نایب رئیس هیات ورزش‌های بومی ـ محلی :لیگ استانی ورزش‌های بومی محلی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش مازند اسپرت ؛ یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار ورزش مازندران، ورزش روستایی است. حضور بخش عمده‌ای از جمعیت مازندران در روستاها و توانمندی بسیار زیاد نهفته در آن، موقعیت بسیار مناسبی برای افزودن موفقیت‌های بیشتر ورزش مازندران است. ساخته شدن سالن‌های ورزشی متعدد در روستاهای دوردست و مناطق کمتر برخوردار، زمینه مناسبی […]

4به گزارش مازند اسپرت ؛ یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار ورزش مازندران، ورزش روستایی است. حضور بخش عمده‌ای از جمعیت مازندران در روستاها و توانمندی بسیار زیاد نهفته در آن، موقعیت بسیار مناسبی برای افزودن موفقیت‌های بیشتر ورزش مازندران است.

ساخته شدن سالن‌های ورزشی متعدد در روستاهای دوردست و مناطق کمتر برخوردار، زمینه مناسبی را در اختیار برنامه‌ریزان ورزشی قرار داده تا از این موقعیت مناسب برای استعدادیابی و برنامه‌ریزی و شناسایی چهره‌های جدید ورزش استفاده کنند. یکی از هیأت‌های درگیر با ورزش در روستاها، هیات ورزش‌های بومی و محلی است که در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی مناسب به خوبی توانسته خلأحلقه مفقوده میان ورزش آماتور با ورزش حرفه‌ای را پر کند. از جمله بخش‌های بسیار فعال این هیأت ورزشی، بخش بانوان است که با نایب رئیسی «محدثه مهدوی»  در حال تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر ورزش میان دختران و بانوان روستایی است. گفت‌وگوی همشهری با این بانوی فعال ورزش روستایی استان را بخوانید.

  • خانم مهدوی، ثمره فعالیت بخش بانوان هیأت ورزش‌های روستایی و بومی -محلی در ورزش حرفه‌ای استان مازندران چه بود؟

یکی از اهداف اصلی و کلی این هیات، فراهم کردن زمینه و ایجاد انگیزه بیشتر در دختران و بانوان روستایی برای حضور در ورزش حرفه‌ای است. ورزش مازندران در همه بخش‌ها از جمله بانوان دارای ظرفیت و استعدادهای کم‌نظیری است که می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب خود را به دروازه‌های پیشرفت در رشته‌های گوناگون برسانند. هنوز خیلی زود است که بتوانیم ثمره فعالیت خود در ورزش بانوان را با معرفی دختران جوان و مستعد استان به تیم‌های ملی ببینیم. اما با توجه به زیرساخت‌های مناسب انجام شده در رشته‌های گوناگون، به آینده درخشان این بخش بسیار امیدواریم. رشته‌های زیر پوشش هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی بسیار زیاد است و در میان این رشته‌ها، توجه به رشته‌های کلاسیکی مانند فوتبال، والیبال و مانند آن، از جمله اولویت‌های هیات به شمار می‌رود. به عنوان نمونه علاوه بر آن‌که در تلاش هستیم تا جشنواره‌های گوناگونی بامحوریت رشته‌های بومی استان برگزار کنیم، می‌کوشیم در سالن‌های ورزشی متعدد ساخته شده در روستاها، رشته‌های مورد علاقه دختران جوان از جمله فوتبال و فوتسال و والیبال را هم برگزار کنیم. مستحضرید که فدراسیون، علاوه بر اهتمام به توسعه بازی‌های بومی و محلی استان‌ها می‌کوشد از ظرفیت هیات‌های استانی برای تقویت ورزش قهرمانی هم استفاده کند.

  • آیا در هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی مازندران، توجه به این رشته‌های کلاسیک مد نظر قرار دارد؟

یکی از برنامه‌های جدی هیات، استعدادیابی در این رشته‌هاست. در حال حاضر تیم‌های والیبال و دوومیدانی بانوان روستایی مازندران در رقابت‌های قهرمانی کشور به سر می‌برند. در ترکیب تیم استان چند بازیکن بسیار با استعداد و کم سن و سال حضور دارند که می‌توانند از جمله گزینه‌های دعوت به اردوی تیم ملی باشند. بررسی وضعیت برخی از ملی‌پوشان مازندرانی برخی رشته‌های ورزشی نشان می‌دهد تعدادی از آن‌ها ورزش خود به صورت حرفه‌ای را از بخش‌های روستایی و به‌صورت دقیق از مسابقات برگزار شده توسط هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی آغاز کرده‌اند که این موارد، نکات بسیار  امیدبخش و روحیه‌آفرینی است و انگیزه‌های ما برای فعالیت‌های بیشتر را دوچندان خواهد کرد.

  • چه برنامه‌هایی برای توسعه ورزش‌های بومی و محلی استان دارید؟

یکی از اهداف اصلی هیات در این بخش، راه‌اندازی لیگ‌های استانی مختص رشته‌های ورزشی بومی استان است. در سال گذشته و برای نخستین بار، لیگ هفت‌سنگ را در شهر ساری راه‌اندازی کردیم تا در صورت برگزاری مناسب، آن‌ را به همه شهرهای استان تعمیم دهیم. خوشبختانه استقبال مناسب بانوان روستایی ساری و همچنین برگزاری مناسب آن موجب شد برای امسال، برگزاری لیگ استانی هفت‌سنگ را در دستور کار قرار دهیم. همچنین به دنبال آن هستیم تا دومین دوره لیگ شهرستانی هفت‌سنگ ساری را برگزار کنیم. البته برنامه هیات فقط مختص به ورزش هفت‌سنگ نیست و تلاش می‌کنیم تا لیگ استانی را برای دیگر رشته‌های پر طرفدار هیات نیز راه‌اندازی کنیم.

  • چه مشکلاتی در این مسیر دارید؟

 تنها مشکل موجود در راه توسعه این ورزش‌ها، کمبودهای مالی و اعتباری است. رشته‌های زیر پوشش هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی بسیار زیاد است و با بودجه‌های فعلی قادر به راه‌اندازی لیگ برای همه رشته‌ها نیستیم و مجبوریم به برگزاری مسابقه برای چند رشته اکتفا کنیم. البته در این مسیر بیکار ننشسته‌ایم و می‌خواهیم از ظرفیت هیأت‌های ورزشی برای شناسایی استعدادهای روستایی استفاده کنیم. رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف را آغاز کرده و به عنوان نمونه با چند هیات مانند ژیمناستیک تفاهمنامه امضا کرده‌ایم. هدف از برقراری این تعامل، شناسایی روستاییانی است که علاقه‌مند به حضور در ورزش حرفه‌ای هستند اما زمینه‌ای برای ورود به آن را ندارند که این تفاهمنامه‌ها، دستیابی به این اهداف را آسان‌تر خواهد کرد. یکی از نکات ارزشمند ورزش‌های روستایی مازندران، علاقه‌مندی و اقبال شهرستان‌ها برای توسعه این ورزش‌هاست که موجب سریع‌تر شدن روند رشد آن‌ها می‌شود. خوشبختانه شهرستان‌ها تمایل فراوانی دارند که ورزش روستایی به‌ویژه در بخش بانوان را فعال کنند. ادامه این روند می‌تواند نکته بسیار امیدوار کننده‌ای باشد که نتیجه آن، ظهور ستاره‌های جدید ورزش روستایی مازندران در آسمان ورزش حرفه‌ای کشور است.