ردپای ایران در تغییر پروتکل فیفا

به گزارش مازند اسپرت ؛ سابقا پروتکل فیفا برای تعیین سن استخوان استفاده از اشعه X از مچ دست چپ بود. ایرانی ها طبق معمول از هوش خود استفاده کرده و اعتراض خود را به فیفا به این شکل اعلام کردند که طبق قوانین بین المللی هیچ ارگانی اجازه استفاده از اشعه X برای جوانان […]

به گزارش مازند اسپرت ؛ سابقا پروتکل فیفا برای تعیین سن استخوان استفاده از اشعه X از مچ دست چپ بود.

ایرانی ها طبق معمول از هوش خود استفاده کرده و اعتراض خود را به فیفا به این شکل اعلام کردند که طبق قوانین بین المللی هیچ ارگانی اجازه استفاده از اشعه X برای جوانان و نوجوانان به غیر از استفاده تشخیصی و درمانی و یا تشخیص هویتی به درخواست ارگان قضایی را ندارد (به دلیل عوارض اشعه X بر روی بدن).

به دنبال اعتراض منطقی ایران ، کمیته پزشکی فیفا تشکیل جلسه داد و پروتکل تعیین سن از اشعه X به انجام MRI از مچ دست تغییر یافت.

پروتکل تعیین سن با استفاده از MRI هم مشکلات خاص خود را داشته و دارد. هزینه سنگین انجام MRI و تاثیر فاکتورهایی مانند وراثت و جغرافیای زندگی بر روی بلوغ ، همه و همه دست به دست هم دادند تا مرکز پزشکی فیفا در ایران به کمک انجمن های رادیولوژی ایران و متخصصین این امر در فیفا ، راهکارهای بهتری برای تعیین جنسیت تدوین کنند.

دستاوردهای این پیشرفت عظیم توسط آقای دکتر فاتحی رادیولوژیست و رئیس کمیته تعیین سن و رادیولوژی ایفمارک به زودی با حضور مسئولین فیفا در تهران برای استفاده جامعه جهانی فوتبال ارائه خواهد گردید.

دکتر زهره هراتیان

مرکز پزشکی فیفا در ایران (ایفمارک)