بهترین بازیکن پس از انقلاب از نظر کریم باقری/ به قهرمان نیم‌فصل آب‌نبات چوبی هم نمی‌دهند!

ورزش > لیگ برتر – در روزهای اخیر و پس از قهرمانی پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ شانزدهم، خیلی‌ها به تعریف و تمجید از سرخپوشان پرداخته و دلایل این موفقیت را برشمردند اما در این میان یک نفر از قلم افتاد؛ کمتر کسی از نقش کریم باقری گفت.   به گزارش مازنداسپرت ؛ سرآلکس فرگوسن، سرمربی شهیر منچستریونایتد، […]

ورزش > لیگ برتر – در روزهای اخیر و پس از قهرمانی پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ شانزدهم، خیلی‌ها به تعریف و تمجید از سرخپوشان پرداخته و دلایل این موفقیت را برشمردند اما در این میان یک نفر از قلم افتاد؛ کمتر کسی از نقش کریم باقری گفت.

 

به گزارش مازنداسپرت ؛ سرآلکس فرگوسن، سرمربی شهیر منچستریونایتد، بعد از بازنشستگی یک پای همایش‌ها و مراسم‌های مختلف فوتبالی و برنامه‌‌های تلویزیونی است. او هنوز هم از کارلوس کی‌روش به عنوان یک دستیار ایده‌آل در طول دوران مربیگری خود یاد می‌کند و با تعریف و تمجید از دوران همکاری با مرد پرتغالی در منچستر می‌گوید: «وقتی او را می‌بینی، همواره ظاهری آراسته دارد. صورت خود را اصلاح می‌کند، لبخند خاصی بر لب دارد، خونسرد است و در عین حال پرشور. تمرکز بالا، سرعت و دقت فراوان از ویژگی‌های یک دستیار خوب است که همه این‌ها را کارلوس کی‌روش داشت.» با این مقدمه می‌خواهیم یادآور شویم؛ در روزهای اخیر و پس از قهرمانی پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ شانزدهم، خیلی‌ها به تعریف و تمجید از سرخپوشان پرداخته و دلایل این موفقیت را برشمردند. از حرفه‌ای‌گری و تاکتیک‌های برانکو بگیرید تا بدنسازی مارکو استیلینوویچ، کاپیتانی سیدجلال، جنگندگی کمال کامیابی‌نیا، فرماندهی محسن مسلمان و حتی مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند اما در این میان یک نفر از قلم افتاد. کمتر کسی این روزها از قرمزها حرف زد و از نقش کریم باقری گفت؛ مردی که به قول ژوزه مورینیو نقش «پرزگیر» را در پرسپولیس ایفا می‌کند. پرسپولیس اگر در نیم‌فصل اول لیگ شانزدهم برخلاف رقیب سنتی و سایر تیم‌ها کمترین حاشیه را پشت سر گذاشت، بخش عمده‌ای از آن به حضور آقاکریم برمی‌گشت. مردی که آن‌قدر بزرگ و اسمی است تا سایر بازیکنان از او حرف‌شنوی داشته باشند و به احترام او حاشیه‌سازی نکنند. اگر می‌خواهید نقش پررنگ او در موفقیت‌های یکی، دو فصل اخیر پرسپولیس را بیشتر درک کنید، باید به فصل گذشته برگردید و ماجرای برخورد باقری با پیام صادقیان را مرور کنید تا یکی دیگر از ویژگی‌های دستیار ایده‌آل را دریابید. به قول بزرگی هر سرمربی موفق دو تا ژنرال نیاز دارد؛ یکی داخل زمین و دیگری روی نیمکت و کنار خودش! آقاکریم بدون هیچ اغراقی ژنرال روی نیمکت برانکو است که به موقع با بچه‌ها صحبت و آنان را آرام می‌کند. از تجارب قدیمی‌اش می‌گوید و دستیاری است که مرد کروات قدرش را خوب می‌داند. دیروز فرصتی دست داد که دقایقی با این مرد کم‌حرف اما تاریخ‌ساز فوتبال ایران گپ بزنیم. مصاحبه ما با کریم باقری را با این توضیح بخوانید که حرف کشیدن و تیتر درآوردن از صحبت‌های این مرد بی‌حاشیه، سخت‌ترین کار برای هر خبرنگاری است. باور کنید.

قبل از هر چیز قهرمانی پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ شانزدهم را به شما تبریک می‌گویم. راستی قهرمانی نیم‌فصل تبریک دارد؟
تلاش بچه‌ها که تبریک و خسته‌نباشید دارد. به هر حال همه زحمت کشیدند تا ما نیم‌فصل اول را موفق شویم ولی هنوز نیم‌فصل دیگر باقی مانده است.

مثلی فوتبالی وجود دارد که می‌گوید «به قهرمان نیم‌فصل آب‌نبات چوبی هم نمی‌دهند!» این حرف را قبول دارید؟
بله، به قول ما فوتبالی‌ها به قهرمان نیم‌فصل آب‌نبات چوبی هم نمی‌دهند. همه چیز آخر فصل تقسیم می‌شود. قهرمانی، ناکامی یا اشک و لبخند و همه چیز! باید حواس‌مان کاملاً جمع باشد. البته آقای برانکو به عنوان یک مربی حرفه‌ای حواسش جمع است. حرف من با بچه‌های تیم است. باید تا آخرین ثانیه از لیگ شانزدهم تلاش کنیم که مزد زحمات‌مان را بگیریم و به امید خدا قهرمان شویم.

آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفتم رقم خورد. آن مقطع افشین قطبی سرمربی بود و شما هم کاپیتان… تیم فعلی چه شباهت‌هایی با آن پرسپولیس قهرمان دارد؟
نمی‌توان قیاس کرد. هر دوره شرایط خودش را دارد. تیم فعلی پرسپولیس خوب کار می‌کند. مدیریت باشگاه چند وقتی است خوب کار می‌کند و جلوی حاشیه‌ها مثل آن دوران گرفته شده است. همه چیز دست به دست هم داده که پرسپولیس قهرمان شود.

البته آن تیم هم خیلی حواشی داشت که شخص شما خیلی در جمع کردن آن نقش داشتید. خاطرتان هست سر دربی بود که جلوی دهان شیث رضایی را گرفتید تا به حقیقی فحاشی نکند و در رختکن هم از خجالت حقیقی درآمدید!
آن موقع هنوز بازی می‌کردم و شرایط هم فرق می‌کرد. بچه‌ها جوان بودند و یک لحظه احساسی شدند. اتفاقاً خیلی هم با هم رفیق بودند.

در دوران مربیگری و کنار برانکو هم از شما چنین رفتارهایی دیدیم. به طور مثال می‌توان به برخورد قاطع با پیام صادقیان در بازی با سایپا اشاره کرد که…
(حرف‌مان را قطع می‌کند) آقای یکتا! شرایط فرق می‌کند. من تا جایی که اجازه داشته باشم، با هماهنگی آقای برانکو دخالت می‌کنم. ما همگی تلاش داریم پرسپولیس کمترین حواشی را پشت سر بگذارد.

آیا سیدجلال حسینی هم شما را یاد دوران کاپیتانی خودتان در لیگ هفتم و قهرمانی پرسپولیس می‌اندازد؟
سیدجلال هم همان کارها را انجام می‌دهد. او کاپیتان خوب و باتجربه‌ای است. با مربی و بازیکنان همواره صحبت می‌کند تا حاشیه‌ها کمتر شود. دست سیدجلال هم درد نکند.

برخی معتقدند برانکو شانس آورده کنار خود کریم باقری را دارد در حالی که علیرضا منصوریان از چنین مزیتی برخوردار نیست.
باور کنید من کار خاصی در پرسپولیس انجام نمی‌دهم. زحمات کادر فنی برعهده خود برانکو و سرتن چوک است. بیشتر کنار تیم هستم و دارم یاد می‌گیرم.

این تواضع شما را می‌رساند. جواب سؤال ما را ندادید.
علی‌منصور دوست خوب من است و به خودش هم گفتم مربی‌گری در استقلال و پرسپولیس با همه تیم‌ها فرق می‌کند. امیدوارم او در کارش موفق باشد.

درباره تصمیمات اخیر علیرضا منصوریان و نیمکت‌نشین کردن مهدی رحمتی چه نظری دارید؟
هیچ نظری درباره مسائل استقلال، منصوریان و رحمتی ندارم. اصلاً نمی‌خواهم دخالتی داشته باشم و تمرکز من روی کار خودم و پرسپولیس است.

خیلی‌ها در حال حاضر تراکتورسازی تبریز را رقیب اصلی پرسپولیس برای قهرمانی لیگ شانزدهم می‌دانند. آیا شما هم چنین دیدگاهی دارید؟
تراکتورسازی هم مثل ما نتایج خوبی گرفته است. این تیم از کادر فنی، بازیکنان و مدیریت خوبی بهره می‌برد و تماشاگر پرشور هم پشت سرش است. جدا از این تیم من فکر می‌کنم ذوب‌آهن هم رقیب گردن‌کلفتی است. همین طور نفت و پیکان تهران که خودشان را بالا کشیدند.

ذوب‌آهن چراغ خاموش دارد بالا می‌آید. قبول دارید؟
خوشحالی من بیشتر بابت میدان دادن به مربیان جوان است. ذوب‌آهن نتایجی گرفت که جای تبریک به کادر فنی و مدیرعامل آن دارد.

آقاکریم، زیبا بازی کردن هم مهم است یا امتیاز جمع کردن؟!
متوجه منظور شما شدم. هر دو تا کنار هم باشد که عالی است ولی زیبا بازی کنی و دست آخر نتیجه نگیری، فایده‌ای ندارد.

فصل گذشته زیباتر از امسال بازی‌ نمی‌کردید؟
نه! امسال هم بد بازی نمی‌کنیم. نمایش فصل گذشته پرسپولیس انتظارات را بالا برد. ما در هر بازی ۵، ۶ موقعیت به وجود می‌آوریم که از همه این موقعیت‌ها استفاده نمی‌کنیم؛ با این حال نتیجه لازم را می‌گیریم و همین کافی است.

مهدی طارمی فوتبالیست مستعد و خوبی است، فصل گذشته هم آقای گل لیگ پانزدهم شد ولی امسال راحت موقعیت خراب می‌کند؛ ماجرا چیست؟
من هم فکر می‌کنم یک مهاجم از ۴ یا ۵ موقعیت گلی که در طول بازی نصیبش می‌شود باید حداقل یکی را گل کند. مهدی هم مهاجم خوبی است و باید راحت و ریلکس باشد تا موفق شود.

فرشاد پیوس چندی پیش به موضوعی اشاره کرد و گفت طارمی برای موفقیت باید شب‌ها زودتر بخوابد!
من درباره نظرات دیگران صحبتی ندارم. مهدی طارمی موقعیت خودش را بهتر از همه می‌داند. او می‌داند چطور تمرین و استراحت کند و حتی بخوابد. بهترین کسی که می‌تواند به طارمی کمک کند خود مهدی است. من می‌بینم دارد تلاش خود را انجام می‌دهد و مطمئن هستم نیم‌فصل دوم را جور دیگری بازی می‌کند و مهدی طارمی واقعی را همه در نیمه دوم لیگ شانزدهم خواهیم دید.

داستان این شادی‌های پس از گل کمال کامیابی‌نیا چیست؟ چرا سمت شما می‌آید؟
(می‌خندد) همیشه که نمی‌آید! او به من لطف دارد و بعضی مواقع می‌آید و شادی‌هایش را با من تقسیم می‌کند.

شما نصیحتی یا توصیه‌ای نکردید که او به عنوان یک هافبک دفاعی بهتر گل بزند؟
کمال بازیکن خوبی است. من با همه بچه‌ها حرف می‌زنم اما گل‌هایی که زده حاصل تاکتیک برانکو و تلاش خود کامیابی‌نیاست.

درباره جدایی احمد نوراللهی نظری ندارید؟
احمد سرباز شد و باید می‌رفت. نمی‌شد جلوی او را گرفت. من مطمئنم که با قدرت به پرسپولیس برمی‌گردد. او یکی از بهترین و بی‌حاشیه‌ترین بازیکنان ما بود که تا آخرین لحظه حضورش در پرسپولیس زحمت خود را کشید.

مثل دوران بازی شما کم‌حرف و بی‌حاشیه است، درست می‌گوییم؟
گفتم که بچه خیلی خوبی است و منتظرش در پرسپولیس هستیم.

جای خالی امید عالیشاه پر می‌شود؟
هم احمد و هم امید بازیکنان خوبی هستند. عالیشاه هم تا زمانی که بود گل زد، پاس گل داد و عالی ظاهر شد و به هر حال باید به سربازی می‌رفت. او هم یک روزی پس از پایان دوران خدمت برمی‌گردد.

شنیدیم برانکو قبل از سفر به کرواسی دو تا لیست تهیه کرده است؛ یکی به باشگاه پرسپولیس داده و یکی دیگر هم به شما که مطابق آن خریدها انجام شود.
نه، برانکو هیچ لیستی به من نداده است. او یک لیست از بازیکنان مد نظرش تهیه کرد و به باشگاه داد.

این روزها همه جا صحبت از سروش رفیعی است؛ او به درد پرسپولیس می‌خورد؟
اجازه بدهید همه چیز طبق روال پیش برود. باشگاه پرسپولیس و برانکو باید درباره این مسائل و نقل و انتقالات حرف بزنند، من نظری ندارم.

آقا کریم حرف کشیدن از شما هم سخت‌ترین کار دنیاست!
(دوباره می‌خندد) شما رسانه‌ها هم دنبال تیتر خودتان می‌گردیدها!

بگذریم! بازیکن محبوب شما زین‌الدین زیدان هم در رئال مادرید خیلی خوب نتیجه گرفته است.
ایرادی دارد؟!

نه، گفتیم که…
امیدوارم زین‌الدین زیدان تا آخر فصل همین طور ادامه بدهد. دوست دارم هم پرسپولیس قهرمان شود و هم زین‌الدین زیدان با رئال مادرید!

معلوم می‌شود از موفقیت‌های زیدان خیلی لذت می‌برید؟
چه جور هم! خودتان می‌دانید او فوتبالیست مورد علاقه من بود و خوشحالم حالا در مربیگری هم موفق شده است.

زیزو یک جورهایی شبیه شما بود. کم‌حرف و فوق‌العاده مؤثر که وقتی هم عصبانی می‌شد دیگر غیر قابل کنترل بود. حالا فکر نمی‌کنید شما هم سرمربی موفقی شوید؟
من در حال حاضر فقط به این فکر می‌کنم چیز یاد بگیرم. در عرصه مربیگری تازه‌کارم و هیچ ادعایی هم ندارم. خودم را با زیدان مقایسه نمی‌کنم.

البته او هم پله پله بالا آمد و…
آفرین، زیدان در پایه‌های رئال مربی‌گری کرد. دستیار کارلو آنچلوتی بود و بعد سرمربی رئال مادرید شد. همین جوری یکهویی که نمی‌شود سرمربی شد.

در گذشته خیلی علاقه‌ای به مربیگری نداشتید ولی به نظر می‌رسد الان شرایط فرق کرده باشد.
باور کنید هنوز هم تلاش می‌کنم علاقه‌مند شوم! (باز می‌خندد)

علی کریمی هم شرایط شما را داشت اما در کلاس‌های مربیگری شرکت کرد.
داشتن مدرک بد نیست. ماشاءالله خود شما خبرنگاران ما را بیچاره کردید که چرا مدرک ندارید!

(با تعجب) ما خبرنگاران؟!
شخص شما نه! به هر حال بارها نوشتید یا انتقاد کردید امثال من و علی کریمی باید مدرک هم داشته باشیم، ایرادی هم ندارد. با داشتن مدرک راحت‌تر می‌توان کار کرد. تجربه خوبی هم هست که بروی و سر کلاس‌های مربیگری بنشینی.

راستی چه شد برای خداداد عزیزی دسته ‌گل بردید؟ شما معمولاً از این کارها نمی‌کنید.
بله، خودتان می‌دانید من قبل از مسابقات عادت ندارم سمت نیمکت حریف بروم یا دسته ‌گل ببرم و از این کارها هم خیلی خوشم نمی‌آید اما این آخرین کاری بود که می‌توانستم برای دوست خوبم انجام بدهم. خداداد هم با بقیه فرق دارد.

ولی تا جایگاه ویژه استادیوم آزادی آن همه پله را بالا رفتید که برای خداداد عزیزی قبل از بازی با سیاه‌جامگان گل ببرید، چرا؟
بنویسید برای بهترین بازیکن آسیا دسته ‌گل بردم. او از دوستان نزدیک و صمیمی‌ام است که خیلی هم دوستش دارم.

چندی پیش خداداد گفته بود کریم باقری بهترین بازیکن بعد از انقلاب ایران است.
خداداد لطف دارد. خواسته رفاقت کند!

حالا به نظر شما بهترین بازیکن پس از انقلاب ایران چه کسی است؟
با عذرخواهی نمی‌توانم به سؤال شما جواب بدهم!

خداداد که خیلی راحت گفت، شما چرا نمی‌گویید؟
آخر یک نفر نیست!

چند نفرند؟
سه، چهار نفری می‌شوند!

خب هر سه، چهار نفر را اسم ببرید؟
با احترام به همه فوتبالیست‌های کشورمان، ناصر محمدخانی، خداداد عزیزی، علی کریمی و علی دایی بهترین بازیکنان پس از انقلاب از نظر من هستند./به گزارش خبرورزشی