در جودو سناریویی برای برکناری میراسماعیلی نیست/ با چه زبانی بگویم ستاره‌ها را می‌خواهیم

رئیس فدراسیون جودو گفت: با تغییراتی که در فدراسیون ایجاد شده باید بگویم که هیچ سناریویی برای برکناری آرش میراسماعیلی از جودو وجود ندارد. به گزارش مازند اسپرت ؛ برکناری آرش میراسماعیلی از مدیریت تیم‌های ملی به هیچ عنوان خواسته مسئولان وزارت ورزش و جوانان نبود. ما به دنبال این هستیم که جودو رو به […]

رئیس فدراسیون جودو گفت: با تغییراتی که در فدراسیون ایجاد شده باید بگویم که هیچ سناریویی برای برکناری آرش میراسماعیلی از جودو وجود ندارد.

به گزارش مازند اسپرت ؛ برکناری آرش میراسماعیلی از مدیریت تیم‌های ملی به هیچ عنوان خواسته مسئولان وزارت ورزش و جوانان نبود. ما به دنبال این هستیم که جودو رو به جلو حرکت کند. به شما قول می‌دهم اگر فدراسیون جودو را به لحاظ اعتباری جزو ۱۰ فدراسیون اول کشور قرار دهیم این رشته در المپیک ۲۰۲۰ مدال کسب می‌کند. این رشته در گذشته نشان داده که در آوردگاه‌های جهانی مدال‌آوری کرده است حالا اگر یک مقدار ویژه‌تر به این رشته نگاه شود، قطعاً در سطح جهان و المپیک می‌توانیم مدال‌آوری کنیم. ما در مسابقات جهانی مدال کسب کرده‌ایم و بعد از این هم می‌توانیم مدال داشته باشیم، اما مستلزم این است که فدراسیون جودو را در جایگاه بیست و ششم بودجه نبینند. جودو به خاطر مسائل مالی در حال نابود شدن است. این گوشه‌ای از صحبت‌های محمدعلی رستگار، رئیس فدراسیون جودو است که با حضور در خبرگزاری فارس عنوان کرد.

متن کامل گفت‌وگوی رئیس فدراسیون جودو به شرح زیر است:

*** خیلی از کارشناسان معتقدند با نتایجی که جوانان و نوجوانان در تایلند کسب کرده‌‌اند، خون جدیدی در رگ‌های این رشته جریان پیدا کرده است، آیا شما هم قبول دارید؟

بله، من نیز با این اظهار نظرها موافق هستم. بنده معتقدم تلاشی که در طول این چند سال در فدراسیون جودو صورت می‌گرفت سرانجام در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند نمود پیدا کرد.

*** قبول دارید که تنها یک مدال طلا می‌تواند جایگاه یک تیم را در جدول تغییر دهد؟

با توجه به سیستم رتبه‌بندی، مدال طلا ارزشمند است و رتبه تیمی را بالا می‌برد. مدال طلای صفویه در این رقابت‌ها باعث شد تا بعد از ژاپن تیم ملی جوانان ایران نایب‌ قهرمان آسیا شود. البته در کشور ما هم خیلی انتظار نمی‌رود که ما به این سرعت بتوانیم ژاپن را شکست دهیم و بگوییم قدرت مطلق آسیا هستیم، اما واقعیت امر این است که برای افرادی که کارشناس جودو بوده‌اند و کارشناسانه جودو را بررسی می‌کردند و مسائل شخصی را قاطی نتایج نمی‌کردند، سال گذشته نیز معتقد بودند که این تیم خوب عمل کرد. چون سال گذشته هم نوجوانان و جوانان ۱۰ مدال کسب کردند، اما چون جنس مدال طلا در بین مدال‌های کسب شده نبود؛ لذا باعث شد در رتبه بندی بالا نیاییم،‌ اما من باور داشتم این تیم، تیم قوی‌ای است.

*** آیا در آن مقطع نظر کادرفنی نیز با شما همسو بود؟

بله، کادر فنی و اعضای کمیته فنی نیز این باور را داشتند. سال گذشته بعد از مسابقاتی که به میزبانی هنگ‌کنگ برگزار شد، کادر فنی و کمیته فنی گزارش‌های فنی به بنده ارائه کردند که نشان میداد عملکرد تیمی ما خیلی خوب است. خدا را شکر امسال با نتیجه ای که نوجوانان و جوانان در تایلند کسب کردند، سرانجام شعاری که ما می‌دادیم( توسعه و سرمایه گذاری روی نوجوانان و جوانان) نمود پیدا کرد. البته کار، کار یک نفر و دو نفر نبود و در واقع کار تیمی بود که توانستیم این نتیجه را کسب کنیم. عمده زحمات این نتایج روی دوش مربیان سازنده است. بعد از آن مربیانی که در این مدت در رده‌های سنی در طول این سه و چهار سال زحمت کشیده‌اند است. ما دو سال پیش در چین در آن مسابقات تیم ملی نوجوانان را شرکت دادیم که در حال حاضر در ترکیب تیم جوانان هستند، هفت نفر به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند. این نشان می‌دهد که تیم قوی است و ما از همان جا روی این نفرات سرمایه‌گذاری کردیم. البته هیچ کدام از آن هفت نفر نتوانستند راهی فینال شوند و تنها سه یا چهار برنز کسب کردیم.

*** پس سرمایه گذاری شما روی نوجوانان و جوانان در واقع از سال قبل جواب داده بود؟

تیمی که از ۸ نفر، ۷ نفر آن به یک چهارم نهایی راه پیدا می‌کنند نشان می‌دهد که استخوان‌دار و رو به پیشرفت است، اما حواشی جودو بعضاً‌ به ما اجازه نمی‌داد که کارمان را انجام دهیم. البته بعضی‌ها تصور می‌کردند که ما با مطرح کردن جمله توسعه و سرمایه گذاری رو نوجوانان و جوانان در حال فرار رو به جلو هستیم. منتقدان مدعی بودند که اگر ما دنبال سرمایه‌ گذاری روی رده‌ها هستیم پس چرا اول و دوم و سوم آسیا نمی‌شویم.

*** علت چه بود؟

اینکه ما در آسیا طی این چند سال اخیر نمی‌توانستیم روی سکو قرار بگیریم همین تک مدالی بود که رامین صفویه کسب کرد، چون زمانی که مدال طلا حاصل نمی‌شود تیم در رنکینگ سقوط می‌کند، اما همین که مدال طلا در این دوره از رقابت‌ها کسب کردیم در رنکینگ هم ارتقاء پیدا کردیم. تیم امسال ما نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد تقویت شده و تیم سال گذشته ما نسبت به سال گذشته خود ۲۰ تا ۳۰ درصد تقویت شده بود. در واقع این یک پروسه‌ای است که سپری شده است. جالب اینجاست که شاکله تیم ملی جوانان ما سال آینده نیز در جوانان می‌توانند مبارزه کنند.

*** پس این فرصت خوبی برای جودوی کشورمان است.

بله، این فرصت بسیار خوبی است. این یعنی چشم انداز جودو می‌تواند مثبت باشد و این نفراتی که امسال در ترکیب جوانان حضور پیدا کردند سال ۲۰۱۸ در ترکیب تیم ملی بزرگسالان نیز حضور خواهند داشت. ترکیبی از این تیم جوانان و نوجوانان ما باید برای المپیک ۲۰۲۰ رقابت کنند، لذا من فکر می‌کنم که اگر بتوانیم در خصوص اجرای برنامه‌هایمان برنامه‌ریزی انجام دهیم میتوانیم نتیجه کسب کنیم. در واقع باید جلسات متعدد،‌ کار کارشناسی، اردوهای داخلی و … را به صورت جدی برگزار کنیم. برای اینکه این جودوکاران رشد چشمگیری داشته باشند و از سطح آسیا به سطح مسابقات جهانی بروند ما نیازمند این هستیم که یک مقدار به جودو به صورت خاص نگاه شود.

*** جایگاه فدراسیون جودو در بین فدراسیون‌هایی که بودجه سالیانه می‌گیرند آیا قابل قبول است؟

فدراسیون جودو در جایگاه بیست و ششم یا بیست و هفتم رنکینگ تقسیم بودجه است. اگر ما انتظار مدال نایب‌قهرمانی از این رشته داریم باید در بین ۱۰ رشته اول به این رشته نگاه کنیم. در حال حاضر جودو از خیلی رشته‌های غیر المپیکی بودجه دریافتی‌اش پایین‌تر است.

*** علت این که جودو در تقسیم بودجه در چنین جایگاهی قرار دارد چیست؟

واقعیت این است که،  سیستم اعتبار دهی در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مبتنی بر نتایج اخیر ورزش‌ها است؛ ما به نتایج و عملکرد گذشته رشته ها نگاه نمی‌کنیم و مشکل ما همین است. جودو ورزشی است که نشان داده می‌تواند در مسابقات جهانی مدال کسب کند. جودو نشان داده که به مرز کسب مدال المپیک ۵ بار نزدیک شده است، اما ما از ۲۰۰۸سال که تمام شد و وارد ۲۰۰۹ شدیم به شدت افت کردیم.

*** قبول دارید که بخشی از این افت در جودو به خاطر سقوط هواپیما بود؟

قطعا سقوط هواپیما تأثیر جدی روی رده بزرگسالان داشت؛ چون واقعاً‌ اگر از بین ۶ تا ۷ جودوکار جوانی  که در سانحه سقوط هواپیما از دست دادیم دو نفر از آنها در رده بزرگسالان در حال حاضر حضور داشتند و برای تیم ملی ایران در رویدادهای مختلف مدال‌آوری می‌کردند الان به این اندازه حاشیه نداشتیم. شما نگاه کنید اگر از یک تیم هفت نفره،‌ چهار نفر مدال کسب کنند وضعیت تیم در مسابقات بسیار خوب می‌شود.

*** پس تنها مشکل جودو مشکلات مالی است؟

بله، به همین دلیل ما بارها و بارها با مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک مکاتباتی داشتیم. عرض کردم جایگاه جودو در کشور ما به عنوان یک رشته المپیکی در جایگاه بیست و ششم و بیست و هفتم نیست. توقع جامعه ورزش از ما بالاتر از اینهاست. شما نگاه کنید از بین فدراسیون‌های مشابه تکواندو،‌ ووشو، بوکس، کشتی و کاراته همه این رشته ها اعتباراتشان بیشتر از ما است. زمانی که در مورد بودجه می‌گوییم که چرا کم است، می‌گویند شما در بازی‌های آسیایی اینچئون نتیجه نگرفته‌اید.

*** بودجه فدراسیون جودو چقدر است؟

تفاهم نامه ما با وزارت ورزش و جوانان در مورد بودجه فدراسیون جودو، یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان است. یعنی اگر ۱۰۰درصد محقق شود این مبلغ است. از ابتدای سال تا به امروز چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه اردوهای داخلی بوده است( نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، بانوان و کاتا) خوب واقعاً با این شرایط اداره فدراسیون بسیار سخت است.

*** گذشته این رشته نشان داده که حرف برای گفتن دارد و شما به عنوان رئیس فدراسیون برای تحمیل کردن این رشته به مسئولان وزارت ورزش چه برنامه‌ای دارید؟

قطعاً من در هفته جاری راهی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک خواهم شد و امیدوارم با نتایجی که در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کرده‌ایم نگاه‌ها به این رشته تغییر کند. شاکله تیم ما قوی است، شما نگاه کنید بچه‌های ما بدون حضور در مسابقات تدارکاتی رفتند و چنین نتایجی را کسب کردند. اگر منابع ما تأمین شود بنده به عنوان رئیس فدراسیون نباید از شکست‌ها بترسم و ملی‌پوشان را برای بالا رفتن تجربه راهی مسابقات کنم.

*** با این صحبت‌ها شما ترس از این ندارید که جوانان در مسابقات جهانی شکست بخورند و دوباره حاشیه‌ها گریبان فدراسیون را بگیرد؟

در حال حاضر دلخوش به کسب مدال نوجوانان و جوانان نکرده‌ایم، چرا که ما حالا تلاش می‌کنیم تا تیم را به مسابقات جهانی اعزام کنیم. یک بحثی مطرح بود در مورد اینکه اگر این بچه‌های راهی مسابقات جهانی شوند با توجه به کیفیت بالای مسابقات و خستگی ملی‌پوشان احتمال شکست این نفرات زیاد است و اگر آنها شکست بخورند دوباره حواشی جودو آغاز خواهد شد، اما ما نباید از این مسائل بترسیم و قطعاً باید رو به جلو حرکت کنیم. ما می‌دانیم که حضور در دو رویداد برای ملی‌پوشان سخت است، اما حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب مدال برای ما مهم است.

*** گویا قرار است جودوکاران در مسابقات جهانی در بخش تیمی هم شرکت کنند.

بنده مکاتباتی با مسئولان فدراسیون جهانی داشتم تا ملی پوشان در مسابقات جهانی علاوه بر مسابقات انفرادی در بخش تیمی نیز حضور داشته باشند. امیدواریم که بچه‌ها از حضور در این مسابقات تجربه‌های خوبی را کسب کنند. به هر حال هدف ما در مسابقات جهانی کسب مدال نیست، هدف کسب مدال در بازی‌های آسیایی و المپیک است چون هدف ما مواردی است که ما به آن اشاره کردیم پس باید این جوانان را به مسابقات قهرمانی جهان اعزام کنیم تا تجربه کسب کنند.

*** حضور دو مربی کره‌ای در رأس تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان چقدر در کسب نتایج به دست آمده در تایلند تاثیر گذار بوده؟

واقعیت این است که به عنوان رئیس فدراسیون نسبت به این موضوع خیلی کنجکاو بودم. در بانکوک از ملی‌پوشان در مورد مربیان کره‌ای نظر خواهی کردم و آنها مدعی شدند که به لحاظ تکنیک و تاکتیک مربیان کره ای اثر خیلی جدی روی آنها داشته‌اند.

*** آیا با مربیان کره‌شمالی در تیم ملی نوجوانان و جوانان ادامه همکاری خواهید؟

چندی پیش نامه‌ای از سفارت کره شمالی برای ما آمده که این دو مربی در پایان آبان‌ماه باید به کشورشان بازگردند، اما ما این موضوع را در کمیته فنی مطرح می‌کنیم و با مسئولان سفارت کره صحبت می‌کنم تا در مورد ماندن و رفتن این دو نفر تصمیم‌گیری کنیم. به هر حال حضور این دو مربی در طول یک سال گذشته بالای سر تیم‌های پایه کار درستی بود.

*** دلیل اعزام نشدن مربیان کره‌ای به مسابقات قهرمانی آسیا چه بود؟

شاید یک یا دو ماه پیش از اعزام تیم ملی به تایلند ما با مسئولان سفارت کره شمالی صحبت کردیم که اگر امکان دارد این دو مربی را به همراه تیم ملی به بانکوک اعزام کنیم. پس از مدتی به صورت شفاهی به من اعلام کردند که با اعزام این دو جودوکار به بانکوک مخالفت شده است و ما فکر کردیم که اعزام  آنها به همراه تیم ملی کنسل شده است، اما ۱۲ روز قبل از اعزام یک نامه از سفارت کره شمالی به دست ما رسید که با اعزام مربیان کره شمالی به مسابقات قهرمانی آسیا موافقت شده است. بنده بلافاصله دستور دادم تا مراحل قانونی دریافت ویزای این دو مربی نیز انجام شود، اما هر چه پیگیری صورت گرفت این اتفاق رخ نداد. حتی از دوستان در فدراسیون خواستم تا حضوری آنها را به سفارت تایلند ببرند. طبق گفته دوستان در فدراسیون، گویا در سفارت تایلند با هر دو مربی کره‌ای صحبت شده و از آنها خواسته شده که مسئولان سفارت کره شمالی با سفارت تایلند تماس بگیرد تا کار اعزام این دو مربی انجام شود که در نهایت با این همه تلاش، کار این دو نفر برای اعزام به تایلند انجام نشد و دلیل آن را ما نمی‌دانیم.

*** آیا از عملکرد بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا راضی بودید؟

من در این دوره از رقابت‌ها حس کردم بانوان ما در بخش نوجوانان و جوانان می‌توانند با کشورهای دیگر رقابت کنند. سال گذشته ما یک ورزشکار داشتیم که خیلی خوب نماینده کره را شکست داد و احساس کردم این یک ورزشکار قابلیت فردی دارد که چنین کاری را انجام می‌دهد. در غیر این صورت مابقی دختران ما سال گذشته مبارزات ویژه‌ای از خود نشان ندادند، هر چند که یکی دیگر از ورزشکاران ما به خاطر فیزیکی که داشت مدال برنز کسب کرد اما امسال به طور عجیب و غریب ملی‌پوشان ما تکنیک‌های خوبی به نمایش می‌گذاشتند. البته مربیان کشورهای دیگر در بخش بانوان نیز در مورد عملکرد بانوان ما ابراز رضایت می‌کردند. آنها نیز مدعی بودند  سطح فنی بانوان ما خیلی بالاتر رفته است.

*** قبول دارید که بانوان ما در جودو مظلوم واقع شده‌اند و حالا با پیشرفتی که داشته‌اند نیاز به نگاه ویژه دارند؟

از بدو ورود به فدراسیون جودو، نکته‌ای که به آن اعتقاد داشتم این بود که کسب مدال در بخش بانوان به خصوص در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان از کسب مدال در بخش پسران ساده‌تر است. کاری که ما می‌توانستیم برای دختران انجام بدهیم این بود که اردوهای مداومی برای آنها برگزار کنیم. سال گذشته سه نفر از دختران را برای حضور در اردوی مشترک راهی بلاروس کردیم. گزارشی که از اردوی مشترک بلاروس به من داده‌اند این بود که به دلیل اختلاف خیلی زیادی که بین دختران و جودوکاران بلاروس وجود داشت این بود که آنها به نحو احسن نتوانستند از اردوهای آنجا استفاده کنند. هر چند که جودوکاران اعزامی به بلاروس مدعی بودند از لحاظ روحی و روانی و اعتماد به نفس تغییر کرده‌اند. ما دو محدودیت در بخش بانوان داریم، یکی اینکه برای بانوان ما ایجاد اردوی مشترک خارج از کشور یا مسابقات تدارکاتی خیلی دشوار است.(به خاطر شرایط برگزاری اردو با حجاب اسلامی) شما نگاه کنید فقط در آسیا حجاب رعایت می‌شود و در مسابقات جهانی و تورنمنت‌های مختلف حجاب مورد رعایت نمی‌شود و این کار ما را مشکل کرده است. با مسئولان فدراسیون ازبکستان رایزنی کردم تا حداقل با آنها یک اردوی مشترک فقط در بخش بانوان برگزار کنیم که آنها پس از عذرخواهی اعلام کردند که شرایط برگزاری چنین اردویی را ندارند.

*** آیا ما نمی‌توانیم آنها را برای برگزاری اردوی مشترک به ایران دعوت کنیم؟

آنها برای آمدن به ایران خیلی انگیزه ندارند، مبادا اینکه ما آنها را تشویق کنیم و پول هزینه رفت و برگشت، اسکان و غذا را برای آنها در نظر بگیریم که این موضوع نیز برای فدراسیون ما که مشکلات مالی دارد، هزینه‌بر است.

*** با نگاه جوان‌ گرایی که فدراسیون دارد آیا جودو قادر به کسب مدال در المپیک ۲۰۲۰ است؟

به شما قول می‌دهم اگر فدراسیون جودو را به لحاظ اعتباری جزء ۱۰ فدراسیون اول کشور قرار دهیم ما در المپیک ۲۰۲۰ مدال می‌آوریم. جودو به طور جدی به خاطر مسائل مالی در حال نابود شدن است. جودو در گذشته نشان داده که در آوردگاه‌های جهانی مدال‌آوری کرده است. ما در سطح آسیا نشان داده‌ایم که می‌توانیم مدال‌آور باشیم. اگر یک مقدار ویژه‌تر به این رشته نگاه شود قطعاً در سطح جهان و المپیک می‌توانیم مدال‌آوری کنیم. ما در مسابقات جهانی مدال کسب کرده‌ایم و بعد از این هم می‌توانیم مدال داشته باشیم، اما مستلزم این است که فدراسیون جودو را در جایگاه بیست و ششم بودجه نبینند.

*** آیا در گذشته هم این فدراسیون در رنکینگ تخصیص بودجه از سوی وزارت ورزش و جوانان چنین جایگاهی را داشته است؟

جودو زمانی که در مسابقات جهانی نتیجه کسب می‌کرد جزء ۵-۶ فدراسیون برتری بود که توجه ویژه‌ای به آن می‌شد. اعتبارات فدراسیون ما از ۱۰ سال گذشته تا کنون تغییری نکرده است. البته ممکن است ۱۰۰ میلیون تومان تغییر کرده باشد. ناگفته نماند قوانین جهانی جودو تغییرات زیادی کرده است، ما طول ۱۰ سال گذشته برای کسب سهمیه المپیک یک رویداد جهانی و یک رویداد قهرمانی آسیا را پیش رو داشتیم و با حضور در دو مسابقه اول تا هفتم مشترک جهان و اول تا سوم آسیا می‌توانستیم سهمیه المپیک را کسب کنیم، اما در حال حاضر یک ماراتن دو ساله راه افتاده و دائماً کشورها در آن رویدادها شرکت می‌کنند. ما از ابتدای سال تا کنون ۹ اعزام داشته‌ایم که هفت اعزام ما مربوط به کسب سهمیه المپیک بوده است یا خود کسب سهمیه المپیک بوده یا اردوی تدارکاتی کسب سهمیه المپیک.

*** جواد محجوب مدتی پیش از اردوهای تیم ملی قهر کرد و پس از جلسه‌ای که با شما داشت دوباره به اردوها بازگشت، آیا شما وعده‌هایی به او دادید؟

بنده رئیس فدراسیون هستم و خیلی خوب نیست در مورد شخص ورزشکاران صحبت کنم، اما یک واقعیتی در مورد محجوب وجود دارد. او نیز این موضوع را می‌داند. جواد محجوب سال ۲۰۱۳ با محجوب سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ متفاوت بوده است. صرفا مشکلات مالی تغییرات را در او به وجود نیاورده و عوامل متعددی تاثیر گذار بوده است. البته موضوع مالی هم ممکن است یکی از دغدغه‌های او باشد، اما به اعتقاد من ورزشکاری که افق دیدش المپیک باشد باید مسیر حرکت را صحیح طی کند. جواد محجوب اگر حواشی را از خودش دور کند و همان جواد محجوب سال ۲۰۱۳ شود، شانس کسب مدال در المپیک را دارد. بسیاری از حواشی که در جودو ملاحظه می‌کنید برای مسائل مالی است. ما از تهیه لباس جودو ملی پوشان، بحث تامین منابع مالی پزشک، روانشناس تغذیه و بدنساز مشکل داریم تا حقوق و دستمزد مربیان و هزینه سفر، با این همه چالش واقعا اداره کردن فدراسیون با بودجه فعلی یک موضوع پیچیده و عجیب و غریب است.

*** جواد محجوب را چطور مجاب کردید به اردوها بازگردد؟

به طور خاص در مورد جواد محجوب با مدیرکل ورزش خراسان رضوی در فدراسیون جودو جلسه‌ای داشتیم که در آن جلسه به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر مشکل محجوب فقط مالی است باید آن را حل کنیم. البته ما اعتقاد نداریم که مشکل او فقط همین موضوع است. محجوب اگر می‌خواهد راهی المپیک شود نباید در این مقطع به چوخه فکر کند. حقوقی که اداره‌ کل خراسان رضوی برای او در نظر گرفته مکفی است نمی‌خواهم رقم را بگویم اما از متوسط درآمد حقوق یک مهندس کشور شاید بالاتر یا شاید هم در همین حد باشد. ما هماهنگی‌ها را انجام داده‌ایم و حالا هر زمانی که جواد محجوب منظم در اردوها حضور پیدا کرد و تمرینات خود را به خوبی پیگیری کرد، سرمربی تیم ملی کتبی گزارش خواهد کرد و مبتنی بر آن حقوق محجوب سر وقت از سوی اداره کل ورزش خراسان رضوی و فدراسیون پرداخت خواهد شد.

*** صحبت‌هایی مطرح شده بود مبنی براینکه که شورای المپیک آسیا به هر کدام از ورزشکاران المپیکی در رشته‌های مختلف قرار است مبلغی را به عنوان کمک‌هزینه پرداخت کند. آیا این موضوع صحت دارد؟

نه اینطور نبوده است. شنیده‌ام کمیته ملی المپیک می‌خواهد به ورزشکاران المپیکی حقوق اختصاص دهد. تا این لحظه از سوی رسانه‌ها مطلع شدم که قرار است معادل ۲ میلیون تومان به المپیکی ها حقوق پرداخت شود. البته نامه کتبی هنوز به ما ابلاغ نشده است. سال گذشته مسئولان همبستگی المپیک یک نامه‌ای به ما دادند که یک ورزشکار را به ما معرفی کنید تا کمک هزینه به او پرداخت کنیم. این کمک هزینه بابت حضور در مسابقات و کل هزینه حضور در مسابقات نیست. در واقع بخشی از هزینه را قرار بود پرداخت کنند. ما در آن فرم اسم جواد محجوب را ارسال کردیم. اگر اشتباه نکنم عددی معادل ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلار بود که از ابتدای این طرح تا به حالا حدودا حول و هوش ۱۰ تا ۱۲ میلیون از این پول را به ما داده‌اند که ما خیلی بیش از این برای سفر جواد محجوب هزینه کرده‌ایم. البته در کنار این هزینه، سفر حقوق جواد محجوب را ماه به ماه پرداخت کردیم. حالا برخی مواقع این پرداخت‌ها نامنظم بوده است.

*** آیا استعفای اخیر شما به مشکلات خانواده جودو ارتباط داشت یا به مشکلات مالی؟

واقعیت این است که من به یک نقطه‌ای رسیدم که اگر استعفای من می‌تواند به جودو کمک کند استعفا بدهم؛ چون این دردسرهای جودو چیزی برای شخص رستگار یا همکارهای بنده ندارد. به هر حال در آن مقطع حرف‌ و حدیث‌های مختلفی وجود داشت و بعد از بازی‌های آسیایی اینچئون وزارتخانه از عملکرد جودو راضی نبود و انتقاد داشت. رشته جودو را جزو رشته‌هایی دانستند که ضعیف‌تر از حد خود عمل کرده بود. در صورتی که من در بحث کارشناسی قبل از اعزام در وزارت ورزش و جوانان بارها و بارها اعلام کردم که حداکثر چیزی که می‌شود در جودو حساب کرد یک مدال برنز است. ما در اینچئون می‌خواستیم ۵ ورزشکار را اعزام کنی و در آن مقطع وزارت ورزش و جوانان اصرار داشت که ما دو نماینده به مسابقات آسیایی اینچئون اعزام کنیم، اما کمیته ملی المپیک با سه نماینده ما موافقت کرد. بنده به عنوان رئیس فدراسیون یک اصراری داشتم آن هم این بود برای اینکه یک شانس برای حضور تیم به تیم داریم ما به مدال نزدیک‌تریم، برای اینکه این شانس مهیا شود با اصرار من تیم ۵ نفره اعزام شد و وقتی که تیم اعزام شد ما سه مقام پنجمی کسب کردیم، اما تبدیل به مدال نشد. خوب می‌دانید که برای بازی‌های آسیایی اینچئون مدال مهم است. پنجمی اصلا مهم نیست و در آن مقطع انتقادات به ما زیاد شد.

*** قبول دارید که اوج انتقادها از جودو بعد از بازی های آسیایی اینچئون بود؟

انتقادات هم دو نوع بود. یک نوع انتقادات ناشی از نتیجه بود. یک نوع انتقادات نسبت به نحوه مدیریت تیم بود. منتقدان مدعی بودند تیمی که اعزام شده، بچه‌ها از نظر روحی و روانی و انسجام تیمی آن توانمندی‌های خود را نشان ندادند. این ماجرا طی یک پروسه ادامه‌ دار بود و شرایط جودو روز به روز وارد حاشیه می‌شد که واقعا احساس کردم با توجه به نگاه وزارتخانه که انتقاد به جودو داشت و با توجه به شرایط جامعه جودو (ما از یک طرف مدام تکرار می‌کردیم که روی نوجوانان و جوانان سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما جامعه جودو انتظار نتیجه داشت) احساس کردم که اگر استعفای من می‌تواند به جودو کمک کند و وضعیت جودو بهتر می‌شود من هم استعفایم را اعلام کنم، اما قبل از آن به دوستان در وزارت ورزش و جوانان اعلام کردم که خودم شرایط جودو را طوری نمی‌بینم که وضعیت جودو درست شود. حتی نامه‌ای مکتوب به وزیر ورزش و جوانان نوشتم که امسال تیم نوجوانان و جوانان ما جزو سه تیم برتر آسیا خواهند شد. البته این موضوع را هم قید کردم که تیم بزرگسالان ما خیلی بعید است که تا سال آینده هم بتواند به لحاظ تیمی نتیجه بگیرد اما تیم بزرگسالان در آینده‌ای نزدیک با ورود این نوجوانان به جوانان نتیجه خواهد گرفت. در هر حال بعد از استعفا شرایط به گونه‌ای رقم خورد که ما در فدراسیون بمانیم و خدمت کنیم.

*** آیا ادامه همکاری شما در راس فدراسیون جودو با تایید مسئولان وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت؟

بله، دو روز پس از ارائه استعفایم به وزارت ورزش و جوانان، بهرام افشارزاده به من اطلاع داد که با استعفای من در وزارتخانه مخالفت شده و پس از آن به جلسه روسای فدراسیون‌ها با وزیر ورزش و جوانان دعوت شدم. واقعا من چسبندگی به این صندلی نداشتم و در حال حاضر اگر مسئولان وزارت ورزش و جوانان صلاح بداند و به من بگویند که دیگر شما نباشید و یک فرد دیگر باشد تا وضعیت جودو بهتر شود تابع تصمیمات وزارتخانه هستم. من یک سرباز هستم و تلاش می‌کنم که برای جامعه جودو اگر کمکی از دستم برآید انجام دهم.

*** رفتن یا برکناری آرش میراسماعیلی از مدیر فنی تیم‌های ملی آیا ارتباطی به اتفاقاتی که طی چند وقت گذشته رخ داد وجود داشت یا خیر؟

سر جمع اگر صادقانه بخواهم بگویم، بله. من نمی‌خواهم در مورد افراد قضاوت یا صحبت کنم که خدایی نکرده آرامشی که در جودو ظاهر شده از بین برود. یک اصل کلی دارم آن هم این است که قهرمانان و پیشکسوتان ما، مدیران سابق، مربیان تیم ملی و سابق سرمایه جودو هستند. این سرمایه‌های جودو به سادگی به دست نیامده‌اند که به این سادگی هم بخواهیم از دست بدهیم، اما نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که هر کدام از ما بنا به مقتضیات لازم باید باشیم. از من که رئیس فدراسیون هستم تا آن ورزشکاری که مدال آور است. به من رستگار که الان رئیس فدراسیون هستم تکلیف شده و وظیفه‌ام این است که باید در این فدراسیون کار کنم. اگر احساس می‌کنم که وجود من به این رشته آسیب می‌زند آمادگی آن را دارم که فضا را بدهم تا دیگران کار کنند. میراسماعیلی دلسوز و زحمت‌کش است و او قهرمان ما بوده و است. او خیلی برای جودو دوندگی‌های متعددی داشته است، اما مجموعه اتفاقاتی که در چند وقت اخیر رخ داد در واقع جمع‌بندی ما را به این سمت پیش برد که بهتر است ما تغییراتی در بخش مدیریت فنی تیم‌های ملی داشته باشیم. ضمن اینکه این تغییرات همزمان بود با شرایط میراسماعیلی برای فعالیت در بحث انتخابات. شما تمام این شرایط را کنار هم بگذارید و ببینید که بنده به عنوان مدیر فدراسیون باید چه تصمیمی می‌گرفتم.

*** پس با این حساب اینطور نبوده که با تصمیم گودرزی و یا سجادی، میراسماعیلی از پست خود برکنار شود؟

صراحتا می‌گویم در مورد آرش میراسماعیلی هیچ شخصی از وزارت ورزش و جوانان در مورد او نظر خاصی به من نداده است. کاملا تصمیم، تصمیم درون‌فدراسیونی بود.

*** آیا این تغییرات تاثیرگذار بود؟

باید این مسیر را دنبال کنیم. من اعتقاد دارم که اولا باید حفظ حرمت کنیم و آدم‌هایمان را نگه داریم. از طرفی دیگر من باید وقت زیادی را صرف این می‌کردم که درگیری‌های بین( X.Y) را برطرف کنم. این واقعا خسته‌ کننده شده بود. بحث این نبود که چه کسی حق دارد، بحث این بود که سیستم باید فعالیت کند و رو به جلو برود. لذا به نظرم می‌آمد که لازم بود این تغییرات باید اتفاق می‌افتاد. می‌خواهم بگویم برآیند جامعه جودو از این تغییرات استقبال کرد. این تغییراتی که می‌گویم حضور رضوی در کمیته فنی و هم حضور درخشان و همین که در واقع تک مسئولیتی شدن آرش میراسماعیلی است. اینکه در حال حاضر بنده این مسئولیت را موقت برعهده گرفته‌ام نشانگر این است که سناریویی پشت این تغییرات نبوده است. در حال حاضر بنده دنبال مدیر تیم‌های ملی می‌گردم و باید زودتر یک نفر را منصوب کنم.

*** این روزها شایعاتی مطرح شده مبنی براینکه بازگشت رضوی و درخشان به جودو پروسه برکناری میراسماعیلی از جودو را می‌خواهند رقم بزنند. آیا این موضوع صحت دارد؟

نه، این موضوع به این شکل صحت ندارد. یک موضوع وجود داشت و آن این بود که وزارت از من خواسته بود که با تقویت تیم مدیریتی کار جودو را سر و سامان بدهم. من هم باید یکسری تغییرات اعمال می‌کردم. برای اینکه مسیر را باز کنیم و رو به جلو حرکت کنم باید یکسری تغییرات اعمال می‌کردم. با توجه به چالشی بودن موضوع دو پستی میراسماعیلی و با توجه به فعالیت او در انتخابات، در این مقطع زمانی تغییرات لازم بود.

*** آرش میراسماعیلی طی چند روز گذشته مصاحبه‌ای را انجام داده که طی آن مدعی شده برخی‌ها برای برگزار نشدن مسابقات جهانی کوراش در لرستان سنگ‌اندازی می‌کردند و حتی فدراسیون نیز برای برگزاری این رقابت‌ها کم کاری کرده است، آیا این موضوع صحت دارد؟

تنها یک نکته می‌گویم؛ میراسماعیلی در مورد این موضوع یک مقدار عجولانه قضاوت کرده و یک مقدار هم غیرمنصفانه اظهار نظر کرده است. چون واقعا فدراسیون نسبت به این موضوع هرآنچه که باید انجام می‌داده داده است. البته در برخی از مسائل نیازمند تصمیم‌گیری جمعی هستیم. ممکن است او یک موضوعی را با من در میان گذاشته است و من بگویم آقای میراسماعیلی در این مقطع زمانی صبر کن تا من در مورد این موضوع فکر می‌کنم. در واقع این دلیل بر خدایی ناکرده خلل وارد کردن به برنامه نیست. یک مقدار آدم باید در برخی از چیزها تحمل داشته باشد. اتفاقا در جلسه کمیته فنی او متوجه شد که اصلا چنین چیزی صحت نداشته است. من نمی‌دانم با چه زبانی بگویم که دوست دارم همه قهرمانان جودوی ما در کنار این رشته باشند و باید این را قبول کنیم که جودو یک نفر و ۵ نفر نیست و انواع و اقسام آدم‌ها را دارد. خیلی از اتفاقاتی که در جودو رخ می‌دهد شاید آنطوری که من می‌خواهم نباشد، اما این منطق را پذیرفته‌ام که این تعداد دوستانی را که دور هم جمع شده‌اند و تصمیم می‌گیرند باید به آن تصمیم احترام بگذارم و رو به جلو برود.

*** صحبت پایانی شما را می‌شنویم.

جودو از حواشی خیلی صدمه دیده است. این حاشیه‌ها از دو نکته منشا گرفته است. یک منشا حواشی ناشی از حرف‌های غیر موثقی است که رد و بدل می‌شود که از این اتفاقات جامعه جودو باید دوری کند و به یکدیگر اعتماد کنند. هر کسی که در این مجموعه مسئولیت برعهده می‌گیرد همه خانواده جودو باید او را حمایت کند و هر زمانی که دوره آن مسئول در پست‌های مختلف تمام شد این فرد نیز این مسئله را باید درک کند و مزاحمت ایجاد نکند تا فرد دیگری جای او فعالیت کند. ما افرادی را در جودو داریم که وقتی به او می‌گوییم شما تا به امروز برای این رشته زحمت کشیده‌اید و حالا ما به این جمع‌بندی رسیدیم که یک نفر به جای شما زحمت بکشد با آغوش باز می‌پذیرد و عکس‌العمل خوبی دارد، اما برخی افراد را داریم که این روحیه را ندارند و وقتی به او می‌گوییم جمع‌بندی این است که شما فعلا در این پست نباشید فکر می‌کند که همه با او دشمنی دارند، اما به هیچ عنوان اینطور نیست.