آشنایی با تیم‌های یورو ۲۰۱۶ ارتش سبز و سفید در محاصره آلمان، لهستان و اوکراین

ارتش سبز و سفید در اولین حضور اروپایی‌اش در محاصره آلمان، لهستان و اوکراین از گروه ۳ یورو ۲۰۱۶ قرارگرفته است.     به گزارش مازند اسپرت تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی که در گروه سوم یورو ۲۰۱۶ با آلمان، قهرمان جهان، لهستان، یکی از مدعیان قهرمانی و اوکراین، تیم ناشناخته و آماده شگفتی همگروه است، در […]

ارتش سبز و سفید در اولین حضور اروپایی‌اش در محاصره آلمان، لهستان و اوکراین از گروه ۳ یورو ۲۰۱۶ قرارگرفته است.

خبرگزاری فارس: ارتش سبز و سفید در محاصره آلمان، لهستان و اوکراین

 

 

به گزارش مازند اسپرت تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی که در گروه سوم یورو ۲۰۱۶ با آلمان، قهرمان جهان، لهستان، یکی از مدعیان قهرمانی و اوکراین، تیم ناشناخته و آماده شگفتی همگروه است، در واقع تیمی است که هیچ تجربه حضوری در مرحله پایانی یک دوره یورو را نداشته است.

این تیم که نزد هوادارانش به «ارتش سبز و سفید» از دیرباز معروف بوده، البته در صحنه بین‌المللی و مسابقات جام جهانی امکان حضور در ۳ دوره را داشته است.

اما این تعداد حضور برای کشوری که سابقه بسیار زیادی دارد، در بریتانیا با انگلیس همسایه بوده و بازیکنانش از ابتدا تحت تاثیر فوتبال این کشور بوده،‌ اندک به نظر می‌آید.

این تیم که همراه با ۳ تیم انگلیس، ولز، اسکاتلند، یکی از ۴ تیم ملی قدیمی جهان محسوب می‌شود، در تمام سال‌های حیات خود، هیچگاه نتوانسته قدرت واقعی خویش را بروز دهد.

ایرلند‌ی‌ها که همواره بازیکنان بزرگ و نامی خود را روانه لیگ‌‌های برتر انگلیس و اسکاتلند کرده‌اند، به علت بی‌نظمی‌ها و عدم سازماندهی‌ کافی نتوانسته از قدرت بازیکنانش در قالب یک تیم و گروه واقعی، بهره گیرد.

اما ایرلندی‌ها اکنون می‌گویند مسابقات یورو ۲۰۱۶ می‌تواند نقطه عطف تازه‌ای در تاریخ فوتبال ملی‌شان باشد. آنها بر این باورند دوران ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌ها به پایان رسیده و حالا «ارتش سبز و سفید» می‌آید که در فرانسه ۲۰۱۶ برای خود افتخار بزرگی کسب کند.

*نخستین بازی ملی

تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی نخستین بازی رسمی خود را در سال ۱۸۸۲ انجام داد. این تیم در اولین بازی در تاریخ ۱۸ فوریه ۱۸۸۲ برابر انگلیس قرارگرفت که با نتیجه عجیب ۱۳ بر صفر مغلوب شد. نخستین حضور تیمی که با سنگین ترین شکست تاریخ حیات خود همراه شد.

*حضور در جام جهانی

تیم ملی ایرلند شمالی تاکنون در سه جام جهانی فوتبال ۱۹۵۸، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ حضور داشته است که در جام‌های جهانی ۱۹۵۸ سوئد و ۱۹۸۲ اسپانیا به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد.

*ورزشگاه خانگی

ارتش سبز و سفید از بدو پیدایش همواره از از ورزشگاه ویندسور پارک که در شهر بلفاست قراردارد، به عنوان محل انجام بازی‌های خانگی استفاده کرده است.

این ورزشگاه با گنجایش ۲۰ هزار نفری‌اش، تاکنون بازی‌های بزرگ زیادی را به خود دیده و بخشی عمده در تاریخ فوتبال ایرلندی ها بوده است.

البته همین ورزشگاه کوچک و با قدمتی ۱۱۱ ساله، بارها بازسازی شده، محل انجام بازی‌های خانگی تیم هیلینفیلد نیز بوده است.

*بزرگان فوتبال ایرلند

تیم ملی ایرلند شمالی در تمام سال‌های حضور و حیات خود، بازیکنان بزرگ به نامی داشته است. به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران، جورج بست که خود سال‌ها اسطوره منچستریونایتد بوده، یکی از بازیکنان به نام و مطرح تاریخ «ارتش سبز و سفید»‌بوده است.

بست البته با انجام ۳۷ بازی و ۹ گل زده، حضور ملی کمی داشت. با این حال همین بازیکن آنقدر توانمند بود که در سال ۱۹۶۸ به عنوان بهترین بازیکن سال قاره سبز برگزیده شد.

*آمار و ارقام :

نخستین بازی رسمی: ۱۸ فوریه سال ۱۸۸۲: ایرلند شمالی صفر – انگلیس ۱۳

بهترین برد: ایرلند ۷ – ولز صفر، بلفاست ، یک فوریه سال ۱۹۳۰

سنگین ترین باخت: ایرلند صفر – انگلیس ۱۳، ۱۸ فوریه سال ۱۸۸۲

بیشترین بازی ملی: پت جنیگیز با ۱۱۹ بازی

بیشترین گل ملی:‌دیوید هیلی با ۲۸ گل زده

*آشنایی با سرمربی

هدایت ارتش سبز و سفید هم اکنون ۵ سال است که برعهده مایکل اونیل است. مربی ۴۶ ساله‌ای که در جوانی برای تیم‌های اف.ث‌کولران، نیوکاسل‌یونایتد،‌دندی یونایتد، هیبرنیان، کاونتری سیتی، آبردین، ردینگ، ویگان،‌سنت‌جونستون، پورتلند تیمبرز، کلاید بانک و گلن‌توران بازی کرد.

وی در مدت ۲۰ سالی که به عنوان بازیکن فعالیت کرد، در پست هافبک و مهاجم بازی کرد و برای خود در فوتبال باشگاهی اسکاتلند اعتبار خاصی داشت.

او مربیگری ار از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و در تیم کوون‌بیت اسکاتلند به عنوان دستیار حضور یافت. اما بعد از یک سال تا رده سرمربی ارتقا یافت.بعد از آن مربیگری تیم‌های برشین‌سیتی و شامروک روورز را تجربه کرد تا این که در دسامبر سال ۲۰۱۱ به عنوان سرمربی ایرلند شمالی برگزیده شد./فارس