کشتی مازندران جور کش میزبانی مسابقات بی اهمیت !

تاکنون در هیچ یک از قاره های جهان مسابقات قهرمانی باشگاهی برگزار نشده و چگونه ممکن است مسابقات قهرمانی لیگ باشگاههای جهان را برگزار کرد؟!

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،با خبر شدیم مازندرانی ها پیشنهاد میزبانی مسابقات قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی باشگاههای جهان را به فدراسیون داده اند که این موضوع در چند بند قابل واکاوی است :

ابتداً باید اشاره داشت که نام این پیکارها را بنابر چند دلیل نمی توان قهرمانی کشتی باشگاههای جهان نامید چرا که کشتی جهان در قاره های آسیا – اروپا – آفریقا – آمریکا و اقیانوسیه مسابقاتی تحت عنوان قهرمانی لیگ باشگاهها برگزار نمی شود و وقتی این پیکارها در قاره ها وجود خارجی ندارد چگونه و با کدام معیار قهرمان قاره برگزار کننده مسابقات لیگ باشگاههای جهان می شوند؟!

تاکنون در هیچ یک از قاره های جهان مسابقات قهرمانی باشگاهی برگزار نشده و چگونه ممکن است مسابقات قهرمانی لیگ باشگاههای جهان را برگزار کرد؟!

در سویی دیگر اگر در حوزه باشگاهداری در این مسابقات تیم ها شرکت می کنند از هر کشور ۱ الی ۲ تیم باید حضور داشته باشند نه اینکه تا ۵ تیم از یک کشور در مسابقات حضور پیدا می کند که این موضوع تنها برای ایجاد گرمی و رونق مسابقات است وگرنه در اصول ، این مسابقات هیچ اعتباری ندارد .

ما در کشورمان نتوانسته ایم حتی یک لیگ داخلی مناسب با قوانین و مقررات بین المللی برگزار کنیم حال چگونه است که مدعی ساماندهی مسابقات قهرمانی کشتی باشگاههای جهان هستیم ؟!

باید اذعان داشت که حواشی این فصل مسابقات لیگ باشگاهها صدمات جبران ناپذیری بر کشتی کشورمان وارد کرد ، در کشورمان یک شرکت بیمه که از منابع مالی مردم اقدام به تیمداری آنهم به سبک خودش کرده ، لیگ ما را آلوده به تبانی بین قهرمانان کرده است و در سایر موارد ما تیمداری در لیگ داخلی نداریم .

این تحلیل خبری حاکی از آن است که کیفیت فنی چند مسابقات گذشته لیگ باشگاهها بسیار ضعیف و بار فنی برای کشتی کشورمان نداشته است ؛ زمانیکه آمریکایی ها متوجه هزینه میزبانی این مسابقات بی کیفیت شده و مصلحت را بر انصراف از این موضوع دانستند چرا در مازندران باید این همه هزینه شود ؟

مازندرانی ها هنوز اسیر بدهی سه سال قبل مسابقات قهرمانی باشگاههای جهان در جویبار هستند و بسیاری از تعهدات مالی خود را انجام نداده اند بنابراین اگر قصد داریم بار مالی سنگینی دیگر بر دوش ورزش این دیار بگذاریم ، این موضوع در هیچ منطقی نمی گنجد.

در تصدیق این موضوع باید توجه داشت سالن های کشتی ، خوابگاهها ، تراسپورت و امکانات و تجهیزات مازندران پاسخگوی مسابقات کشتی باشگاهها نیست و شاید چند تیم همچون اولین دوره مسابقات از عراق ، افغانستان ، پاکستان ، سومالی ، فلسطین ، سوریه ، یمن ، باشگاه بدنسازی در آمریکا و دانشجویان قبرس مقیم تهران و چند باشگاه گمنام دیگر در این مسابقات حضور به هم رسانند اما هزینه سنگین مالی بر دوش ورزش مازندران است !

زمانیکه تماشاگران کاشانی تمایلی به تماشای مسابقات تهی از بار فنی باشگاهی ندارند چرا فدراسیون کشتی قصد دارد هزینه سنگین مالی این مسابقات بر دوش ورزش مازندران قرار بگیرد ؛ اگر فدراسیون نسبت به کشتی این دیار صداقت دارد میزبانی مسابقات قهرمانی جام جهانی ، جام بین المللی شهید تختی ، قهرمانی کشتی بزرگسالان جهان و مسابقاتی در این سطح را با هزینه خود در ساری برگزار کند.

موضوع قابل بیان این موضوع است که ما هنوز رفتار زشت سکانداران کشتی کشورمان را در مسابقات جام باشگاهها در جویبار و قهرمانی کشتی بزرگسالان کشور در بابل از یاد نبرده ایم.

گفتنی است ساری خانه کشتی ندارد و از داشتن سالن بزرگ میزبانی مسابقات حتی در سطح کشور نیز محروم است امکانات و تجهیزات لازم فنی برگزاری مسابقات قهرمانی کشتی آنهم به صورت استاندارد نیز وجود ندارد ، تشک های استاندارد ، تایم شمار استاندارد ، شماره انداز استاندارد و حتی ایستگاه استقرار تشک در سکوی مناسب برای میزبانی مسابقات بین المللی وجود ندارد و حتی همین سالن سید رسول حسینی نیز فاقد رختکن و قهرمانان و مربیان وداوران و خبرنگاران موقعیت مناسب برای استقرار ندارند .

انتظار می رود فدراسیون کشتی در بحث بازسازی این سالن قدیمی کشتی مازندران را یاری کند ، صندلی های شکسته ترمیم و استانداردهای لازم برای میزبانی از مسابقات رعایت شود .

نگارنده اعتقاد دارد کیفیت میزبانی مسابقات لیگ باشگاهها بسیار ضعیف و این مسابقات جایگاهی در فدراسیون جهانی کشتی ندارد . در امتیاز بندی قهرمانان شاخص جهان هم به این پیکارها توجهی نمی شود و قهرمانان شاخص کشورهای صاحبنام کشتی اهمیتی به حضور در این مسابقات نمی دهند .

قابل توجه فدراسیون کشتی و جامعه ورزشی کشورمان زمانیکه آمریکایی ها اعلام انصراف از میزبانی این  مسابقات کردند به غیر از کشورمان که مجبور است مانع از انحلال آن شود چون مبتکر برگزاری مسابقات بوده ، حتی کاشانی ها هم علیرغم اینکه فدراسیون همه شرایط و امتیازات لازم را در اختیارشان می گذاشت ، بازهم حاضر به صرف هزینه برای مسابقات لیگ باشگاههای جهان نشدند.

در تهران این همه وزارتخانه و کارخانجات بزرگ و موسسات مالی و اعتباری خصوصی وجود دارد چرا حاضر به تأمین هزینه مسابقات لیگ باشگاههای جهان نشدند ؟!

در پایان این تحلیل پیشنهاد می شود به جای هزینه برای میزبانی مسابقات تهی از ارزش باشگاههای جهان ، یک دوره مسابقات تحت عنوان جهان پهلوان امامعلی حبیبی ، عبداله موحد و مرحوم سید رسول حسینی و سایر اسطوره های بزرگ جهان کشتی از مازندران برگزار تا حرکتی ماندگار و یادگار در کشورمان در تالار افتخارات جهان کشتی ثبت شود که نمونه آن را روسها در برگزاری جام علی علی اف ، اوماخانف ، مدوید ، یارگین و یا در سایر کشورها که جام هایی همچون تفلیس ، دان کلف، بورسای ، یاشاردغو ، لوذر، فرایبورگ ، عادل مصطفی را برگزار کرده و دستاوردهای مثبتی را نیز به همراه داشت .