فرانک لمپارد؛ مرد صحنه‌های ابدی + تصاویر

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)، در بین تمام تصاویر بازنشر شده از یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال انگلیس، آن فریمی که او را کنار دیوید بکام و استیون جرارد نشان می‌دهد، بیش از بقیه موارد، افسوس هواداران فوتبال جزیره را برمی‌انگیزد؛ افسوس نتیجه نگرفتن تیمی که با حضور فرانک لمپارد کنار این ۲ […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)، در بین تمام تصاویر بازنشر شده از یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال انگلیس، آن فریمی که او را کنار دیوید بکام و استیون جرارد نشان می‌دهد، بیش از بقیه موارد، افسوس هواداران فوتبال جزیره را برمی‌انگیزد؛ افسوس نتیجه نگرفتن تیمی که با حضور فرانک لمپارد کنار این ۲ ستاره، قوی‌ترین خط میانی وقت دنیا را داشت اما در نهایت حتی به یک نیمه‌نهایی نرسید! لمپارد اما ورای این افسوس‌ها، حداقل در رده باشگاهی حسرت به دل نماند.

ارثی به نام فوتبال

وقتی پدرت و دایی‌ات فوتبالیست باشد، چاره‌ای غیر از سپری کردن دوران کودکی با توپ فوتبال کنار پسردایی عاشق فوتبالت نداری! داستان فرانکی چلسی هم از این قاعده مسثتنی نبود. پدر او، فرانک لمپارد فوتبالیست بود؛ هر چند نه‌چندان معروف! دایی لمپارد، هری ردنپ، سرمربی مشهور و پسردایی‌اش هم جیمی ردنپ، ستاره همیشه مصدوم لیورپول در اواسط دهه ۹۰ نامیده می‌شد. فرانک کمی دیرتر از جیمی، فوتبال حرفه‌ای را با کنار نسل طلایی وستهام شامل مایل کریک، ریوفردیناند و … شروع کرد؛ آن هم زیر نظر دایی‌اش، هری ردنپ. خیلی سریع رشد کرد و در چلسی به اوج شکوفایی رسید.

روزهای طلایی

در جمع آبی‌های لندن، بین آن همه بزرگ نظرها را جلب کرد؛ به حدی که جان‌فرانکو زولا، ستاره وقت تیم متوسط آن روزهای جزیره درباره‌اش گفت: فرانک همیشه پس از پایان تمرینات هم می‌ماند و تمرین می‌کرد. اصلا او به دلیل همین سختکوشی فراوان به افتخارات فراوانی نائل شد. در فصل مربیگری رانیری  تحت‌تاثیر لمپارد قرار گرفتم چون بعد از هر تمرین نیم ساعت را صرف شوتزنی و حرکات تکنیکی کرد.یا باید او را بیرون می‌انداختید یا تا ابد در زمین تمرین می‌ماند. فرانکی با حضور در چلسی بین همه بازیکنان مطرح نامی برای خودش دست و پا کرد و ارزش‌هایش را نشان داد. برای مربیگری باید فاکتورهایی متفاوت از شاخصه‌های دوران بازی داشته باشد اما شخصا اگر سختکوشی لمپارد را داشته باشم، مربی بزرگی می‌شوم!

بهترین دوران لمپارد با اوج گرفتن چلسی به لطف پول‌های رومن آبراموویچ مصادف شد. لمپارد در بهترین فصول دوران بازی در ۳ فصل بیش از ۲۰ گل زد که برای یک هافبک آماری فوق‎‌العاده است. کسب ۳ قهرمانی در لیگ برتر و حضور درجمع ۳ بازیکن برتر جهان در سال ۲۰۰۵ از او یک چهره ویژه ساخت. افسوس که دنیای بی‌رحم دنیای حرفه‌ای، خیلی زود کهنه‌ها را دل‌آزار جلوه می‌دهد.

 پایان

در دومین دوران مربیگری مورینیو، لمپارد به بهانه پیر شدن و قرار نداشتن در معادلات تاکتیکی آقای خاص به منچسترسیتی (رقیب مستقیم راه قهرمانی) فروخته شد اما حتی وقتی در رویارویی مستقیم به چلسی گل زد، خوشحالی نکرد. طاقت بازی در انگلیس با لباس تیم دیگری غیر از چلسی را نداشت و سرانجام در حالی که به عنوان یک هافبک عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه لندنی را در اختیار داشت به آمریکا رفت. مثل جرارد، کمبود مبارزه آزارش می‌داد و عاقبت تصمیم گرفت فوتبال را کنار بگذارد.

حالا او رفته اما خاطراتش باقی است؛ از بغض پس از گل به لیورپول در نیمه‌نهایی فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ لیگ قهرمانان در روزهای مرگ مادرش تا حاشیه‌های مربوط به گران‌ترین طلاق تاریخ بین فوتبالیست‌های انگلیسی. لمپارد همیشه در رسانه‌های جایی خاص داشت اما جایگاه اصلی‎‌اش در مستطیل سبز تعریف شد؛ جایی بین حسرت ناکامی در تیم ملی انگلیس حتی با آن گل رویایی به پرتغال در یورو ۲۰۰۴  و گل‌ها و بازی‌های سرخوشانه در بالاترین سطح.

در ادامه تصاویری از دوران بازیگری لمپارد را ببینید:/تسنیم