سوژه ای به نام انتخابات ریاست هیأت کشتی مازندران/ فاکتورهای مورد نیاز رئیس آینده هیأت کشتی مازندران!؟

مازند اسپرت – شعبان وفایی نژاد : بحث ما در حوزه انتخابات ریاست هیأت کشتی مازندران سوژه مورد نظر این مقاله است .   ضمن احترام به همه داوطلبان این جایگاه و به دور از هرگونه تخریب و سیاه نمایی عملکرد همه مسئولین گذشته هیأت کشتی طی لااقل ۵۰ سال گذشته که در این مدت […]

2525مازند اسپرت – شعبان وفایی نژاد : بحث ما در حوزه انتخابات ریاست هیأت کشتی مازندران سوژه مورد نظر این مقاله است .

 

ضمن احترام به همه داوطلبان این جایگاه و به دور از هرگونه تخریب و سیاه نمایی عملکرد همه مسئولین گذشته هیأت کشتی طی لااقل ۵۰ سال گذشته که در این مدت بارسنگین آن بیشتر بر دوش اصغر ثمربخش و مرحوم محمد شعبانی بوده است ؛ مرحوم شعبانی حدود ۲۰ سال و اصغر ثمربخش نیز سالیان سال در بحث انتخاب از سوی مدیرکل چه در بحث مجمع انتخابات که از سوی اعضای مجمع رئیس معرفی می شد که هر دو نفر صاحب رکورد بیشتر حضور در ریاست هیأت می شد .

البته در زمان مرحوم شعبانی انتخابات در کار نبود و هر دو نفر منشأ خدمات ارزشمندی بودند اصغر ثمربخش سالیان سال رئیس اداره فنی یا معاونت اداره کل ورزش و جوانان بوده یعنی از آن همه امکانات و اعتبارات و اختیارات دستگاه ورزش برای حمایت از کشتی با خبر بوده و هست ؛ محمد شعبانی نیز در دل بازار / مسئولین و نهادهای اقتصادی و جامعه پیشکسوتان همچون ثمربخش از جنس کشتی ولیکن در حوزه قهرمانی بوده است . شعبانی در کلاس تیم ملی قهرمانی کشور در بحث دبیر هیأتی نقی کلانتری / غلام نوری زاده / اسدالله رضایی بیش از همگان سابقه خدمت که نقی کلانتری تا ریاست چند دوره هیأت کشتی مازندران و تهران و تا ریاست سازمان لیگ پیش رفت و اسدالله رضایی هم در کادر رهبری فدراسیون مطرح به عنوان رئیس سازمان لیگ آقایان ارسطوپور / دکتر یوسف نژاد / مرحوم حقانی / مرحوم صادق خلیلی شهرداران گذشته ساری / مرحوم مهندس علی اعظم مهدی پور که از قهرمانان صاحبنام و خوشنام تیم ملی که ریاست هیأت را عهده دار بود و سالیان سال عضو هیئت رئیس کشتی مازندران نیز بوده است که در این مقاله جا دارد از وی به نیکی یاد کنیم.

در شرایط کنونی بحث حضور و ثبت نام عسگری محمدیان قهرمان بلند آوازه المپیک / جهان و آسیا / نقی کلانتری / علی شکری پور از قهرمانان خوشنام تیم ملی و عضو شورای شهر بابل . شاهرخ صداقتی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه و قهرمان کشتی دانشجویان جهان و صاحب بازوبند پهلوانی کشتی کشور / اصغر ثمربخش رئیس کنونی هیأت کشتی استان و تنی چند که حضور شجاعانه آنها نیز محترم و این عرصه را حساس و غیرقابل پیش بینی کرده است .

نظر به اینکه شرایط کنونی کشتی مازندران طلایی و انصافاً وحدت آفرین و بدون هیاهو است فلذا امید می رود هر فردی حاصل اجماع مجمع انتخابات هیأت باشد ادامه دهنده ی این مسیر طلایی در کشتی مازندران است و انشالله در حواشی انتخابات حریم و عدالت همگان مورد توجه قرار بگیرد.

اما رئیس آینده هیأت کشتی مازندران چه فاکتورهایی را باید دارا باشد ؛ در این گزارش به برخی از آنها مختصراً اشاره می شود :

۱-  مدیری از جنس کشتی و آشنا به همه قوانین باشد و اینگونه نشود که حضور وی تنها به صورت سمبلیک بوده و تصمیم سازی و تصمیم گیری بر عهده جریاناتی دیگر باشد و نارضایتی جامعه کشتی را فراهم آورد.

۲-  خوشنام و بنام و در فدراسیون کشتی / وزارت ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان مازندران از مقبولیت کافی برخوردار باشد.

۳-  ارتباط بسیار خوبی با پیشکسوتان / مربیان داشته و توان جذب اسپانسرهای مالی و فضای مشارکت برای کمک به کشتی به خصوص ارتباط با شهرداران و فرمانداران و ارکان استانداری و نمایندگان مجلس و منابع اقتصادی را دارا باشد.

۴-  اهل باج دادن به فدراسیون نباشد و در عین قاطعیت ، تعامل مناسب و سازنده با فدراسیون را در دفاع از حق و حقوق اهالی کشتی مورد توجه قرار دهد .

۵-  دارای طرح و برنامه برای ساماندهی لیگ کشتی نونهالان / نوجوانان و جوانان و مبارزه قاطعانه با دوپینگ در همه ارکان و مقاطع سنی ، برگزاری کلاس های مربیگری و داوری به صورت واقعی نه سمبلیک و تقویم پرکننده کلاس هایی که باید سه هفته باشد سه ساعته به پایان برساند.

۶-  ارتباط با کشورهای صاحبنام جهان کشتی به خصوص آسیای مرکزی و کشورهایی همچون داغستان / گرجستان / آذربایجان / ترکیه / تاجیکستان / قزاقستان / ازبکستان و …

۷-  ساماندهی و احیا برگزاری مسابقات جام جهان پهلوان سید رسول حسینی / محمد شعبانی / امامعلی حبیبی / عبدالله موحد / علی اعظم مهدی پور / عسگری محمدیان / رمضان خدر و سایر پهلوانان نامدار این دیار چه آنانی که به رحمت ایزدی پیوستند و چه آنانی که در قید حیاتند . گرامیداشت نام و خاطره آنها متأسفانه هیچ اقدامی نشده است .

۸-  رئیس آینده کشتی مازندران باید فردی برنامه محور / مقتدر و مستقل و تفکری برای ایجاد کمیته مربیان / آمار / تحقیقات / داوران / اقتصادی / فنی واقعی باشد نه تشریفاتی . اطلاع رسانی را به هیچ عنوان برای سرپوش نهادن برای شکست ها و توجیح آن نداند بلکه بلافاصله بعد از کمی لغزش اقدام به بررسی علت این ناکامی و تذکرات و برنامه ریزی صحیح جهت ترمیم نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت کمیته تکریم و احترام به پیشکسوتان الزامی است . در تیم های ملی نونهالان / نوجوانان و جوانان باید جایگاه مربیان واقعی سازنده مازندران احیا شود نه اینکه مربیان مازندرانی نورچشم در فدراسیون کشتی بدون هیچگونه نقشی در سازندگی به عنوان مربیان تیم ملی معرفی شوند در کمیته داوران و هیأت رئیسه فدراسیون نیز مازندرانی ها باید نماینده واقعی داشته باشند.

۹- رئیس آینده هیأت کشتی مازندران باید به دنبال احداث خانه کشتی مستقل / مجهز و مناسب برای همه شهرهای مازندران به خصوص مرکز استان باشد .

۱۰-  تشکیل مدارس کشتی آنهم با همه شرایط علمی / تجربی / راه اندازی دانشگاه تخصصی کشتی / ایجاد موزه مدال آوران کشتی و تشکیل ستادهایی تحت عنوان علت انحرافات و آسیب پذیری ها و کاهش عمر قهرمانی قهرمانان و به طور کلی ستاد محافظت از سلامت روح و حراست از شخصیت قهرمانان الزامی است .

۱۱-ساماندهی همه سفرهای خارجی تیم های مازندرانی اجتناب ناپذیر بوده و باید اعزام تیم های مازندرانی به سفرهای خارجی و اردوها باید هدفمند باشد تا از اختلاس مالی ادارات / شرکت ها و نهادها جلوگیری شود حتی اگر قرار است تیمی چه کارگری و چه غیره عازم سفر خارجی شود باید مشخص گردد که دریافتی آن چقدر و چگونه صرف چه اموری شده است .

۱۲-  جمع آوری بساط مغازه داری تحت عنوان کمک به تیم های ورزشی نیز مد نظر است اولاً پیش از آنکه تیمی در مسابقات لیگ به نام مازندران شرکت کند اداره کل ورزش و هیأت کشتی باید همه توانمندی های مالی /فنی و مدیریتی و اجتماعی این تیم را بررسی و اگر به حداقل امتیاز لازم جهت معرفی به لیگ رسید اقدام نماید نه اینکه بعد از دو هفته تیم های مازندرانی سرشکسته با انواع شکست ها / بدهی های مالی به هتل ها ، داوران ، قهرمانان ، مربیان و … سراز دادگاههای قضایی در بیاورند .

۱۳-بررسی امکانات و اعتبارات مدعیان تیم داری در کشتی مازندران به دقت لحاظ شود اینگونه نباشد که با معرفی یک دکه چیپس فروشی به عنوان محل تمرین قهرمانان ادعای حضور در لیگ مطرح شود .

۱۴- کمیته هایی تشکیل و علت فرار اسپانسرهای مالی از کشتی مورد بررسی و موشکافی قرار بگیرد ؛ این کمیته باید این توانایی را داشته باشد که از داخل این واکاوی ها راهکاری اتخاذ نماید که قابلیت اجرایی برای احیای حضور اسپانسرها داشته باشد .

۱۵- جلوی لشگرکشی سیاسی ها و مدیران برای اعزام به خارج از کشور تحت عنوان همراهان تیم کشتی مازندران گرفته شود .

۱۶-اعزام مربیان سازنده و پرتلاش و گمنام مازندران به مسابقات بین المللی / آسیایی / جهانی با مشارکت هیأت کشتی می تواند به نقش آفرینی بیشتر مازندرانی در اعتلای کشتی کشور کمکی شایان نماید . کاری که در زمان مرحوم زنده یاد علی اعظم مهدی پور صورت گرفت و بیش از ۱۰ تن از مربیان کشتی از طریق این هیأت به جام جهانی کشتی اعزام شدند.

حضور و اعزام پیشکسوتان تحت عنوان همراه کشتی گیران به مسابقات و سفرهای خارجی نیز ارزشمند و قابل توجه است این مهم در زمان مدیریت ثمربخش در سفر به سوریه انجام گرفت که امیدواریم رئیس آینده هیأت کشتی مازندران با بهره مندی از تمام امتیازاتی که مختصراً بدان اشاره شد بتواند مسیر تعالی کشتی این دیار را ادامه دهد.