مردی که زندگی اش را به پای عشقش گذاشت/ جبرییل خانبایی ، آبروی رسانه ی کشتی ایران در جهان

اختصاصی مازند اسپرت – مصطفی ذبیح زاده : در دورانی که ورزش اول کشور در سایه ی صنعت فوتبال گم شده است ، در روزگاری که از هر ده روزنامه در باجه ها به سختی یک روزنامه را می توان پیدا کرد که مطلبی از کشتی در خود جای داده باشد.   به گزارش مازند اسپرت […]

23149اختصاصی مازند اسپرت – مصطفی ذبیح زاده : در دورانی که ورزش اول کشور در سایه ی صنعت فوتبال گم شده است ، در روزگاری که از هر ده روزنامه در باجه ها به سختی یک روزنامه را می توان پیدا کرد که مطلبی از کشتی در خود جای داده باشد.

 

به گزارش مازند اسپرت ؛ در دوره ای که میان این همه سایت های تخصصی ورزشی ، شاید یک سایت تخصصی کشتی هم وجود نداشته باشد ، تنها امید ورزش اول کشورمان مجله ی دنیای کشتیست . مجله ای که سال های سال مسئولیت سنگین انتشار دلاوری های پهلوانان ایران زمین را در دنیا به دوش می کشد  و این مجله رونق بازار خود را فقط مدیون یک نفر است ، مردی که زندگیش را به پای عشقش گذاشت تا آن را بدینجا برساند .

شاید مقدمه چینی برای توصیف شخصیتی که قلمش در کشتی نویسی شهرت جهانی دارد اصلا درست نباشد . جبرئیل خانبابایی ، اگرچه دست سرنوشت نگذاشت تا یک قهرمان کشتی شود ، اما او این تقدیر را برای خود حکمتی دید تا به گونه ای دیگر به کشورش و ورزش کشتی خدمت کند .

آری . بدون شک اگر تلاش های شبانه روزی خانبابایی نبود ، مطمئنا الان مجله ی بین المللی دنیای کشتی ، به عنوان برترین مجله ی دو زبانه ی ورزش کشتی در دنیا وجود نداشت .

جبرئیل خانبابایی در دهم بهمن ۱۳۵۱ در روستای شوبکلای بابل در خانواده ای ساده زیست ، مذهبی و زحمتکش به دنیا آمد و همانند اکثر کودکان مازنی ، ورزش برایش فقط در کشتی خلاصه می شد . به همین خاطر از سنین پایین وارد فعالیت در این ورزش شد .اما به دلیل مبتلا شدن به بیماری گوارشی ناچار شد که از تمرینات کشتی دست بکشد .

نوجوانی که حتی چند بار در مسابقات آموزشگاهی و استانی با ستارگانی نظیر عباس حاج کناری ، جواد مازنی ، بهنام نیک منش و …. سرشاخ شده بود ، وقتی دید ، دیگر نمیتواند کشتی بگیرد ، نتوانست از علاقه ی وافرش به این ورزش دل بکند و از همان موقع وارد عرصه ی رسانه ای کشتی شد .

طولی نکشید که خانبابایی توانست شایستگی های خود را در رسانه نشان دهد و در صدا و سیمای مرکز مازندران بعنوان نویسنده، مجری و گزارشگر کشتی آغاز به کار کند . در دوران درخشان فعالیتش در صدا و سیمای مازندران می توان به ساخت برنامه های تخصصی کشتی با نام های «کشتی درمازندران» و «همسفر باقهرمانان» برای مردم علاقه مند به کشتی مازندران نام برد . خانبابایی همچنین با راه اندازی شبکه رادیویی ورزش ، به عنوان کارشناس و گزارشگر در رادیو ورزش فعالیت های چشمگیری داشت .

 اما آغاز فعالیت های خانبابایی در مطبوعات مربوط می شود به حضورش در هفته نامه سراسری پیک آزادی . پس از آن هم بعنوان مدیر اجرایی نشریه محلی هراز انتخاب شد . او سیر صعودی در این عرصه را در مطبوعات یکی پس از دیگری پیمود و پس از آن توانست دبیر سرویس کشتی روزنامه سراسری اخبار ورزش و هدف ورزشی شود . اما این ها برای مرد بلند پروازی که از دل روستا و با کم ترین بضاعت ممکن به این موفقیت ها رسیده ، راضی کننده نبود.

تلاش های بی وقفه ی خانبابایی در مجله ی دنیای کشتی باعث شد تا این مجله جدا از محبوبیت و جایگاه ویژه در داخل کشور ، در تمام کشورهای عضو اتحادیه جهانی کشتی به خصوص کشورهای صاحب کشتی جهان ، از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار شود . این اعتبار حتی به جایی رسید که امکان نداشت در نقطه ای از دنیا مسابقات کشتی برگزار گردد و از جبرئیل خانبابایی در آن مسابقات دعوت نشود .

اولین سفر خارجی خان بابایی بر می گردد به سال ۲۰۰۲ که به همراه امیرضا خادم ، رئیس فدراسیون وقت ، به عنوان خبرنگار اعزامی ایران به مسابقات جهانی کشتی فرنگی در مسکو اعزام شده بود . پس از آن بود که درمسابقات مختلف جهانی، المپیک، جام جهانی، قهرمانی آسیا و تورنمنتهای بین المللی به عنوان یک خبرنگار و گزارشگر مطرح و مدعو حضوری پر رنگ داشت . این مازندرانی موفق عرصه رسانه ایی کشتی تاکنون به دعوت رؤسای فدراسیونهای کشورهای مختلف به اقصی نقاط دنیا سفر داشته و بعنوان خبرنگار و گزارشگر در مسابقات متعدد المپیک ، جهانی ، آسیایی و تورنمنتها و اجلاسها و کنگره های بین المللی کشتی حضور داشته است .

یکی از اتفاقات مهم در سوابق مجله دنیای کشتی و شخص جبرئیل خان بابایی دعوت رافائل مارتینتی رئیس سابق فدراسیون جهانی کشتی از ایشان بعنوان یک مدیر موفق رسانه ایی کشتی برای سفر به سوئیس و مقر فدراسیون جهانی کشتی بود که مرد اول آن روزهای کشتی از ایشان استقبال گرمی در شهر (ویوی) به عمل آورد .  طی این مراسم با حضور جمعی ازمسئولان کشتی جهان ، مجله بین المللی دنیای کشتی در موزه فدراسیون جهانی کشتی قرار گرفت تا افتخاری بزرگ برای میهنمان باشد . به واقع کشتی مازندران باید برای خان بابایی احترام خاصی قائل شود ، زیرا تنها مجله تخصصی و دو زبانه ورزش کشتی درجهان توسط او که یک مازندرانیست رونق گرفت تا به گونه ای مازندران که پایتخت کشتی ایران و حتی جهان قلمداد می شود ، سردمدار عرصه ی رسانه ای این ورزش هم باشد.

اما موفقیت های خانبابایی فقط در عرصه ی کشتی خلاصه نشد و شایستگی های مردی که از دل روستا ، تنها با پشتکار خودش به شهرتی جهانی رسیده بود ، آن قدر به چشم آمد که در سال ۱۳۹۳ با ابلاغ دبیرکل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا بعنوان مشاور رسانه ایی این کنفدراسیون انتخاب شد.

خانبابایی در زمینه ی تحصیلات دارای لیسانس زبان و ادبیات فارسی ، کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) جامعه شناسی ورزش و در تدارک تحصیل در دکتری جامعه شناسی ورزش می باشد . از او که در برنامه های تلویزیونی در داخل و‌ حتی خارج از کشور به بعنوان کارشناس دعوت می شود ، همواره یکی از موفق ترین و بی حاشیه ترین نویسندگان کشتی یاد می شود که همیشه مورد احترام بزرگان و چهره های خوشنام کشتی بوده است، زیرا برخلاف بعضی ها ، بی حاشیه و بدون هیاهو یک مجله تاثیر گذار و پرطرفدار و مطرح درکشتی جهان را مدیریت می کند.

فعالیت های چشمگیر خانبابایی در عرصه ی رسانه ی کشتی منجر شد تا در دوره ی استانداری مهندس طاهایی در مازندران و دوره ی مدیر کلی احمد سعادتمند در تربیت بدنی این استان طی مراسمی در هتل المپیک تهران از خانبابایی بعنوان یک چهره رسانه ایی موفق تجلیل شود . از دیگر افتخارات خانبابایی می توان به عضویت در  انجمن جهانی خبرنگاران و نویسندگان ورزشی (ایپز) نیز اشاره کرد .

جبرئیل خان بابایی، از دکتر رسول خادم قهرمان نامدار جهان و المپیک به عنوان الگوی خود یاد کرده و احترام خاصی برای ایشان قائل است، حتی بارها در این خصوص اعلام کرد ;که علاقه من به دکتر رسول خادم هیچ ربطی به افتخار آفرینی ایشان درکشتی ندارد بلکه به دلیل خصلتهای نیکوی اخلاقی ایشان می باشد. خان بابایی رسول خادم را نه تنها آبروی کشتی بلکه آبروی ورزش ایران می داند. اگر از بین چهره های ایرانی ورزش رسول خادم چهره محبوب مدیرمسئول مازندرانی مجله دنیای کشتی می باشد ، قهرمان محبوب خارجی ایشان والنتین یوردانف قهرمان نامدار بلغارستان و رئیس کنونی فدراسیون کشتی این کشور هست که رابطه دوستانه ایی هم بین این دو وجود دارد.
اما به خاطر تلاش های بی وقفه ی مردی که یک تنه بار رسانه ایی کشتی کشور را بدون هیچ گونه حمایتی بر دوش می کشد تا عزت را به ورزش اول این کشور بازگرداند ، جز دست مریزاد چه می توان گفت ؟
از کسی که همواره به روستایی بودن و از آن مهم تر ایرانی بودن خود می بالد و تمام زندگی اش را صرف سربلندی کشتی کشورش کرده است چگونه می توان تشکر کرد ؟
در شرایطی و زمانه ای که برای چنین افرادی در خارج از کشور بهترین امکانات فراهم است تا در آسایش و رفاه کامل زندگی کنند ، فقط باید افتخار کرد به داشتن خبرنگار و‌ کشتی نویسی که بعنوان یک شهرستانی و یا یک مازندرانی سختی ها را به جان می خرد تا مجله ی دنیای کشتی به چنین جایگاهی در دنیا برسد .

شاید هرکسی اگر جای خانبابایی بود با مواجه شدن با مشکلات عدیده ایی درمسیر پیشرفت مجله که از سوی دشمنانش ایجاد می شود ، طاقت نیاورده و بی خیال آن شود ، اما امروز مجله دنیای کشتی بعنوان تنها نشریه بین المللی، تخصصی و دوزبانه ورزش کشتی درجهان تنها به خاطر شکیبایی و زحمات و مدیریت جبرئیل خان بابایی به نام کشور عزیزمان ایران درعرصه رسانه ایی کشتی می درخشد و آبروییست برای ورزش ایران در مجامع بین المللی کشتی !

 

1

414

8787

25441

36352

363988

584241