نامه سرگشاده رؤسای ادوار و بازرسان خانه مطبوعات مازندران/ مسئولیت اصلی آسیب‌های غیرقابل جبران بر پیکره مطبوعات مازندران برعهده مدیرکل ارشاد است

در نامه سرگشاده رؤسای ادوار و بازرسان خانه مطبوعات مازندران آمده است: مسئولیت اصلی آسیب‌های غیرقابل جبران بر پیکره مطبوعات مازندران برعهده مدیرکل ارشاد است.     به گزارش مازند اسپرت ، بنا بر اعلام مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران طرح ساماندهی خبرنگاران مازندران از پنجم آبان ماه آغاز شد. حسین قربانی اعلام کرده بود که […]

مسئولیت اصلی آسیب‌های غیرقابل جبران بر پیکره مطبوعات مازندران برعهده مدیرکل ارشاد است

در نامه سرگشاده رؤسای ادوار و بازرسان خانه مطبوعات مازندران آمده است: مسئولیت اصلی آسیب‌های غیرقابل جبران بر پیکره مطبوعات مازندران برعهده مدیرکل ارشاد است.

 

 

به گزارش مازند اسپرت ، بنا بر اعلام مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران طرح ساماندهی خبرنگاران مازندران از پنجم آبان ماه آغاز شد.

حسین قربانی اعلام کرده بود که اعضای خانه مطبوعات مازندران به اعضای اصلی و افتخاری تبدیل و تقسیم می‎شوند.

وی افزود: خبرنگاران اصلی حق شرکت در مجامع عمومی خانه مطبوعات استان را دارند ولی اعضای افتخاری حق رأی و بهره‌گیری از خدمات خانه مطبوعات را ندارند.

قربانی اضافه کرد: در این طرح نشریاتی که دفتر مرکزی آنها در استان مازندران نیست، به‌عنوان عضو افتخاری محسوب می‌شوند و فقط سرپرستان روزنامه سراسری به‌عنوان عضو اصلی محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: طبق اساس‌نامه جدید خانه مطبوعات، خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان به‌عنوان عضو خانه محسوب نمی‌شوند و عضویت آنها خلاف اساس‌نامه است و طبق برنامه عضویت خبرنگاران صدا و سیما از خانه مطبوعات لغو می‌شود.

قربانی در پایان گفت: تعداد اعضای فعلی خانه مطبوعات استان مازندران ۶۸۷ نفر است که با اجرای طرح ساماندهی، عضویت بیش از ۳۰۰ نفر پس از بررسی لغو می‌شود.

به‌دنبال این اقدام روسای ادوار و بازرسان خانه مطبوعات مازندران طی نامه سرگشاده‌ای اعتراض اهالی رسانه استان را به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کردند.

مشروح نامه‌ای که به امضای آقایان: فرامرز قلی‌پور، رضا برمکی، رستم دهقان، عباسعلی کوشکی، حسین علی‌زاده، محمدعلی مینایی‌فر، شیدالله احمدی، حسین برزگر، مهدی جوزن و علی‌اصغر نوروزی رسیده است را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

بسمه‌تعالی

مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

سلام‌علیکم

در طی روزهای اخیر خبر ساماندهی و پالایش در خانه مطبوعات مازندران موجب شد تا در نامه‌ای سرگشاده به جنابعالی به‌عنوان متولی مطبوعات استان، در نهایت تحیر و تعجب نکاتی را متذکر شویم.

جناب آقای مدیرکل!

طرح موضوع ساماندهی اعضای خانه مطبوعات مازندران، بدون تردید یکی از مطالبات همه خبرنگاران و اهالی مطبوعات و به تبع آن اینجانبان است اما شیوه این ساماندهی را به مراتب اولی، مهم‌تر و البته حساس می‌دانیم.

آقای جاودانی!

چگونه ممکن است هیئت مدیره‌ای که خود به ثبت نرسیده است، سکان ساماندهی را در دست بگیرد و باز هم چگونه است که هیئت مدیره‌ای که خود منتخب اعضا می‌باشد، همین اعضایی که آنها را انتخاب نموده‌اند را از عضویت خلع نماید و یا اساساً اساس‌نامه‌ای که از آن سخن رانده می‌شود در کدام مجمع عمومی به تصویب رسیده است؟ و ده‌ها سوال دیگر …

متاسفانه این روزها همه دیواری کوتاه‌تر از خبرنگاران و اصحاب رسانه پیدا نمی‌کنند و از سایت سمان گرفته تا خانه مطبوعات و ادارات ارشاد شهرستان‌ها از آنان از ۱۵ تا ۵۰ اثر منتشره می‌خواهند و اصل و اساس را بر بی‌اعتمادی گذارده‌اند.

اصحاب رسانه‌ای که در سرما و گرما شناخته شده و با اندک نگاهی می‌توان آنان را در جرگه اعضای خانه مطبوعات دانست.

از سویی دیگر در این طرح به‌اصطلاح ساماندهی حق بسیاری از خبرنگاران پرسابقه روزنامه‌های سراسری و خبرگزاری‌ها نادیده انگاشته شده و آنان را از ادامه عضویت در خانه خودشان محروم یا با عنوان تشریفاتی «افتخاری» مورد خطاب قرار می‌دهد و از برخی حقوق محروم‌شان می‌کند.

به هر روی انتظار می‌رود شخص جنابعالی و معاون محترم فرهنگی اداره‌کل با ورود به این مهم از تبعات منفی این نوع و شیوه ساماندهی که آسیب‌های جدی و غیرقابل جبران بر پیکره مطبوعات مازندران وارد می‌سازد، جلوگیری نمایید و بدون تردید مسئولیت اصلی تبعات آن بر عهده شخص جنابعالی می‌باشد.

پیشنهاد می‌شود، از آنجائیکه ساماندهی اعضای خانه مطبوعات ضروری است، کمیته‌ای مرکب از پیشکسوتان و خبرگان مطبوعات استان فارغ از سلیقه‌های خاص و دارای مقبولیت، مسئولیت تصمیم‌سازی در این خصوص را برعهده گرفته و به مجمع عمومی تقدیم نموده تا شاهد تداوم شیوه‌های تحقیرآمیز کنونی نباشیم.

در خاتمه همان‌گونه که مستحضرید و در اساسنامه خانه مطبوعات تصریح شده، هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه منوط به تصویب مجمع عمومی می‌باشد.