فوتبال و جادوی شماره ها؛ بخش دوم، شماره ۹+عکس

  در بخش ابتدایی سلسله مقاله های فوتبال و جادوی شماره ها به بررسی عدد ۱۰ پرداختیم. شماره که ای که در طولا تاریخ توپ گرد، بر تن بزرگان مهیج ترین رشته ورزشی دنیا خود نمایی کرده است. به گزارش مازند اسپرتدر بخش دوم به شماره ۹ های معروف تاریخ فوتبال می پردازیم. شماره ای که […]

شماره 9

 

در بخش ابتدایی سلسله مقاله های فوتبال و جادوی شماره ها به بررسی عدد ۱۰ پرداختیم. شماره که ای که در طولا تاریخ توپ گرد، بر تن بزرگان مهیج ترین رشته ورزشی دنیا خود نمایی کرده است.

به گزارش مازند اسپرتدر بخش دوم به شماره ۹ های معروف تاریخ فوتبال می پردازیم. شماره ای که شاید در ذهن اغلب طرفداران فوتبال، یک مهاجم کلاسیک را به ذهنمان بیاورد. مهاجمان تمام کننده ای که نامشان با گلزنی عجین شده است.
یکی از این بازیکنان، رونالدو، ستاره سابق برزیلی است. هنگامی که مریخی در پیراهن بارسلونا می درخشید و برای اولین بار عنوان مرد سال فوتبال جهان را دریافت کرد، شماره ۹ را به تن داشت. گل های زیبای این بازیکن در پیراهن آبی و اناری ها، زمانی که افتخاری شاگردی سربابی رابسون را داشت، مؤید این نکته بود که در بارسلونا پوشیدن شماره ۹ چقدر مهم است. رونالدو به اینتر رفت تا در سری آ ایتالیا توپ بزند. نراتزوری هم از جمله باشگاه هایی است که به این شماره خیلی اهمیت می دهد.

رونالدو
پروژه شماره ۹ رویایی ماسیمو موراتی با ورود خرگوش چاق، کلید خورد. البته مرد شماره ۹ اینتر، قبل از ورود رونالدو، ایوان زامورانو بود، که در کارنامه خود سابقه پوشیدن پیراهن شماره ۹ رئال مادرید را داشت، با ورود رونالدو مجبور شد شماره ۱۸ را به تن کند. البته با درج یک علامت + بین دو عدد ۱ و ۸؛ مهاجم شیلیایی اینتر قصد نداشت به همین راحتی پیراهن خود را به یک تازه وارد تقدیم کند، بنابرای با این کار خود نشان داد، هنوز اعتقاد دارد، مهاجم کلاسیک نراتزوری خود اوست.
رونالدو در تیم ملی برزیل هم شماره ۹ را به تن می کرد. وی در جام های جهانی ۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶، با پوشیدن این شماره در نوک حمله سلسائو بازی کرد. هنگامی که عنوان اقای گلی جام جهانی ۲۰۰۲ را بدست آورد و در پایان سال برای سومین بار مرد سال فوتبال جهان شد، پیراهن شماره ۹ زردپوشان برزیل را در اختیار داشت. شماره رونالدو بعد از خداحافظی وی از بازی های ملی، به لوئیز فابیانو رسید و او با این پیراهن در جام جهانی ۲۰۱۰ سه گل برای برزیل به ثمر رساند. گرچه وارث بعدی این شماره فرد بود، که به هیچ عنوان نتوانست افتخارات رونالدو را تکرار کند.

رونالدو
در اینتر میلان، طرح موراتی ادامه داشت. وی بعد از رونالدو، باتیستوتا، فورلان، زلاتان، اتوئو، میلیتوو ایکاردی را به خدمت گرفت که قطعا متوجه پایین آمدن سطح شماره ۹ های اینتر در سال های اخیر می شوید!
پیراهن شماره ۹ بارسلونا هم زمانی که مریخی این تیم را ترک کرد، بر تن بازیکنانی مثل کلایورت، زلاتان، سانچز و البته سوارز رفته است.
اما رونالدو، یکی از کسانی است که به شماره ۹ اعتبار داد. گابریل باتیستوتا، دیگر بازیکن بزرگی است که این عدد را اعتلا بخشید. باتی گل ۹ فصل در فیورنتینا، شماره ۹ را بر تن کرد و در سال ۲۰۰۰ به آ اس رم منتقل شد و پیراهن شماره ۱۸ را بر تن کرد. وی همچنین در ترکیب آلبی سلسته هم با به تن کردن شماره ۹ امید اول گلزنی محسوب می شد.

گابریل باتیستوتا
کلایورت در هلند، آلن شیرر در انگلیس، داور شوکر در کرواسی و رودی فولر در آلمان همگی ۹ می پوشیدند. ژان پیر پاپن هم روزگاری در ترکیب خروس ها شماره ۹ را می پوشید…
در باشگاه رئال مادرید هم این شماره حکایت عجیبی دارد. شماره ای که سا لها بر تن هوگو سانچز بود، در مقطعی داور شوکر کروات آن را بر تن کرد، با آمدن رونالدوی برزیلی، این شماره به او رسید، در مقطعی برتن ساویولا بود و وقتی کریستیانو رونالدو به سانتیاگو برنابئو آمد، او بود که شماره ۹ رئال را به تن کرد. با خروج رائول از رئال، رونالدو پیراهن او را مصادره کرد و شماره ۹ کهکشانی ها به تن بنزما چسبید.

کریستیانو رونالدو
اندی کول در منچستر یونایتد و توره آندره فلو در چلسی، پیراهن ۹ را به تن می کردند. ضمن اینکه در مقطعی این پیراهن را در لیورپول، امیل هسکی پوشیده بود.
بعدها در منچستر یونایتد، فان نیستل روی، برباتوف و لوئیز ساها این پیراهن را پوشیدند، پیراهنی که در حال حاضر بر تن آنتونی مارتیال است.
فرناندو تورس را می توان یکی از کلاسیک ترین شماره ۹ های فوتبال نامید؛ بازیکنی که در مقطعی به ماشین گلزنی لیورپول تبدیل شده بود. اما تورس بزرگ ترین شماره ۹ آنفیلد نبوده است.

فرناندو تورس
رابی فاولر در دهه ۹۰، با این شماره در نوک پیکان خط حمله لیورپول بازی می کرد و قبل از او، اسطوره ولزی آنفیلد، یعنی یان راش با پیراهن شماره ۹، کفش طلای اروپا را دریافت کرد.

 یان راش
هنگامی که تیم ملی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ و جام ملت های اروپا ۲۰۱۲، به مقام قهرمانی رسید، خیلی ها نداشتن یک مهاج تخصصی را در خط آتش لاروخا، نشانه بوجود آمدن سیستمی جدید در فوتبال می دانستند. سیستمی که به مهاجم ثابت اعتقاد نداشت. ترکیبی که در آن، به اصطلاح شماره ۹ تیم کم بود. بنابرای این شماره بیشتر بر تن کسانی بوده که وظیفه گلزنی را بر عهده داشتند…

۹، همیشه شماره فورواردهای ثابت نبوده است. در تیم ملی رویای ایران در فاصله سال های ۹۶ تا ۲۰۰۰، حمید استیلی که در ترکیب ۲-۵-۳ تیم ملی، بیشتر در پست هافبک دفاعی بازی می کرد، شماره ۹ می پوشید!

حمید استیلی
اما در هر حال انتظار می رود، شماره ۹ یک تیم، در پست نوک حمله بازی کند. مثل نوانکو کانو یا یان کولر که هر دو قد بلند، سرزن و هر دو شماره ۹ را می پوشیدند!
در حال حاضر، شاید لوئیز سوارز و کریم بنزما در لا لیگا، آنتونی مارتیال در  لیگ برتر انگلیس، ایکاردی و باکا در سری آ و لواندوفسکی در بوندسلیگا وارثان وفادار این شماره باشند.
در کشور خودمان هم شماره ۹ باید برتن کسی می بود که راه دروازه حریفان را به خوبی می دانست. غلامحسین مظلومی در استقلال، سال ها این شماره را به تن کرد؛ برای سرخ های پایتخت، ناصر محمدخانی، مرد تکنیکی فوتبال ایران، با شماره ۹ بازی می کرد. بعد ها در استقلال، عبدالصمد مرفاوی و علی سامره میراث مظلومی فقید را صاحب شدند. در سال های اخیر آرش برهانی مرد شماره ۹ استقلال بوده است.

بعد از محمد خانی نیز، حمید درخشان ۹ پرسپولیس را به تن داشت و در حال حاضر این شماره را مهدی طارمی پوشیده است.
یکی از بی نظیر ترین شماره ۹ های فوتبال ایران، بدون شک، سیروی قایقران بوده است. مرحوم قایقران در ملوان، کشاورز و تیم ملی این شماره را به تن داشت.
در حال حاضر، در سیستم عجیب و غریب شماره دان کی روش، ۹ تیم ملی به امید ابراهیمی رسیده است. بازیکنی که شاید پیراهنی را پوشیده که خیلی به پستش ربطی ندارد!
شماره ۹، در اذهان عاشقان فوتبال مردان بزرگی را یادآور می شود. بازیکنانی که خاطراتشان را بعضا با مرور شماره پشت پیراهنشان به یاد می آوریم.
 

شماره 9