پایان اقتدار پاریسی‌ها، تاج‌گذاری پادشاهان مونت‌کارلو

فصل پر از شگفتی و اتفاقات عجیب و غریب با پایان انحصار پاری‌سن‌ژرمن به اتمام رسید.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،وقتی فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ لوشامپیونه فرانسه شروع شد، پاریسی‌ها رویای پنجمین قهرمانی متوالی و رسیدن به دستاورد المپیک مارسی بین فصول ۱۹۸۹-۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳-۱۹۹۲ را در سر می‌پروراندند اما سرانجام اتفاقی که از زمان سلطه مالک روس بر موناکو پیش‌بینی می‌شد، رخ داد و موناکو برای اولین بار از فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ قهرمان لیگ شد.

 اقتدار بی‌مثال

 تیم جوان موناکو با تفکرات لئوناردو ژاردیم پرتغالی روی نیمکت و ستارگان جوانی مانند امباپه و فالکائو، لیگ را زیر سایه درخشش نیس شروع کرد اما خط حمله معرکه این تیم خیلی زود، سرنوشت لیگ را به سود قرمز و سفیدها تغییر داد. بدون شک قدرت تیم در خط حمله‌اش نهفته بود؛ جایی که با ۱۰۷ گل زده بالاتر از رئال مادرید و بارسلونا عنوان بهترین خط حمله  در سراسر اروپا را به خود اختصاص داد. پدیده‌ای به نام امباپه با زدن ۱۵ گل چشم همه اروپا را به خود جلب کرد و یکی از اصلی‌ترین دلایل پیشروی تیمش در لیگ قهرمانان اروپا نام گرفت.

موناکو به لطف گل‌های این ستاره علاوه بر درخشش در لیگ برای چهارمین بار در طول تاریخش به جمع ۴ تیم برتر لیگ قهرمانان راه یافت تا تنها تیم فرانسوی باشد  که بیش از یک بار به نیمه‌نهایی معتبرترین جام باشگاهی اروپا راه می‌یابد. عامل دیگر موفقیت موناکو را رادمل فالکائوی احیا شده می‌نامند. او پس از یک دوره ناموفق در منچستریونایتد و چلسی در موناکو درخشید؛ به حدی که تیمش را به موازات پیشروی در لیگ به برتری در بازی‌های حذفی لیگ قهرمانان مقابل منچسترسیتی و دورتموند در رالی گل‌های جذاب رهنمون کرد. برخلاف تصور، موناکو هر چقدر در لیگ قهرمانان پیش رفت در لوشامپیونه هم درخشید و در نهایت پس از صدرنشینی در اکثر هفته‌های فصل، یک هفته قبل از پایان برای اولین بار از فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ قهرمان لیگ داخلی شد.

پاری‌سن‌ژرمن ناکام

 هر چقدر اوضاع موناکو خوب بود، پاری‌سن‌ژرمن آسمانی ابری داشت. تیم اونای امری هر چند خوب شروع کرد اما اواسط نیم‌فصل اول نتایج نامطلوبی گرفت؛ به حدی که زمزمه اخراج امری بین دو نیم‌فصل هم مطرح شد، با این حال به لطف درخشش دی‌ماریا و البته کاوانی (آقای گل فصل لوشامپیونه) اوضاع در نیم‌فصل دوم بهبود یافت. برتری ۴ بر صفر مقابل بارسلونا در دور رفت یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونابهترین برد اروپایی تاریخ پاریسی‌ها بود و می‌توانست نقطه عطفی در سراسر فصل باشد اما بزرگ‌ترین بازگشت تاریخ لیگ قهرمانان توسط بارسا، تیم پایتخت را یک ناکام جلوه داد.

تیم با حفظ تمرکز در لیگ پیش رفت اما حریف موناکو نشد و در نهایت پس از۴ سال جام لیگ را واگذار کرد، البته برای دست خالی نماندن، صدمین دوره جام حذفی فرانسه دستاویز مناسبی به نظر می‌رسید؛ کاری که با برتری در دقایق پایانی بازی مقابل آنژه حاصل شد و مردان امری را با یازدهمین قهرمانی بالاتر از المپیک مارسی به عنوان پرافتخارترین تیم جام حذفی فرانسه معرفی کرد.

 نیس شگفتی‌ساز

 نیس پس از جذب ماریو بالوتلی جنجالی، فصل را به عالی‌ترین شکل ممکن شروع کرد و نیم‌فصل اول را در هیبت یک قهرمان به پایان برد. البته هر چند به پایان فصل نزدیک شدیم، تیم فاوره افت کرد و سرانجام در رده سوم فصل را به پایان رساند؛ آنچه باعث شد تیم جنوب فرانسه برای اولین بار در طول تاریخش به لیگ قهرمانان اروپا راه یابد. بالوتلی هم طبق معمول پس از چند گل به حاشیه روی آورد و گلزنی را از یاد برد. سرنوشت دیگر تیم جنوبی یعنی المپیک مارسی از نیس هم پرفراز ونشیب‌تر بود.

تیم رودی گارسیا با وجود یارگیری مناسب در فصل نقل و انتقالات و به دست آوردن ثبات مدیریتی شروع قابل انتظاری نداشت. پس از یک نیم‌فصل نه‌چندان خوب، باشگاه ثمره اعتماد به گارسیا را گرفت و هر چند در «لوکلاسیک» با نتیجه تحقیر آمیز ۵ بریک، سنگین‌ترین شکست خانگی تاریخش مقابل پاری‌سن‌ژرمن را نصیب برد اما در نهایت افتان و خیزان در رده پنجم به کارش خاتمه داد؛ رتبه‌ای که برای صعود به لیگ اروپا و حفظ امید به آینده بهتر تحت نظر یک مربی امتحان پس‌داده، کفایت می‌کرد.

ترتیب تیم‌ها در جدول نهایی لوشامپیونه به شرح زیر است: