امید کاروان ایران برای ارتقا در جدول مدالی/ به صدر می رسیم؟

ایران به عنوان «ام القری» کشورهای اسلامی امیدوار است با عملکرد موفق در چهارمین دوره بازی های اسلامی، جایگاهی بهتر از دو دوره قبل کسب کرده و به صدر جدول توزیع مدال ها برسد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،جمعه شب با برگزاری مراسم افتتاحیه، چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی به صورت رسمی به میزبانی آذربایجان و در باکو آغاز شد. ایران یکی از ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی و فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی است که در این دوره بازی ها شرکت دارد.

به غیر از دومین دوره بازی های کشورهای اسلامی که سال ۲۰۱۰ برگزاری آن در ایران لغو شد، ورزشکاران ایران در دو دوره دیگر این بازی ها شرکت داشتند. حاصل این دو دوره حضور، کسب مجموع ۸۹ مدال بود که جایگاه دومی ایران در جدول کلی توزیع مدال ها را موجب شده است.

در اولین دوره بازی های کشورهای اسلامی که سال ۲۰۰۵ با حضور نمایندگان ۵۵ کشور به میزبانی عربستان برگزار شد، کاروان ورزش کشورمان با کسب ۱۰ مدال طلا، ۹ نقره و ۱۱ برنز در جایگاه پنجم قرار گرفت. سومین دوره بازی های کشورهای اسلامی هم سال ۲۰۱۳ با حضور نزدیک به دو هزار ورزشکار از ۴۴ کشور در اندونزی برگزار شد. در این دوره بازی ها کاروان ایران صاحب ۳۰ مدال طلا، ۱۷ نقره و ۱۲ برنز شد. مجموع ۵۹ مدال به دست آمده در این دوره موجب  ارتقای سه پله ای کاروان ایران و قرار گرفتن در جایگاه دوم شد.

در مجموع و بر اساس جدول کلی توزیع مدال ها در هر دو دوره گذشته بازی های کشورهای اسلامی، ایران در جایگاه دوم قرار دارد. بر اساس این جدول و طی این دو دوره بازی های کشورهای اسلامی، ۹۵۶ مدال میان ورزشکاران ۳۴ کشور توزیع شده است. در این جدول مصر با ۱۲۸ مدال شامل ۴۰ مدال طلا، ۴۶ نقره و ۴۲ برنز در صدر قرار دارد و ایران با ۸۹ مدال شامل ۴۰ مدال طلا، ۲۶ نقره و ۲۳ برنز در رده دوم ایستاده است. اگرچه اندونزی در مجموع دو دوره بازی های اسلامی صاحب ۱۰۸ مدال شده  اما به خاطر تعداد مدال طلای کمتر نسبت به مصر و ایران (۳۷ مدال طلا) صاحب جایگاه سوم است.

، مسئولان کاروان ورزش ایران که کاروانی بزرگ تر از ادوار گذشته را راهی محل برگزاری دوره جدید بازی های کشورهای اسلامی کرده اند، امیدوار هستند با عملکرد موفق ورزشکاران اعزامی جایگاهی بهتر از دو دوره قبل را کسب کنند. حتی کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک نیز در گفتگویی با اشاره به نشست های برگزار شده با فدرسیون ها و مربیان تاکید کرد که «برآورد ما این است به جز چند رشته مثل تنیس  و ژیمناستیک، در سایر رشته‌ها با هدف کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال شرکت داشته باشیم.»

کاروان ورزش ایران در چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی با ۱۵۹ ورزشکار در ۲۰ رشته از ۱۶ فدراسیون شرکت می کند. واترپلو و والیبال تنها رشته های تیمی هستند که ایران در آنها شرکت خواهد داشت. سایر ورزشکاران اعزامی کشورمان در رقابت های انفرادی به مصاف حریفان شان می روند.

آنچه مسلم است مدال طلا بیشترین تاثیر را در جدول رده بندی بازی ها دارد. مسئولان ورزش و کاروان اعزامی ایران امیدوار هستند که با کسب تعداد مدال های طلای بیشتر نسبت به دیگر کشورها بتوانند هم در جدول رده بندی این دوره بازی ها و هم در جدول کلی بازی ها صعود داشته و صدرنشین شوند./مهر