خادم‌الشریعه، نماینده ایران در مسابقات گرندپری رقابت‌های شطرنج جایزه بزرگ بانوان جهان از فردا آغاز می‌شود

رقابت‌های شطرنج جایزه بزرگ بانوان جهان از فردا با حضور ۱۲ شطرنج‌باز از کشورهای مختلف آغاز می‌شود.   به گزارش مازند اسپرت مرحله دوم رقابت‌های جایزه بزرگ بانوان جهان به میزبانی ایران از فردا آغاز خواهد شد. جامعه شطرنج کشور از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند میزبان برترین بانوان شطرنج‌باز جهان در تهران خواهد بود. همه چیز […]

رقابت‌های شطرنج جایزه بزرگ بانوان جهان از فردا با حضور ۱۲ شطرنج‌باز از کشورهای مختلف آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس: رقابت‌های شطرنج جایزه بزرگ بانوان جهان از فردا آغاز می‌شود

 

به گزارش مازند اسپرت مرحله دوم رقابت‌های جایزه بزرگ بانوان جهان به میزبانی ایران از فردا آغاز خواهد شد. جامعه شطرنج کشور از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند میزبان برترین بانوان شطرنج‌باز جهان در تهران خواهد بود.

همه چیز برای برگزاری رقابت‌های گرندپری شطرنج بانوان جهان آماده است. جامعه ورزش و در راس آن شطرنج کشور همدل و همپا با هم برای برگزاری هر چه بهتر این رقابت‌ها در تلاش هستند. حضور سارا سادات خادم الشریعه بانوی جوان و توانمند ایرانی در این رقابت‌ها و میزبانی در چنین سطحی می‌تواند به انتقال تجربه از عالی‌ترین سطح شطرنج جهان به کشورمان ختم شود. ضمن اینکه ایران هرگاه یک میزبانی بزرگ در این رشته داشته اثرات مثبت آن را در کوتاه مدت دیده است.

رقابت‌های جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان هر دو سال یک بار توسط فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) برگزار می‌شود. اولین دوره رقابت‌های گرندپری شطرنج بانوان جهان به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد و در هر سه دوره از این رقابت‌ها (از سال ۲۰۰۹ تا به امروز) هو ییفان، بانوی شماره یک شطرنج جهان از کشور چین به عنوان قهرمانی رسیده است.

در هر دوره از رقابت‌های جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان ۱۶ تن از برترین‌های این رشته حضور دارند. نفرات اول تا چهارم مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان، شش نفر نخست لیست ریتینگ فدراسیون جهانی شطرنج، چهار نفر سهمیه کشورهای میزبان و دو نفر سهمیه رئیس فیده ترکیب ۱۶ نفره این شطرنجبازان را تشکیل می‌دهد.

هر دوره مسابقات گرندپری در ۴ مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست این دوره از رقابت‌ها مهر ماه امسال در موناکو برگزار شد و مرحله دوم در ایران، مرحله سوم در چین و مرحله چهارم در گرجستان برگزار خواهد شد.

در هر مرحله از این رقابت‌ها ۱۲ شطرنج باز از میان این ۱۶ شطرنج باز حضور دارند. نفر نخست رقابت‌های جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان به صورت مستقیم به فینال رقابت‌های قهرمانی جهان راه پیدا می‌کنند.

نماینده شطرنج ایران مرحله نخست رقابت‌های گرندپری شطرنج بانوان جهان را خیلی خوب شروع کرد. سه تساوی پیاپی او در مقابل برترین‌های جهان خیلی‌ها را امیدوار به کسب نتیجه ای خوب توسط وی در این رقابت‌ها کرد، اما او در ادامه دیدارهای خود را واگذار کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند عدم حضور یک مربی مجرب با وی در رقابت‌های دور نخست باعث شد تا او اگرچه شروع طوفانی داشته باشد، اما در ادامه با یک شکست همه چیز را تمام شده ببیند.

خادم‌الشریعه در نشست خبری رقابت‌های گرندپری شطرنج بانوان جهان گفت: در مرحله اول گرندپری در موناکو تا دور چهارم عملکرد خوبی داشتم، اما پس از آنکه نتیجه مساوی را از دست دادم کسی در کنارم نبود که به لحاظ روحی به من کمک کند و این مسئله باعث شکست در دورهای بعدی شد.

خادم الشریعه یک تفاوت اساسی هم در این مرحله نسبت به مرحله قبلی دارد. علاوه بر امتیاز میزبانی، وی ۱۰ روز زیر نظر یک مربی باتجربه اوکراینی تمرین کرد و همین موضوع می‌تواند به عملکرد هرچه بهتر او در گرندپری ختم شود. او خودش هم در مصاحبه مطبوعاتی‌اش ابراز امیدواری کرد که در مرحله دوم نتیجه بهتری کسب کند./فارس