصورت رایگان برای قهرمانان ملی صورت می پذیرد ضمنا شناسای قهرمانانی که امید برای حضور در بازیهای آسیای ۲۰۱۸ جاکارتا در کشور اندونری توسط هیاتهای ورزشی وبرنامه ریزی منظم برای آنها که شاما برگزاری دوره های آموزشی (روانشناسی -اصول تغذیه-کنترل استرس-روابط بین المللی ) استفاده از سالنهای بدنسازی وپایگاه قهرمانی همچنین باهماهنگی هیات شنا استان استفاده از استخر و آموزش شنا توسط برترن مربیان شنا استان بصورت رایگان

 

*** استعداد یابی و شناخت بانوان مستعد صورت می گیرد در استان ؟

بله فردا هم جلسه استعداد يابي داریم .ما ٥٠تا هيات داريم كه ٤٤هيات در حوزه بانوان فعاليت مي كنند اين ٤٤ هيات موظف هستند يك مسئول كميته استعداد يابي داشته باشند.

 

*** در سند راهبردی ورزش بانوان چه راهکارهایی برای پیشرفت بانوان ترسیم شده ؟

باهماهنگی کردن ورزش با آموزش وررش برای سلامتی و تندرستی آحاد جامعه بلاخص بانوان وبا تفکر برابری استفاده از فرصتها که باید همه مسولین محترم به آن اعتقاد داشته باشند همچنین دسترسی آسان و ارزان به امکانات و تجهیزات ورزشی برای دانش آموزان -سالمندان-معلولین وطبقه ضعیف ومتوسط جامعه همینطور برنامه ریزی برای کارکنان ادارات و کارگران کارخانجات -دانشجویان و… می توان گامهای موثری برداشت

 

*** خیلی از قهرمانان مازندرانی که جز افتخار آفرینان ما هستند از نبود امکانات رنج می برند، برای رفع مشکل قهرمانان مان چه کرده اید و چه برنامه هایی دارید ؟

ما هم اين را مي گويم كه ورزشكاران ما از امكانات بيشتري برخوردار باشد اگر كم باشد چطور اين ها مي توانند مدال كسب كنند ماسال گذشته ٩٥ مدال آسيايي بين المللي داشتيم
ما اين احساس نياز را مي كنيم. قهرمان زيادي داريم كه خانه هاي ورزشي ما زيادتر شود.

 

*** چرا سهم برابری از ورزش به بانوان اختصاص داده نمیشود با توجه به اینکه گاهی اوقات افتخارات بانوان از آقایان هم بیشتر می شود!!؟

بر مي گردد به باورهايمان، اگر ما باور داشته باشيم به بانوان اعتماد كنيم سرمايه گذاري كنيم آنها هم جواب مي دهند.

 

*** در توسعه فرهنگی و بحث اخلاق محوری در ورزش بانوان چقدر گام برداشته اید ؟

كلاس مربي گيري عملي و تئوري براي مربي ها برگزار مي شود
كلاس تئوري اخلاق در ورزش و كلاس متعددي براي مربيان ورزشكاران است در كنار علم ورزش اخلاق بسيار اهميت دارد.

 

** بزرگتری چالش حال حاضر ورزش بانوان از نظر شما چیست ؟

می توان نداشتن خانه هاي مختص ورزش و خوابگاهاي مناسب ورزشي را عنوان کرد.

 

*** برای رفع این چالش چه برنامه ای دارید ؟

بايد هزينه كرد اداره ورزش به تنهايي نمي تواند همه بايد پای كار بياييند حتی شهرداري ها شوراهاي شهرها …

 

*** اکثر ورزشکاران از کمبود فضای ورزشی گلایه دارند ، در استان آیا مجموعه های ورزش مختص بانوان وجود دارد ؟

همه ي سالنهاي ما هم براي خانم ها هم براي آقايون استفاده مي شود
مختص خانمها نداريم چون بعضي از ساعتهاي شب را خانوادها اين اجازه را نمي دهند فرزاندانشان باشند و به اين دليل اون ساعتها بيهوده ميمونه

 

*** در بحث کمبود اماکن ورزش بانوان آیا رایزنی ای با ارگان هایی مثل شهرداری انجام داده اید جهت رفع این مشکل ؟

شهرداري شوراها همكاري مي كنند اگر نباشند كه كار پيش نمي رود چون ما ورزشكار و قهرمان زيادي داريم.

 

*** میزان رشد ورزش بانوان در عرصه های داخلی و خارجی چقدر بوده است؟

از وقتي كه مسابقات برون مرزي داريم انگيزه براي قهرمان شدن بيشتر شده است.
ما سال ٩٤ پنج مدال آسيايي بين المللي داشتيم اما سال ٩٥ ما ٩٥نفر با ٧٦ مدال قابل قبول داشتيم.

 

*** عوامل اجتماعی چه تاثیراتی می توانند بر قابلیت های ورزش بانوان داشته باشد ؟

مهمترين چيز تفكر آدماس اينكه ما چقدر روشن فكر كنيم و بانوانمان را باور داشته باشيم.

 

*** پخش نشدن مسابقات ورزشی بانوان از تلویزیون چه مقدار در جذب اسپانسر و سرمایه گذار در ورزش بانوان تاثیر گذار است ؟

صد درصد

ما اسپانسر زياد نداريم به زور بايد بريم خواهش كنيم حالا بعضي افرادها باشگاها نهادها شوراهاي شهر در درخواست متعدد ورود مي كنند.
بايد اينطوري باشه كه هر اسپانسري اگر يك تيم پسر داشته باشد ملزم شود يك تيم دختر هم داشته باشد آن وقت مشكل ما حل مي شود.

 

*** در بعضی از رشته ها یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم این است که اکثر مربیان مرد یا به صورت خصوص و با گروهی به بانوان ما تمرین میدهند ؛ این موضوع بارها مشاهده شده ، آیا تا به حال برخورد جدی با این باشگاه ها داشته اید ؟

گزارش داده شود اداره كل اداره شهرستان اداره حراست ورود پيدا مي كند بررسي مي شود چون غير قانوني است.

 

*** به عنوان یک مسئول ، چه پیشنهادی به بانوانی که دچار ( فقر حرکتی ) شده اند و از ورزش دور هستند دارید؟

روزانه ٣٠ دقيقه نرمش و پياده روي كه خيلي از مشكلات ضعف هاي حركتي مشكلات قلبي عروقي را حل مي كند

 

*** برای سال ۹۶ چند مدال را برای ورزش بانوان پیش بینی می کنید ؟

تا الان ما ١٩مدال جهاني آسيايي بين المللي داشتيم
سال گذشته ٧٦ مدال داشتيم اميد ما اين است كه از سال گذشته عبور كنيم

 

***رشته های مدال آور

كاراته وشو تكواندو واليبال شطرنج كشتي آليش ورزش رزمي فوتبال سال گذشته ورزش تنيس روي ميز هم مدال داشتيم
معلولين جانبازان در رشته تيراندازي خانم عاليه محمودي سال گذشته در مسابقات پارالمپيك دعوت شدند
كوهنوردي هم يه قهرمان داريم خانم هانيه داودي از چالوس كه دعوت شدند به كوهنوردي بالاي ٧٠٠٠متر

آرزو لونجی .محدثه نایجی .ستاره خاکپور هم  موفق شدند در کاتای تیمی مدال طلا کسب کنند.
از الان برنامه ريزي داريم براي مسابقات بازيهاي آسيايي كه هر چهارسال يكبار انجام مي شود ٢٠١٨جاكارتاي اندونزي
و همچنين اميدوار نتيجه بازيهاي ٢٠٢٠ ژاپن
كه بسيار برايمان با ارزش است

نتايج مسابقات كاراته قهرماني آسيا در كشور قزاقستان :
مبينا كاوياني (كوميته انفرادي) در رده سني بزرگسالان موفق به كسب مدال برنز شد
رزيتا عليپور و فاطمه چالاكي (كوميته تيمي) در رده سني بزرگسالان موفق به كسب مدال طلا شدند

مربيان اعزامي از مازندران در مسابقات كاراته قهرماني آسيا در كشور قزاقستان:
اعظم ملايم -لاله صمدي-شهلا عيوضي

مربي اعزامي به مسابقات تكواندو قهرماني نوجوانان آسيا:
محبوبه محمدنژاد به كشور قزاقستان
آرزومقدوري داوري مسابقات ووشو جهاني در كشور بلاروس
داور: خانم سمانه محسني كياسري داوري مسابقات حساس كره شمالي و جنوبي از سري مسابقات بزرگسالان مقدماتي آسيا در تاريخ ٩٦/١/٢٠
داوري مسابقات واليبال جام باشگاه هاي آسيا توسط خانم نرگس افشين در كشور قزاقستان +خردادماه
مسابقات تنيس خاكي تور آسيايي زير ١٤سال به ميزباني شهرستان ساري در مجموعه داراب برگزارگرديد ٩٦/٤/١٦- ٩٦/٤/٢٢
دور سوم مسابقات شطرنج قهرماني زون غرب آسيا از مورخ ٩٦/٤/١١در تهران برگزار گرديد كه مينا علي نسب با كسب مدال طلا به عنوان تنها نماينده از كشورمان توانست به مسابقات جام جهاني زنان راه يابد

*** خیلی از باشگاه هاي داراي مجوز گلایه دارند که بعضي از باشگاها بدون مجوز فعالیت می کنند و چراجلوی کارشان گرفته نمی شود و بيشتر تذكرات به ما ي كه مجوز داريم است؟

باشگاه ها ملزم به اين هستند كه مجوز بگيرند اگر نگيرند مطمنا جلو كارشان گرفته مي شود.
همه بايد مجوز داشته باشند، فقط مدت زمان کوتاهی كه وقت برای تمديد مجوز باشگاهي است تا پروسه دريافت مجوز انجام شود ، آن باشگاه فعاليت مي كند تا مجوزش آماده شود.
اگر كسي مي داند كه باشگاهي بدون مجوز دارد فعاليت مي كند حتما به ما گزارش دهد.

 

*** صحبت های پایانی شما ؟
مردم ما ورزش را جدي بگيرند فقط حرفش را نزنيم جامعه را به سمت ورزش سوق دهيم.
بزرگترها فرزنداشان را به سمت ورزش هدايت كنند براي ورزش هزينه كنيم تا بعدها مجبور نشويم هزينه براي دكتر رفتمان بدهيم.