رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نکا : شرایط کنونی ورزش نکا راضی کننده نیست!

مازند اسپرت : ورزش نکا روزهای سختی را سپری کرده است. این شهر با استعداد فراوان در اغلب رشته‌ها، سال‌ها دچار سردرگمی‌های ناشی از بی‌برنامگی‌های کمرشکن بود و همین دلیل بسیار مهم، بر نزول هر چه بیشتر ورزش این شهر افزود. ورزش نکا هر چند در هیچ دوره‌ای از تاریخ ورزش مازندران، در سطح اول […]

252مازند اسپرت : ورزش نکا روزهای سختی را سپری کرده است. این شهر با استعداد فراوان در اغلب رشته‌ها، سال‌ها دچار سردرگمی‌های ناشی از بی‌برنامگی‌های کمرشکن بود و همین دلیل بسیار مهم، بر نزول هر چه بیشتر ورزش این شهر افزود. ورزش نکا هر چند در هیچ دوره‌ای از تاریخ ورزش مازندران، در سطح اول استان حضور نداشت، اما ستاره‌های فراوانی از ورزش این شهر ظهور کردند که موجب روشن نگهداشتن چراغ ورزش نکا در مجامع استانی و حتی کشوری شدند؛ ستاره‌هایی که همواره در حال ظهور کردن هستند. اما تاکنون هیچ برنامه‌ای برای منظم کردن جریان شناسایی آن‌ها صورت نگرفته است. «مجتبی رضایی» مسئول پیشین روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان مازندران که اصالتی نکایی دارد از مدتی پیش مسئولیت اداره ورزش و جوانان این شهر را پذیرفت و با توجه به آگاهی کامل با حال و هوای ورزش شهرش و همچنین اطلاع کامل از چگونگی اجرای برنامه‌هایی که بتواند نکا را به شهری پیشرو در ورزش استان تبدیل کند، آرام‌آرام این شهر را از حال رخوت خارج کرده و برنامه‌های بلندپروازنه زیادی دارد.

 

  • آقای رضایی! از شرایط فعلی ورزش نکا رضایت دارید؟

در حال حاضر نکا بیش از ۷هزار ورزشکار سازمان یافته دارد که ورزش را به‌صورت منظم دنبال می‌کنند. سرانه ورزشی هر فرد نکایی هم اکنون ۱۱۰ سانتی‌متر است که آمار رضایتبخشی است. اما اگر واقع‌بینانه بخواهم پاسخ دهم باید بگویم که شرایط حال حاضر ورزش نکا راضی کننده نیست. یکی از دلایل این نارضایتی، همخوان نبودن مدال‌ها و افتخارات کسب شده با ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود است. نکا در اغلب رشته‌ها ورزشکارانی دارد که موفق شدند مدارج بالا را طی کرده یا به تیم ملی این رشته‌ها برسند. در برخی رشته‌ها نکا استعدادهای خارق‌العاده‌ای دارد. ورزش‌هایی مانند فوتبال ساحلی، سپک تاکرا، تکواندو و چند رشته دیگر، خاستگاهی عمیق در نکا دارد. اما تاکنون آن‌گونه که شایسته بوده توجهی به آن‌ها نشده است.
 به عنوان مثال نکا با حجم فراوان ورزشکار در رشته‌ای مانند تکواندو، خانه تخصصی این رشته را ندارد. از سال‌های گذشته و با برنامه‌ریزی‌های مطلوب انجام شده، تکواندو نکا جهش فوق‌العاده‌ای گرفت و در حال حاضر به یکی از قطب‌های اصلی این رشته در استان تبدیل شده است، اما ورزشکاران این رشته با مشکل نداشتن مکانی مناسب برای انجام تمرین روبه‌رو هستند.
 یکی از مشکلات مهم نبود مکان اختصاصی تمرین در نکا و فرار ورزشکاران این شهر به شهرهای اطراف برای انجام تمرین است. فاصله اندک نکا با مرکز استان موجب شده بسیاری از ورشکاران که اغلب آن‌ها را افراد مستعد تشکیل می‌دهند ساری را برای انجام تمرین انتخاب کرده و به صورت مستمر و روزانه در سالن‌های ورزشی این شهر حضور یابند. در حال حاضر چند نفر از این ورزشکاران با ادامه روند حضور در باشگاه‌های ساری موفق به کسب عناوین جهانی شده‌اند و با وجود گذران زندگی در نکا، افتخارات آن‌ها به نام ساری ثبت می‌شود.

  • چه برنامه‌ای برای جبران این کمبودها دارید؟

یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار ما قرار دارد، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی است. یکی از طرح‌های شاخص نیمه‌تمام نکا، سالن طبقاتی برای رشته‌های تکواندو و ژیمناستیک است که اداره کل ورزش و جوانان مازندران با اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیون تومانی بهره‌برداری از این سالن را مد نظر دارد. بدون تردید راه‌اندازی این سالن ورزشی، موجب ایجاد تحول در رشته‌های تکواندو و ژیمناستیک خواهد شد. البته به جز این سالن طبقاتی، نکا طرح‌های نیمه‌تمام دیگری هم دارد که تلاش می‌کنیم این سالن‌ها را هم در کمترین زمان ممکن به مرحله بهره‌برداری برسانیم.
سالن ورزشی چند منظوره روستای خورشید و میانگله به همراه تجهیز زمین فوتبال نکا هم از جمله طرح‌های نیمه‌تمام موجود است. امسال برای سالن روستای خورشید ۱۵۰ میلیون تومان و برای سالن روستای میانگله ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد. زمین فوتبال نکا به همراه زمین فوتبال شهید وطنی قائمشهر، تنها زمین‌های استاندارد فوتبال مجهز به چمن مصنوعی مازندران هستند. اما یکی از تفاوت‌های اصلی زمین نکا با شهید وطنی، مربوط به محوطه خارج زمین است. زمین نکا محروم از هرگونه تجهیزات مناسب مانند سکوی تماشاگر و فنس‌کشی دور زمین است که امیدواریم با جذب بودجه‌های لازم، این زمین را به شکل مناسب تجهیز و آن را برای برگزاری مسابقات فوتبال آماده کنیم.

  • مشکات اصلی ورزش نکا در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

ورزش نکا در ۲ بخش فنی و حمایتی دارای مشکلات اساسی است. در بخش فنی مشکل اصلی ورزش نکا، دانش کمتر به روز شده مربیان رشته‌های گوناگون این شهر است. متاسفانه در سال‌های گذشته کوششی برای جبران این خلاء ایجاد شده صورت نگرفته و به همین دلیل مربیان نمی‌توانند اطلاعات روز را به ورزشکاران ارائه کرده و در نتیجه این ورزش‌ها از رقابت با همتایان خود بازمی‌مانند. برای جبران این خلاء، برگزاری کلاس‌های متعدد مربیگری برای ارتقای دانش مربیان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و این روند را متوقف نخواهیم کرد، چون معتقدیم دانش در هیچ زمانی به پایان نخواهد رسید و لازم است مربیان نکایی رشته‌های گوناگون همواره آخرین یافته‌های رشته خود را فرا بگیرند.

  • مشکلات حمایتی صرفا به دستگاه‌‌های مسئول ارتباط دارد؟

به طور مطلق نه. یکی از مشکلات ورزش نکا، کمبود بودجه برای حمایت از تیم‌های ورزشی است. بخشی از این کمبود بودجه می‌تواند با حضور صنایع برطرف شود. متاسفانه شرکت‌ها و صنایع مستقر در نکا رغبتی برای حمایت از تیم‌های ورزشی این شهر ندارند و به همین دلیل از تعداد تیم‌های این شهر در رقابت‌های کشوری کاسته می‌شود. نیروگاه شهید سلیمی نکا و کارخانه سیمان، از جمله ظرفیت‌های بسیار بزرگ و با توان مالی فراوان هستند که تاکنون هیچ گامی برای حمایت از تیم‌های ورزشی نکا برنداشته‌اند. تمرکز فعالیت‌های مالی این شرکت‌های بزرگ در تهران موجب شده آن‌ها توجهی به حمایت از تیم‌های ورزشی شهری که در آن مشغول فعالیت هستند نداشته باشند. در حال حاضر تیم‌های نکایی با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

  • سخن پایانی؟

 اگر شرایطی فراهم شود تا بخش اندکی از اعتبار این شرکت‌ها در مسیر ورزش خرج شود، روز به روز بر تعداد ورزشکاران نامدار این شهر افزوده می‌شود. «امید ابراهیمی» بازیکن تیم ملی و باشگاه استقلال تهران، متولد روستای زرندین نکاست. با احترام فراوان به توانایی‌های فراوان این بازیکن، عقیده دارم در نکا باز هم بازیکنان دیگری هستند که می‌توانند همپای این بازیکن ارزشمند خود را مطرح کنند. اما شرط اصلی برای رسیدن به این هدف، فراهم شدن زمینه ناشی از در اختیار داشتن بودجه توسط تیم‌های ورزشی است.