در مراسم افتتاحيه اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي چه گذشت!؟

رئیس فدراسیون پزشکي ورزشي کشور در مراسم افتتاحيه اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه هاي علوم ورزشي
اظهار کرد: رويكرد فدراسيون پزشكي ورزشي نقش پيشگيرانه، درمان و بازتواني است و مهمترين هدف ما نگاه پيشگيرانه به آسيب مي باشد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکي ورزشي کشور در مراسم افتتاحيه اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه هاي علوم ورزشي
اظهار کرد: رويكرد فدراسيون پزشكي ورزشي نقش پيشگيرانه، درمان و بازتواني است و مهمترين هدف ما نگاه پيشگيرانه به آسيب مي باشد.
وی افزود: باید برای جلوگیري از آسيب تدابيري انديشيده شود و در صورت آسيب بايد اقدامات درماني براي ورزشکارانجام و از عوارض آن جلوگيري شود.
دکتر نوروزی به نقش و اهمیت پیشگیری از آسیب اشاره کرد و گفت:پيشگيري اوليه( جلوگيري از رخ داد آسيب)، ثانويه(درمان به هنگام)و ثالثيه( جلوگيري از بروز عوارض آسيب و توانبخشي) سه سطح پيشگيري است که بايد به آن توجه شود.
دکتر نوروزی رشته فوتبال و کشتی را رشته های پرآشوب دانست و افزود: ۶۲ درصد آسیب های ورزشی در ناحیه زانو، مچ پا، مچ دست، شانه، دندان ها و ستون فقرات کمري هستند.

در ادامه این مراسم دکتر سید عباس موسوی، رئيس دانشگاه علوم پزشکي مازندران با بيان اينكه بين ورزش و حوزه سلامت ارتباط بسياري وجود دارد، گفت: با توجه به تغيير سبك زندگي و ماشيني شدن آن، افراد فعاليت كمي دارند و ساختار جسمي انسان ها در طول تاريخ به گونه اي شكل گرفته كه با زندگي مدرن متناسب نيست و به همين دليل بدن انسان نيازمند تحرك بيشتر است تا با مشكلات جسمي مواجه نشود.
وی فردگرایی را یکي ديگر از دستاوردهاي زندگي مدرن دانست و افزود: در ورزش فعاليت ها به صورت گروهي است بنابراين بهترين شيوه براي ايجاد روح جمعي توجه به فعاليت هاي ورزشي مي باشد.
دکتر موسوی به استرس بعنوان بخشی از زندگی جوامع امروزی اشاره کرد و گفت : استرس بيش از حد مي تواند سبب انقباض عضلاني، ضربان قلب، مشکلات گوارشي، عدم تمرکز و… شود كه فعاليت ورزشي مي تواند در كاهش اين علائم كمك كند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر کاهش استرس ورزشکاران تاکید كرد و گفت: بسیاري از ورزشكاران به دليل استرس زياد و كنترل نكردن آن نمي توانند در رقابت به موفقيت برسند كه نقش روانشناسان در حوزه حائز اهميت است.
وی افسردگی را اختلال شایعی دانست و افزود: فعالیت ورزشي مي تواند سبب ايجاد نشاط و شادابي در فرد شود و در افسردگي هاي خفيف نيز تاثير دارد.
دکتر موسوی نقش انگیزه را در ورزشکاران بسیار مهم دانست و ادامه داد: ورزشکاران برای شرکت در ميادين بين المللي بايد در تمرينات و اردوها شركت كنند كه سبب بي انگيزگي آن ها مي شود بنابراين نقش روانشناسان در ايجاد انگيزه بسيار مهم است..

دکتر غلامعلی گدازنده، رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکي ورزشي در آسيب و سمينار تازه هاي علوم ورزشي، اظهار كرد: گروه پزشكي ورزشي دانشگاه علوم پزشكي مازندران از سال ۱۳۹۲ کار خود را آغاز و گروه جوانی است.
وی به افزایش فعالیت ورزشی در سال هاي اخير اشاره کرد و گفت: در سال هاي گذشته سالن هاي ورزشي افزايش پيدا کرد که هدايت و علمي کردن آن ها مي تواند بسياربا ارزش باشد.
دکتر گدازنده با اشاره به تغییر سبک زندگی، افزود: امروزه بیشتر جمعيت جامعه در محيط هاي بسته زندگي مي کنند که سبب آسيب هاي زيادي مي شود در حال حاضر بيماران زيادي از كمبود ويتامين D رنج می بردند که یکی از عوامل تغیير سبک زندگي است.
رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکی ورزشي در آسيب به دوپينگ و مکمل هاي غذايي اشاره كرد و گفت: حوزه پزشكي ورزش و حوزه هاي ديگر بايد به مصرف مكمل ها بيشتر توجه كنند زيرا هر هفته بيماراني كه به دليل استفاده از آن ها دچار آسيب شده اند به ما مراجعه مي كنند.

همچنین در این مراسم دکتر فرزاد گوهردهی رییس هیات پزشکی ورزشی مازندران گفت: فدراسیون پزشکي ورزشي حامي ورزشکار است، و ورزشكاران مي توانند با پرداخت مبلغ ۲۰ هزارتومان به صورت سالیانه از مزایا و خدمات بیمه ای فدراسيون استفاده کنند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی مازندران بيان کرد: در کشور ما حوزه پزشكي ورزشي تخصصي شده است و متخصصين اين رشته نقش موثري در موفقيت هاي ورزشكاران در سطح كشور دارند.
دکتر گوهردهی ادامه داد: در این همایش کارگاه های متنوع و کاربردي توسط اساتيد دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دانشکده تربيت بدني دانشگاه مازندران (بابلسر)، دانشگاه آزاد و مدرسين فدراسيون پزشکي ورزشي جهت دانشجويان گروه علوم ورزشي ،مربيان و ورزشكاران برگزار مي شود.
وی همچنین برگزاری کارگاه های آب درمانی، ماساژ، پيکرسنجي، گرم کردن فيفا ۱۱، بيومکانيك كفش ‘ كاربرد كفي و… را از ديگر كارگاه هاي اين كنگره عنوان كرد.