سایت برجسته شطرنج جهان از تولد یک نابغه خبر می دهد/ فیروزجاه از مازندران!

مرحله نیمه نهایی رقابت های شطرنج قهرمانی مردان کشور و انتخابی تیم ملی با برتری نماینده مازندران در رشت پایان یافت تا پس از نتیجه نامنصفانه اش در رقابتهای جهانی به خوبی جبران مافات کند. به گزارش مازند اسپرت؛ علیرضا فیروزجاه شطرنجباز نابغه مازنی در رقابت با حریفانی که چند سال از او بزرگتر بودند، […]

52211مرحله نیمه نهایی رقابت های شطرنج قهرمانی مردان کشور و انتخابی تیم ملی با برتری نماینده مازندران در رشت پایان یافت تا پس از نتیجه نامنصفانه اش در رقابتهای جهانی به خوبی جبران مافات کند.

به گزارش مازند اسپرت؛ علیرضا فیروزجاه شطرنجباز نابغه مازنی در رقابت با حریفانی که چند سال از او بزرگتر بودند، موفق بود و عنوان نخست را مال خود کرد. او چندی پیش در پیکارهای جهانی رده های سنی در ناباوری در حالیکه تا قبل از دور پایانی قهرمان بود به چهارمی نزول کرد. فیروزجاه با این پیروزی فوق العاده در رشت به عضویت در تیم ملی مردان با وجود سن و سال اندکش نزدیک شد. دیگر ستاره شطرنج استان هم روی سکو رفت. آرین غلامی نایب قهرمان مسابقات جهانی یونان در مسابقات کشوری صاحب جایگاه سومی شد.

در این دوره از رقابت ها ۴۰ شطرنجباز برتر از استان های گیلان، تهران، البرز، قزوین، گلستان، مازندران، یزد، فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان و زنجان حضور داشتند. در پایان این رقابت ها علیرضا فیروزجاه از مازندران با کسب هفت امتیاز عنوان نخست مرحله نیمه نهایی رقابت های شطرنج قهرمانی مردان کشور را به خود اختصاص داد.
همچنین شاهین لرپری زنگنه از اصفهان با کسب ۶٫۵ امتیاز دوم شد و آرین غلامی از مازندران در مکان سوم ایستاد. امید نوروزی از تهران، نیما جوانبخت از اصفهان و پرهام مقصودلو از گلستان با کسب شش امتیاز و به دلیل پوئن شکنی به ترتیب در مکان های چهارم تا ششم قرار گرفتند . مسعود مصدق پور از مازندران با کسب شش امتیاز هفتم شد، پوریا درینی استاد بزرگ شطرنج کرمان، مازیار باقری از خراسان شمالی و سیدخلیل موسوی از گیلان با کسب ۵٫۵ امتیاز به ترتیب عناوین هشتم تا دهم را کسب کردند .

نفرات اول تا دهم مرحله نیمه نهایی رقابت های شطرنج قهرمانی مردان کشور، جواز حضور در مسابقات نهایی شطرنج قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی را کسب کردند.

در حساس ترین دیدارهای دور نهم و پایانی مرحله نیمه نهایی رقابت های شطرنج مردان کشور که در رشت برگزار شد، بازی علیرضا فیروزجا با نیما جوانبخت، امید نوروزی با شاهین لرپری زنگنه و مازیار باقری با پرهام مقصودلو مساوی شد و آرین غلامی موفق شد محمدامین طباطبایی را شکست دهد. مرحله نیمه نهایی رقابت های شطرنج قهرمانی کشور طبق مقررات فدراسیون جهانی شطرنج(فیده) در ۹ دور به روش سوییسی در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت و به مدت یک هفته برگزار شد. این شطرنجبازان شامل ۲۳ نفر اول از  مسابقات جشنواره سراسری کشوری و سایر شطرنجبازان نیز دارای بالاترین درجه بین المللی فیده بر اساس فهرستی که تا قبل از آغاز مسابقات اعلام شده ، در این رقابت‌ها حضور یافتند.

سایت معتبر جهان نوشت: ستاره ایران
  مقاله ویـــژه سایت chessnumbers راجع به علیرضا فیروزجاه نشان می دهد که خودمان هم نمی دانیم چه گوهری در مازندران داریم. این مقاله از نگاهی خاص به یک استعداد ناب خبر می دهد.
 بخوانید تا باور کنید:
اگر بخواهیم در مورد قدرت های سنتی شطرنج جهان بیاندیشیم ، قطعا ایران به ذهن ما خطور نمی کند. به احتمال زیاد اول به روسیه فکر می کنیم، سپس کشورهای مشترک المنافع شوروی سابق و بعد به هند و چین و شاید هم ایالات متحده.

اما چرا ایران نه ؟
خب ایرانی ها در المپیاد جهانی شطرنج سال ۲۰۱۴ در رده سی و نهم قرار گرفتند، فقط ۲ شطرنجباز ۲۵۰۰+ دارند و تنها ۹ استاد بزرگ، قطعا با چنین خصوصیاتی ایران یک قدرت شطرنج محسوب نمی‌شود، لااقل الان!

با این وجود ، دهه ی بعد می توان شاهد تغییر اتی در شطرنج ایران بود. در میان ۶۵ شطرنجباز متولد هزاره حاضر (بعد از ۲۰۰۰ میلادی )که دارای بالاترین ریتینگ هستند نام ۵ ایرانی به چشم می خورد و به همراه آنها چند نفر هم هستند که پشت خط هستند. ستاره این گروه علیرضا فیروزجاه هست که اخیرا در صدر بازیکنان زیر ۱۲ سال جهان از لحاظ ریتینگ قرار گرفت. بالاترین ریتینگ فیروزجا ۲۳۳۲ بود که در نوامبر ۲۰۱۴ کسب نمود و این ریتینگ بالاتر از ریتینگی است که وی یی  و مگنوس کارلسن در چنین سنی داشتند.

با وجود این که ریتینگ فیروزجاه در ژانویه با سقوط مواجه شد و به ۲۳۰۵ رسید حتی این ریتینگ هم او را در رده یازدهم بازیکنانی قرار می دهد که تاکنون در چنین سنی ( ۱۱/۳۶ سالگی ) دارای بالاترین ریتینگ ها بودند.

در زمان نوشتن این پست ، فیروزجاه در حال دست و پنجه نرم کردن در جدول A رقابت های بین المللی جام خزر است و او این شانس را دارد با اساتید بزرگ خارجی به رقابت بپردازد.
شاید دهه ی بعد فیروزجاه را در تیم ملی ایران در المپیاد جهانی شطرنج ببینیم تا بتواند بهمراه سایرین مکانی بهتر از رده نازل ۳۵ المپیاد جهانی شطرنج برای ایران کسب کنند.