موفق ترین رشته های ورزشی استان/ مربع قدرت و افتخار آفرینی

برخلاف دیگر استان ها، مازندران محدوده ی مشخصی از ورزش در حیطه قهرمانی ندارد و یکایک مناطق و شهرهایش از قابلیت های غیر قابل انکاری برخوردار هستند. در سال های گذشته بار افتخار آفرینی ها از روی دوش کشتی برداشته شده و رشته های جدیدی هم آمدند و بخشی از مدال آوری ها را رقم […]

200000برخلاف دیگر استان ها، مازندران محدوده ی مشخصی از ورزش در حیطه قهرمانی ندارد و یکایک مناطق و شهرهایش از قابلیت های غیر قابل انکاری برخوردار هستند. در سال های گذشته بار افتخار آفرینی ها از روی دوش کشتی برداشته شده و رشته های جدیدی هم آمدند و بخشی از مدال آوری ها را رقم زدند.

به گزارش مازند اسپرت؛ کشتی به مانند شیر نفت برای ورزش استان است و هر چه از آن می تراود، شوق انگیز است. همچنان کشتی نقش خود را به عنوان ورزش اول ایفا کرده و توانسته آمار ۱۴۴ مدال را در طول سال ۹۳ بر جای بگذارد که اعجاب آور بوده است. شاید از پس هیچکدام از هیات های استانی در تمام کشور بر نیاید که فقط از میادین بین المللی، آسیایی و جهانی به چنین دستاوردی برسد. تکواندو، پرورش اندام و وزنه برداری هم خود را به پشت سر کشتی رسانده و از شطرنج و کاراته و قایقرانی پیشی گرفته اند. تا بدین جای کار این چهار رشته یک مربع قدرت را ساخته اند و توانسته اند مازندران را به خواسته های خود برسانند.

رگه های تازه

سال ۲۰۱۵ و تمرکز زیاد روی رقابتهای جهانی لاس وگاس و گرفتن مجوزهای المپیک، بار مسابقاتی را در فدراسیون کشتی کم کرد. اعزام های بین المللی کمتر شد و کیفیت بیشتر مدنظر قرار گرفت.
مازندران اما نقش اول خود را در کامیابی های ملی و بین المللی حفظ کرد و نگذاشت خدشه ای به جایگاه اولی اش وارد شود.

در سال ۱۳۹۳ مجموع مدال های کشتی ایران در میادین بین المللی، آسیایی و جهانی ۴۵۱ مدال بود که دستاوردی عظیم برای کشورمان به شمار می رفت. از آن حجم فوق العاده سهم مازنی ها قسمت برجسته و نزدیک به یک سوم بود ، ۱۴۴ مدال.

وقتی پای آمار و ارقام پیش بیاید دیگر شبهه ای باقی نمی ماند که کشتی مازندران در سال ۱۳۹۴ هم تا بدین روز بخش قابل توجهی از افتخار آفرینی ها را موجب شده است.

 29 مدال بین المللی، ۱۴ مدال آسیایی و ۵۰ مدال جهانی راندمان شوق انگیز کشتی استان تا به امروز بوده که بی شک از مرز یکصد تا پایان سال عبور خواهد کرد و شاید اگر تعداد اعزام ها بیشتر می بود، به رکورد ۱۴۴ مدال سال قبلش نزدیک هم می شد.

وجه متمایز مدال های امسال کشتی مازندران، کسب عناوین عالی در گروه های سنی نوجوانان و جوانان است که تاییدیه می دهد در سال های پیش رو نیز این اقتدار ادامه خواهد یافت و کشتی از پشتوانه لازم برخوردار است.

این پیروزی ها در شرایطی ممکن شده که همه می دانیم در سالن های نمور و کم سوی کشتی، این مربیان دلسوز و بی ادعا هستند که می پرورانند و کیفیت مدال آوری را حفظ می کنند حال آنکه همه چیز برای مازنی ها در وضعیت معقول پیش برود، رگه های تازه از معادن کشتی استخراج خواهد شد.

کشتی ورزش اول است چه در مازندران و چه ایران اما شاید گنجینه همیشه پر از افتخارات باعث شده تا در صدر دیده نشود.

این برای کشتی مظلوم، آزار دهنده است اما با این حال اجازه سستی را به خود در مسیر کامیابی ورزش ایران نمی دهد.

ظهور پدیده ها

تکواندوی مازندران تا یک دهه پیش به جرقه ها اکتفا می کرد اما حالا برای خود حرف دارد و برای کسب موفقیت خود را محق می داند. رسیدن فرزان عاشورزاده و ابوالفضل یعقوبی به تیم ملی مردان و حضور توامان در قهرمانی آسیا و جهان و دشت مدال های طلا و برنز خود نشان دهنده دگردیسی تکواندوست که می خواهد به ثبات در افتخار آفرینی برسد. زهرا پور اسماعیل و مهرداد خزایی پول در نونهالان جهان صاحب مدال طلا شده اند و بنیه ساخته و پرداخته تکواندو را عرضه کردند. تکواندو برای اینکه احیایش را گوشزد کند در تمامی میادین بزرگ تکه ای از پازل تیم ملی بوده است. امسال پریسا جوادی، زهره حسن نتاج، زهرا نصیر احمدی و نرگس حسن نیا در رده های پایه تکواندو به مدال رسیدند و حسن نتاج در پیکارهای جهانی هم به روی سکوی اول رفت. این ورزش جذاب به خواسته اولیه خود رسید که باور اهالی ورزش بوده و حالا وقت آن است تا رویاهای تازه ای را جستجو کند.

عضلات زیبا

از گرفتن یک مدال در قاره کهن رسیدیم به روزهایی که چند مدال جهانی را بدست می آوریم. این عضلات پیچیده اما زیبای مازنی هاست که خود را می نمایاند و مدال های زیادی را به مازندران تقدیم می دارد. در  بدنسازی و پرورش اندام مازندران سابقه نداشته که اینچنین پرو پیمان مدال بگیرد و تعداد ملی پوشانش از هر استانی بیشتر باشد. در مسابقات قهرمانی آسیا که در ژاپن برگزار شد فرهاد اسد نژاد به مدال طلا دست یافت و جعفر غفارنژاد بابلسری هم طلایی شد و هم عنوان بهترین چهره مسابقات را از آن خود کرد.
در مسابقات جهانی هم غفار نژاد مدال آور شد و در اسپانیا به برنز رسید. اسحاق قویدل و خلیل اسدی هم به مدال نقره دست یافتند تا مرغوبیت مدال پرورش اندام به چشم آید. مازنی ها که به دلیل جغرافیای محل زندگی شان بدن هایی پردوام و مقاوم دارند، به واسطه این ورزشکاران در قهرمانی های بین المللی ایران تاثیر شگرفی داشتند.