فدراسیون فوتبال: افرادی با سابقه ۵۰ سال مدیریت یا مربیگری را هم معرفی می‌کردیم کرسی نمی‌گرفتیم!

فدراسیون فوتبال به گزارش تسنیم درباره از دست دادن فرصت کسب کرسی در فیفا واکنش نشان داد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،در انتشار گزارشی در این خبرگزاری با تیتر «فوتبال ایران فرصت کسب ۴ کرسی در فیفا را از دست داد/ معرفی افراد ناشناخته در ورزش به فدراسیون جهانی» روابط عمومی فدراسیون فوتبال پاسخی برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرد که عیناً در زیر می‌خوانید:

«با توجه به اخبار منتشره مبنی بر فرصت از دست رفته جهت کسب ۴ کرسی در فیفا و نفرات معرفی شده از سوی فدراسیون به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا، به آگاهی می رساند که  ۲۱۱ کشور (فدراسیون) عضو فیفا می باشند و فیفا درخواستی به کنفدراسیون ها ارسال و از آنان درخواست می نماید که افراد واجد شرایط را جهت عضویت در کمیته های مختلف فیفا معرفی نمایند.

کنفدراسیون ها نیز این درخواست را به فدراسیون های عضو خود ارسال و خواستار معرفی نفرات می شوند. هر کنفدراسیون بنا به صلاحدید خود نسبت به معرفی افراد واجد شرایط به فیفا اقدام می کند. سپس کمیته تعیین صلاحیت فیفا پس از بررسی رزومه افراد نسبت به تایید یا عدم تایید صلاحیت افراد اقدام می کند. پس از آن نفرات انتخاب و جهت اخذ رای مجمع فیفا به کنگره معرفی می شوند تا ۲۱۱ کشور نسبت به تایید افراد پیشنهادی رای بدهند که معمولا رای اکثر اعضای مجمع مثبت است.

در این خصوص، فدراسیون پیرو درخواست فیفا که از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام گرفت نسبت به معرفی پنج نفر جهت عضویت در کمیته های مدیریت، حسابرسی و تطابق مقررات، کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق فیفا اقدام نمود. نفرات معرفی شده همگی از اعضای فدراسیون می باشند و هیچ فردی از خارج از سازمان فدراسیون معرفی نگردیده است. آقای کفاشیان، نائب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون، آقای براتی نائب رئیس کمیته تعیین صلاحیت کنفدراسیون و رئیس کمیته حقوقی فدراسیون، آقای تورک رئیس کمیته اخلاق فدراسیون، آقای محمدی عضو کمیته استیناف فدراسیون و آقای سلیمانی، خزانه دار فدراسیون نفراتی هستند که به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی می شوند. از بین این نفرات ظاهراً فقط آقایان کفاشیان و محمدی به فیفا معرفی می شوند که متاسفانه از سوی فیفا جهت عضویت در هیچ یک از کمیته ها پیشنهاد و انتخاب نمی شوند.

در اینجا لازم به توضیح است که فیفا دارای اعضای بسیاری است که برگزیده شدن از بین ۲۱۱ کشور آسان نمی باشد. افرادی که جهت عضویت در این کمیته ها به فیفا معرفی می شوند نفراتی هستند که سوابق و تجربیات زیادی در حوزه فعالیت خود دارند. کلیه افراد معرفی شونده لزوماً بازیکن یا مربی نبوده و اینطور نیست که حتما سابقه چندین و چند ساله مدیریت در فوتبال را دارا باشند. با نگاهی به اعضای انتخاب شده کمیته ها می توان دریافت که این افراد در سطوح بالای کشور خود انجام وظیفه نموده یا می نمایند. برای نمونه نفرات ذیل که انتخاب شده اند جهت آگاهی ذکر می گردد:

  • آقای نیل اگلستون از آمریکا که استاد حقوق ، مشاور و وکیل سابق کاخ سفید بوده است
  • آقای واسیلیوس اسکوریس، رئیس سابق دادگاه اروپا از کشور یونان
  • خانم ماریا روخاس، رئیس سابق شورای کشور کلمبیا
  • آقای برونو دویتا، مشاور ملکه انگلستان از کانادا
  • آقای اولی رهن، نائب رئیس سابق کمیسیون اروپا از کشور فنلاند
  • آقای کریستوفر میهم، رئیس کمیته مستقل حسابرسی سازمان ملل
  • آقای توماس بودشتروم از کشور سوئد که وزیر دادگستری سابق کشور سوئد و بازیکن فوتبال بوده است

با توجه به موارد فوق باید پذیرفت که در میان چنین افرادی، انتخاب شدن بسیار دشوار به نظر می رسد و کشور ما کرسی را نداشته که از دست داده باشد. بنابراین حتی اگر افرادی که سابقه ۵۰ سال مدیریت یا مربیگری یا هر حوزه دیگری از فوتبال را داشتند به فیفا معرفی می شدند شانسی برای انتخاب نداشتند مگر آنکه تجربه کار در سطوح بین المللی حقوقی، قضایی، حسابرسی و مدیریتی را داشتند.»/تسنیم