قهرمانان ملی و جهانی رأی ندادند/ابقای رئیس هیأت شطرنج مازندران برای هفدهمین سال!

علی‌نژاد برای هفدهمین سال متوالی رئیس هیأت شطرنج مازندران باقی ماند اما این در حالی است که گفته می‌شود وی کارمند بوده و بعد از یک سال و اندی نیز بازنشسته است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،مجمع عمومی هیأت شطرنج مازندران ظهر امروز در حالی با یک‌ساعت و نیم تأخیر برگزار شد که چند تن از شطرنج‌بازان ملی و مطرح بین‌المللی نسبت به این مجمع معترض بودند.

آرین غلامی، مبینا علی‌نسب، علیرضا فیروزجاه و مطهره اسدی نسبت به روند برگزاری این مجمع اعتراض داشتند و به همراه خانواده‌های خود در اداره‌کل ورزش و جوانان حضور یافتند اما حاضر به شرکت در مجمع نشدند.

در زمان برگزاری مجمع اجازه ورود به خبرنگاران برای پوشش جلسه داده نشد.

با همه این روند اعتراض اما این مجمع با حضور مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج برگزار شد و محمدعلی علی‌نژاد تنها کاندیدای این انتخابات با ۱۳ رأی از میان ۱۹ رأی‌دهنده برای هفدهمین سال متوالی رئیس این هیأت باقی ماند؛ این در حالی است که گفته می‌شود علی‌نژاد کارمند بوده و بعد از یک سال و اندی بازنشسته است.

دیگر کاندیدای این مجمع علی‌اکبر حسین‌زاده رئیس هیأت شطرنج قائم‌شهر بود اما با این عنوان که دریافت مدارک وی با تأخیر صورت گرفت، رأی‌گیری برای وی صورت نگرفت و نهایتاً انتخابات مجمع عمومی شطرنج مازندران با حضور یک کاندیدا برگزار شد.

قابل ذکر است، دوشغله‌ها، کارمندان رسمی و همچنین بازنشسته‌ها نمی‌توانند عهده‌دار مسؤولیت هیأت‌های ورزشی شوند.

اگر انتخاب علی‌نژاد به‌عنوان رئیس هیأت شطرنج مازندران غیرقانونی باشد، حبیب حسین‌زادگان مدیرکل ورزش و جوانان باید پاسخگوی این اتفاق باشد.

همچنین انتظار است تا بازرسی کل مازندران نظارت دقیقی بر هیأت‌های ورزشی برای جلوگیری از تخلف داشته باشد.

 

و اما حواشی / کیش دوبل شطرنجی‌های مازندران به رییس هیأت 

مجمع عمومی انتخابات هیأت شطرنج استان مازندران روز یک‌شنبه ۲۲ مهرماه با حضور مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج در سالن اجتماعات شهید «زرهون» اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران تشکیل جلسه داد در حالی‌که قرار بود این جلسه در دوم آبان‌ماه برگزار شود.

کاندیداهای ریاست هیأت شطرنج مازندران تا چند روز پیش دو نفر بودند، محمد علی‌نژاد رئیس فعلی و علی‌اکبر حسین‌زاده رئیس هیأت شطرنج و عضو شورای شهر قائم‌شهر، اما حسین‌زاده به‌دلیل نقص در پرونده رد صلاحیت و علیزاده تنها کاندیدای این سمت شد، او کارمند اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران است و آخرین سال خدمتی خود را می‌گذراند.

جلسه مجمع با صحبت‌های موافقان و مخالفان، و دفاعیات و اعلام برنامه‌های تک‌کاندیدای انتخابات هیات شطرنج ادامه یافت و در نهایت نوبت به رأی‌گیری شد.

 

* نتیجه رأی‌گیری

اعضای مجمع ۱۹ نفر بودند که ۱۵ نفر در جلسه شرکت کردند، علیرضا فیروزجا، آرین غلامی و مبینا علی‌نسب از بازیکنان مطرح شطرنج ایران و جهان به‌نشانه اعتراض از جلسه خارج و حاضر به رأی‌دادن نشدند، خدیجه شریف‌نتاج داور بین‌المللی عضو مجمع نیز غایب بود، نتیجه انتخابات به این شرح است:

کاندیدای مجمع عمومی انتخابات هیات شطرنج مازندران: محمد علی‌نژاد

افراد حاضر: ۱۵ نفر

تعداد آرای مأخوذه: ۱۵ مورد

تعداد آرای سفید: ۲ مورد

تعداد افراد غایب: ۴ نفر

آرای موافق: ۱۳ نفر

 

بنابراین محمد علی‌نژاد برای هفدهمین سال پیاپی به‌عنوان رئیس هیأت شطرنج مازندران برای یک‌دوره چهار ساله انتخاب شد، این انتخاب در حالی صورت گرفته است که او دوشغله محسوب می‌شود و هفته گذشته در انتخابات کونگ‌فو استان که در همین مکان برگزار شد، به کاندیدای دوشلغه اجازه ورود به جلسه را ندادند! و این سؤال مهمی مطرح است که به‌راستی آیا برای هر فردی باید قانون مجزایی نوشت؟!

* سوؤالات خانواده‌های ملی‌پوشان شطرنج از رئیس هیأت

پس از پایان‌یافتن جلسه مجمع، با توجه به اعتراض خانواده شطرنج‌بازان ملی نسبت به انتخاب دوباره محمد علی‌نژاد، جلسه دیگری نیز متعاقب آن با حضور رئیس فدراسیون شطرنج و رئیس هیأت شطرنج مازندران با دعوت از والدین قهرمانان و مهدی محمدی داور بین‌المللی شطرنج شکل گرفت که این جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

والدین ملی‌پوشان شطرنج در نشستی که با رئیس فدراسیون شطرنج داشتند، خطاب به رئیس فعلی هیأت شطرنج مازندران گفتند: در این سال‌ها چند بار خانواده‎ها را دور هم جمع کردید و صحبت داشتید؟ یک ساختمان و جای مناسبی برای هیأت نداریم که بیاییم و درد دل کنیم، هیأت سیستان و بلوچستان برای خود ساختمان دارد، هیچ‌گاه نگفتید درد شما چیست و چه می‌خواهید؟ دور از ما بودید و حتی به تلفن‌ها پاسخ نمی‌دهید.

آنها می‌پرسند: تاکنون چند دبیر هیأت تغییر دادید و چرا؟ ۱۹۰ میلیون تومان در محمودآباد خرج چه شد؟ چرا یک کمیته فعال ندارید؟ چرا مسابقات بزرگ در مازندران که افتخار شطرنج کشور است، برگزار نمی‌شود تا بازیکنان مطرح جهان نیز حضور داشته باشند؟

این پدران که به نمایندگی از سایر قهرمانان شطرنج مازندران وارد مجمع شده‌اند، سوالات مهم دیگری نیز داشتند، اینکه چرا قهرمان‌پروری نداریم، چرا مازندران در رده سنی ضعیف شده است و بازیکن قوی ندارد؟ اکنون تنها در قائم‌شهر و بابل قهرمان داریم در حالی‌که استعدادهای شطرنجی در سراسر مازندران نهفته است و حمایت نمی‌شوند، چرا باید تمام مربیان و هیأت‌های ورزشی مشکل داشته باشند، چرا هیچ‌کدام از اعضای هیأت رییسه انتخاب نشدند و این‌گونه می‌شود که باید مدال‌های فرزندان خود را بگیریم و مقابل فدراسیون شطرنج بایستیم و اعتراض کنیم!

*  ملی‌پوشان چه می‌گویند

ملی‌پوشان اما با همان صبوری که پشت میز شطرنج نشسته بودند، این‌بار پشت درب‌های بسته جلسات نشستند، آنها برخلاف بازی نمی‌خواستند کیش و مات صورت بگیرد، آنها دوست داشتند بازی براساس اصول پیش برود، آرین غلامی خیلی پیگیر بود که چرا خبرنگاران را به جلسه راه نمی‌دهند، او بیشتر از دو ملی‌پوش دیگر صحبت می‌کرد و می‌خواست همه‌چیز شسته و رفته باشد.

او که بهترین روزهای زندگی خود را در هیأت شطرنج قائم‌شهر می‌گذراند، می‌گوید: در طول سال‌هایی که در رقابت‌های ورزشی شرکت کرده است هیچ هماهنگی یا حمایتی از سوی هیأت شطرنج مازندران ندیده و هر چه بوده تلاش خانواده‌اش بود که توانستند او را به جایگاه فعلی برسانند.

این بازیکن موفق شطرنج ایران و جهان خواستار تعامل بیشتر و بهتری بین مسوولان و بازیکنان و خانواده شطرنج‌بازان شد تا مشکلات برطرف شود.

علیرضا فیروزجا که برخلاف پدرش کمتر صحبت می‌کرد، مایل بود هر چه زودتر اختلافات موجود در هیأت شطرنج تمام شود و فضای آرامی رقم بخورد. او ظاهراً بی‌خیال هیاهوی امروز در مجمع عمومی انتخابات هیأت شطرنج مازندران بود و تنها به ادامه تلاش‌هایش فکر می‌کرد.

مبینا علی‌نسب از بازیکنان ملی به‌همراه پدرش حضور داشت، او نیز دل خوشی از ریاست هیات شطرنج نداشت، همچنین پدران مطهره اسدی و سیده ستاره سبط رسول که از بازیکنان ملی هستند، نیز از معترضان انتخاب محمد علی‌نژاد بودند.

آنها از روزهای سختی گفتند که بدون حمایت هیأت شطرنج استان فرزندان خود را به مسابقات ملی، بین‌المللی، آسیایی و جهانی اعزام کردند تا تبدیل به قهرمانان ملی شوند و هنوز پس از سال‌ها، طعم خوش حمایت هیأت شطرنج استان را نچشیدند، بازیکنانی که به‌دلیل نداشتن هزینه کافی، شب را به‌جای هتل یا مسافرخانه در خودرو سپری می‌کردند و همین بچه‌ها عناوین قهرمانی را به‌دست می‌آوردند.

* نتیجه نشست خانواده‌های ملی‌پوشان شطرنج و رئیس فدراسیون

خانواده‌های ملی‌پوشان شطرنج در حضور رئیس فدراسیون شطرنج درخواست‌های خود را اعلام و پاسخ برخی از سوؤالات را دریافت کردند.

رئیس فدراسیون شطرنج پس از پایان جلسه به خبرنگار فارس می‌گوید: جلسه براساس اعلام اداره‌کل ورزش و جوانان در موعد مقرر برگزار شد و محمد علی‌نژاد با ۱۳ رأی به‌عنوان ریاست هیأت برای چهار سال دیگر عهده‌دار این مسؤولیت است، پس از آن نیز جلسه‌ای با خانواده‌ها و اعضای هیأت داشتیم و به جمع‌بندی خوبی رسیدیم.

مهرداد پهلوان‌زاده با بیان اینکه موضوع مورد تأکید، این است که هیأت و خانواده‌ها تعامل نزدیک داشته باشد، می‌گوید: شطرنج در کشور و مازندران رشد کرده است بنابراین در قالب و امکانات قبلی نمی‌گنجد و باید افزایش امکانات داشته باشد که در حد توان هیأت و فدراسیون نیست.

 

وی معتقد است که باید امکانات ادارات کل ورزش و جوانان مازندران و حامیان مالی به کمک شطرنج بیایند و چانه شطرنج بزرگ‌تر شود، با این قهرمانان و این‌همه چهره خیلی مشکل است که فدراسیون  و هیأت بتوانند به‌تنهایی کاری از پیش ببرند لذا پوست‌اندازی باید انجام شود.

رئیس فدراسیون شطرنج اظهار می‌دارد: استان مازندران قهرمانانی در سطح ملی و جهانی دارد و ارزش آنها یک تشویق خشک و خالی در حد شهرستان نیست بلکه باید در شأن آنها باشد که بیشتر به کمبود امکانات بازمی‌گردد.

 

* ۱.۴ میلیارد تومان برای یک‌سال شطرنج کشور

این مسؤول در پاسخ به اینکه بودجه امسال فدراسیون شطرنج چه‌قدر است، از اختصاص ۱.۴ میلیارد تومان برای یک‌سال شطرنج ایران گفت و آن را برای رشته‌ای مانند شطرنج بسیار ناچیز اما جای امیدواری دانست!

وی با اشاره به اینکه نیاز به دست کم ۱۰ میلیارد تومان بودجه سالانه برای رقابت‌ها و اعزام‌های شطرنج داریم، می‌گوید: سالانه هشت مسابقه بین‌المللی در داخل و ۶ اعزام به مسابقات جهانی داریم که ساماندهی هر کدام از آنها با توجه وضعیت موجود اقتصادی، بسیار سخت است.

 

* تعاملات بیشتر می‌شود

رئیس هیأت شطرنج مازندران که ایرادات زیادی از سوی خانواده‌های ملی‌پوشان شطرنج، داوران و مربیان و هیأت‌های شهرستان بر او وارد بود، امیدوار است با صحبت‌هایی که در جلسه امروز ۲۲ مهرماه انجام شده است، تعاملات بیشتری بین طرفین صورت بگیرد.

تشکیل مجامع سالانه، برگزاری بازی‌های مناسب و در خور شأن استان، توجه به شطرنج در روستاها، تدوین برنامه زمان‌بندی با مشورت قهرمانان، نشست با خانواده قهرمانان و حمایت از استعدادهای شطرنج مازندران از دیگر مواردی بود که محمد علی‌نژاد برای کسب رضایت شطرنج مازندران عنوان کرد.

به گزارش فارس، والدین ملی‌پوشان شطرنج مازندران همچنان معترض به وضعیت موجود هستند، آنها اگر چه توانستند با کیش دوبل، محمد علی‌نژاد را وادار به حرکت کنند اما صحبت‌های خودمانی نشان می‌داد که به آینده این رشته ورزشی در استان با تردید می‌نگرند؟