آیا شورای فنی رأی اعتمادش به اشکانی را پس می‌گیرد؟/ ورشکسته به تقصیر

عملکرد دور از انتظار کشتی فرنگی در مسابقات جهانی این شائبه را بوجود می‌آورد که آیا شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی رأی اعتمادش به اشکانی را بازپس خواهد گرفت؟ به گزارش مازند اسپرت؛شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی کشور درباره انتخاب سرمربی تیم ملی کشتی بزرگسالان فرنگی کشور با توجه به اولویت‌های: الف: هماهنگی، همکاری […]

خبرگزاری فارس: آیا شورای فنی رأی اعتمادش به اشکانی را پس می‌گیرد؟/ ورشکسته به تقصیر

عملکرد دور از انتظار کشتی فرنگی در مسابقات جهانی این شائبه را بوجود می‌آورد که آیا شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی رأی اعتمادش به اشکانی را بازپس خواهد گرفت؟

به گزارش مازند اسپرت؛شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی کشور درباره انتخاب سرمربی تیم ملی کشتی بزرگسالان فرنگی کشور با توجه به اولویت‌های:

الف: هماهنگی، همکاری و اعتقاد سرمربی منتخب به اجرای فرآیند انتخاب تیم ملی کشتی بزرگسالان فرنگی در انتخاب تیم ملی.

ب: داشتن کادر فنی توانمند و باتجربه در المپیک ۲۰۲۰ و المپیک ۲۰۲۴٫

ج: آینده‌نگری و جوانگرایی در کادر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی کشور.

تصمیم گرفت از میان مربیان جوان و موفق سال‌های اخیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی ایران، مربی شایسته‌ای را بـه عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان انتخاب و با تمام توان در مسیر کسب تجربه و ارتقاء توانمندی‌های فنی و مدیریتی لازم، از کادر فنی منتخب حمایت کند.

با استناد بـه اولویت‌های فوق‌الذکر از میان مربیان جوان و واجد شرایط موجود، علی اشکانی نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۰۵، دارنده ۳ مدال طلا و یک نقره آسیا، عضو تیم‌های ملی ایران در المپیک‌های ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن، دانشجوی دوره دکتری تربیت بدنی (مدیریت ورزشی)، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان کشور در ۳ سال گذشته، مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی کشور در سال ۲۰۱۳ و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران که در مسابقات ۲۰۱۶ گرجستان به مقام قهرمانی جهان رسید را به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران تا بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی انتخاب نمود… (بیانیه شورای فنی بعد از انتخاب اشکانی به عنوان سرمربی تیم ملی)

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان بعد از المپیک و کناره‌گیری محمد بنا و گمانه‌زنی درباره گزینه‌های جانشینی محمد بنا، شورای فنی با بررسی نفرات موجود، دست به انتخاب زد و نام علی اشکانی را به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان بیرون کشید؛ انتخابی که در همان زمان هم موافقان و مخالفان زیادی داشت. موافقان عقیده داشتند که فرصت دادن به مربیان جوانی که خود در زمان کشتی‌ گرفتن از جمله کشتی‌گیران فنی این رشته بوده‌اند، می‌تواند آینده این رشته را در مربیگری تضمین کند. از طرفی عملکرد اشکانی در رده پایه و نتایجی که در رده‌ نوجوانان گرفته بود یکی از دلایل قوت انتخاب او بود.

البته مخالفان هم حضور اشکانی در رده بزرگسالان را زود می‌دانستند و معتقد بودند کسب نتایج در رده نوجوانان آنهم با اختلافی شکننده با حریفان، هیچ‌گاه نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت در رده سنی بزرگسالان باشد و بهتر بود اشکانی مدتی هم در رده جوانان مشغول می‌شد و سپس با کسب تجربه بیشتر به بزرگسالان می‌آمد، همان راهی را که محمد طلایی طی کرد.

هیچ کس منکر اینکه باید به مربی جوانی مانند اشکانی فرصت داد نیست، اما شاید بهتر بود اعضای شورای فنی مسیر دیگری را برای رساندن اشکانی به تیم ملی بزرگسالان انتخاب می‌کردند تا حالا به بن بست نخورند تا برای فرار از پاسخگویی از انتخابشان و نتایج کشتی فرنگی تلفن خود را به روی سوال کنندگان ببندند.

البته از حق نگذریم که اشکانی فرصت زیادی را هم برای آماده‌سازی این تیم در اختیار نداشت هرچند نفراتی که او برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب کرد، جوان و کم‌تجربه نبودند که مدعی اشتباهات فردی آنها شویم. بیابانگرد و قادریان (در عین جوانی) هر دو عنوان‌دار جهان هستند و با کوله‌باری از تجربه گام در این میدان گذاشتند پس حتما ایرادی در کار فنی بوده که حتی نتوانستند این دو کشتی‌گیر را برای دو دور کشتی گرفتن آماده کنند تا در همان مسابقه نخست حذف نشوند، آنهم مقابل رقیبانی که در دسته حریفان درجه دوم قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر بدیهی است که مسئول اول هر تیمی در هر رشته ورزشی، سرمربی تیم ملی محسوب می شود که در موفقیت و ناکامی نام او به عنوان نفر نخست مطرح است و موفقیت و ناکامی به پای او نوشته می شود. بنابراین اشکانی به رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات باید مسئولیت این ناکامی را بپذیرد.

اشکانی در این سال‌ها ثابت کرده است توان نه گفتن به هیچ پیشنهادی را ندارد و فراز و نشیب زیادی را هم تجربه کرده است؛ از مدیریت تیم‌های ملی گرفته تا بازگشت به عنوان سرمربی نوجوانان. زمانی که کشتی فرنگی بهترین نتایج را در المپیک لندن گرفته بود، پس از رفت‌و آمدهای مکرر محمد بنا، او به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی انتخاب شد، اما خیلی زود هم از این سمت کنار رفت و در کمال تعجب در عقب‌گردی عجیب سرمربیگری تیم نوجوانان را پذیرفت.

البته شاید نتوان در این زمینه به اشکانی خرده گرفت چرا که شاید هر فرد دیگری هم جای او بود این پُست‌ مهم (سرمربیگری بزرگسالان) را قبول می‌کرد و نمی‌توانست این فرصت طلایی را از دست بدهد، اما نفراتی که این پیشنهاد را به اشکانی دادند باید بار دیگر دلایل خود را برای آن پیش خود مرور کنند که آیا این توانایی را در اشکانی دیدند که به او میدان دادند و آیا حالا که موفق به کسب نتیجه در مسابقات جهانی نشده است خیلی راحت او را مقصر ناکامی و مشکلات معرفی و از زیر بار مسئولیت شانه خالی خواهند کرد یا خودشان هم پاسخگو خواهند بود.

به هر حال کشتی فرنگی نتایج فوق‌العاده ضعیفی در مسابقات جهانی مجارستان گرفت و بعد از بازگشت اعضای تیم باید بررسی لازم برای علل این ناکامی صورت گیرد و اعضای شورای فنی بار دیگر کلاه خود را قاضی کنند. اگر می‌خواهیم در آستانه المپیک ۲۰۲۰ دوباره کاسه چه کنم دست نگیریم، شاید باید از همین حالا روی گزینه‌های آلترناتیو هم نظر داشته باشیم.

باید دید آیا شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی رأی اعتمادش به اشکانی را پس خواهد گرفت یا باز هم پشت او خواهد ایستاد و تا کی و کجا به او اطمینان خواهند کرد؟/فارس