تصاویری از آغاز فعالیت ورزش دراگون بوت (قایق اژدها) در مازندران / عکاس : مقداد بهرامی

اختصاصی مازند اسپرت:دراگونبوت گونه‌ای قایق پارویی درازپیکر و باریک چینی است که درمسابقات تیمی قایق‌رانی استفاده می‌شود . مریم اله وردی نایب رئیس دراگون بوت استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مازند اسپرت در خصوص این رشته اظهار داشت:در رشته دراگون بوت، ۲۲ نفرحضور دارند ۲۰ نفر به عنوان پاروزن به همراه ۱ سکان‌دار و […]

اختصاصی مازند اسپرت:دراگونبوت گونه‌ای قایق پارویی درازپیکر و باریک چینی است که درمسابقات تیمی قایق‌رانی استفاده می‌شود .

مریم اله وردی نایب رئیس دراگون بوت استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مازند اسپرت در خصوص این رشته اظهار داشت:در رشته دراگون بوت، ۲۲ نفرحضور دارند ۲۰ نفر به عنوان پاروزن به همراه ۱ سکان‌دار و ۱ طبل‌زن و ۴ ورزشکار ذخیره .

وی ادامه داد: رده سنی این مسابقات جوانان۱۲–۱۸ (در۳کلاسa-b-c)وبزرگسالان۱۸–۴۰وپیشکسوتان۴۰سال به بالامی‌باشد.این رشته از زمستان سال۱۳۸۴وارد ایران و اولین دوره مسابقات سال۱۳۸۵برگزارشد.ازدیماه۱۳۹۴باپیگیری ریاست هیات انجمنهای ورزشی بااستقراریک قایق دراگون دردریاچه بوستان ملل ساری شروع به فعالیت وجذب ورزشکار دراین رشته مهیج نمود.

نایب ریس دراگون بوت در خصوص فعالیت بانوان در این رشته ورزشی گفت :دراگونبوت ازمعدود رشته هاییست که بانوان میتوانند درمحیط عمومی ودرفضای باز براحتی به ورزش بپردازند .امیداست بزودی این ورزش پرهیجان مورداستقبال جوانان و نوجوانان قراربگیرد.

 اله وردی در اوامه افزود:دراگون بوت ازشاخه های قایقرانیم حسوب میشود و ورزشکارانیکه سابقه ی قایقرانی و همچنین امادگی جسمانی

مناسبی دارند مستعد حضور در این رشته هستند.

وی افزود: ساری دومین شهر مازندران است که بعد از شهرستان بابلسر به این رشته پر طرفدار روی آورد و به دلیلنو پا بودن ،بدون حمایت و تلاش مسئولان بامشکلات فراوانی روبرو است.

این مسئول در خصوص مشکلات این رشته نوپا گفت :از مشکلات عمده ورزشکاران دراگون بوت ساری نبودن اسکله برای پهلو گرفتن قایق و سوار و پیاده شدن ورزشکاران است که به علت برخورد بدنه قایق با دیواره ی بتنی باعث آسیب دیدن قایق میشود و هم بانوان ورزشکار باید از گارد کنار دریاچه بالا بروند و از سکوی شیب دار با عدم تعادل و به سختی پایین بروند تا به قایق برسند.عدم وجود کانکس رختکن برای تعویض لباس خیس بعد از تمرین و نگهداری وسایل شخصی ورزشکاران که به صورت پراکنده و بدون حفاظ در گوشه و کنار گارد رها میشوند از کمبودهای اصلی و نیاز اولیه این رشته است.به علت نبودن کانکس ، پاروها درام و سکان هر بار باید توسط خود ورزشکاران و مسئولان مربوطه به محل تمرین حمل و برگردانده شود.

وی افزود: دراگون بوت گروهی ترین و هماهنگ ترین ورزش دنیاست ، ورزشکاران باید از امادگی جسمانی متناسبی بر خوردار باشند تا توان جسمی تیم تحلیل نرود.حمایت ناکافی و نبود اسپانسر باعث شد تمرینات بدنسازی هماهنگ باشگاهی از برنامه تمرینی تیم حذف شود و تیم نوپای ساری را با چالشها و صدمات بزرگی مواجه سازد .بانوان ورزشکار در دریاچه ی بوستان ملل ساری با علاقه و اشتیاق وافری به این ورزش میپردازند.

کمبود امکانات اولیه که بانوان دراگون سوار با آنها درگیرند از پشتکار انها نکاسته ولی باعث بروز کندی و مشکلات فراوانی برای ورزشکاران شده است.

با توجه به اینکه نماد پارک ملل ،قایق دراگون است و حضور ورزشکاران و هیجان ایجاد شده از پاروکشی و درام زنی میتواند در جذب بازدید کنندگان و رشد توریسم و گردشگر در بوستان ملل مؤثر باشد.

لذا توقع میرود مسئولان مربوطه در رسیدگی وکمک به تسهیل روند دسترسی و تامین امکانات اولیه این رشته همکاری بیشتری با هیات انجمنهای ورزشی داشته باشند.

خانم اله وردی در خاتمه نیز بیان کرد ، امیدواریم نگاه ویژه ای به این رشته ی پرهیجان شود تا ساری بتواند تابستان امسال اولین تیم دراگون بوت بانوان را راهی مسابقات کشوری کند.

 

04010203040605