تاریخچه تیم ملی رومانی+عکس

  به گزارش مازند اسپرت نگاهی می اندازیم به تاریخچه ۱۰۷ ساله تیم ملی فوتبال رومانی. رومانی یکی از ۴ کشور  اروپایی است که در اولین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ شرکت کرد، سه کشور دیگر یوگسلاوی، فرانسه و بلژیک بودند. تیم ملی رومانی در سال های ۱۹۳۴، ۱۹۳۸، ۱۹۷۰، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ نیز حضور داشته است. […]

تیم ملی رومانی

 

به گزارش مازند اسپرت نگاهی می اندازیم به تاریخچه ۱۰۷ ساله تیم ملی فوتبال رومانی.

رومانی یکی از ۴ کشور  اروپایی است که در اولین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ شرکت کرد، سه کشور دیگر یوگسلاوی، فرانسه و بلژیک بودند.

تیم ملی رومانی در سال های ۱۹۳۴، ۱۹۳۸، ۱۹۷۰، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ نیز حضور داشته است. بهترین نتیجه رومانی در جام جهانی در سال ۱۹۹۴ است هنگامی که آنها گئورگی هاجی را در اختیار داشتند. در آن سال آنها به یک چهارم نهایی رسیدند. آنها قبل از آن که در ضربات پنالتی به سوئد ببازند، توانسته بودند آرژانتین را در مرحله یک هشتم نهایی شکست دهند.

بهترین نتیجه رومانی در رقابت های قهرمانی اروپا به سال ۲۰۰۰ برمی گردد، سالی که آنها توانستند به یک چهارم نهایی صعود کنند در حالی که در مرحله گروهی با تیم های آلمان، پرتغال و انگلیس هم گروه بودند. در یک چهارم نهایی به تیم نائب قهرمان، ایتالیا بازی را واگذار کردند. همچنین در سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۲ نیز توانسته بودند به جمع ۸ تیم نهایی راه پیدا کنند. رومانی در سال های ۱۹۸۴، ۱۹۹۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ نیز به این رقابت ها صعود کردند.

سال های اولیه:

فدراسیون فوتبال رومانی در اکتبر سال ۱۹۰۹ در بخارست تأسیس شد. اولین بازی ملی رومانی در ۸ ژوئن ۱۹۲۲ در بلگراد یوگسلاوی برگزار شد که آن ها توانستند با حساب ۲-۱ در این دیدار به برتری رسیدند. هدایت رومانی در این دیدار را تئوفیل مورائو برعهده داشت. قبل از اینکه مورائو در آگوست ۱۹۲۴ مربی رومانی شود و ۴ سال در این تیم باشد، چندین نفر موقتا سرپرستی این تیم را برعهده داشتند. رومانی در دهه ۱۹۳۰ چندین موفقیت به دست آورد. کاستل رادالسکو بود که توانست رومانی را به ۳ دوره ابتدایی جام جهانی ببرد. کاری که تنها از پس تیم های ملی برزیل، بلژیک و فرانسه بر آمده بود.

جام های جهانی در دهه ۱۹۳۰:

تیم ملی رومانی در جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه

در جام جهانی ۱۹۳۰، رومانی دیدار اول را با نتیجه ۳-۱ برابر پرو به پیروزی رسید. گل های رومانی در این دیدار را آدالبرت دسو، کنستانتین استانچیو و نیکولا کواسچ به ثمر رساندند. دروازه بان تیم رومانی در این دیدار سامائل زوبر بود. رومانی در دیدار بعدی ۴-۰ به اروگوئه میزبان و قهرمان باخت.

بازی رومانی – پرو در جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه

رومانی پس از شکست ۲-۱ یوگسلاوی که تکراری بر اولین دیدار رسمی رومانی بود، توانست به جام جهانی ۱۹۳۴ نیز صعود کند. در دور نهایی این رقابت ها رومانی تنها  یک دیدار برگزار کرد و پس از شکست ۲-۱ مقابل چکسلواکی در تریسته(ایتالیا) از دور رقابت ها حذف شد. تک گل رومانی در این بازی ها را استفان دوبای به ثمر رساند.

تیم ملی رومانی در جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

پس از اینکه حریف رومانی در دور پلی آف مقدماتی جام جهانی بعدی،  یعنی مصر از حضور در این دیدار انصراف داد، رومانی به این رقابت ها برای سومین بار پیاپی صعود کرد. در این دور از مسابقات رومانی در خاک فرانسه با شکست غیرقابل باوری که کوبا به آنها تحمیل کردند از دور رقابت ها حذف شدند. جالب آن که کوبا هم با انصراف آمریکا از حضور در پلی آف به جام جهانی آمده بود. در دیدار با کوبا که در ورزشگاه استادو شاپو در شهر تولوز برگزار می شد، دو تیم پس از وقت های اضافه به نتیجه ۳-۳ رسیدند. پس از این نتیجه یک بازی دیگر چهار روز بعد برگزار شد که کوبا توانست ۲-۱ رومانی را شکست دهد.

تیم ملی رومانی در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

جام جهانی ۱۹۷۰:

رومانی در سال ۱۹۷۰ توانست به جام جهانی مکزیک راه پیدا کند. در مرحله انتخابی جام جهانی رومانی با وجود باخت ۳-۰ در برابر پرتغال و دو تساوی برابر یونان توانست تیم اول گروهش شود و به جام جهانی راه یابد. شاگردان آنجلو نیکولسکو در جام جهانی به همراه انگلیس، برزیل و چکسلواکی در گروه مرگ قرار گرفتند.

در اولین دیدار که در ورزشگاه خالیسکوی گوادالاخارا برگزار می شد، انگلیس با تک گل جوف هرست از سد رومانی گذشت. با برد ۲-۱ برابر چک امید های تیم رومانی بیشتر شد. در دیدار دوم گل لادیسلاو پتراش باعث شد تا رومانی با یک گل از حریف عقب بیفتد اما در ادامه با گلزنی الکساندر نیگو و فلوریا دومیتراش توانستند ۲ امتیاز از این دیدار به دست آورند. با این حال آنها برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی می بایست برزیل قدرتمند را شکست می دادند.

پیش از این دیدار شایعاتی به راه افتد که برزیل ترجیح می دهد به جای انگلیس که مدافع عنوان قهرمانی بوده، رومانی به مرحله بعد صعود کند. با وجود اینکه در دیدار قبلی برزیل ۱-۰ انگلیس را شکست داده بود، اما همچنان حس می کردند انگلیسی ها می توانند رقیب اصلی آنها در قهرمانی این جام باشند. اما برزیل یکی از بهترین بازی های جام را به نمایش گذاشت و با دوبار گلزنی پله و تک گل جرزینیو ۳-۲ رومانی را شکست داد. گل های رومانی به برزیل را دومیتراش و امریک دمبروفسکی به ثمر رساندند.

تیم ملی رومانی در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک

۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸:

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۷۳ تحت هدایت مربی جدید، والنتین استانسکو رومانی در لایپزیگ به آلمان شرقی باخت. آلمان شرقی با برد ۲-۰ در این دیدار برای اولین بار توانست به جام جهانی راه یابد. در روز آخر با وجود برد ۹-۰ رومانی در بخارست برابر فنلاند، این آلمان شرقی بود که به جام جهانی ۱۹۷۴ که در آلمان غربی برگزار می شد، راه یافت چرا که در آلبانی توانسته بود این کشور را ۴-۱ شکست دهد.

رومانی وضعیت بدش را در قهرمانی اروپا هم ادامه داد. در مرحله انتخابی جام ملتهای ۱۹۷۶ در گروهی حضور داشتند که اسپانیا در آن اول شد. آنها با وجود اینکه توانستند بیرون از خانه با اسپانیا مساوی کنند اما در هر دو بازی رفت و برگشت با اسپانیا و دانمارک مساوی کردند و در یک دیدار نیز به تساوی بدون گل با دانمارک رضایت دادند تا اینگونه امتیازات را از دست داده و از صعود به رقابت های قهرمانی اروپا باز مانند.

رومانی برای صعود به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین نیز یک بار دیگر با اسپانیا روبرو شد و با وجود برد ۱-۰ در بخارست، در یک بازی عجیب در خانه با حساب ۶-۴ به یوگسلاوی باخت، در حالی که تا پایان نیمه اول ۳-۲ از حریف پیش بود. در دیدار آخر اسپانیا در بلگراد ۱-۰ از سد یوگسلاوی گذشت و رومانی را در رسیدن به جام جهانی آرژانتین ناکام گذاشت.

قهرمانی اروپا ۱۹۸۴:

رومانی توانست به رقابت های قهرمانی اروپا ۱۹۸۴ در فرانسه راه پیدا کند. در دور نهایی این رقابت ها رومانی، با آلمان غربی، اسپانیا و پرتغال هم گروه شد. با سرمربیگری میرچو لوچسکو در اولین دیدار در شهر سن اتین با اسپانیا به تساوی دست یافتند. در این دیدار اسپانیا با گل فراسیسکو خوزه کاراسکو از روی نقطه پنالتی از رومان یپیش افتاد اما لاسلو بولونی کار را به تساوی کشید.

در دیدار با آلمان که در لنس برگزار می شد، ابتدا رودی فولر دروازه رومانی را گشود اما در ادامه مارسل کوراش گل تساوی را زد، این رودی فولر که در این دیدار گل تساوی آلمان را به ثمر رساند. رومانی در دیدار پایانی برابر پرتغال که در نانت برگزار می شد حتما باید پیروز می شد تا به دور بعد راه یابد، اما با گلزنی نِنِه در دقایق پایانی این پرتغال بود که به همراه اسپانیا از گروه صعود کردند.

رومانی در ادامه این دهه موفق نبود اما در سالهای پایانی این دهه رومانی با تیمی قدرتمند توانست برای پنجمین بار مجوز حضور در جام جهانی را که در سال ۹۰ در ایتالیا برگزار می شد به دست آورد. برد برابر دانمارک در دیدار پایانی باعث شد تا شاگردان امریک جنی پس از ۲۰ سال به جام جهانی بروند.

دوران طلایی

جام جهانی ۱۹۹۰:

با وجود اینکه اکثر بازیکنان خوب در آن سال ها به ایتالیا و اسپانیا می رفتند، اما بازیکنان تیم ملی رومانی کاملا در لیگ داخلی رومانی بازی می کردند. در ترکیب تیم ملی رومانی در خط میانی ایلی دومترسکو ، در خط حمله رادوچیو در کنار بازیکن نابغه یعنی گئورگی هاجی حضور داشتند. اما این گاوریل بالینت بود که قهرمان دور اول بود.

رومانی در این جام با آرژانتین، کامرون و شوروی هم گروه بود. رومانی در دیدار ابتدایی  2-0 با گل های سان نیکولا و ماریو لاکاتوش شوروی را شکست داد. کامرون هم قهرمان دور قبل یعنی آرژانتین را شکست داده بود. گل دوم رومانی در این دیدار که ضربه پنالتی بود از روی یک خطای هند به دست آمده بود که تصاویر تلویزیونی نشان می داد خارج از محوطه رخ داده است.  قربانی بعدی کامرون در این جام ، رومانی بود، روژه میلای ۳۸ ساله در این دیدار به زمین بازی آمد و ۲ گل زد، بالینت تنها یکی از گل ها را پاسخ داد.  رومانی برای صعود به یک امتیاز در دیدار سوم نیاز داشت، در دیدار با آرژانتین که در سن پائولوی ناپل برگزار می‌شد، پدرو مونزون آرژانتین را پیش انداخت اما بالینت در این بازی هم گلزنی کرد تا رومانی همچنان در این جام باقی بماند.

رومانی در مرحله یک هشتم نهایی با ایرلند جک چارلتو، در جنوا روبرو شد. رومانی نتوانست دروازه ایرلند را باز کند. بازی به ضربات پنالتی کشید. ضربه دنیل تیموفته را پکی بونر مهار کرد تا پرونده رومانی در جام جهانی ۱۹۹۰ هم بسته شود.

تیم ملی رومانی در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا

جام جهانی ۱۹۹۴:

رومانی نتوانست به یورو ۹۲ صعود کند. این اسکاتلند بود که از این گروه صعود کرد، رومانی دیدار آخر با بلغارستان را در صوفیه با تساوی پشت سر گذاشت، اگر می توانست در این دیدار پیروز باشد ، می توانست به یورو ۹۲ برسد.

در دور مقدماتی با اینکه به بلژیک باختند و ۵-۲ نتیجه را به چکسلواکی واگذار کردند، می توانستند با برد در دیدار پایانی در برابر ولز به جام جهانی۱۹۹۴ آمریکا راه پیدا کنند. در دیدار برابر ولز که در کاردیف آرمز پارک برگزار می شد. در این دیدار ابتدا گئورگی هاجی برای رومانی گل زد ، سپس دین ساندرز بازی را مساوی کرد، ولز به یک پنالتی دست یافت که پول بودین این پنالتی را به تیر دروازه زد. در ادامه رادوچیو گل برتری رومانی را زد تا رومانی راه آمریکا را پیدا کند.البته رومانی نیازی به این گل نداشت، چرا که در دیدار دیگر این گروه چکسلواکی در برابر بلژیک نتوانسته بود به پیروزی برسد.

در دور نهایی این مسابقات رومانی توانست ۳-۱ کلمبیا را در لس آنجلس شکست دهد. در این بازی برای رومانی گئورگی هاجی و رادوچیو(۲بار) گلزنی کردند.

رومانی در دیدار دوم با سوئیس در ورزشگاه سربسته سیلوردام پونتیاک که آب و هوای مناسبی هم نداشت ۴-۱ به سوئیس باخت، اما در دیدار سوم با گل زودهنگام دن پترسکو تیم میزبان یعنی آمریکا را شکست داد و با ۶ امتیاز به عنوان تیم اول به دور بعد صعود کرد.

رومانی در مرحله یک هشتم نهایی با آرژانتینی روبرو می شد که دیگو مارادونا را به دلیل استفاده از مواد مخدر از ترکیب کنار گذاشته بود. در این دیدار رادوچیو محروم بود و مربی رومانی، آنگا یوردانسکو دومیترسکو را جانشین او کرد. دومیترسکو در این دیدار دوبار گلزنی کرد. گل سوم رومانی را هاجی به لوئیس ایسلاس دروازه بان آرژانتین زد. برای آرژانتین در این دیدار باتیستوتا از روی نقطه پنالتی و آبل بالبو گلزنی کردند. رومانی با این برد به جمع هشت تیم نهایی صعود کرد.

رومانی در یک چهارم نهایی بازهم در ضربات پنالتی شکست خورد. در بازی با سوئد رادوچیو دوبار گلزنی کرد، گل های سوئد را در این دیدار توماس برولین و کنت اندرسون به ثمر رساندند. در ضربات پنالتی توماس راولی دروازه بان رومانی ضربات دن پترسکو و میودراگ بلودیچی را مهار کرد و رومانی از صعود به جمع چهار تیم نهایی باز ماند.

تیم ملی رومانی در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا

یورو ۹۶:

رومانی در این جام با تیم های فرانسه ، بلغارستان و اسپانیا در گروه B همگروه شده بود. در بازی اول رومانی در سنت جیمز پارک به مصاف فرانسه رفت که در پایان فرانسه با تک گل دوگاری از سد زرد پوشان گذشت. دیدار دوم رومانی در این جام با تیم بلغارستان بود. در این دیدار نیز نتیجه بازی قبل تکرار شد و رومانی با تک گل استویچکوف مغلوب بلغارستان شد تا دیگر شانسی برای صعود نداشته باشد. در این دیدار ضربه دورینل مانتینو پس از برخورد به تیر از خط دروازه رد شد که داور مسابقه این ضربه را گل قبول نکرد، هری ردنپ مربی انگلیسی پس از این دیدار گفت یوفا به تکنولوژی خط دروازه نیاز دارد. در بازی پایانی رومانی در این رقابت ها، آنها در برابر اسپانیا صف آرایی کردند. رومانی بالاخره در این جام به کمک فلورین رادوچیو موفق به گلزنی شد اما در این دیدار هم ۲-۱ مغلوب اسپانیا شد تا بدون امتیاز از انگلیس به خانه برگردد.

جام جهانی ۹۸:

در رقابت های انتخابی رومانی توانست از ۱۰ بازی با ۹ برد و یک تساوی مستقیما به جام جهانی صعود کند. در گروه مقدماتی رومانی تیم های ایرلند جنوبی، لیتوانی، مقدونیه ، ایسلند و لیختن اشتاین حضور داشتند.در دور نهایی جام جهانی نیز رومانی در گروه G با تیم های انگلیس ، کلمبیا و تونس همگروه شد. در بازی اول رومانی با تک گل ایلی از سد کلمبی گذشت، در دومین دیدار و در یک دیدار تماشایی ۲-۱ انگلیس را شکست داد، گل های رومانی در این دیدار را مولدووان و پترسکو به ثمر رساندند، بازیکنانی که هر دو در  انگلیس توپ می‌زدند. دیدار آخر رومانی در این گروه با تونس بود، پیش از این دیدار بازیکنان رومانی همگی موهایشان را رنگ کردند، این بازی با تساوی ۱-۱ به پایان رسید، تک گل رومانی را مولدووان به ثمر رساند. با این نتایج رومانی با ۷ امتیاز از این گروه به عنوان تیم اول صعود کرد.رومانی در مرحله یک هشتم نهایی در برابر کرواسی قرار گرفت و با تک گل داوور شوکر مغلوب این تیم شد و از دور رقابت ها کنار رفت.

یورو ۲۰۰۰:

رومانی در رقابت های انتخابی با ۲۴  امتیاز بالاتر از پرتغال به عنوان تیم اول گروهش به این رقابت ها راه یافت. در مرحله نهایی یورو نیز رومانی با تیم های پرتغال، انگلیس نایب قهرمان دوره قبل و آلمان قهرمان دوره قبل همگروه می شود. بازی های گروهی رومانی در این جام در کشور بلژیک برگزار می شود. رومانی در اولین دیدار روی گل مولدوان با آلمان به تساوی ۱-۱ می رسد. در دیدار دوم با حساب ۱-۰ مغلوب پرتغال می شود اما در بازی سوم با حساب ۳-۲ و با گل های چیوو، مانتینو و پنالتی دقیقه ۸۹ گانیا توانست انگلیس را شکست دهد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. اما  با شکست ۲-۰ مقابل ایتالیا از صعود به جمع ۴ تیم نهایی بازماند. گل های ایتالیا در این دیدار را فیلیپو اینزاگی و فرانچسکو توتی به ثمر رساندند.

رومانی در هزاره سوم:

رومانی از راهیابی به سه تورنمنت معتبر بعدی جای ماند، در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ ، رومانی در گروهی که ایتالیا اول شده بود، دوم شد و به دیدار پلی آف رفت. در دیدار پلی‌آف رومانی می بایست با اسلوونی دیدار کند.بازی  دور رفت در زمین اسلوونی انجام شد که با شکست ۲-۱ رومانیایی ها همراه بود. در این رقابت ها گئورگی هاجی اسطوره تیم ملی رومانی به عنوان سرمربی هدایت تیم را بر عهده داشت در دیدار برگشت رومانی به تساوی ۱-۱ رضایت داد و از صعود به جام جهانی باز ماند.

یورو ۲۰۰۴:

در رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۴ رومانی با دانمارک ، نروژ ، بوسنی و هرزگوین و لوکزامبورگ هم گروه بود. رومانی در این گروه با ۱۴ امتیاز با نروژ هم امتیاز شد و با اینکه تفاضل گلش از نروژ بیشتر بود اما به دلیل اینکه در دیدارهای روبرو به این تیم باخته بود از صعود به پلی آف بازماند.

جام جهانی ۲۰۰۶:

در رقابت های انتخابی رومانی تیم های هلند، چک ، فنلاند، مقدونیه، ارمنستان و آندورا را پیش رو داشت. در پایان رقابت های این گروه رومانی با ۲۵ امتیاز سوم شد و دو امتیاز از چک تیم دوم گروه کمتر کسب کرد و از صعود به دیدار پلی آف بازماند. در این گروه هلند با ۳۲ امتیاز اول شد.

یورو ۲۰۰۸:

در رقابت های انتخابی رومانی در گروهی که هلند ، بلغارستان، بلاروس، آلبانی، اسلوونی و لوکزامبورگ حضور داشتند با ۲۹ امتیاز اول شد و به عنوان چهارمین تیم توانست به یورو ۲۰۰۸ راه یابد.  در مرحله نهایی این رقابت ها رومانی به همراه تیم های هلند، فرانسه و ایتالیا در گروه مرگ قرار گرفت.رومانی در دیدار نخست با تساوی بدون گل در برابر فرانسه دست یافت. در دیدار دوم به مصاف ایتالیا رفت و این بار نیز به تساوی ۱-۱ رسید. در اواخر این دیدار بوفون ضربه پنالتی آدریان موتو را مهار کرد تا رومانی نتواند ۳ امتیاز دیدار را کسب کند. تک گل رومانی در این دیدار را موتو در دقیقه ۵۵ به ثمر رسانده بود. در دیدار سوم رومانی با حساب ۲-۰ مغلوب هلند شد تا بالاتر از فرانسه با ۲ امتیاز تیم سوم گروه شود و از صعود به جمع ۸ تیم نهایی باز ماند.

جام جهانی ۲۰۱۰:

رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ یکی از بدترین رقابت هایی است که رومانی در آن حضور داشته. رومانی با فرانسه صربستان، اتریش، لیتوانی و جزایر فارو همگروه بود، اما در پایان در جایگاه پنجم گروه قرار گرفت در خلال  این رقابت ها، کازمین کونترا، میرل رادوی و آدرین موتو از فوتبال ملی خداحافظی کردند که البته موتو یکسال بعد باز به تیم ملی بازگشت.همچنین پس از استعفای ویکتور پیتورکا مربی رومانی، رازوان لوچسکو پسر میرچو لوچسکو مربی سالهای پیش رومانی هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

یورو ۲۰۱۲:

در بازی های انتخابی یورو ۲۰۱۲ رومانی با فرانسه، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، آلبانی و لوکزامبورگ هم گروه بود که در نهایت با ۳ برد، ۵ تساوی و ۲ باخت در این گروه سوم شد و از صعود به یورو ۲۰۱۲  بازماند.

۱-فرانسه ۲۱ امتیاز

۲-بوسنی ۲۰ امتیاز

۳-رومانی ۱۴ امتیاز

جام جهانی ۲۰۱۴:

رومانی در گروه D انتخابی با هلند، مجارستان، ترکیه ، استونی  و آندورا هم گروه بود. در نهایت رومانی با ۶ برد، یک تساوی و ۳ باخت دوم شد و به دیدار پلی آف راه یافت.

۱-هلند ۲۸ امتیاز

۲-رومانی ۱۹ امتیاز

۳-مجارستان ۱۷ امتیاز

۴-ترکیه ۱۶ امتیاز

۵-استونی ۷ امتیاز

۶- آندورا ۰ امتیاز

دیدار پلی آف: یونان ۳-۱ رومانی    ،     رومانی ۱-۱ یونان
رومانی با شکست برابر یونان نتوانست به جام جهانی راه یابد.

یورو ۲۰۱۶:

رومانی در گروه F  انتخابی با ۵ برد و ۵ تساوی دوم شد و مستقیما به یورو ۲۰۱۶ راه یافت.

۱-ایرلند شمالی ۲۱ امتیاز

۲-رومانی ۲۰ امتیاز

۳-مجارستان ۱۶ امتیاز

۴-فنلاند ۱۲ امتیاز

۵-جزایر فارو ۶ امتیاز

۶-یونان ۶ امتیاز

رومانی در یورو ۲۰۱۶ در گروه A با تیم های فرانسه، آلبانی و سوئیس هم گروه شده است.

جام جهانی ۲۰۱۸:

رومانی به همراه تیم های دانمارک، لهستان، مونته نگرو، ارمنستان و قزاقستان در گروه E انتخابی قرار گرفته است.

رقابت مجارستان و رومانی:

مجارستان همسایه رومانی همیشه اصلی ترین رقیب این تیم به حساب می آمده است. این رقابت به دشمنی دو کشور در قرن های گذشته بر می گردد و دیدارهای دو تیم معمولا با درگیری پایان می یابد. 

ورزشگاه: استادیوم ملی رومانی

دیدارهای خانگی رومانی در ورزشگاه ملی این کشور برگزار می شود. این ورزشگاه در سال ۲۰۱۱ ساخته شده ، و با گنجایش ۵۵ هزارو ۶۰۰ نفر بزرگترین ورزشگاه رومانی است. این ورزشگاه میزبان دیدار فینال لیگ اروپا در فصل ۱۲-۲۰۱۱  بین تیم های اتلتیکو مادرید و اتلتیک بیلبائو بوده است. ورزشگاه قبلی که ۶۰ هزارو ۱۲۰ نفر ظرفیت داشت  در پایان سال ۲۰۰۷ به طور کامل خراب شد. آخرین دیداری که در ورزشگاه ملی قبلی برگزار شد با برد ۶-۱ رومانی برابر آلبانی همراه شد.

افتخارات:

حضور در یک چهارم نهایی جام جهانی در سال ۱۹۹۴

حضور در یک چهارم نهایی جام ملت های اروپا:۲۰۰۰

حضور در یک چهارم نهایی المپبک تابستانی: ۱۹۶۴

مدال برنز  یونیورسیاد تابستانی(رقابت های دانشجویان): ۱۹۷۹

چهار قهرمانی جام بالکان در سال های ۳۱-۱۹۲۹ ، ۱۹۳۳، ۱۹۳۶ و ۸۰-۱۹۷۷

یک نایب قهرمانی جام بالکان در سال های ۷۶-۱۹۷۳

بیشترین بازی ملی:(تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۵)

۱-دورینل مانتینو ۱۳۴ بازی                (2001-1997)

۲-گئورگی هاجی ۱۲۴ بازی                  (2000-1983)

۳-گئورگی پاپسکو ۱۱۵ بازی               (2003-1988)

۴-رازوان رت ۱۰۸ بازی                           (           -2002)   همچنان عضو تیم ملی است.

۵-لادیسلاو بولونی ۱۰۲ بازی             (1988-1975)

بیشترین گل ملی:(تا ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴)

۱-آدریان موتو ۳۵ گل                             (2013-2000)

۱-گئورگی هاجی ۳۵ گل                          (2000-1983)

۳-لولیا بودولا ۳۱ گل                               (1939-1931)

۴-ویورل مولدوان ۲۵ گل                     (2005-1993)

۴-سیپرین ماریکا ۲۵ گل                       (           -2003) همچنان عضو تیم ملی است.

جوان ترین بازیکنان ملی پوش:

۱-کریستین  مانیا (۱۶ سال و ۹ ماه و ۲۲ روز)          سال ۲۰۱۴ – برد ۱-۰ برابر آلبانی

۲-گراتیان سپی (۱۷ سال و ۳ ماه ۱۵ روز)                  سال ۱۹۲۸ – برد ۴-۲ برابر ترکیه

۳-ایلی بالاچی (۱۷ سال و ۶ ماه و ۱۰ روز)                  سال ۱۹۷۴ – باخت ۱-۰ برابر فرانسه

۴-نیکولای کواش (۱۷ سال و ۸ ماه و ۱۷ روز)            سال ۱۹۲۹- برد ۳-۲ برابر بلغارستان

۵-گئورگی پوپسکو (۱۷ سال و ۱۰ ماه و ۱۴ روز)       سال ۱۹۳۷ – برد ۲-۱ برابر بلژیک

مربی:

رومانی تا به حال ۸۷ مربی داشته که به جز یک مورد همگی اهل همین کشور بوده اند. تنها مربی خارجی رومانی جوزف اوریدیل اتریشی بوده که در سال ۱۹۳۴ هدایت این تیم را برعهده داشته است.

رقیبان اصلی :(تا ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵)

یوگسلاوی ۳۷ مسابقه

یونان ۲۴ مسابقه

بلغارستان ۳۳ مسابقه

لهستان ۳۳ مسابقه

چکسلواکی ۳۲ مسابقه

تیم ملی رومانی تا کنون ۶۶۳ بار مسابقه داده که حاصل آن ۲۹۵ برد، ۱۶۹ تساوی و ۱۹۹ باخت بوده.

رومانی تا به حال دو بار با تیم ملی ایران دیدار کرده که هردو دیدار با تساوی به پایان رسیده است./فارس