ژینوف: فدراسیون ایران فعالیت‌های زیاد و مفیدی در سطح بین‌المللی داشت

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،نشست خبری مسابقات قهرمانی شطرنج بانوان جهان ظهر امروز در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد. در این نشست خبری ایلیوم ژینوف رئیس فدراسیون جهانی شطرنج در سخنان کوتاهی اظهار داشت: در ابتدا از طرف فدراسیون جهانی به حضار خسته نباشید می‌گویم من از سال ۱۹۹۳ بارها به ایران آمد م […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،نشست خبری مسابقات قهرمانی شطرنج بانوان جهان ظهر امروز در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد.

در این نشست خبری ایلیوم ژینوف رئیس فدراسیون جهانی شطرنج در سخنان کوتاهی اظهار داشت: در ابتدا از طرف فدراسیون جهانی به حضار خسته نباشید می‌گویم من از سال ۱۹۹۳ بارها به ایران آمد م اما هنوز نمی‌توانم به زبان فارسی صحبت کنم. از فردا مسابقات جهانی در تهران آغاز می‌شود و از همه دعوت می‌کنم تا برای تماشای مسابقات به محل برگزاری بیایند.

وی ادامه داد: شاید بپرسید که چرا این میزبانی را به ایران داده‌ایم. من در توضیح این سوال باید بگویم انتخاب ما سه دلیل داشت. در سال‌های اخیر فدراسیون ایران فعالیت‌های زیاد و مفیدی در سطح بین‌المللی داشت. ضمن اینکه وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و سایر ارگان‌های ورزشی ایران از شطرنج حمایت می‌کنند.

رئیس فدراسیون جهانی شطرنج خاطرنشان کرد: همه در جهان می‌دانند که ایران سرزمین مادری شطرنج است. در بسیاری از آثار ادبی و تاریخی ایران مانند شاهنامه هم از شطرنج یاد شده است. در سال‌های گذشته ایران میزبان رقابت شیرف و آناند بود. در مجموع این دلایل باعث شد تا این میزبانی را به ایران بدهیم. این اولین بار است که چنین مسابقاتی در ایران برگزار می‌‌شود.

ژینوف عنوان کرد: کشورهای محدودی هستند که چنین توانایی را دارند تا میزبان مسابقات آقایان و بانوان باشند امیدوارم بهترین دوره مسابقات در طول تاریخ اینجا و به میزبانی ایران برگزار شود و حمایت خوبی توسط تمام ارگان‌ها صورت بگیرد. ضمن اینکه امیدوارم برگزاری این مسابقات موجب محبوبیت این رشته بین افراد کم سن‌تر شود.

رئیس فدراسیون جهانی شطرنج درمورد موضع ایران برابر تصمیم اخیر آمریکا و اینکه اگر نماینده‌های آمریکا نمی‌توانستند به ایران بیایند چه تصمیمی اتخاذ می‌شد عنوان کرد: قبل از شروع مسابقات اعتراضاتی صورت گرفت اما فدراسیون جهانی مستقل از بحث‌های سیاسی است و حمایت خودش از ایران را قطع نکرد. همه جای دنیا که مردم شطرنج را دوست داشته باشند ما مسابقات را برگزار می‌کنیم.

وی درخصوص هزینه‌ای که ایران برای گرفتن میزبانی انجام داده است اظهار داشت: من فکر می‌کنم بودجه مسابقات اصلا زیاد نیست،‌شطرنج را می‌توان در هر جایی برگزار کرد و به کمک آن می‌توان با تعداد زیادی از افراد ارتباط برقرار کرد. آورده رسانه‌ای کسب اعتبار و نشان دادن ایران به جهان به کمک این میزبانی خیلی ارزان خواهد بود. برای مثال اگر شما بخواهید در یک شبکه تلویزیونی بین‌المللی و معتبر ۱۵ دقیقه برنامه درمورد ایران پخش کنید باید حدود ۲۵۰ هزار یورو پرداخت کنید. این در حالی است که خیلی از شبکه‌های معتبر و بین‌المللی تاکنون بیش از ۴-۳ ساعت برنامه درمورد ایران پخش کرده‌اند.

/فارس