آگاهی مربیان؛ زمینه کاهش آسیب‌های ورزشی

سرپرست هیئت پزشکی ورزشی مازندران گفت: قبل از هر چیزی باید مربیان در زمینه پزشکی ورزشی آگاهی کافی داشته و بتوانند مشاور و راهنمای خوبی برای ورزشکاران باشند.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،فرزاد گوهردهی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در راستای اهداف فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه خدمات پزشکی و درمانی به ورزشکاران، هیات های استانی و شهرستانی، به ورزشکاران سازماندهی و ثبت شده در سامانه خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی خدمات ارائه می دهند.

وی ادامه داد: آمار رسمی تعداد ورزشکاران سازماندهی شده استان شامل افرادی است که در سامانه خدمات درمانی فدراسیون ثبت نام می شوند. ورزشکاران سازمان یافته مازندران از ابتدای سال ۹۷ تا تاریخ ۲۰ اسفند ماه سالجاری بالغ بر ۱۶۷ هزار نفر هستند. همچنین از ابتدای دی ماه تا تاریخ ۲۰ اسفند سالجاری تعداد ۳۰ هزار و ۸۹۵ نفر ورزشکار در استان مازندران سازمان یافته اند که به نسبت همین بازه زمانی در سال ۹۶، حدود ۶ درصد رشد داشته است.

سرپرست هیات پزشکی ورزشی مازندران افزود: از این تعداد به صورت تفکیک شده تعداد ۱۲ هزار و ۷۱۱ نفر ورزشکار خانم و ۱۸ هزار و ۱۸۴ نفر ورزشکار مرد هستند.

گوهردهی در ادامه در خصوص راهکارها برای کاهش آسیب های ورزشی، تصریح کرد: قبل از هر چیزی باید مربیان در زمینه پزشکی ورزشی آگاهی کافی داشته و بتوانند مشاور و راهنمای خوبی برای ورزشکاران باشند که با همکاری هیات های مختلف ورزشی مازندران، کمیته آموزشی این هیات کلاس های متعدد پزشکی ورزشی را برگزار کرده است.

وی با اشاره به عملکرد هیات پزشکی ورزشی مازندران، خاطرنشان کرد: در این سال ها مجموعه این هیات با تلاش خود نقش مهمی در بهبود امور کیفی ورزش استان مازندران در حیطه وظایف و امور محوله خود داشته اند.

گوهردهی گفت: تعامل نزدیک و تنگاتنگ با اداره کل ورزش و جوانان و سایر هیات های ورزشی استان برای برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی در موضوعات مختلف و مورد نیاز رشته‌های ورزشی از جمله‌ اقداماتی است که این هیات به شکلی مطلوب انجام داده است و در دستور کار سال آینده نیز قرار دارد.

سرپرست هیات پزشکی ورزشی مازندران با اشاره به اقدامات این هیات در طول سه ماه آخر منتهی به پایان سال افزود: از ابتدای دی ماه تا تاریخ ۲۰ اسفند ۹۷ برای ۵۲۵ ورزشکار آسیب دیده در میادین ورزشی و باشگاه های استان توسط این هیات پرونده خدمات درمانی تشکیل و یا هزینه های درمانی آنان پرداخت شده است.

گوهردهی ادامه داد: پذیرش ۵۵ ورزشکار آسیب دیده در کلینیک فیزیوتراپی هیأت پزشکی ورزشی مازندران و ارائه خدمات توانبخشی و بازتوانی به ایشان، معرفی ۵ نفر از ورزشکاران به فدراسیون جهت ادامه درمان، برگزاری ۱۴ دوره کلاس آموزشی با شرکت ۴۱۲ نفر از متقاضیان از جمله دیگرخدمات هیات پزشکی ورزشی مازندران به ورزشکاران در مدت سه ماه گذشته بوده است.

وی همچنین افزود: در طول سه ماه گذشته تعداد ۱۷۹ مسابقه ورزشی در سطوح مختلف بین المللی، ملی ، استانی و شهرستانی توسط پزشکان و پزشکیاران هیات پزشکی ورزشی استان مازندران پوشش داده شده است.