قایق دراگون‌بوت به آب‌های المپیک نمی رسد/ رئیسی که وجود خارجی ندارد!

انجمن دراگون‌بوت در حالی خبری از تقاضای اضافه شدن این رشته به بازی‌های المپیک توسط هسلام رئیس دائمی منتشر کرده که نام این شخص در فدراسیون جهانی نیست. به گزارش مازند اسپرت؛انجمن دراگون‌بوت در خبری که دو روز پیش منتشر کرد نوشت مایک هسلام رئیس دائمی فدراسیون جهانی IDBF از تقدیم تقاضانامه پیوستن به بازی‌های المپیکی […]

خبرگزاری فارس: قایق دراگون‌بوت به آب‌های المپیک نمی رسد/ رئیسی که وجود خارجی ندارد!

انجمن دراگون‌بوت در حالی خبری از تقاضای اضافه شدن این رشته به بازی‌های المپیک توسط هسلام رئیس دائمی منتشر کرده که نام این شخص در فدراسیون جهانی نیست.

به گزارش مازند اسپرت؛انجمن دراگون‌بوت در خبری که دو روز پیش منتشر کرد نوشت مایک هسلام رئیس دائمی فدراسیون جهانی IDBF از تقدیم تقاضانامه پیوستن به بازی‌های المپیکی خبر داد. خبری که روی خروجی سایت این انجمن قرار گرفت ابهامات زیادی دارد.

نکته نخست اینکه مایک هسلام تا سال ٢٠١٥ رئیس فدراسیون جهانی دراگون‌بوت بود، وی در کنگره انتخاباتی IDBF در سال ٢٠١٥ در کشور کانادا در رقابت با مایک توماس موفق به پیروزی در انتخابات نشد و از آن تاریخ مایک توماس رئیس فدراسیون جهانی دراگون‌بوت است. اگرچه به صورت تشریفاتی هسلام را به عنوان رییس افتخاری (Honorary President) معرفی کردند که پستی کاملا تشریفاتی و افتخاری است.

در سایت فدراسیون جهانی دراگون‌بوت اسمی از هسلام در هیات رییسه و هیات اجرایی نیست.

مشخص نیست این عنوان “رییس دائمی فدراسیون جهانی” که در خبر ذکر شده از کجا آمده است.

نکته دوم اینکه موضوعی که مطرح شده از اساس غلط است. یک رشته ورزشی برای ورود به المپیک ابتدا باید توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC) به رسمیت شناخته شود. از آنجا که IOC دراگون بوت را به عنوان یکی از رشته های زیر مجموعه کانوئینگ تحت نظر فدراسیون جهانی کانوئینگ (ICF) به رسمیت می شناسد، اصلا فدراسیون جهانی دراگون بوت (IDBF) را به رسمیت نمی‌شناسد.

براین اساس موضوعی که به عنوان درخواست ورود به بازی‌های المپیک عنوان شده، غلط است و موضوع این بحث درخواست به رسمیت شناخته شدن توسط IOC یا همان IOC Recognition به شمار می رود.

این درخواست هر ساله توسط فدراسیون جهانی دراگون‌بوت مطرح می‌شود و با توجه به نفوذ ICF در IOC این درخواست رد می‌شود و خبر تازه‌ای نیست.

رئیس و نایب رئیس فدراسیون جهانی کانوئینگ یعنی خوزه پرورنا لوپز و تونی استانگات عضو IOC هستند و از مخالفان به رسمیت شناخته شدن فدراسیون جهانی دراگون‌بوت توسط IOC به شمار می‌روند. چرا که طبق قوانین IOC هر رشته ورزشی مجاز به حضور محدود چند ماده خاص خود در رقابت های المپیک است و نمی تواند تمامی مواد و زیرمجموعه های خود را در بازی های المپیک جای دهد. قانونی که در اغلب رشته ها از تیراندازی و تیر و کمان و حتی شنا با وجود محبوبیت فراوان  اجرا می شود و تنها چند ماده خاص فرصت حضور در المپیک را پیدا می کنند. در قایقرانی نیز طبیعتا روسای فدراسیون جهانی کانوئینگ به حضور کانو و آب‌های آرام در المپیک رای بدهند تا رشته ای کم طرفدارتر مثل دارگون بوت./فارس