در ستاد نظارت بر سلامت باشگاه ها و اماکن ورزشی چه گذشت !؟

ستاد نظارت بر سلامت باشگاه ها و اماکن ورزشی به میزبانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران برگزار شد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،ستاد نظارت بر سلامت باشگاه ها و اماکن ورزشی با حضور عالیشان معاون اداره کل، دلیری رئیس هیات کبدی، گوهردهی رئیس هیات پزشکی ورزشی و سایر اعضا به میزبانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران برگزار شد.

سرپرست معاونت توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در این جلسه اظهار داشت : نظارت‌ها بر اماکن ورزشی مازندران باید تشدید شود.

عالیشان ادامه داد: طرح بازرسی به منظور افزایش خدمات کیفی و کمی باشگاه‌ها و همچنین ایجاد رقابت در بین مدیران باشگاه ها به مرحله اجرا در می‌آید.

وی افزود :توجه به استانداردهای ایمنی و حفاظتی لازمه هر باشگاه و مجموعه‌ای بوده و عدم توجه به چنین قابلیت‌هایی باعث بروز حوادث و اتفاقات ناگواری خواهد شد که از روح ورزش و هدف والای آن جداست.

عالیشان یادآور شد: هیچ مجموعه‌ای نباید خارج از نظارت متولیان اداره‌کل ورزش و جوانان به فعالیت بپردازد تا تفاوت‌های بارزی در بین مجموعه‌های قاعده‌مند و غیرپایبند به ضوابط اعلامی وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران تصریح کرد: محیط‌های ورزشی شرایط خاص خود را داشته و خانواده‌ها، ورزشکاران و عموم جامعه انتظارات ویژه‌ای از مربیان و مدیران باشگاه‌ها دارند.

دکتر گوهردهی رئیس هیات پزشکی ورزشی استان مازندران در این نشست اظهار داشت : یکی از رسالت های هیات پزشکی ورزشی نظارت بر باشگاه ها است. ما در سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ مورد بازدید و بازرسی از باشگاه های سطح استان را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به منابع مالی محدودی که در این حوزه اختصاص پیدا می کند، پس از گذراندن دوره های آموزشی  دوستان را  برای نظارت صحبح بر باشگاه ها  آمادشان می کنیم.

این مسئول با بیان اینکه جمع کل بازرسی هایی که با همکاری اداره کل صورت گرفته ۵۰ مورد بازرسی بوده است، افزود : بنده به شخصه خیلی از این نوع بازرسی ها راضی نیستم. به نظر من بازرسی ها بازرسی کیفی نیست. باید به سمت کیفی شدن بازرسی ها و نظارت ها قدم برداریم که این امر با صبر و حوصله صورت خواهد پذیرفت.

گوهردهی ادامه داد : ماحصل این صبر تامین سلامت و حفظ ارتقای سلامت ورزشکاران ما می شود. ما این آمادگی را داریم که تیم های بازرسی مشترک با هیات های مختلف تشکیل دهیم .

این مسئول گفت : در برنامه های آموزشی ما تمام توان و تلاشمان را می کنیم که برنامه های آموزشی را در جای جای استان انجام دهیم.

عباد دلیری رئیس هیات کبدی استان مازندران نیز در این نشست اظهار داشت :کاهش بخش عمده آسیب‌های اجتماعی با پرداخت بیشتر به ورزش امکان‌پذیر خواهد شد و در هر مقطعی که محوریت فعالیت‌ها مرتبط با بکارگیری جوانان در محیط‌های شاداب ورزشی باشد، میانگین مصرف دخانیات و بزهکاری‌ها نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

وی بر ضرورت بهره مندی از مربیان مزین به صفات ارزش های اخلاقی و آموزش دیده تاکید کرد و یادآور شد: تاثیرگذاری مربیان ورزشی در بسیاری از مواقع بیشتر از والدین و معلمان آموزشی بوده و جذابیت‌هایی که در ورزش وجود دارد، در کمتر جایی می‌توان یافت.

این مسئول بر اهمیت نظارت هیات پزشکی ورزشی استان با هماهنگی ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی بر باشگاه ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه یکی از معضلات موجود در برخی باشگاه ها استفاده از مکمل های غیرمجاز ورزشی است که باید با جدیت از آن جلوگیری شود.

دلیری یادآور شد: رضایت از والدین در محیط‌های ورزشی یا برگزاری اردوهای مختلف برطرف کننده مسئولیت مربیان یا باشگاه مربوطه نخواهد بود و باید در تمامی شرایط بر رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها تاکید ویژه‌ای شود.