آنچه که باید راجب ورزش شطرنج بدانید!

شطرنج فعالیت مغزی پیچیده‌ای است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری بالا دارد و انجام ورزش شطرنج فواید مغزی زیادی به همراه دارد. شطرنج به بازی پادشاهان معروف است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)واژه شطرنج تلفظ فارسی چاتورانگا است؛
کلمه ای که در زبان سانسکریت برای نامگذاری این بازی به کار برده می‌شود، جایی که معمولا از آن به عنوان نخستین زادگاه این بازی یاد می‌گردد. اگر چه بازی‌های مشابهی در کره، چین، ژاپن و تایلند رواج داشته است اما شطرنج امروزی به این بازی هندی برمی‌گردد که در دوره ساسانیان وارد ایران شد و آن‌گاه در کشورهای اسلامی، اروپا و روسیه تکامل پیدا کرده است.
برخی شطرنج را یک سرگرمی می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را ورزشی رزمی و ذهنی محسوب می‌کنند. موفقیت در این ورزش بیش از هر چیز به توان تحلیل و فهم انتزاعی ذهن وابسته است. شطرنج فعالیت مغزی پیچیده‌ای است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری بالا دارد و انجام ورزش شطرنج فواید مغزی زیادی به همراه دارد. شطرنج به بازی
پادشاهان معروف است.
در این ورزش مغز به کار گرفته می‌شود تا حرکات حریف برای حمله پیش‌بینی شود. هر چقدر که مطالعات بیشتری درباره مغز انجام می‌شود، مشخص می‌گردد که شطرنج ابزاری برای
تقویت توانایی‌های مغزی است. ۱۰ فایده اصلی شطرنج به شرح زیر هستند:
۱- IQ را افزایش می‌دهد
همیشه تصور می‌شد که شطرنج برای کسانی که قوه تعقل بهتر و IQ بالاتری دارند استفاده می‌شود؛ با این حال درباره شطرنج مسئله مرغ و تخم‌مرغ مطرح است.
۲- از آلزایمر جلوگیری می‌کند
از آن جایی که مغز مانند یک ماهیچه عمل می‌کند، نیاز به ورزش دادن دارد. مطالعات منتشر شده در مجله‌ پزشکی انگلیسی نشان داده افرادی که بالای ۷۵ سال سن دارند، اگر شطرنج بازی کنند و فعالیت‌های مغزی از این دست داشته باشند، کمتر مشکل
اختلال حواس پیدا می‌کنند.
۳- هر دو طرف مغز را پرورش می‌دهد
در مطالعات محققان آلمانی مشخص شده است افرادی که شطرنج بازی می‌کنند، هر دو نیم کره مغز را پرورش می‌دهند.
۴- خلاقیت را افزایش می‌دهد
از آنجایی که نیم کره راست مغز مربوط به خلاقیت می‌شود، انجام شطرنج خلاقیت را نیز افزایش می‌دهد. شطرنج‌ بازی کردن ابتکار را افزایش می‌دهد
۵- حافظه را افزایش می‌دهد
برای خوب شطرنج بازی کردن نیاز به حافظه خوب داریم زیرا باید حرکات حریف را به خاطر بسپاریم و در حرکات بعد آن‌ها را به یاد بیاوریم. در مطالعات انجام شده به مدت ۲ سال مشخص شد دانش‌آموزانی که به طور مرتب شطرنج بازی می‌کنند، حافظه و توانایی سازماندهی بیشتری دارند.
۶- توانایی حل مسئله را افزایش می‌دهد
بازی شطرنج مانند پازلی بزرگ است که نیاز به حل دارد. مطالعاتی بر روی ۴۵۰ دانش‌آموز سطح پنجم انجام و به سه گروه تقسیم شدند.
۷- توانایی خواندن را افزایش می‌دهد
در مطالعات انجام شده بر روی ۵۳ دانش‌آموز مشخص شد افرادی که شطرنج بازی می‌کنند، توانایی خواندن بهتری دارند.
۸- تمرکز را افزایش می‌دهد
تمرکز عمیق در شطرنج باعث پیشرفت نتایج بازیکنان می‌شود. اگر در حین مسابقه حتی چند ثانیه حواس فرد پرت شود، می‌تواند بر نتیجه بازی تاثیر‌گذار باشد. با توجه به این که شطرنج نیاز زیادی به تمرکز دارد؛ توانایی تمرکز افرادی را نیز بیشتر می‌کند.
۹- رشد و نمو سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد
سلول‌های عصبی به شکل درخت هستند و سیگنال‌های عصبی را منتقل می‌کنند. هرچقدر سلول‌های عصبی بیشتر باشند، سیگنال‌های بیشتری جابه‌جا می‌شوند. انجام فعالیت‌های پیچیده مغزی هم‌چون شطرنج رشد سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد.
۱۰ – قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را افزایش می‌دهد
شطرنج باعث گسترش پوسته جلوی مغز می‌شود، این قسمت مربوط به برنامه‌ریزی، قضاوت و کنترل است. گسترش این قسمت از مغز باعث انجام تصمیم‌گیری‌ها بهتر در شرایط پیچیده می‌شود.