بهره برداری از مزایای ورزش همگانی مستلزم نهادینه شدن آن در بین عموم مردم

در کشور ما ورزش همگانی در سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را تحت عنوان ورزش محلات آغاز نمود که بعدها به تشکیلات بزرگ‌تری تحت عنوان فدراسیون ورزشهای همگانی تبدیل شد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،کمال نادری امیری گفت: “ورزش همگانی” یا sport for all پرداختن عموم مردم به فعالیت بدنی در زمانی کوتاه و با در نظر گرفتن شرایط و امکانات موجود با کمترین هزینه می باشد.

در کشور ما ورزش همگانی در سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را تحت عنوان ورزش محلات آغاز نمود که بعدها به تشکیلات بزرگ‌تری تحت عنوان فدراسیون ورزشهای همگانی تبدیل شد.

این مقوله در جامعه یک عامل اساسی در تامین سلامتی، کیفیت، شادابی زندگی می‌باشد و شعار اصلی ورزش همگانی؛ “ورزش برای همه بوده” این بدین معنی است که هر فرد با هر شرایط می‌تواند ورزش کند.

فدراسیون ورزش های همگانی بر پایه این شعار به کمک تشکیلات مرتبط بستر فعالیت های اساسی همگانی را فراهم می‌کند از جمله؛ فعالیت های پایه ای در ورزش همگانی پیاده روی، دوچرخه سواری، دو میدانی، گاها کوهنوردی های تفننی، ورزشهای پارکی بوده است.

بهره برداری از مزایای ورزش همگانی مستلزم نهادینه شدن آن در بین عموم مردم است.

گفتنی است از عوامل تعیین کننده در این بخش می‌توان به فاکتورهای زیر اشاره کرد:
۱- بستر سازی و ایجاد امکانات مناسب
۲- ایجاد انگیزه توسط کارشناسان و رسانه
۳- فرهنگ سازی برای اینکه در زندگی امروز ورزش و فعالیت بدنی جزو ملزومات است.

متاسفانه در جامعه ما بعد پررنگ ورزش؛ بعد “قهرمانی” بوده که حواشی مرتبط با آن از جمله ثروت، شهرت، اعتبار درون جامعه را در برمیگیرد و اینها دلایل عدم توجه کافی به ورزش همگانی بوده، فلذا در صورتی که به ظاهر این دو مقوله در یک راستا در حرکت هستند اما در باطن هدفهای متفاوتی دارند.

ورزش همگانی مناسب تمامی افراد است و انجام آن برای عموم به سادگی امکان پذیر است؛ آسیب و خطری برای شخص ندارد، هزینه انجام آن ناچیز است، اجرای جمعی آن شادی آور و مفرح است، همه این فعالیت ها در قالب گروه‌های ورزشی بومی محلی، گردشگری قابل اجراست.

خوشبختانه چند سالی است که بستر سازی ورزش در پارک ها تحت عنوان ورزش صبحگاهی در شهرهای بزرگ بنا نهاده شده و در نتیجه هر قدر در جامعه سطح کیفی ورزش همگانی بالاتر باشد؛ بیماری کمتر؛ افسرده های خانه نشین کمتر؛ سطح سلامتی بالاتر؛ سطح شادابی بالاتر؛ روابط اجتماعی و جمعی سالم بهتر برای تمام سنین شکل گرفته و مسلما یکی از بهترین پایه گذاری ها در خانواده جهت تربیت فرزندانی در جرگه قهرمانی می باشد.

ناگفته نماند سرمایه گذاری در این بخش بازخورد وسیعی در جامعه به بار می آورد، مثلا؛ تا حدودی هزینه های مربوط به دارو و درمان را کاهش می‌دهد، اعتیاد و سرگرمی های ناسالم را تا حدودی کنترل می‌کند که در نهایت منتج به سلامت جسمی و روانی جامعه می‌ شود که در سایه آن جامعه به سمت پیشرفت سوق می‌گیرد.

زندگی ماشینی و مدرن امروز در شهرها نیازمند توجه بیشتری به ورزش می‌باشد؛ سازمان ورزش و جوانان به کمک شهرداری ها امکانات زیر ساختی وسیعی را می‌ تواند در اختیار عموم مردم از جمله پارک های ورزش، پیست دوچرخه، پیست پیاده روی، دریاچه های کم عمق برای قایقرانی، باشگاهای روباز عمومی قرار دهند.

شایان ذکر است در کنار احداث چنین مکان هایی صدا و سیما از طریق تلویزیون که در بین عموم مردم بیشترین قدرت نفوذ را دارد وظیفه تبلیغ و ترویج فرهنگ ورزش عمومی بر عهده می‌گیرد.

مطالعات و آمارها نشان می‌دهد با توجه به نیاز رو به افزایش این روزها به ورزش سودجویان این حوزه رو به افزایش هستند، به عنوان مثال: مربی های کم دانش، باشگاه های غیراستاندارد، فضای مجازی مسموم، فروش مکمل های غیر قانونی تنها کمی از تخلفات این حوزه است؛ لذا می‌توان از طریق مقدار کمی مطالعه یا مشاوره با کارشناسان ماهر ورزشی بدون اینکه در خطر جانی و مالی قرار بگیریم و در یکی از رشته های ورزش همگانی فعالیت کنیم.

گفتنی است یک تحقیق آماری در داخل کشور نشان می‌دهد که مهمترین انگیزه حضور در ورزشهای همگانی و تفریحی بهبود سلامتی ‌و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها می‌باشد که دولت همه ساله برنامه های ثابتی را نظیر پیاده روی خانوادگی، روز بدون ماشین، روز دوچرخه سواری و انواع فعالیت های این چنینی را جهت اهمیت به این موضوع اجرا می‌کند.

منتها نتیجه گیری در این حوزه نیازمند شرایط اقتصادی با ثبات در بین مردم و همچنین شناخت اهمیت موضوع از طرف مردم و رسیدگی مستمر و سرمایه گذاری هدفمند مراجع مرتبط بوده تا بتوان در چشم اندازی نه چندان دور، جامعه ورزشکار و ورزش دوست با سلامت جسم و روان داشته باشیم و به تبع آن فرزندانی سالم و شاداب و ورزشی تربیت و تحویل جامعه دهیم.