پایتخت واقعی کشتی ایران کجاست؛ ساری یا جویبار !؟

بسیاری از رجال سیاسی اجتماعی اقتصادی مذهبی ورزشی همواره این سوأل را در افکار عمومی مطرح می کردند که جایگاه کشتی ساری و جویبار در تاریخ کشتی مازندران و ایران …

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،بسیاری از رجال سیاسی اجتماعی اقتصادی مذهبی ورزشی همواره این سوأل را در افکار عمومی مطرح می کردند که جایگاه کشتی ساری و جویبار در تاریخ کشتی مازندران و ایران کجاست و کدام شهر از قداست تاریخچه کهن در کسب افتخارات ورزشی کشورمان بهره مند می باشد .

 آیا ساروی ها سوابق زیاد و قدیمی در کشتی جهان دارند یا جویباری ها ، شایسته دیدم با زبان آمار از جایگاه سوابق افتخارات قهرمانان افتخارآفرین مربیان پیشکسوتان داوران کشتی دو شهر گزارشی ارائه دهم تا اثبات شود پایتخت واقعی کشتی کشور کجاست سلاطین کشتی دو شهر چه جایگاهی در تاریخ کشتی آسیا و جهان و المپیک داشته اند . در زمانیکه هنوز جویبار در کشتی سالن و تشک و فعالیتی نداشت غیر از کشتی لوچو در مراسم ها فعالیت مرتبطی را در این رشته ورزشی جویبار نمی دیدیم ساری در سنگین وزن کشتی آزاد قهرمانی کشور توسط پرویز غربی به مقام اول رسید

 

ملاک و معیار ارزش فنی کشتی گیران جهان کسب مدال المپیک می باشد ساروی ها در سال ۱۹۹۸ در المپیک سئول توسط عسگری محمدیان صاحب مدال نقره شده اند و جویباری ها بعد از ۱۴ سال در المپیک لندن صاحب مدال مشترک برنز المپیک شدند .

 

ساروی ها تنها شهری هستند که در مازندران در سه المپیک جداگانه سه مدال المپیک صید نمودند این کارنامه که شهری در مازندران در سه المپیک سه مدال کسب کند وجود ندارد المپیک سئول و بارسلون و پکن عسگری محمدیان و سید مراد محمدی و جالب اینکه در المپیک سئول و پکن فقط و فقط ساروی ها برای کشتی ایران صاحب مدال شده بودند و هیچ یک از کشتی گیران کشورمان در آن المپیک مدال صید نکرده بود در حالی که جویباری ها در دو المپیک لندن و برزیل صاحب سه مدال شده اند .

 

 

ساروی ها تنها شهری هستند که در دو المپیک به عنوان مربی کشتی نماینده داشته اند و هیچ شهری در مازندران در المپیک مربی اعزام نکرده بود ساروی ها در سال ۱۹۸۵ قهرمان کشتی جهان توسط مجید ترکان صاحب مدال نقره کشتی آزاد بزرگسالان جهان شده بود اما جویباری ها بعد از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ در تهران توسط مهدی حاجی زاده صاحب مدال طلا شده بودند .

 

ساروی ها در بازی های آسیایی سال ۱۹۸۶ توسط عسگری محمدیان و مجید ترکان صاحب مدال طلای بازی های آسیایی شده بودند در همان سال یعقوب نجفی از جویبار نتوانست صاحب مدال طلا شود فراموش نکنیم سبحان روحی در بازی های آسیایی تهران مدال نقره گرفته بود اما طلای قهرمانی بازی های آسیایی را ساروی ها از سال ۱۹۸۶ صید کردند .

 

ساروی ها در سال ۱۹۸۲ در مسابقات قهرمانی کشتی بازی های آسیایی دهلی صاحب دو مدال نقره توسط عسگری محمدیان و محمد حسین دباغی شده بودند که از جویبار هیچ کشتی گیری حضور نداشت .

 

 

در مسابقات قهرمانی کشتی آزاد گوانگ جو چین تک مدال طلای ایران را سید مراد محمدی صید کرد این مدال طلای دنیا بود که ساروی ها صید کردند ؛ ساروی ها در سال ۱۹۹۰ در توکیو ژاپن صاحب مدال طلای قهرمان کشتی آزاد جهان شده بودند که جویباری ها بعد از ۱۲ سال در تهران صاحب مدال طلا شدند .

 

ساروی ها تنها شهری در ایران بودند که در سال ۱۹۸۲ دو ملی پوش در کشتی بازی های آسیایی داشتند بنابراین قداست جایگاه کشتی گیران ساروی نسبت به کشتی گیران جویباری به رشته تحریر درآمد و براحتی می توان ارزیابی لازم و مقایسه را صورت داد.

 

اما جایگاه داوران از شهر جویبار هیچ داوری به درجه بین المللی در جهان کشتی کسب نکرده است یعنی جویباری ها داور بین المللی کشتی ندارند اما ساروی ها اولین رئیسه کمیته داوران کشتی ایران بعد از انقلاب استاد حبیب اله الطافی ، اسداله رضایی اگرچه بهشهری است اما سالیان سال در ساری زندگی می کنند عباس بابازاده / محمد ربیع پور / سید مهدی موسوی / عقیقی / محمد نژاد / عبداله افشار / نعمت اولادزاد / موسی بابایی / محمد علی احمدی از ساروی داوران بین المللی کشتی در جهان صاحب نام هستند.

 

 

اما در بحث جایگاه مربیان ساروی در کشتی ایران و بین المللی و آسیایی و جهانی در المپیک تنها دو مربی از مازندران سابقه حضور دارند اسماعیل دنسگرکی و حسین کریمی ؛ در مسابقات قهرمانی کشتی جهان از ساری مجید ترکان قهرمان جهان در روسیه ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ تهران عسگری محمدیان ۲۰۰۵ مجارستان / اسماعیل دنگسرکی در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در دانمارک و روسیه / میرعمادیان در ۲۰۱۵ در ترکیه حسین کریمی در مسابقات جهانی آمریکا اما از جویبار آیت و عزیز واگذاری – محمود اسماعیل پور / حسین نقیبی به عنوان مربیان تیم ملی حضور داشتند و جویباری ها ۴ مربی و ساروی ها ۵ مربی در تیم ملی داشتند .

 

سابقه میزبانی مسابقات قهرمانی کشتی بزرگسالان کشور جویبار حتی یک مورد نداریم ساروی ها سه دوره و در مسابقات قهرمانی کشور چندین دوره قبل و بعد از انقلاب میزبانی داشته اند ؛ جویباری ها سابقه میزبانی مسابقات قهرمانی جام جهانی کشتی که در تقویم فدراسیون کشتی وجود دارد هیچگونه سابقه ای ندارند اما ساروی ها اولین شهری در ایران بودند که بعد از تهران میزبان مسابقات جام جهانی کشتی آنهم با موفقیت کامل آن را برگزار کردند و میزبانی موفق ساروی ها در چندین دوره مسابقات بین المللی نیز تصدیقی دیگر بر این مدعاست.

 

در کشتی پهلوانی ایران ، جویباری ها هیچ کشتی گیری ندارند اما سابقه کسب بازوبند پهلوانی ایران را داشته اند اما ساروی ها توسط پهلوان شاهرخ صداقت زاده صاحب بازوبند پهلوانی کشور و مهرنوش شاهرخی در جوانان و بزرگسالان قهرمان و پهلوان کشور شدند ؛ جویباری ها هیچ مربی ای که سابقه مربیگری تیم های ملی کشورهای مختلف جهان را داشته باشند ، ندارند اما ساروی ها توسط محمد حسین دباغی / مجید ترکان / سید مراد محمدی و عسگری محمدیان سوابق مربیگری تیم های مختلف کشتی جهان را دارند .

 

 

ساروی ها مدرس فدراسیون جهانی کشتی به نام مجید ترکان را دارند اما جویباری ها از این توفیق بی نصیبند ؛ ساروی ها در شورای فنی تیم ملی کشتی ایران عضوی به نام عسگری محمدیان نایب قهرمان جهان و المپیک دارند اما جویباری ها هیچ نماینده ای ندارند .

 

جویباری ها در هیأت رئیسه فدراسیون کشتی ایران نماینده نداشته اند اما از ساری نقی کلانتری / اصغر ثمربخش / مرحوم سلیم بهرامی / احمد حسین زادگان و محمد شعبانی تجربه این مسئولیت را داشته اند .

 

جویباری ها در طول تاریخ ایران به عنوان مدیر تیم ملی و سرمربی تیم ملی نداشته اند اما ساروی ها مجید ترکان و سید محمدی را داشته اند ؛ ساروی ها چندین رئیس هیأت کشتی استان همچون نقی کلانتری / علی اصغر یوسف نژاد / محمد شعبانی / دکتر حقانی / اصغرثمربخش را داشته اند اما این مهم برای جویباری ها محقق نشده است . آن زمانیکه در ساری سالن سه هزار نفری سید رسول حسینی احداث شد در جویبار تمرینات کشتی در انبار یک کارخانه شالیکوبی برگزار می شد .

 

اولین مازندرانی که مسئولیت هیأت کشتی تهران را قبول کرد و با اکثریت آرای تهرانی ها رئیس هیأت کشتی پایتخت شد نقی کلانتری از ساری بود .اولین مازندرانی که سرپرست تیم ملی برای حضور در مسابقات بین المللی و آسیایی معرفی شد مرحوم محمد شعبانی / اصغر ثمربخش و نقی کلانتری هر سه تن از ساری بودند و اولین سرمربی تیم ملی نونهالان کشور مجید ترکان از مرکز مازندران بوده است .

 

ساروی ها با عسگری محمدیان هم در مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی و هم در کشتی آزاد بزرگسالان جهان نماینده داشتند در حالیکه جویبار هیچ شرکت کننده ای در مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی بزرگسالان جهان نداشته است .

 

ساروی ها در مسابقات قهرمانی کشتی قهرمانی سوپر قهرمانان جهان صاحب دو مدال طلا توسط مجید ترکان و عسگری محمدیان شده بود و این موفقیت در حالی رقم خورد که هیچ شهری در مازندران نتوانست صاحب چنین موفقیتی شود .

کمربند جنگجوترین ، مبارزترین و شجاعترین کشتی گیر جهان تنها متعلق به دکتر ترکان از ساری بود و هیچ کشتی گیری از مازندران به چنین جایگاهی دست نیافته بود در مسابقات قهرمانی کشتی باشگاههای کشور ساروی ها با برق مازندران / پیام ساری / بهمن ساری / آسانسورسازان / عسگری محمدیان / ستارگان و گاز بیشترین حضور ار در قهرمانی لیگ کشتی کشور داشته اند .

 

در مسابقات قهرمانی کشتی باشگاههای جهان در روسیه تنها یک تیم از مازندران سابقه داشت آنهم ستارگان ساری البته در جویبار که به صورت آزمایشی این مسابقات برگزار شد ساروی ها هم تیم داشتند .

 

 

ساروی ها اولین شهری بودند که در مازندران سابقه میزبانی مسابقات قهرمانی کشتی جام بین المللی تختی را چندین بار برگزار کردند .

 

رافائل مارتینتی رئیس سابق فدراسیون جهان کشتی در بازدید از اماکن کشتی مازندران فقط و فقط سالن های کشتی ساری و تماشای مسابقات جام جهانی در ساری مهمان ویژه بود .

 

سیدمحمد شجری اولین مربی مازندران از ساری برای تیم ملی کشتی کارگران ایران رحیم تبریزی اولین مربی مازندرانی از ساری به عنوان مربی تیم ملی فرزندان شاهد بود.

 

علی دومیرکلایی اولین مربی تیم ملی کشتی ساحلی ایران از مازندران برای ساری بود و اولین قهرمانی مسابقات جام حذفی کشتی باشگاههای کشور برای تیم بهمن ساری بود در حالیکه جویبار تیمی در این مسابقات نداشت .

 

ساروی ها قهرمان اولین دوره مسابقات قهرمانی کشتی ساحلی ایران شد و جویبار سوابقی در این مسابقات ندارند ؛ ساروی ها اولین هایی در مازندران بودند که در مسابقات قهرمانی ارتش های جهان توسط محمد حسین دباغی / محمد علی یعقوب زاده و قربان سعادت زاده صاحب مدال طلا شده اند و جالب اینکه قربان سعادت زاده اولین مازندرانی بود که به عضویت تیم ملی کشتی فرنگی ایران درآمد. ساری در قبل از انقلاب چندین بار توسط سبحان خانیانپور در فرنگی بزرگسالان روی سکوی قهرمانی رفت که حتی در مازندران ما کشتی گیر و قهرمان کشتی فرنگی نداشتیم .

 

قابل توجه است اولین مازندرانی که در مسابقات قهرمانی جام بین المللی کشتی فرنگی صاحب مدال شده بود و قربان سعادت زاده از ساری بود که در ترکیه و در جام یاشاردغو  و مسابقات بین المللی ۲۲ بهمن صاحب مدال طلا شد .

 

ساروی ها تنها شهری بودند که در مسابقات جام کشتی پایتخت در رژیم گذشته نماینده داشتند آنهم پهلوان عبدالحمید باقری بود که با جهان پهلوان غلامرضا تختی کشتی گرفت در حالیکه هیچ مازندرانی با تختی در کشتی پهلوانی پایتخت مبارزه نکرده بود .

 

 

جویبار تنها یک امتیاز مثبت نسبت به ساری دارد آنهم مدال طلای المپیک است که سارویها دو نقره و یک برنز دارند .

 

از نظر داشتن مربیان بین المللی / سالن کشتی / داوران بین المللی و باشگاهها ساری رکوردار استان مازندران است اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگونه توجهی به کشتی ساری نشده است .

 

با توجه به مواردی که اعلام شد آمار ارائه شده تنها برای مقایسه بین عملکرد کشتی دو شهر ساری و جویبار است و چگونه می شود هادی عامل گزارشگر احساساتی و در این مورد بی اطلاع رسانه ملی هرلحظه که در رسانه ملی حاضر می شود .

 

بنابراین در بین مازندرانی ، بسیاری از قهرمانان بزرگ و نام آور کشتی ایران ، آسیا و جهان و المپیک از ساری بوده اند  با صراحت با این آمار اعلام داشت که جایگاه کشتی ساری به مراتب رفیع تر از جویبار است و افتخارات کسب شده را نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد هرچند جویبار در سال های اخیر موفقیت های خوبی کسب کرده و تعاملات بسیاری بین مربیان کشتی دو شهر و قهرمانان وجود دارد .

 

لازم به ذکر است بیان مطلب فوق دلیلی بر تعصب به شهر ساری و قهرمانانش نیست زیرا برای ما همه قهرمانان ایران چون ساروی های عزیز و دوست داشتنی و باعث افتخار ما و جامعه ورزشی هستند و حتی قهرمانان عزیز جویباری که در سال های اخیر توانسته اند مدال های ارزشمندی برای ورزش و کشتی کشور و مازندران به دست آورند باعث افزایش غرور و مباهات ورزشی مازندران گشته و ساروی ها نیز از این موضوع خرسند هستند اما بحث ریشه و سابقه و عنوان پایتختی کشتی که به اسم جویبار عنوان می شود جفایی آشکار در حق کشتی ساری است و مختصر گزارش ارائه شده سندی عینی از ادعای این گزارش است .

 

شعبان وفایی نژاد کارشناس کشتی مازندران