کارهایی که برای دربی بزرگ نکرده‌ایم/ مسئولان فقط تماشاگر بودند!

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،، رسیده‌ایم به دربی ۸۴، صرف نظر از داشته های فنی و جوان گرایی این دربی به سود تیم ملی ایران، باید تاکید کرد از این ۸۴ دربی که برگزار کرده ایم تاکنون هیچ استفاده غیر فنی نبرده ایم. در واقع دربی تهران بین استقلال و پرسپولیس در کل قاره […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،، رسیده‌ایم به دربی ۸۴، صرف نظر از داشته های فنی و جوان گرایی این دربی به سود تیم ملی ایران، باید تاکید کرد از این ۸۴ دربی که برگزار کرده ایم تاکنون هیچ استفاده غیر فنی نبرده ایم.

در واقع دربی تهران بین استقلال و پرسپولیس در کل قاره کهن بی نظیر است و در دنیا هم بین ۱۰ دربی برتر جهان است و شاید باید گفت از منظر تعداد هوادارانی که در سرما و گرما به استادیوم ها می روند این دربی جزو سه دربی برتر دنیاست.

کلونی صد هزار نفری
با این وجود ما دربی را تنها به مسابقه فوتبالی جهت سرگرمی نگاه کرده ایم و از این کلونی بعضا صد هزار نفری تاکنون هیچ استفاده دیگری نکرده ایم. آیا می توان از این کلونی عظیم جمعیتی که حتی در نمایشگاه های کتاب و رسانه و … هم دیده نمی شوند استفاده های بهتری برد یا نه این پرسشی است که مسئولان می توانند پاسخگوی آن باشند و روی آن فکر کنند.

تصور کنید در جایی بزرگ قرار دارید که قرار است یک صد هزار نفر در همانجا اسکان پیدا کنند و یا از آنجا پیاده عبور کنند. در این فضای بسیار پر پتانسیل چه کارهایی می توان انجام داد؟

قاعدتا می توان نشست و عبور و مرور مردم و قیافه های قرمز و آبی آنها را نگاه کرد، می توان کری های آنها را نگاه کرد و حتی می توان با یک دسته علیه دسته دیگر شعار داد. می توان بوقی به دست گرفت و در آن دمید اما به غیر از این کارها دیگر چه کارهایی می توان انجام داد؟ مثلا می توان در حاشیه دربی نمایشگاه زد، نمایشگاهی بسیار بزرگ و جذاب، نمایشگاه کتاب، مطبوعات، نمایشگاه تولیدی‌های صنعتی، نمایشگاه اتومبیل، نمایشگاه هنرهای تجسمی و … .

توفان فرهنگی و اقتصادی و هنری
می توان  چادر تئاتر بالا برد و ساعت ها دانشجویان برای مردم تئاتر بازی کنند، می توان سینما زد و مردم را در پنج یا شش چادر سینمایی به آثار و سازه های فیلم سازان ایرانی معرفی کرد، می توان آلبوم های خواننده ها، سی دی های آموزشی زبان و دروس تخصصی و … را آنجا فروخت. می توان از بازار بزرگ صد هزار نفری استفاده های بسیار بیشتری از بوق زدن برد.

می توان راهنماهای مذهبی را وسط آن جمعیت نسبتا جوان به کار گرفت می توان حتی با یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده مسابقات گل کوچک فوق العاده ای را برگزار کرد که بیننده آنها بسیار هم زیاد است و حتی علاوه بر هیجان و لذت و جنب  جوش های ضد افسردگی، کسب درآمد هم می شود. می توان مسابقات دو و میدانی عمومی برای مردمی که ساعت ها تا برگزاری مسابقه منتظر می مانند برگزار کرد، می توان خواننده ها را با حفظ زمان درست و روزمناسب برای تبلیغ کار خودشان به آزادی دعوت کرد.

خود باشگاه ها با برپایی بخش فروش می توانند  کالاهای بسیاری را بفروشند و از آن بالاتر اینکه می توانند برای سامانه های خودشان عضو گیری کنند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم ایضا. در واقع می توان آزادی را تبدیل به توفانی کرد از صنعت و تبلیغات و کتاب خوانی و شور و هیجان.

ما اما تاکنون هیچ کاری نکرده ایم و فقط فوتبال بازی کرده ایم، فقط فوتبال دیده ایم  بوق زده ایم. در واقع ۸۴ تا دربی را فقط دیده ایم که دیده باشیم و نتیجه اش را بدانیم اما هرگز تلاشی برای استفاده از این فرصت بزرگ و کلونی صد هزار نفری نداشته ایم. نه توفان فرهنگی صد هزار نفری برپا کرده ایم و نه به صنعت و هنر کشور کمک کرده ایم و نه حتی با فقر حرکتی مبارزه کرده ایم./مهر