سید رسول حسینی را بیشتر بشناسید

بیست و شش اردیبهشت ماه سالگرد وفات پهلوان نامی مرکز استان مازندران یعنی سید رسول حسینی است

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،اردیبهشت ماه همواره در طول تاریخ شهرستان ساری یادآور درگذشت ابر مرد اخلاق و ادب ورزشی این شهر یعنی جهان پهلوان سید رسول حسینی است.
برای بسیاری نام ” سیدرسول حسینی” نام یک سالن ورزشی پرطرفدار و شناخته شده در ساری است. مرکز استان مازندران دارای این سالن ورزشی قدیمی و شناخته شده است که بیشتر مسابقات ملی و بین المللی در آن برگزار می شود. اما همه می دانند که سید رسول حسینی یک ورزشکار با اخلاق و شناخته شده در ورزش کشور بود اما اجل مهلتش نداد.

در مسیر محور ساری به قائم شهر، تنها یک تابلوی رنگ و رو رفته مزین به نام این ورزشکار است که به شهروندان می گوید این قهرمان ملی در این روستا به دنیا آمده است. هنوز برای معرفی و شناخت بزرگان و قهرمانان ورزش مازندران اندر خم یک کوچه‌ایم؛ سید رسول حسینی نیز از این دست ورزشکاران است.

سید رسول حسینی متولد ۵ دی ۱۳۳۶ روستای پاشاکلا ساری، کشتی‌گیر مازندرانی است و به گفته نزدیکان و بستگانش از همان دوران طفولیت روحیه ای پهلوان منشانه داشت و عاشق ورزش کشتی بود و به همین دلیل سالن ورزشی شهرستان ساری به نام وی نامگذاری شده است.

او که در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۱۹۸۱ در پاکستان مدال طلا، در سال ۱۹۷۹ در کشور هندوستان مدال نقره گرفت و در مسابقات جهانی ۱۹۸۱ اسکوپیه یوگسلاوی سابق عنوان چهارم برابر برنز کنونی را کسب کرد، در یک حادثه ناباورانه در هنگام بازی فوتبال  در سال ۱۳۶۱جان به جان آفرین تسلیم کرد ولی به واسطه شایستگی هایش و رعایت اصول پهلوانی به شدت محبوب بود.

جهان پهلوان حسینی چند سال قهرمان کشتی جوانان کشور در پیکارهای جهانی جوانان جهان در آمریکا نایب قهرمان شد ؛ در مسابقات قهرمانی آسیا چند بار قهرمان و نایب قهرمان شده است ؛ پدیده لیگ برتر کشتی باشگاههای کشور در زمان خودش نفر چهارم مسابقات قهرمانی کشتی آزاد بزرگسالان جهان / چند بار نفر اول کشور و عضو ثابت تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران از نظر ادب و اخلاق به عنوان نماد ارزش های پهلوانی و از خوشنام ترین قهرمانان عصر خود بود ؛ بعد از شهادت غلامرضا تختی ، سید رسول حسینی اولین ورزشکاری بود که لقب جهان پهلوانی را به خود اختصاص داده بود .

برپایه این گزارش جهان پهلوان سید رسول حسینی عضو باشگاه ویشتاسب و هلال احمر بوده است ؛ وی سالیان سال زیر نظر سید علی اکبر پیرزاده و حیبی الله الطافی به آموزش کشتی پرداخت و شگرد مخصوص او در کشتی هایش زیر گیری و سرزیربغل با زیرگیری بارانداز و سگگ دوبل بوده است ؛ از حریفان جهان پهلوان در دوران خود می توانیم به یحیی مردانی / کوهستانی / جواد بلاغی / محمد علی یعقوب زاده / داریوش ریزوندی / علی عبدلی / علی صاحب بود و در جام های مختلف بین المللی از جمله دان کلف بلغارستان / لایپزیک آلمان و قهرمانی جهان و آسیا شرکت کرده است .

روحش شاد و یادش گرامی باد.