عطایی: بعد از این نسل طلایی دچار افت خواهیم شد

ایران در حالی در رقابت های والیبال بازی های کشورهای اسلامی به مقام قهرمانی رسید که با تیم جوانان خود در این رقابت ها شرکت کرده بود.بهروز عطایی سرمربی این تیم در گفتگویی که با «گل» داشت، درباره این قهرمانی صحبت کرد و درباره شرایط تیم ملی بزرگسالان در آستانه حضور در لیگ جهانی هم تاکید کرد که این تیم از نبود سید محمد موسوی ضربه خواهد خورد!

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،ایران در حالی در رقابت های والیبال بازی های کشورهای اسلامی به مقام قهرمانی رسید که با تیم جوانان خود در این رقابت ها شرکت کرده بود.بهروز عطایی سرمربی این تیم در گفتگویی که با «گل» داشت، درباره این قهرمانی صحبت کرد و درباره شرایط تیم ملی بزرگسالان در آستانه حضور در لیگ جهانی هم تاکید کرد که این تیم از نبود سید محمد موسوی ضربه خواهد خورد!

درباره قهرمانی در بازی های کشورهای اسلامی صحبت می کنید؟
این مسابقات ویژگی های خاص خودش را داشت. ما پیش از این دوبار در این رقابت ها قهرمان شده بودیم. در این مسابقات تیم های درجه یک دنیا حضور نداشتند و بیشتر تیم های در حال توسعه شرکت داشتند. تیم های آفریقایی مثل مصر، الجزایر و تونس که در المپیک حضور داشتند.ترکیه هم در سال های اخیر در والیبال اروپا سیر صعودی داشته و قطر که یک تیم چند ملیتی است و دو سال پیش با همین تیمی که به باکو آمده بود، در آسیا چهارم شد. الجزایر سابقه حضور در المپیک بارسلون را دارد و ۱۶ سال زودتر از ما المپیکی شده است. ترکیه هم که در سال ۲۰۱۵ نایب قهرمانی امیدهای جهان شده بود و ایران در آن مسابقات هفتم شد. این شرایط نشان می دهد که این رقابت ها برای ما، بسیار پر اهمیت و سخت بود.

اما قدرت تیم جوانان ما را نشان می دهد که قهرمان شده است.
دقیقا همین طور است. ما تحت فشار بسیار زیاد، بازی های متفاوتی را انجام دادیم که نشان از پیشرفت ما دارد. البته اصلا هدف ما مقام نبود و می خواستیم فشار و فضای سخت را تحمل کنیم که خوشبختانه با قهرمانی هم همراه بود.

حالا تیم ملی بزرگسالان هم بازی های لیگ جهانی را در پیش دارد. شرایط این تیم را چطور می بینید؟
تمرینات تیم ملی برای حضور در لیگ جهانی معمولا از اواسط فروردین ماه شروع می شود. این تیم هم به غیر از شهرام محمودی که از مدت ها پیش نبودش قطعی شده بود، تغییر چندانی ندارد.

البته سید محمد موسوی هم خط خورد!
خط که نخورده! موسوی دوباره باز می گردد. چون تیم ملی به او احتیاج دارد.

اعلام شده مصدوم بوده اما خبرهایی مبنی بر اختلاف او با سعید معروف کاپیتان تیم ملی هم شنیده می شود!
من در جریان این موضوع نیستم اما می دانم که موسوی آمادگی صد درصد برای همراهی تیم ملی را نداشته و نبود او کار تیم ملی را سخت می کند و هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ روحی و روانی اثر نامطلوب روی کار تیم ملی می گذارد و ضربه می خورد!

در این شرایط، امیدوار هستید تیم ملی با کولاکوویچ نتیجه بگیرد؟
یک مربی به تنهایی تاثیرگذارنیست. مربیانی مانند کواچ، کولاکوویچ و لوزانو همه مربیان خوبی هستند و خیلی متفاوت از هم نیستند. باید دید فضای داخل تیم چگونه است. هر مربی که باشد در پروسه زمانی کوتاه مدت نمی تواند معجزه کند و باید از لحاظ روحی و جسمی تیمش را آماده کند.

فکر می کنید این نسل طلایی والیبال ایران هنوز جواب می دهد؟
تغییرات همیشه آرام آرام شروع می شود اما ما هنوز در ترکیب اصلی مان این تغییرات را نداشته ایم. نسل طلایی هم به گونه ای نیست که دو سال یک بار شکل بگیرد و تقریبا ۱۵، ۱۰ سال زمان  می برد. من فکر می کنم این تیم هنوز جا دارد اما بعد از آن دچار افت محسوسی خواهیم شد که دیده می شود. به عنوان مثلا ما جایگزینی در حد و اندازه های موسوی نداریم.اما به هر حال باید روی تیم های پایه ای کار کنیم. مثل همین تیمی که با موافقت آقای داورزنی در بازی های کشورهای اسلامی شرکت کرد و قهرمان شد و این روند به طور مداوم باید در جریان باشد تا استعدادهای درخشان شکوفا شوند.