مسئولیت سنگین کمیته در انتخاب خبرگان ورزشی/ راه به سئول باز می‌شود؟

انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود که اعضای هیات اجرایی مسئولیت سنگینی در انتخاب خبرگان ورزشی دارند.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،حدود ۳ سال و نیم پیش با وجود فراز و نشیب‌های فراوان و بعد از آیین‌نامه جنجالی که توسط مهدی قدمی و علی‌آبادی نوشته شد، مصطفی هاشمی‌طبا که سابقه سالها ریاست کمیته و سازمان تربیت‌بدنی را داشت، نتوانست برای انتخابات ثبت‌نام کند. اگرچه بعدها مشخص شد که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) آیین‌نامه انتخاباتی کمیته را تایید نکرده و همین موضوع انتخابات را زیر سوال می‌برد اما بعد از گذشت حدود ۴ سال و با نزدیکی به زمان انتخابات نگرانی‌های اهالی ورزش و خبرگان ورزشی برای ورود به کمیته زیاد شده است.

حالا بعد از حدود ۴ سال اعلام شده IOC در نامه‌ای به ایران اعلام کرده بود باید به فردی مانند هاشمی‌طبا اجازه ورود داده می‌شد نکته‌ای که در این مدت پنهان ماند تا با نزدیکی به انتخابات پرده از جزئیات پنهان برداشته شود. البته هاشمی‌طبا در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد در دوره قبل بدرفتاری با وی صورت گرفت اما ترجیح داد ساکت بماند و شکایتی به رأی اعضای مجمع نداشته باشد.

بعد از تخلفاتی که در دوره قبل صورت گرفت جلوی تعدادی از خبرگان و کارشناسان ورزشی برای ورود به کمیته گرفته شد و حالا اساسنامه کمیته ملی المپیک که اخیراً نوشته شده محدودیت‌هایی را برای ورود برخی به وجود آورده است. اگرچه ممکن است به دلیل زمان‌بر بودن تصویب اساسنامه کمیته در هیات دولت، انتخابات با همان اساسنامه قبلی برگزار شود، اما به نظر می‌رسد آیین‌نامه انتخاباتی کمیته تکلیف همه را برای حضور در انتخابات روشن می‌کند.

* مسئولیت سنگین کمیته در انتخاب خبرگان ورزشی

کمیته ملی المپیک برای فرار از این شائبه‌ها مسئولیت سنگینی را برای برگزاری انتخابات برعهده دارد؛ موضوعی که شاید در دوره قبل اجرا نشد و حالا چشم خیلی‌ها به این است که اعضای هیات اجرایی در این دوره چه برنامه‌ای برای انتخابات دارند.

یکی از نکات مهم در انتخابات کمیته انتخاب خبرگان ورزشی است؛ کمیته ملی المپیک با انتخاب این خبرگان در واقع ۵ رأی خواهد داشت اما باید دید آیا با انتخاب افراد اصلح راه را برای ورود خبرگان که حتی ممکن است جای برخی را در کمیته بگیرند، تسهیل می‌کند؟ این وظیفه‌ای است که اعضای هیات اجرایی با درست انجام دادن آن قطعا می‌توانند به ورزش کشور کمک کنند.

دوره ۴ ساله هیات اجرایی کمیته ۳۰ دی‌ماه به پایان می‌رسد و بعد از پایان بازی‌های داخل سالن آسیا کم کم بازار فعالیت‌ها برای انتخابات گرم می‌شود. حالا باید دید کمیته ملی المپیک چگونه برای این انتخابات برنامه‌ریزی خواهد کرد.

انتخابات هیات اجرایی در این دوره بسیار مهم است چرا که ورزشکاران کشورمان در سال ۲۰۱۸ بازی‌های آسیایی جاکارتا، بازی‌های المپیک نوجوانان در بوینس‌آیرس و المپیک ۲۰۲ را پیش رو دارند. این انتظار وجود دارد با یک برنامه مناسب شاهد موفقیت ملی‌پوشان در میادین برون‌مرزی و بالا رفتن پرچم‌مان در رقابت‌های بین‌المللی باشیم.

/فارس