رضا کیان نژاد : شهروند می توانند قهرمان لیگ برتر فوتسال شود !

در گذشته ما بازیکنان بومی با سرمربیگری استاد نعمتی نتایج خوبی داشتیم.حتی در زمان استاد رعدی ما حتی در هفته ۱۴ و ۱۵ دوم جدول بودیم اگر دو سه بازیکن ملی به تیم ملحق میشدند قطعا ما قهرمان میشدیم اما نبود اسپانسر مالی موجب شد نتیجه می گیریم.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،به بهانه قهرمانی تیم ملی ایران در آسیا و همچنین بررسی وضعیت فوتسال مازندران به سراغ رضا کیان نژاد یکی از کارشناسان فوتسال مازندران رفتیم و در خصوص فوتسال با این مربی به گفتگویی پرداختیم که در ادامه ماحصل صحبت های خبرنگار ما با کیان نژاد را می خوانید :

 

مشکلات مالی دلیل اصلی افت کیفیت فنی تیم ها

رضا کیان نژاد کارشناس فوتسال در گفتگو با خبرنگار مازند اسپرت، در خصوص وضعیت فوتسال مازندران و کشور اظهار داشت :متاسفانه بحث مالی و عدم اسپانسر برای تیم ها باعث شده است که مسابقات فوتسال مازندران دچار افت شود و کیفیت لازم و فنی را نداشته باشد.

وی ادامه داد :اما برای تیم های قدیمی و ریشه دار استان با توجه به اسپانسرهای مالی و هزینه های بالای تیم داری، شاهد فروش امتیاز این تیم ها در استان هستیم.

کیان نژاد به منصرف شدن مدیران از تیم داری به دلیل مشکلات مالی اشاره کرد و افزود: هزینه های بالای تیم داری در مسابقات باعث شده است که مدیران تیم ها قید تیم داری را بزنند .تیم هایی چون حاج حسن -شاهد اسلام آباد -شیرینی سرای حسینی چالوس -یکی پس از دیگری از صحنه فوتسال استان محو می شدند.

اکثر تیم های خوب متاسفانه از صفحه فوتسال استان محو شدند !

این کارشناس در ادامه صحبت هایش بیان داشت :متاسفانه خروجی برای این مسابقات تعریف نشده است. علی رغم تغییرات و کارهای شایسته و خوبی که از سوی هیئت فوتبال به ویژه فوتسال استان صورت گرفته، سیاست های فوتسال کشور مزید بر علت شد تا دو سال گذشته دو تیم پایانی به مسابقات زیرگروه کشور اعزام می شدند، اما حال میبینیم که یک تیم به مسابقات اعزام شده که شرایط را برای تیم های کم درآمد سخت تر می کند.به طور مثال در غرب مازندران در زمان های دور تیم های مشهور تنکابنی در لیگ  رتبه خوبی میاوردند. شیرینی سرای حسینی چالوس، در لیگ دو کشور بود اما حالا یاد و خاطره این تیم ها باقی مانده است.در شرق مازندران تیم خوب شهروند گلوگاه با آن بازیکنان با اخلاق و با تعصبش متاسفانه از صفحه فوتسال استان محو شدند.

وی افزود : خوشبختانه امسال نماینده شایسته ایی را در سطح لیگ دو کشور به همراه تیم خوب شهروند سورک داریم که این نوید روزهای خوب فوتسال برای منطقه است .تیم های خوب مانند:چوب فروشی آمل که جایشان را به تیم سفید مهمان آمل دادند.تیم خوب و بااخلاق مرزن آباد در غرب استان باعث شکوفائی هر چه بیشتر فوتسال در این مناطق بوده است .جا دارد همه عوامل دست به دست هم دهند تا این تیم ها باعث ارتقای سطح فوتسال در استان باشند.

چرا استان فوتسال خیز در فوتسال کشور تنها یک نماینده در تیم ملی باید داشته باشد !؟

کیان نژاد در خصوص عدم حضور بازیکنان مازندرانی در تیم ملی گفت :به اعتقاد بنده ما از نظر بازیکن دچار فقر شدیدی در منطقه هستیم وقتی به لیست تیم المپیک و تیم ملی بزرگسالان نگاه می اندازیم ، از این استان فوتسال خیز قدیمی در فوتسال کشور تنها یک نماینده داریم این خود گواه به عرض بنده است.

تیم ملی ایران کار بزرگی کرده است

وی در خصوص قهرمانی تیم ملی در آسیا اظهار داشت : از این که تیم فوتسال ایران دوباره توانست قهرمان شود کار بزرگی کرد اما باید دید می توانیم دوباره در جهان به رتبه خوبی برسیم و روی سکو بایستیم؟ به اعتقاد بنده تیم های آسیایی ضعیف هستند جز دو تیم که آن ها جلوی ما واقعا حالت دفاعی و تدافعی فوتسال می کنند.

کیان نژاد با بیان این موضوع که ایران حالا حالاها قهرمان آسیاست، بیان کرد :ما باید در سطح جهان دوباره حماسه ساز باشیم آنوقت آن رتبه سومی اتفاقی نبوده است. باید خیلی کار کنیم بازی های دوستانه زیادی داشته باشیم آن هم با تیم های بزرگ به صورت رفت و برگشت.

این کارشناس مهم ترین فاکتور موفقیت فوتسال ایران را رفاقت و همدلی و عدم حاشیه عنوان کرد و افزود: حتی ستاره های تیم که تعدادشان زیاد بود به یک بلوغ فکری و حرفه ای رسیدند و منیت درتیم به چشم نمیخورد.قبول کادر فنی از سوی بازیکنان، مدیریت خوب کادر فنی،عوامل بیرونی، داشتن لیگ پویا در کشور (لیگ برتر و لیگ یک )، برنامه ریزی صحیح فوتسال از طرف فدراسیون، برگزاری کلاس های توجیهی و لول بندی مربیان در طول سال و برگزاری بازی های تدارکاتی خوب و با کیفیت (هرچند که امسال برای تیم ملی کم بوده است) عوامل موفقیت تیم ملی بوده است.

امسال مسابقات لیگ برتر در سطح پائینی بوده است

رضا کیان نژاد در خصوص بازی های لیگ برتر فوتسال کشور در این فصل اظهار داشت :وقتی فاصله تیم ها را از هم در جدول میبینیم خیلی راحت می شود کارشناسی کرد .

وی ادامه داد : از نظر کیفی و کمی مسابقات امسال در سطح پائین بوده است. متاسفانه مشکلات اقتصادی و عدم پخش زنده فوتسال در تلویزیون ، روی کار آمدن مدیران سیاسی که بحث مالی و هزینه بالای تیم داری از همه پررنگ تر می باشد همه این موارد تاثیر گذار بوده است.

کیان نژاد بیان داشت :چند فصل گذشته مسابقات در هفته پایانی نتیجه قهرمانی مشخص میشد اما حالا از قبل می شود پیش بینی کرد که کدام تیم قرمان می شود.

این کارشناس در خصوص تیم های حاضر در لیگ اظهار داشت :جز سه تیم، بقیه تیم ها نوسان زیادی داشتند . گاهی عالی و گاهی خیلی بد.تیم قهرمان هزینه زیادی را انجام داد و قهرمان شد.

شهروند ساری همیشه موجب تحسین

رضا کیان نژاد مربی اسبق شهروند در خصوص شرایط این تیم در این فصل از رقابت ها اظهار داشت: شهروند ساری با مدیریت خوب دکتر نجاریان و طرفدارانش همیشه موجب تحسین تیم ها و فدراسیون فوتسال است.به این دلیل تیم شهروند از قدیمی ترین تیم ایران در فوتسال است.

وی ادامه داد:شهروند ساری طرقداران پرشور و زیادی داردکه هیچ جای ایران چنین طرفدارانی ندارد.

وی در خصوص کادر فنی جوان شهروند در این فصل گفت :از این که به مربیان جوان اعتماد کردند باید به انتخاب آنها احترام گذاشت.در هر صورت این تیم فراز و نشیب زیادی داشت، شروع خوب اما پایان بد! بنده چون اشراف کاملی به تیم نداشتم نمی توانم نظر بدهم فقط می توانم از سوی نتیجه کارشناسی کنم.

ساروی ها می توانند قهرمان لیگ برتر فوتسال شوند !

کیان نژاد در پاسخ به این سوال که آیا می شود نماینده مازندران به قهرمانی در لیگ برتر بیاندیشد، اینگونه پاسخ داد : بله چرا که نه !؟ در گذشته ما بازیکنان بومی با سرمربیگری استاد نعمتی نتایج خوبی داشتیم.حتی در زمان استاد رعدی ما حتی در هفته ۱۴ و ۱۵ دوم جدول بودیم اگر دو سه بازیکن ملی به تیم ملحق میشدند قطعا ما قهرمان میشدیم اما نبود اسپانسر مالی موجب شد نتیجه می گیریم.

وی افزود : برای قهرمانی عرض کردم خیلی از عوامل باید در کنار هم باشند و خیلی شرایط باید به وجود بیاید تا یک تیم قهرمان شود .

کارکردن با تیم شهروند برای هر مربی سخت است

کیان نژاد کار کردن در شهروند ساری را سخت عنوان کرد و افزود : این تیم طرفداران پرشوری دارد که هیچ جای ایران نیست. طرفدارانی که فوتسال را می فهمند و حتی خودشان هم تجربه بازی کردن فوتسال را دارند .پس انتظارات از این تیم بالاست وقتی تماشاچی نباشد بازی کردن لذتی ندارد و باید قدر این طرفداران را دانست که همیشه در همه جا حامی تیم شهروند هستند.بنده به عنوان عضو کوچک تیم از همه طرفداران کمال تشکر را دارم که همه جا به ما لطف دارند.

فوتسال در راه پایه پیشرفت

این کارشناس فوتسال مازندران در خصوص وضعیت فوتسال پایه اظهار داشت : فوتسال در راه پایه پیشرفت کرده بعضی از استان ها حمایت می کنند و کار می کنند .

وی ادامه داد :آمدن فوتسال به المپیک واقعا خبر خوشحال کننده ای بود.ما می توانیم با یک مدیریت صحیح و برنامه ریزی درست قطعا اگر سرمایه گذاری شود نتیجه بگیریم .با وجود تیم المپیک انگیزه بازیکنان در سطح کشور بیشتر شده است.

کیان نژاد توجه باشگاه شهروند به فوتسال پایه را ستودنی خواند و بیان داشت: مدیر عامل تیم شهروند ساری اعتقاد زیادی به تیم های پایه دارد و تیم های پایه شهروند در این چند سال نتایج قابل قبولی بدست آورده اند.به کارگماردن مربیان جوان و بادانش و بااخلاق در تیم های پایه باعث شده شهروند از قطب های فوتسال پایه باشد.

وی افزود :متاسفانه امسال علی رغم شایستگی های زیادی که این تیم داشت رتبه چهارم را کسب کرد .بنده چون از نزدیک شاهد مسابقات بودم به نظرم اولین عامل افت بدنی بازیکنان بود که آن هم دلیل دارد .۸-۹ نفر از تیم در تیم بزرگسالان بودند و در طول یک فصل بازیکنان دچار تمرین زدگی و افت بدنی شدند.دلیل دوم غرور کاذب بازیکنان بود وقتی ۹ نفر از تیم در لیگ برتر هستند وقتی به سطح پائین تر می آیند، بازیکنان دچار غرور می شوند .سومین عامل فشار بار روانی روی این بازیکنان بود البته به حق بود.وقتی شما از این تیم امید ۸-۹ نفر را در لیگ برتر بزرگسالان دارید باید اعتماد کنید .پس پیش بینی کردن نتایج با این بازیکنان کار سختی نیست اما متاسفانه در عمل شاهد عکس قضیه بودیم که تیم تا آخرین روز مسابقات نتوانست برگردد.

شاهد از بین رفتن فوتسال استان خواهیم بود !

رضا کیان نژاد مشکلات مالی تیم ها را نگران کننده عنوان کرد و اظهار داشت: اگر مشکلات اقتصادی تیم ها حل نشود و اسپانسر های مالی به فوتسال استان تزریق نشوند متاسفانه شاهد از بین رفتن فوتسال استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در مازندران به دلیل نداشتن کارخانه جات صنعتی و عدم تیم داری ادارات فوتسال استان دچار چالش شدیدی شده است.در بحث کشوری هم فوتسال باید مستقل باشد تشکیلاتش و برنامه ریزی هایش و مدیریت فوتسال باید توسط اهالی فوتسال اداره شود.وجود مدرسین نخبه جهانی برای آموزش مربیان کشور باید به وجود بیاید.داشتن تیم های ملی الف و ب در همه رده های سنی باید الزامی باشد.داشتن لیگی پویا و با کیفیت فنی بالا و همچنین پخش زنده مسابقات باعث شکوفایی هر چه بیشتر فوتسال خواهد شد .