خانه به دوشی مشکل بزرگ ورزش مازندران

شرط کاله مازندران برای تیمداری در لیگ برتر بسکتبال

سریال خانه‌به‌دوشی تیم‌های لیگ برتری ورزش مازندران که طی سال‌های اخیر بارها به چشم آمده و مشکلاتی را برای تیم‌ها و هواداران ایجاد کرده امسال هم مشاهده می‌شود و علاوه بر خانه‌به‌دوشی تیم فوتبال نوشهر در لیگ دسته یک، گریبان تیم لیگ برتری بسکتبال کاله را هم گرفته و زمزمه‌های احتمال کناره‌گیری این تیم از لیگ برتر به دلیل آماده نبودن سالن پیامبر اعظم(ص) آمل را مطرح کرده است.

به گزارش مازنداسپرت (مازندورزش)؛مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر بسکتبال که روز دوشنبه -۲ مهر- در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد یک حاشیه قابل توجه داشت و آن هم اعلام احتمال کناره‌گیری تنها نماینده مازندران در این لیگ بود. موضوعی که پس از قرعه‌کشی لیگ و مشخص شدن برنامه بازی تیم‌ها از سوی نماینده تیم بسکتبال کاله اعلام شد و واکنش سرپرست سازمان لیگ را به دنبال داشت.

نماینده تیم بسکتبال کاله در مراسم قرعه‌کشی اعلام کرد که با توجه به آماده نبودن سالن پیامبر اعظم(ص) آمل احتمال این‌که این تیم از لیگ برتر بسکتبال کناره‌گیری کند وجود دارد. میثم علیپور سرپرست سازمان لیگ نیز به این موضوع واکنش نشان داد و با اشاره به خانه‌به‌دوشی تیم بسکتبال آورتای ساری در فصل گذشته گفت: با توجه به این‌که پارسال نیز در مازندران شاهد چنین مسائلی بودیم این موضوع قابل اغماض نیست و در صورت ضرورت این موضوع را از سوی مزیر ورزش و جوانان پیگیری خواهیم کرد.

تیم بسکتبال کاله مازندران که از باشگاه‌های باسابقه بسکتبال کشور است، دیدارهای خانگی‌اش را در سالن پیامبر اعظم(ص) آمل برگزار می‌کند. سالنی که پارسال علاوه بر میزبانی بازی‌های خانگی کاله مازندران، به دلیل نبود سالن استاندارد در مرکز استان، بار میزبانی از بازی‌های خانگی دیگر تیم لیگ برتری بسکتبال استان یعنی آورتای ساری را نیز به دوش می‌کشید.

این سالن مدتی پیش برای بهسازی در اختیار پیمانکار قرار گرفت و بخش زیادی از عملیات بازسازی نیز تا کنون انجام شد. اما توقف عملیات اجرایی در فاصله چند روز مانده به فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کشور که ۱۲ مهر آغاز می‌شود سبب شده احتمال خانه‌به‌دوشی کاله مطرح شود.

پیشرفت ۸۰ درصدی طرح بهسازی سالن

رئیس هیئت بسکتبال مازندران درباره دلایل مطرح شدن احتمال کناره‌گیری تیم بسکتبال کاله و آخرین وضعیت بهسازی سالن پیامبر اعظم(ص) به خبرنگار ما گفت: بهسازی و مرمت سالن پیامبر اعظم(ص) آمل حدود یک ماه و نیم پیش آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی توسط پیمانکار در سه شیفت کاری با سرعت در حال اجرا بود که تا اواخر مهر برای مسابقات آماده شود.

محمودرضا امین‌اللهی با بیان این‌که حدود ۸۰ درصد عملیات بهسازی در حال حاضر انجام شده است، افزود: احتمال این‌که بازسازی سالن تا پایان مهر طول بکشد را از قبل می‌دادیم و به همین دلیل نیز باشگاه کاله حدود ۲ هفته پیش درخواستی را به سازمان لیگ ارائه کرد که ۲ یا سه بازی ابتدایی‌اش در این فصل خارج از خانه برگزار شود و مهمان حریفان باشد تا ورزشگاه خانگی‌اش آماده شود. اما سازمان لیگ هنوز به این درخواست پاسخی نداد. چون با تیم‌های مقابل باید هماهنگی انجام شود و جابه‌جایی تیم‌های مهمان و میزبان در هفته‌های ابتدایی لیگ مورد موافقت حریفان کاله قرار بگیرد.

اختلاف نظر در روند پرداخت هزینه به پیمانکار

وی افزود: عملیات بهسازی سالن طبق برنامه در حال انجام بود و بخش مهمی از آن نیز با هزینه‌ای قابل توجه انجام شد. با سرعتی که روند اجرایی کار داشت حداکثر ۲۰ روز دیگر کار به پایان می‌رسد. اما طی روزهای اخیر روند پرداخت هزینه به پیمانکار مورد انتقاد مجری طرح بازسازی قرار گرفت و منجر به توقف پروژه شد.

رئیس هیئت بسکتبال مازندران خاطرنشان کرد: زمان نخستین پرداختی به پیمانکار طرح بازسازی سال ۱۴۰۵ و از طریق اوراق مشارکت اعلام شد که این موضوع با انتقاد و اعتراض پیمانکار مواجه شده است. به همین دلیل نیز عملیات بهسازی توسط پیمانکار متوقف شد تا موضوع پرداخت هزینه تعیین تکلیف شود.

امین‌اللهی خاطرنشان کرد: هیئت مدیره باشگاه کاله اعلام کرده که به هیچ عنوان با برگزاری مسابقات خانگی این تیم در سایر شهرها موافقت نمی‌کند. به همین دلیل نیز احتمال کناره‌گیری از لیگ توسط نماینده باشگاه مطرح شده است. اما در تلاش هستیم با همراهی اداره کل ورزش و جوانان این مشکل را برطرف کنیم تا کاله از هفته‌ سوم به بعد در آمل و سالن بهسازی و تجهیز شده پیامبر اعظم(ص) میزبان حریفان باشد.

وی افزود: باشگاه کاله همیشه همراه بوده و همکاری لازم را داشت. فصل گذشته نیز پایگاه قهرمانی باشگاه در بابل را در اختیار تیم لیگ برتری آورتا ساری گذاشت بود و ورزشگاه خانگی کاله محل برگزاری بازی‌های خانگی اورتا هم بود.

رئیس هیئت بسکتبال مازندران با اشاره به جدیت باشگاه کاله برای تزریق نشاط به ورزش مازندران گفت: کاله بیش از ۲۰ سال در بسکتبال حضوری فعال دارد. برای فصل جدید تمهیدات خوبی اندیشیده و با جذب بازیکنان ملی‌پوش و خارجی و کادر فنی باسابقه آماده حضوری قدرتمند است. حتی نخستین تیمی بود که ورودی به لیگ را واریز کرد.

امین‌اللهی درباره اقدامات انجام شده در سالن ورزشی پیامبر اعظم(ص) آمل گفت: تا کنون تعمیر و رنگ‌آمیزی سقف سالن، تعویض سیم‌کشی و سیستم روشنایی و نصب ۱۲۰ لامپ، نصب اسکوربورد، رنگ‌آمیزی کل سالن، ساخت ورودی و سرویس بهداشتی ویژه بانوان و بخشی از بهسازی سامانه گرمایش و سرمایش سالن انجام شده است. ورودی رختکن‌ها هم طوری طراحی شد که اتوبوس تیم‌ها تا مقابل ورودی رختکن بیاید. تقریبا ۸۰ درصد کار انجام شده و در مرحله پایانی کار که بیشتر به نمای بیرون سالن مرتبط است قرار داریم. در صورت حل این مشکل هم با سه شیفت کاری می‌توان طی ۲۰ روز سالن را تکمیل کرد.

 

وی تصریح کرد: فدراسیون بسکتبال، سازمان لیگ، هیئت بسکتبال مازندران و اداره کل ورزش و جوانان به جد پیگیر هستند که مشکل حل شود و عملیات اجرایی ادامه یابد و تا پایان مهر شاهد تکمیل فرآیند بهسازی و تجهیز سالن و برگزاری مسابقات کاله در این ورزشگاه باشیم. همه این کارها برای رونق ورزش مازندران و ایجاد نشاط ورزشی در استان و به ویژه شهر آمل است. همه تلاش‌مان را می‌کنیم که به دلیل ضعف‌های زیرساختی در استان این فرصت و ظرفیت را حفظ کنیم.

فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال از ۱۲ مهرماه با حضور ۱۲ تیم طبیعت اسلامشهر، فولاد هرمزگان، گلنور اصفهان، مهگل البرز، آسمان ولایت مشهد، شهرداری گرگان، کاله مازندران، پالایش نفت آبادان، آینده‌سازان، پایش پارت شاهرود، پترونوین ماهشهر و ذوب آهن اصفهان آغاز می‌شود.

کاله مازندران در هفته نخست این رقابت‌ها طبق قرعه باید میزبان پالایش نفت آبادان باشد که با توجه به وضعیت سالن پیامبر اعظم(ص) آمل امکان میزبانی برای این تیم وجود ندارد. همچنین با توجه به این‌که سالن استاندارد دیگری برای برگزاری مسابقات لیگ برتر بسکتبال در مازندران وجود ندارد، کاله نمی‌تواند تا پیش از تکمیل ورزشگاه خانگی‌اش در مازندران میزبان حریفان باشد. به همین دلیل این باشگاه و هیئت بسکتبال مازندران خواستار جابه‌جایی میزبانی کاله در هفته‌های اول، سوم و پنجم شدند.