از سواری دادن ورزشی ها به سیاسیون تا حربه های ناب سیاسی جهت دور زدن ورزشی ها !

در این نشست جذاب و پرمحتوا مباحث مختلفی مطرح شد و در نهایت راهکارهایی ارائه شد که در ادامه گوشه ای از صحبت های کارشناسان حاضر را میخوانید :

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،به مانند دوشنبه هر هفته،اینبار میزگرد بررسی حضور سیاسیون در ورزش با حضور علی بابایی کارنامی که عضو هیات مدیره صنایع چوب و کاغذ ایران است و بخش داری چهاردانگه، معاون سیاسی فرمانداری شهرستان ساری، رییس همیاری های شهرداری استان مازندران و مدیرکلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران را در کارنامه مدیریتی خود دارد به همراه شعبان وفایی نژاد کارشناس ورزشی، سعید بسطامی کارشناس ورزش و مدرس AFC، عادل روحی حقوق دان و فعال سیاسی و همچنین جمعی از خبرنگاران مازند اسپرت در دفتر این پایگاه خبری، برگزار شد.

در این نشست جذاب و پرمحتوا مباحث مختلفی مطرح شد و در نهایت راهکارهایی ارائه شد که در ادامه گوشه ای از صحبت های کارشناسان حاضر را میخوانید :

اثر بخشی سیاست در ورزش نهادینه نشده است

علی بابایی کارنامی در خصوص ارتباط سیاست با ورزش اظهار داشت:از نظر علمی و پزوهشی رابطه بین ورزش و سیاست یک رابطه دو طرفه است.سیاست از طریق تدوین و اجرای راهبرد ورزش بر ورزش تاثیر دارد، در طرف مقابل ورزش از طریق تاکید ارزش های انسانی و افزایش همبستگی ملی و مشارکت سیاسی بر سیاست تاثیر دارد.

وی ادامه داد:البته فرابخشی بر این دو رکن اساسی بین ورزش و سیاست نقش ورزش بر روابط بین الملل بطور اتوماتیک سر جای خودش باقی خواهد ماند.

بابایی خدمت صادقانه به ورزش را شرط اصلی حضور سیاسیون در ورزش دانست و افزود:بین ورزش و سیاست ارتباط مستقیم وجود دارد اما متاسفانه در استان مازندران بعضی افراد ورزش را سواری دادند و ورزش نیز جایگاه خودش را خوب درک نکرد.

این مسئول ادامه داد : مخاطب من پهلوانان و قهرمانانی است که قدر خودشان را نمی دانند در حالی که آن ها باید قدر خودشان را بیشتر بدانند.کسی که زحمت می کشد و قهرمان می شود، سرمایه ملی است.این پهلوانان که سرمایه استان و کشور هستند باید بدانند که مطلعق به خودشان نیستند و به جامعه مربوط می شوند و در جاهایی که ورود پیدا می کنند مخصوصا در سیاست ، باید درست تصمیم بگیرند تا کسانی که از ورزش در زمانی کوتاه استفاده یا سو استفاده می کنند به آنها لطمه نزنند.

این کارشناس سیاسی از کمرنگ شدن صداقت در بین سیاسیون سخن گفت و افزود :ما باید احتیاط لازم را داشته باشیم چون ورزش برای اخلاق و حفظ حقوق شهروندی است و باید سیاسیونی را در ورزش بپذیریم که در حد و اندازه های ورزش باشد و مفید واقع شود.

بابایی خاطرنشان کرد :اثر بخشی سیاست در ورزش نهادینه نشده است . این ارتباطات باید وجود داشته باشد اما احتیاط شرط لازم حضور سیاسون در ورزش است.

سیاسونی حکم ورزشی گرفتند که حتی دقایقی در خدمت ورزش نبوده اند

شعبان وفایی نژاد کارشناس ورزشی در خصوص حضور سیاسون در ورزش اظهار داشت :در بحث کلان کشور کل کسانی که ورزش کشور را بر عهده داشتند هیچکدامشان ورزشی نبودند و نه تنها منشا خدمات شایسته ای نبودند بلکه خسارت های سنگینی را به ورزش وارد کرده اند.

وی ادامه داد : کل روسای سازمان های تربیت بدنی و وزیران ورزش هیچکدام ورزشی نبوده اند و در حوزه نظارت که نمایندگان مجلس و سیاسیون هستند هیچ نظارتی بر عملکرد ورزش ندارند.

 

این کارشناس ورزشی افزود :تنها وزیران پیشنهادی که در سه مرحله موفق به کسب رای نشده اند، وزرای ورزشی بوده اند.به جهت اینکه دیدگاه نمایندگان مجلس به وزرای معرفی شده ورزش سیاسی است نه ورزشی.

وفایی نژاد بیان داشت:در استان مازندران خیلی از کسانی که ادعای خدمت به ورزش مازندران را داشته اند، مسئولیت روسای هیات های ورزشی را در استان و شهرستان ها بر عهده گرفتند.

وی ادامه داد : شخصیتی در استان که نمی دانست تشک کشتی به چه دردی میخورد و اندازه اش هم چقدر است، به عنوان رئیس هیات کشتی معرفی شد. همچنین شخصیتی دیگر چون فرماندار فلان شهری بود، ریاست هیات دیگری را بر عهده گرفت.در شهر ساری شخصیتی به عنوان رئیس هیات ساری حکم گرفت و بعدش بیش از ۱۲۰ بنر تبلیغاتی در سطح شهر برای دریافت این حکم نصب کرد اما ۱۲۰ دقیقه هم در خدمت کشتی ساری نبود!

ورزش از اشخصاس سیاسی ضربه های زیادی خورده است

سعید بسطامی کارشناس ورزشی در این نشست در خصوص حضور سیاسیون در ورزش، اظهار داشت :ما از جایی که باید کمک می گرفتیم در حال ضربه خوردن هستیم.

وی ادامه داد : به عنوان مثال ورزش و مخصوصا فوتبال می تواند در فرهنگ سیاسی یک کشور تاثیر بگذارد. بخاطر جامعه بسیار زیادی که تحت اشعاع این ورزش است و برعکس سیاست می تواند بسیار روی ورزش تاثیر گذار باشد.چون میشود با اتخاذ تصمیمات بسیار خوب فوتبال را در مسیر درست خودش توسعه ببخشد.

بسطامی با اعلام این موضوع که در گذشته مدیران ورزشی بودند، گفت :دوستان سیاسی به این نتیجه رسیده اند و با شیب خیلی ملایم وارد عرصه ورزش مخصوصا در رشته فوتبال شده اند.در گذشته اکثر مدیران ورزشی بودند ولی در حال حاضر اکثر تیم ها مالکیت آنها بر عهده سیاسیون است.

وی افزود :سیاسیون در ورزش نمیخواهند مشهور شوند، آنها قصد مقبول شدن دارند.به طوری که همه مردم آنها را قبول داشته باشند و یکسری را به عنوان هوادار خودش ایجاد کند.

این کارشناس هدف سیاسیون از حضور در ورزش را بازی گرفتن هواداران باشگاه ها دانست و افزود :سیاسیون راحت وارد رشته ها می شوند و جمعیت چند میلیونی مانند هوادران پرسپولیس و استقلال را به بازی می گیرند.در همین مرکز استان مازندران در اولین دیدار تیمی لیگ یکی حدود ۱۲ هزار تماشاگر به استادیوم آمده بودند یا مثلا در بازی های نساجی که تیمی محبوب و مردمی است بیش از ده ها هزار نفر در استادیوم حضور پیدا می کنند.برای سیاسیون چه جایی بهتر از این !؟ بهترین موقعیت برای سیاسیون است که خودش را به آنها بچسباند و از این موقعیت ها نهایت استفاده را ببرد.

وی از قدرت فوتبال سخن گفت و افزود :نهایت قدرت سیاسیون اگر در مجلس رای بیاورد شاید چهار سال باشد ولی در ورزش مخصوصا در فوتبال طرف می تواند سال های سال از این عرصه استفاده کند.حضور پیدا می کنند و وابسته می شوند و همچنین موجی را تشکیل می دهند و سوار بر آن موجود می شوند.

بسطامی بیان کرد :هر چه به انتخابات نزدیک می شویم ظهور و اشتیاق این آقایایون برای حضور در ورزش بیشتر می شود. به طوری که هر روز دوست دارند و بیایند وابسته بشوند و در جلسات مختلفی شرکت می کنند تا خودی نشان دهند و برای خودشان قدرتی از طریق ورزش بوجود می آورند.

این کارشناس ورزش گفت :آیا این سیاسیونی که در این سال ها وارد ورزش شده اند، به اندازه استفاده خودشان از ورزش، چیزی به ورزش کمک کرده اند یا خیر !؟ صنعت ساری امسال بعد از ۶ سال به دلیل بدهکاری های مالی منحل شد.امتیاز این باشگاه دستاورد یکسری از افراد سیاسی بوده است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات مثبت برخی سیاسیون در ورزش، بیان داشت :برخی از اقدامات سیاسون در ورزش خوب بوده ولی سیاستی که در اداره ورزش داشته اند، سیاست جالب و ادامه داری نبوده است.در تمامی سطح استان مازندران، ضربه هایی که ورزش فوتبال از افراد سیاسی خورده است خیلی بیشتر از منافعی است که از سیاسیون دریافت کرده است.

وی ضمن گلایه از مسئولین سیاسی بیان کرد :نساجی باید لیگ برتری میشد، شما بگویید چرا نساجی به لیگ برتر نرفت !؟ چرا نساجی باید حدود بیست، بیست و یک سال پشت در بماند و نتواند بالا برود !؟ افراد سیاسی شهر قائمشهر و استان مازندران به نساجی کمک نکرده اند تا این تیم به لیگ برتر برود !؟

عملکرد سیاسیون حاضر در ورزش مازندران خیلی ضعیف بود

عادل روحی حقوقدان و فعال سیاسی و ورزشی استان در خصوص مباحث مطرح شده در این نشست اظهار داشت: یک سوالی است و آن هم این است که آیا سیاسیون ورزش را انتخاب می کنند یا ورزشی ها سیاسیون را !؟ کاملا مشخص است که سیاسیون ورزشی ها را انتخاب می کنند.

وی ادامه داد : سیاست نباید در ورزش آمیخته شود چون این موضوع ضربه بزرگی بر پیکره ورزش ایجاد می کند.این سیاسیون هستند که بر موج ورزش سوار می شوند و به اهداف خودشان می رسند.

وی عملکرد حضور سیاسیون در ورزش مازندران را بسیارضعیف دانست و بیان کرد :آیا سیاسیونی که وارد ورزش شده اند با روح ورزش ، مردانگی و جوانمردی آشنا شده اند ؟سیاسیون با حضور در ورزش به جز اینکه برای خودشان پله ای درست کنند تا به جاهای بالاتر برسند، هیچ اقدام دیگری صورت نداده اند.

وی از نگاه حقوقی اشکال حضور سیاسیون در ورزش را بررسی کرد و افزود :وقتی آیین نامه انتخاب هیات های ورزشی را نگاه می کنید نوشته است که کسانی که علاقمند به ورزش و آگاه به مدیریت ورزش هستند می توانند ثبت نام کنند.این بزرگترین چالش در خصوص حضور سیاسیون در ورزش است.

روحی ادامه داد : وقتی چنین قانونی باشد هر شهروندی به خود اجازه می دهد تا وارد عرصه ورزش شود.

پیشنهادات و تبادل نظر ها و راهکار ها

علی بابایی در ادامه این نشست گفت :ما گفته ایم که سیاسیون به ورزش کمک شایانی نکرده اند،چرا ورزشی ها به ورزش خدمت درستی نکرده اند !؟ جدای دخالت سیاسیون آیا ورزش در این مدت به شرح وظایف خودش عمل کرده است!؟

وی ادامه داد :ورزشکاری میخواهد فردی را به عنوان پشتیبان خودش داشته باشد، حالا چه شخص حقیقی باشد و چه حقوقی، این موضوع در تمامی دنیا عرف است.

عادل روحی با انتقاد از صحبت های بابایی کارنامی، اظهار داشت : این سیاسیونی که قصد پشتیبانی آن قهرمان را دارند ، مسلط به امور ورزشی نیستند.کسی که سیاسی است کار تخصصی انجام می دهد.

وی ادامه داد :اگر در فدراسیون یا هیات ورزشی کسی که سابقه تربیت بدنی یا سابقه ورزشی مسلط به آن رشته را داشته باشد بدون شک این نتیجه ای که امروز حاصل است دو چندان میشد.

این کارشناس حقوقی خواستار حضور متخصصان در ورزش شد و افزود :هدف ما این است که کار ها را تخصصی کنیم مثلا اگر قهرمانی در رشته ای مدال آورده و افتخار آفرینی کرده است باید بیاید و در رشته خودش مشغول به فعالیت شود چون آنجا خانه ی آن قهرمان است.

شعبان وفایی نژاد در ادامه این نشست از استفاده مالی ورزشی ها از سیاسیون سخن گفت و بیان داشت :اکثر ورزشکاران یا باشگاه هایی که این روز ها به سراغ سیاسیون می روند به دنبال استفاده از شرایط مالی این سیاسیون هستند.

سعید بسطامی در ادامه این نشست بیان داشت :فوتبال وابسته به افراد سیاسی است و افراد سیاسی هستند که برایش قانون وضع می کنند.آین آقایانی که در مجلس هستند قرار است بودجه بخش عمرانی ورزش را تامین کنند.

وی ادامه داد:تنها مشکل با این افراد سیاسی حاضر در ورزش این است که آنها در زمانی کوتاه وارد ورزش می شوند و خودشان را مطرح می کنند و بعد از انتخابات دیگر خبری از آنها نیست.آنها ورزش را به عنوان حربه ای که بتواند رای انتخاب کند می بینند.

بسطامی افزود :کلی پروژه های نیمه کاره داریم، چه کسی باید بودجه این پروژه ها را بگیرد !؟این مشکل ورزشی ها نیستريال مشکل سیاسیونی است که وارد ورزش شده اند ولی نمی توانند این عرصه را پیش ببرند.

حسن رمضانزاده فعال سیاسی استان مازندران در بخشی از این نشت اظهار داشت:سیاسیون بالادستی باید سهمی را براساس شرایط اقلیمی آن استان برای ورزش استان ها مشخص کنند .

وی ادامه داد : در کمیسیون ها چه در زمینه عمرانی و چه در زمینه برگزاری مسابقات بحث شود. در برنامه توسعه هفتم حداقل ورزش نسبت به حوزه های عمرانی نه تنها برابر نکند بلکه گسترش هم پیدا کند.

این کارشناس سیاسی با ارائه راهکارهایی در این خصوص اظهار داشت : شهرداری ها را مکلف کنید در سطحی از اعتبارات شاخصی که در حوزه عمرانی در درامد پایدار و ناپایدار می گیرند، آن را به سمت ورزش سوق دهند.یا به شورای شهر که مصوباتی دارند، اجازه داده شود و این بند قانونی را بشکنیم و موانع موجود جهت جذب اسپانسر و جذب منابع مالی است را از بین ببرند.

رمضانزاده بیان داشت :اگر ما بتوانیم اعتبارات لازم را جذب کنیم برای ورزش براحتی می توانیم خیلی از مشکلات را کنترل کنیم.نبود اعتبارات در حوزه ورزش و  ایجاد قوانین پاگیر برای جذب اسپانسر مهمترین مشکل ورزش مازندران است.

شعبان وفایی نژاد نیز در ادامه این بحث اظهار داشت:جامعه ورزشی در خصوص حضور سیاسیون در امر ورزش باید درست تصمیم بگیرد.ما خودمان باید سرنوشت مان را تعیین کنیم.اگر تصمیم خوب گرفتیم ، حقمان است که در مسیر بهتری قرار بگیریم ولی اگر ما انتخاب بدی کردیم باید هزینه اش را هم بدهیم.

علی بابایی کارنامی در پایان این نشست در جمع بندی های خودش بیان داشت: کار جمعی و خرد جمعی در استان مازندران وجود ندارد و افراد برای توسعه استان هم افزایی نمی کنند و در کنار هم نمیشینند و اهل مشورت نیستند.

وی ادامه داد:ما باید رابطه درست و صحیح ای، اخلاق محور بین ورزش و سیاست برقرار کنیم تا سواستفاده ای از ورزش نشود و همچنین منابع سرگردان استان را خوب شناسایی کنیم.

بابایی خواستار تشکیل گروهی جهت جذب منابع مالی شد و افزود :مدیرکل ورزش و جوانان باید تیمی تشکیل دهد به عنوان بازوی اجرای خودش تا در استان پتانسیل های همه را شناسایی کند و در صندوقی قرار دهد و همچنین از ورزشکاران می خواهم در انتخابات آینده مراقب باشند که سیاسیون آنها را دور نزنند و بازیچه دست سیاسیون نشوند.

 

*** کلیپ کامل این میزگرد که روز دوشنبه۶ آذر در دفتر پایگاه خبری مازند اسپرت برگزار شد را می توانید در کانال رسمی مازند اسپرت مشاهده بفرمایید.