نامه مهرعلیزاده به رئیس کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)، و به نقل از سایت فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای، محسن مهرعلیزاده، رئیس فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به رئیس کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو نامه‌ای نوشت که متن آن به شرح زیر است: رئیس محترم کمیته برگزاری بازی­‌های کشورهای اسلامی در باکو باسلام، در […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)، و به نقل از سایت فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای، محسن مهرعلیزاده، رئیس فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به رئیس کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو نامه‌ای نوشت که متن آن به شرح زیر است:

رئیس محترم کمیته برگزاری بازی­‌های کشورهای اسلامی در باکو
باسلام،

در اطلاعات مندرج در سایت رسمی مسابقات به ­آدرس( https://www.baku2017.com/en/sports/zurkhaneh ) در مورد معرفی ورزش­‌های زورخانه­‌ای و کشتی پهلوانی، این رشته به عنوان ورزش ملّی کشور آذربایجان و سابقۀ آن ۷۰۰ سال اعلام شده ­است.

فدراسیون بین ­المللی ورزش­‌های زورخانه‌­ای و کشتی پهلوانی (IZSF) به عنوان مروّج جهانی این رشته خود را مکلف به حراست از اصالت­‌ها و سوابق تاریخی این رشته می‌داند و در این راستا لازم می­‌داند موارد ذیل را یادآوری کند. لذا لطفاً نسبت به تصحیح مطالب مذکور اقدام کنید.

ورزش­‌های زورخانه­‌ای و کشتی پهلوانی رشتۀ ورزشی اصیل و فرهنگی ایران بوده و جزئی از فرهنگ و تاریخ کشور جمهوری اسلامی ایران است و سابقۀ آن به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بر می­‌گردد.

این ورزش اصیل ایرانی که در طول تاریخ در سراسر خاک پهناور ایران انجام می­‌شده، در گذشته در کشور جمهوری آذربایجان هم مانند اغلب کشورهای همسایه فعلی جمهوری اسلامی ایران که در ادوار مختلف تاریخ از ایران جدا شده‌­اند و به عنوان کشورهای حوزه مشترک فرهنگی ایران باستان نامیده می­‌شوند، مرسوم بوده­ است. پس از تاسیس و فعالیت فدراسیون بین­ المللی ورزش­‌های زورخانه‌­ای و کشتی پهلوانی (IZSF) در سال ۲۰۰۴ میلادی به همّت جمهوری اسلامی ایران، امروزه این رشته در اغلب کشورهای حوزۀ یادشده رونقی مجدد یافته و در ۸۴ کشور از سراسر دنیا شناسانده شده و توسعه یافته­ است.

پهلوان نامدار ایرانی، پوریای ولی یکی از پهلوانان بزرگ این رشته و الگویی برای ورزشکاران و علاقمندان این رشته است لیکن سیستماتیک شدن این رشته به دوران وی باز نمی­‌گردد بلکه سیستماتیک بودن این رشته سابقۀ تاریخی به درازای عمر بیش از ۳۰۰۰ سالۀ این رشته را داراست.

آئین پهلوانی و زورخانه‌­ای در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ بعنوان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو به ثبت رسیده که سند آن در کشور ایران موجود است.

ضمن ابراز خوشحالی از اینکه با مساعدت­‌های مقامات عالی رتبه و همکاری­‌های مسئولین وزارت ورزش و کمیته ملّی المپیک جمهوری آذربایجان و کمیتۀ برگزاری بازی­‌های همبستگی کشورهای اسلامی قرار است این رشته به عنوان یکی از رشته­‌های اصلی در بازی­‌های مذکور در ماه مِی در باکو برگزار شود، بدینوسیله برای همۀ دست اندرکاران برگزارکننده مسابقات آرزوی موفقیت کرده و از تلاش­‌های شما در توسعه این رشتۀ فرهنگی و ارزشمند ایرانی سپاسگزاری می­‌کنیم./تسنیم