علی اکبر دهقانی :حمایت مالی مثل قالب یخ تا به رامسر برسد آب می شود !

تاراهاشمی – مازند اسپرت (مازند ورزش):به راستی واژه محلات و یا ورزش محلات ( کوچه پس کوچه های قدیمی ) در جامعه ورزش ما چه نقشی می تواند داشته باشد؟ در حدود دو دهه قبل برای ورزشهای محلی در زمین خاکی به طور خودجوش مهیا میشد و جنب و جوش کودکان و بزرگان در کوچه […]

تاراهاشمی – مازند اسپرت (مازند ورزش):به راستی واژه محلات و یا ورزش محلات ( کوچه پس کوچه های قدیمی ) در جامعه ورزش ما چه نقشی می تواند داشته باشد؟
در حدود دو دهه قبل برای ورزشهای محلی در زمین خاکی به طور خودجوش مهیا میشد و جنب و جوش کودکان و بزرگان در کوچه پس کوچه های واقعی به دور از خیالات مصنوعی رنگ و بوی انرژی بخشی را به همراه داشت.
شاید امروزه دولتی شدن ورزش و دخالت های سازمان تربیت بدنی دلیل محکمی بر دور شدن از هیاهوی محلات نباشد و یا اینکه وجود ساختمان سازی ها با شدت بسیار بالا و دور شدن از شکل ورزش محلات و روی آوردن به زندگی ماشینی  جوشش و جریان اثربخش فقر حرکتی را روز به روز و نسل به نسل شدیدتر نماینگر می سازد.
برای رسیدن به جایگاه واقعی ورزش محلات که حتی در بیشتر روستاها از آن بی بهره ایم ،خبرنگار غرب استان مازندران(تارا هاشمی ) با نگاه  باور پذیری پیشکسوتان عرصه ورزش اینبار جرقه ایده تفکر خود را به سمت و سوی مصاحبه با پیشکسوت فوتبالی سوق داد.
علی اکبر دهقانی پیشکسوت و مرد فوتبال مازندران با صدای دلنشین وکلام رسا خود از دردهایی لب به سخن وا نمود که خبرنگار شهرستان سانسور خبری خود را با کسب اجازه به کار گرفت.

لطفآخودتان را معرفی کنید:
علی اکبر دهقانی  متولد سال ۱۳۲۴ درتهران(شمرون)با مقطع تحصیلی دیپلم می باشم .
در سن ۲۳ سالگی بعلت وضعیت زندگی و کسب درآمد برای ماموریت وکار در دارائی به شهرستان رامسرعازم شدم و با تائید معاون وزیر دارایی بعنوان مامور شب در محل کار خود در شهرستان پذیرفته شدم.
پدر همسر رئیس اتحادیه دارائی در رامسر،رئیس و مدیرعامل  باشگاه منجستر یونایتد انگلیس بود که به علت جو فوتبال در محیط کاررامسر و با توجه به علاقمندی من به این رشته دراین  شهرستان ماندگار شدم.
قبل از ورود به حوزه کار در تیم ملی جوانان  بانک ملی  ودهیم تاج ..افسر بازی می کردم و بعد از ورود به رامسر تیم فوتبال  کازان (اسم روسی دریای مازندران)  و همچنین مجوز تیم والیبال وشنا را از تربیت بدنی سابق گرفتم.
و در ادامه تیم فوتبال کازان را با حضور شش بازیکن خارجی از انگلیس که بعنوان تنها تیم در ایران بازیکن خارجی رایدک می کشید راه اندازی کردم که بعنوان تیم قوی موفق شدیم که چند دوره  قهرمان مسابقات  گیلان ومازندران و گیل و اینکه سکوی اول در مسابقات کشوری رادر سال ۵۲ از آن خود نمائیم.
هواداری رئیس اتحادیه دارائی و مدیرعامل فوتبال منچستر به تیم کازان تا جایی بود که استادیوم  فوتبال را در زمین کاج (زینبیه فعلی) آماده و مهیا نمود و حین و بعد ازمسابقات امکانات خوبی ارائه میشد.
طرح افکار شما در خصوص دریافت مدرک مربیگری بین المللی و تیم داری در شهرستان رامسر به چه صورتی بود؟
بعد از مدیریت تیم کازان در رامسر تصمیم به گذراندن دوره مربیگری با مدرک کل بین المللی فیفا درجه یک از کشورهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا، پاریس ،رم و ..نمودم که در یک کلاس شش ماهه قبل انقلاب با حضور ۸۰کشور دنیا ، بعنوان تنها نماینده ایران در این دوره از کلاس حضور داشتم  که ضمن اخذ مدرک عنوان هشتم جوانان و نوجوانان  مدرک فوق را دریافت نمودم.
دردهه ۵۸ بعد از انقلاب و اینکه جدای دعوت من و خانواده ام جهت اقامت در انگلیس به ایران بازگشتم و تیم اکباتان را در سال ۵۸و۵۹ با همراهی آقایان داوود برقی ،هادی علیزاده ، عنایت حیات بخش ابراهیم درجانی  و یاری …راه اندازی نمودم.در ابتدا هزینه تیم داری برایمان مهیا نبود و برای سرپا موندن تیم  با خرید مرغ و گوشت از تعاونی و همکاری بسیار خوب همسر بنده که حقیقتآ کنار تیم بودند و اینکه بعنوان یک همراه غذای تیم ،کلیه لباس هایبازیکنان  را شستشو می کرد که جای تقدیر دارد.

جناب استاد دهقان آیا بازیکنان فوتبال نسل اول و سوم ما رویه اخلاقی نزدیکی دارئد؟
بعد از اخذ مدرک مربیگری بین المللی بعنوان اولین مربی در ایران و رامسر با این مدرک تیم داری را ادامه دادم و اینکه جدای تیم رامسر مربی و سرمربی تیم های چابکسر و لاهیجان و …و اینکه تیم بسیار خوب اکتباتان  را در رزومه ورزشی فوتبالی خود با کسب عناوین قهرمانی ،جام برگ زیتون طلایی،و…با بازیکنان خوش اخلاق فوتبالی دهه اول دریافت نمودم.
استاد خاطره فوتبالی بدی دارید ؟
خاطرات خوب و بد در فوتبال زیاد تجربه کردیم … اما یک خاطره بد و پایان کار من در فوتبال این بود که ……..تیم آتیه سازان حافظ رامسر از من دعوت کرد که کنار تیم باشم  که اتفاقی یک روز بعد تمرین روزانه  از زمین امام رضا (ع) بر می گشتم که چند بازیکن از دور منو صدا کردند که اکبر آقا بفرما قلیون ! برگشتم  دیدم  بازیکنان تیمی که امروز باهاشون تمرین داشتم مشغول به اینکار هستند  اینقدر این صحنه روی روحیه من اثر منفی گذاشت که دیگر بعد اون روز سر تمرین حاضر نشدم و آن تیم هم به دلیل وضعیت مالی کار خود را به پایان رساند…

جالبه ما در دوران خودمون اگر به فرض مثال تو دستمون سیگار بود و مربی خودمان را می دیدیم تو طوری سیگار رو در دستتمون خاموش می کردیم که مربی متوجه نشه  ولی الان در این دهه متاسفانه به راحتی خیلی حرفها  و بی احترامی ها عنوان میشه و اصلا  احترام در ورزش فراموش شد .
با توجه به سابقه بیماری آیا هنوز فوتبال را دنبال می کنید ؟
فوتبال یکی از رشته های هست که علاقه زیادی به آن دارم و هنوز هم فوتبال را از قاب تلویزیون در منزل دنبال می کنم و معمولا  هر چند وقت کتاب های جدید فوتبال را فیفا برام میفرستند و تا جایی که از دستم بربیاد قانون به روز را در اختیار مربی های فعلی قرار می دهم کما اینکه  این کار همچنان صورت می گیرد.
در چه رشته هایی فعالیت داشتید ؟
جدای فوتبال در رشته هایی همچون کوهنوردی ،دو میدانی و دوچرخه سواری فعالیت داشتم و اینکه تمامی کوه های ایران را فتح نمودم ، قهرمان آموزشگاه های دو ومیدانی در ۴۰۰،۸۰۰،۱۵۰۰ شدم  و بعد از چند سال دوچرخه سواری به تیم ملی جوانان راه یافتم ولی بیشترین علاقه ام فوتبال بود .
نوع نگاه شما به ورزش محلات چگونه است ؟
دو چیز زندگی در ایران و دنیا رو عوض کرد یکی بحث آپارتمان نشینی و دوم تلفن دستی (موبایل) می باشد که سرنوشت خیلی ها این موضوع عوض کرد ،برداشت غلطی که از تلفن و خانه نشینی هایی که دردسر آفرین شده است.
در دوران گذشته برای دیدن افراد می بایست زمان برای رفتن به منزل فرد مشخص میشد ولی الان با یک تماس با کشور آمریکا می شود صحبت کرد که امروزه این دو مسئله مهم آسایش ،آرامش ،تنبلی،اعتیاد ،بی احترامی و خیلی موارد دیگر را با خود یدک میکشد.
در خود فوتبال هم ببینیم بیش از ۹۰درصد تماشاچیان تماشاچی نیستن و حتی لیدر مسابقات از روند بازی در بیشتر مواقع بی اطلاع و اینکه پشت به بازی فقط شعار می دهد این موضوع به والیبال و دیگر رشته ها  متاسفانه سرایت نموده است.

استاد دهقان برخی از بازی های ورزش محلات را نام ببرید ؟
بازی هایی همچون یه پی دو پی (پریدن بر روی یکدیگر )، گل کوچک با جوراب ،یه قل دو قل ،الک  دولک  ،خرس وسط  ،هفت سنگ  که برخی بازها در خود ورزش زمان تمرین به کار گرفته می شد اما امروزه به بازی محلات و کوچه به کوچه خاکی که در زمان ما هیاهوی خوشی و خاطرات خوبی را به همراه داشت به سمت و سوی سکوت در آپارتمان و تبلت و گوشی و.. سوق داده شد که متاسفانه می توان گفت وزن بچه های بعد انقلاب بعلت تحرک کم و رویه نامناسب ماشینی افزایش پیدا کرده و چاق می باشند.
حتی دید و بازدیدها وعیدهای قبل عید و قاشق زنی و.. بازی های کودکانه  کوچه های خاکی ( توپ های لاکی و چهل تیکه و..)دهه اول نسل ما با نسل فعلی بسیار بسیار متفاوت می باشد و بیشتر خاطره ها فراموش  متاسفانه شدند.
نگاه حمایتی مسئولین را چطور بازبینی می نمائید ؟
مسئولین باید بیشتر به ورزش بها بدهند و اینکه یک نسل خوب (نسل اول)از بین رفتند، نسل دوم  به سمت و سوی اعتیاد بیشتر سوق داده شدند و با توجه به اینکه نسل سوم از گذشته بی خبر است و چرایی های این نسل را باید با ورزش پر کرد .
استعدادهای ورزشی را باید با حمایت ،جدی گرفت و در مقابل رشد احترام و حرمت به مربی ، داور ، هیات و.. ( حرمت شاگردی  – معلمی )مورد اهمیت ویژه قرار گیرد.
در محیط کوچک نمی شود زیاد ایراد گرفت ولی به طور کلی در رامسر شرکت آنچنانی وجود ندارد  ولی  کاش مسئولین چاره ای  به جهت جذب برخی سرمایه گذاران  داشتند که به راحت می توان با حمایت اسپانسرهای خوب ورزش رامسر را به بالا کشید چه در فوتبال ، والیبال و ….
ما تیم و بازیکنان خوبی در ورزش داشتیم اما به دلیل عدم حمایت همه چیز کمرنگ شد که ان شاالله فرماندار ، امام جمعه و دیگر مسئولین بالا دست ورزشی نگاه حمایتی خود را به کار گیرند.
در یک نگاه از نگاه حمایتی (پول)می توان گفت که به استان یه قالب یخ میرسد  و تا این قالب به رامسر برسد فقط خیسی آن می ماند که می شد ورزش الان..!  
صحبت با جوانان …
متاسفانه  احترام بزرگی  کوچکی  جوانان به عناوین مختلف از بین رفته  و بچه های امروز موبایل و تلویزیون جایگزن پدر و مادر ..نمودند و اینکه  در این دوره  خیلی بزرگی کنید  فقط به بچه خودت برسی اما بغل دستی کاری متاسفانه نمی شود …
تقاضای حفظ حرمت و احترام  درهرعرصه ای برای این نسل جوان دارم که مواظب آینده خودشان باشند …
و اما بهروان ؟
آقای بهروان رئیس هیات فوتبال مازندران یک زمانی بازیکن خوب فوتبال بود  و اطلاعات فوتبالی ایشان بالاست و ایکاش آقای تاج با بررسی های بهتری تصمیم گیری می نمود و ایشان از پست مسئولیتی در سازمان بر نمی داشت.

عکس: هلر شمسی