غلامعلی همیراد:VAR حواشی فوتبال ایران را بیشتر می کند/مدیران غرب مازندران توانمند نیستند !

گپ وگفت باغلامعلی همیراد داور بازنشسته وبین المللی فوتبال ایران از فوتبال ایران تا فوتبال مازندران حال فوتبال مازندران خوب است اما تا پشت دروازه های نوشهر (قهرمانی تیم شهروند رامسر درلیگ برتر استان بیشتر شبیه یک شگفتی است و مدتها تکرار نخواهدشد ).

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،غلامعلی همیراد داور باسابقه و بازنشسته بین المللی در فوتبال ایران درسال ۱۳۴۰ در چالوس به دنیا آمد .وی دارای مدرک مربیگری A آسیا نیز می باشد .

وی در سال ۱۳۶۳ کارت داوری درجه سه خودرا دریافت کرد . اولین قضاوت کشوری معتبر وی در بازی چوکای تالش و ماشین سازی تبریز بوده است . غلامعلی همیراد در مسابقات مختلف کشوری از جمله دو فینال حذفی و پلی آف لیگ برتر و ارتشهای جهان قضاوت کرده است . و در سال ۱۳۸۳ بازنشسته شد .غلامعلی همیراد که در زمان ریاست منوچهر نظری ، احمد صالحی ، برازنده قضاوت کرده است .
در مصاحبه باغلامعلی همیراد ما دو بخش  داوری و بررسی فوتبال ایران و بررسی فوتبال مازندران بالاخص فو تبال غرب مازندران وشهرستان چالوس مورد بررسی قراردادیم .
همیراد درباره موفقیت علیرضا فغانی درسطح فوتبال دنیا گفت : علیرضا فغانی باتوان و تلاش خود به این سطح از قضاوت درداوری فوتبال رسیده است . و هیچ یک از مسئولین کمیته و دپارتمان داوری به وی کمک نکرده است فغانی بدو ن شک نماد داوری فوتبال آسیا است . باید بپذیریم وقتی داوری دررده بندی جام جهانی قضاوت می کند قطعا توانش بالا است .
همیراد در ادامه یا دآور شد : تیم داوری فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ در مرحله مقدماتی بسیار عالی کار کرد اما در مرحله حذفی بعلت مسائل سیاسی تا بازی رده بندی فقط یک بازی را قضاوت کرد . و سپس بازی رده بندی را قضاوت کردند . وی متعقد است . تیم داوری ایران توان قضاوت دیدار فینال جام جهانی روسیه را نداشته است . و نستور پیتا نا داور آر ژانتینی داوری خوبی در آن بازی ارایه داد .
همیرا د در ادامه در باره وضعیت و تفاوت های فرهنگ داوری فوتبال ایران و فوتبال دنیا می گوید : فاصله فوتبال ایران با فوتبال دنیا بسیار بالاست .  وقتی فردی  مثل فغانی در جام جهانی قضاوت کرده است .  و می خواهد همین سطح داوری را در فوتبال ایران را پیاده کند . چون بازیکنان و مربیان و تماشاگران  و مدیران  توان درک فوتبال دنیا را ندارند .  به داوری فغانی اعتراض می کنند . متاسفانه اعتراض  به داوری در ورزش اپیدمی شده است . شما به بازیهای ملی ما نگاه کنیدچقدر از اعتراض کردن به داوری ضربه خوردیم ؟ !! چند بازی به خاطر اعتراض داوری از دست دادیم .
بازیکنان فوتبال دنیا سالهای سال زحمت کشیدند احترام به قانون را برای خود نهادینه کردند ولی در فوتبال ایران به این فرهنگ نرسیدیم به قانون احترام بگذاریم . ما در فوتبال ایران به هیچ اصول و قانونی پاینبد نیستیم  و نهاد فوتبالی ما مشکل دارد . درواقع می توان پایه از بنیان مشکل دارد . و یک فرهنگ غلط از نیمکت مربیان به زمین بازی و در نهایت سکوها ترزیق می شود .
همیراد در بخش دیگر از گفتگو در باره  مشکلات داوری در  فوتبال ایران  می گوید : ما به دنبال گسترش تعدادداوران نبوده ایم . داورخوب بسیار کم داریم . دست دپارتمان داوری برای چینش باز نیست . به خاطرهمین است . که داوری در فوتبال ما به این شیوه است که یکی به نعل زده می شود . یکی به میخ !! وقتی داوری چندین بار در طول یک لیگ بازی یک تیم راقضاوت می کند . مجبور است به شیوه کد خدامنشی بازی را اداره می کند . ما در فوتبال ایران آینده نگری نداریم . به دنبال این هستیم . که یک دوره از لیگ به هرشیوه ای است به پایان برسانیم . و به فکر سال بعد نیستیم .
همیراد به این نکته نیز اشاره می کند . که باید بخش خصوصی به فوتبال ایران ورود کند . داوران ما زیر نظر اتحادیه داوری کار کنند . مربیان زیرنظر کانون مربیان کار کنند . و به همین شیوه ما اداره شود . و فدارسیون فقط بخش نظارتی را برعهده بگیرد . تازمانی که بخش های مختلفی بر فوتبال مانظارت نکند . و همه چیز زیر نظر فدارسیون  فوتبال باشد . به جایی نمی رسیم ودر واقع بخش های خصوصی برای باور کردن دانش داوران و مربیان ما هزینه کنند .ما اگر می خواهیم رشد کنیم  . باید کمیته های مختلف اجرایی ما از زیرنظر فدارسیون ایران به بخش خصوصی واگذار شوند .
در بخش دیگری از گفتگو درباره تا ثیر کمک داور ویدئویی (VAR)در داوری فوتبال ایران پرسیدیم ووی به خبرنگارماگفت : تازمانی که ما فرهنگ ما را تغییر ندهیم . سیستم کمک داور ویدئویی نه تنها کمکی به فوتبال ما نمی کند . بلکه حواشی فوتبال ما را بیشتر می کند . ما باید دو سال روی آموزش این سیستم در فوتبال ما کار کنیم . داوران ما مربیان ما وبازیکنان ما فرهنگ استفاده از کمک داور وید ئویی رافرا بگیرند و سپس بتوانیم این سیستم وارد داوری ما کنیم . مااگر ده ها سیستم هم وارد داوری  فوتبال کنیم تا زمانی که فرهنگ داوری ما تغییر ندهیم . کمکی به داوری ما نخواهد کرد .
در بخش پایانی گفتگو در باره فوتبال ایران نظر  درباره سیستم مدیریت فوتبال ایران وتاج ریاست فدارسیون فوتبال ایران پرسیدیم و او گفت :  تاج مدیر توانمندی است . وی می تواند به فوتبال ایران کمک کند به شرطی که از  نفراتی استفاده کند که آدم های کاری و توانمندی باشند . مسلما ” تاج به تنهایی نمی تواند فوتبال ایران رو به جلو حرکت دهد باید افرادی هم که درکنار وی هستند آدم هایی باشند که به فکر پیشرفت فوتبال ایران باشند .
اما در بخش دوم گفتگو با غلامعلی همیراد نگاهی به فوتبال مازندران و فوتبال غرب استان مازندران داشتیم که در ادامه می خوانید :
غلامعلی همیراد با اشاره به اینکه حال فعلی فوتبال مازندران خوب است اما تا پشت دروازه های نوشهر به این نکته اشاره می کند . اگر تیمی مثل شهروند رامسر در لیگ برتر استان قهرمان می شود این دلیل نمی شود که فوتبال شرق از فوتبال غرب در سطح پاینتری قرار دارد . وقتی در شهر های شرق استان چندین تیم کشوری حضور دارند . بازیکنانی که در سطح بالاتری فعالیت می کنند و توان بالاتری دارند بعلت مشکلات معیشتی و مسائل مالی باتیم هایی قرار می بندند که در رده کشوری فعالیت می کنند و بازیکنانی که در لیگ استان از شرق استان حضوردارند سطح آنان به تیم های غرب استان نمی رسد در ضمن ما باید به این نکته اشاره کنیم که اگر شهروند رامسر در لیگ برتر استان قهرمان می شود . بیشتر شبیه یک شگفتی است . و سالهای سال دیگر تکرار نخواهد شد و باید دید در سالهای آتی سرنوشت شهروند رامسر به کجا می رسد .
همیراد درادامه اذعان داشت : مدیران غرب استان مازندران مدیران توانمندی نیستند و بیشتر از فوتبال به فکر رسیدن به خواسته های خود هستند  به فکر آنان هستند که از فو.تبال استفاده ابزاری بکنند برای موقعیت خود شان بایددید آیا چندین سالی که این نفرات در فوتبال غرب استان مازندران حضوردارند . چقدر به پیشرفتا فوتبال غرب استان کمک کرده اند ؟ !!!
وی در ادامه به عملکرد ریاست هیات فوتبال شهرستان  چالوس اشاره می کند و می گوید : در فوتبال چالوس هیچ ساختاری وجود ندارد . هیچ یک از پیشکسوتان فوتبال چالوس روابط خوبی با شهرام افتاده ریاست هیات فوتبال شهرستان چالوس ندارند . و درسیستم و بدنه هیات فوتبال این شهرستان حضور ندارند . هیات فوتبال شهرستان چالوس توان برگزاری یک جام رمضان را در چالوس ندارند جام رمضان فوتسال چالوس  بیشتر شبیه یک رینگ بوکس بود تا مسابقه فوتسال !!!
آقای افتاده به دنبال این بود که خو دش به تنهایی به این مسابقات را برگزار کند .از سیستم بلیط فروشی تا چینش داوران هم را به تنهایی انجام می  دادند و این مساله حواشی و ضربه بزرگی به این مسابقات وارد کرد . نگاه هیات فوتبال چالوس به جام رمضان نگاه اقتصادی بود . باید فاتحه فوتبال این شهرستان را خواند . وقتی ریاست هیات فوتبال یک شهرستان توانایی  اداره  فوتبال آن شهرستان  را ندارند . باید استفعا ء بدهد و کنار گذاشته شود .
وی ادامه داد: در فوتبال چالوس باید ریس هیات فوتبال داشته باشد که توان کار داشته باشد . این شهرستان باید ریس هیات فوتبالی داشته باشد که ذهنش پاک از گذشته باشد . ریاست هیات فوتبال شهرستان چالوس بایدروابط عمومی بالایی داشته باشد از تمامی ابزاری که می تواند به فوتبال چالوس کمک کند به درستی استفاده کند .
همیراد در پایان با اشاره به این نکته که ریاست اداره ورزش وجوانان شهرستان چالوس باید یک تصمیم جدی برای فوتبال بیمار شهرستان چالوس بگیرد به سخنانش در باره فوتبال شهرستان چالوس پایان داد .
حرف آخر : کاربزرگ مال آدم بزرگ است . آدم های کوچک نمی توانند کار بزرگ انجام دهند . در فوتبال چالوس شهرام افتاده آدم بسیارناتوانی است .
دربخش پایانی ازهمیراد خواستیم درباره چند  داور پرسیدیم واز ایشان خواستیم  یک جمله  درباره آنان بگوید .
پیرلوئیجی کولینا (نظیر آن یافت نمی شود ) ، مارکوس مرک ( یک داور قاطع و سختگیر ) ، جمال الشریف (  یک داور شریف و توانمند و جهانی ) ، مسعود مرادی ( داورخوبی بود اما مورد حمایت فدارسیون فوتبال قرار نگرفت ) هوشنگ نصیرزاده ( آدم با سیاستی است ) ، رضاغیاثی ( از هیچ نظر ایشان را قبول ندارم ) ، سعید مظفری زاده ( از هرنظر داور برتر فوتبال ایران بوده است ) ، محسن ترکی ( داور سیاستمدار و یک داور قاطع ) محسن قهرمانی ( درباره وی شینطت شد . داور قوی بود . اما خیلی به حواشی توجه می کرد ) نویدمظفری ( کارشناسی اش بهتر از داوری بود )
لازم به ذکر است در گفتگو با غلامعلی همیراد به نکات دیگری پرداخته شد اما به بخش های مهم  اشاره شد  و نکته آخر اینکه سایت خبری مازند اسپرت به ریاست هیات فوتبال شهرستان چالوس حق دفاع خواهد داد .