جت اسکی هایی که در سواحل بذر مرگ می پاشند ؛ویراژ هـای دلهـره آفریـن

طی چند وقت اخیر بارها برخورد جت اسکی و قایق‌های تفریحی به سر و صورت شناگران در سواحل مازندران حوادث دلهره آوری را رقم زده است. این رخدادها گاهی آنقدر شدید بوده که فرد مصدوم را به آغوش مرگ فرستاده است.   به گزارش مازند اسپرت ؛ مصدومیت زن ۵۳ ساله درساحل دریای محمود آباد […]

1421طی چند وقت اخیر بارها برخورد جت اسکی و قایق‌های تفریحی به سر و صورت شناگران در سواحل مازندران حوادث دلهره آوری را رقم زده است. این رخدادها گاهی آنقدر شدید بوده که فرد مصدوم را به آغوش مرگ فرستاده است.

 

به گزارش مازند اسپرت ؛ مصدومیت زن ۵۳ ساله درساحل دریای محمود آباد یکی از حوادث برخود جت اسکی است. این حادثه چهارم مردادماه امسال هنگامی رخ داد که این زنبرای شنا به سواحل شمال آمده بود. این زن که اهل تهران بود در منطقه سیاهرودسر، دریای سوم محمودآباد در حال شنا بود که در اثر برخورد جت اسکی با وی از ناحیه کتف سمت راست دچار آسیب شد.
هر چند که این زن  به کمک امداد گران اورژانس ۱۱۵ معلم کلا محمود آباد به بیمارستان شهدا محمود آباد منتقل شده و از مرگ جست.

در حادثه ای دیگرکه ۹ مرداد ماه امسال رخ داد مرد ۳۱ ساله ای بعد از برخورد جت اسکی به سرش دچار جراحات شدید شد. او هم به بیمارستان انتقال داده شد و با تلاش تیم های پزشکی به زندگی بازگشت.

در حادثه مشابه دیگری که در منطقه تله کابین رامسر رخ داد نیز دو جت اسکی در حال ویراژ بودند که کنترل وسیله نقلیه خود را از دست دادندو با برخورد وحشتانکی به داخل آب افتادند. این دو نیز نجات یافتند هرچند که جراحات شدیدی را باید تا مدت طولانی تحمل کنند.   اما همیشه مصدومان این گونه حوادث همانند این افراد خوش شانس نیستند.گاهی برخوردها آخرین ورق دفتر زندگی آنان را رقم می زند.برخوردی که برای همیشه آنان را به سینه قبرستان می فرستد.

مرگ دانشجوی جوان شناگر در آب های ساحلی مازندران از جمله این رخداد های تلخ بود. او آمده بود تا تفریخ نشاط آوری را تجربه کند. آمده بود تا خاطره ای زیبا را با خود به شهرش سوغات ببرد اما در بازگشتی جانسوز  خانواده اش سیاه پوش او شدند. اویی که در حادثه رخ داده کمترین تقصیر را داشت.

وقوع چنین اتفاقاتی باعث شده تا ضرورت توچه جدی تر به ایمنی چنین وسایل تفریحی در سواحل احساس شود. استان مازندران ۳۳۸ کیلومتر از سواحل دریای خزر را در اختیار دارد و وزارت کشور در یک اقدام بی سابقه امسال اعتبارات خوبی برای ساماندهی طرح های دریا در ۱۶ شهرستان ساحلی این استان اختصاص داده است و ۹۲ نقطه از سواحل استان برای اجرای طرح سالمسازی در نظر گرفته شده است .
قایق موتوری و پدالوسالها وسیله حمل و تفریح مسافران و گردشگران بر روی دریا همواره بوده و چندی است که با فعال شدن باشگاههای جت اسکی ، استفاده از این تفریح هیجان انگیز در سواحل دریای مازندران اوج گرفته است.
جت اسکی قایق های موتوری تند رو کوچک است و یکی از هیجان انگیز ترین و مفرح ترین شناورهای آبی است و به خوبی در میان مردم جا باز کرده است اما استفاده از این وسیله تفریحی در نزدیکی خط ساحل و در اوج حضور مردم همیشه حوادث متعددی را رقم زده است. رییس انجمن جت اسکی مازندران  طی گفت و گویی با خبرنگار ایرنا به فعالیت حدود ۴۸ باشگاه دارای مجوز جت اسکی در استان وجود دارند.
براساس کمیسیون ماده پنج وزارت ورزش و جوانان، داشتن چهار دستگاه جت اسکی بعنوان یکی از فاکتورهای فعالیت هریک از باشگاه های دارای مجوز است و گذراندن دوره آموزش رانندگی جت اسکی زیر نظر انجمن جت اسکی کشور و اخذ گواهینامه یکی از قوانین وزارت ورزش و جوانان برای رانندگان این وسیله است. حجت الله قدمی به اختلاف نظرسال های قبل مبنی بر دریافت گواهینامه رانندگی از اداره کل ورزش وجوانان و هم از اداره کل بنادر و کشتیرانی استان برای رانندگان جت اسکی باشگاه ها اشاره کرد و افزود : رانندگان جت اسکی مازندران غالبا دارای گواهینامه هر دو نهاد مذکور و از تبحر خوبی در رانندگی برخوردار هستند . وی به ملزم بودن تمامی باشگاه های جت اسکی به اعمال قوانین مبنی بر بیمه نامه شخص ثالث جت اسکی و بیمه مسوولیت مدنی سرنشینان و رانندگان جت اسکی از سوی این باشگاه ها ، ادامه داد : خوشبختانه باشگاه های جت اسکی مازندران این قوانین را به منظور ایمنی رانندگان و سرنشینان رعایت می کنند . قدمی به حوادث برخورد شناگران با جت اسکی در سواحل مازندران به عنوان معضل رانندگان و صاحبان باشگاه های جت اسکی استان نام برد و افزود : محل فعالیت جت اسکی ها مشخص است و غالبا جت اسکی ، قایق های موتوری و پدالو در مناطق ممنوعه و خارج از طرح دریا فعالیت می کنند و برخورد شناگران با جت اسکی غالبا در همین مناطق صورت می گیردو این در صورتی است که شناگران نباید در این محدوده‌ها شنا کنند . وی گفت: جت اسکی وسیله تند رویی است که در حین حرکت در صورت وجود مانع کنترل آن از دست راننده نیز خارج می شود و قادربه این کار نخواهد بود. رییس انجمن جت اسکی مازندران درخواست کرد تا شناگران با لحاظ کردن مسائل ایمنی و شنا در مناطق طرح دریا نسبت به حفظ جان خود و نیز فعالیت رانندگان جت اسکی همت بکنند .
وی یکی دیگر از معضلات پیش روی فعالیت باشگاه های جت اسکی را تردد جت اسکی صاحبان ویلاهای حاشیه دریا برشمرد و ادامه داد : صاحبان شخصی جت اسکی با دریافت حق تردد از سوی دریابانی، بعنوان ارگان مسوول در اعطای مجوز تردد دریا، بدون گذراندن دوره های آموزشی اقدام به رانندگی جت اسکی می کنند.
وی خاطرنشان کرد : متاسفانه آمار دقیقی از تعداد جت اسکی های شخصی موجود در آبهای دریای مازندران وجود ندارد تا نسبت به راهنمایی آنان برای آموزش رانندگی اقدام شود.
رییس انجمن جت اسکی مازندران نظارت بیشتر برروند شنای افراد در داخل طرح دریا را خواستار شد و ادامه داد: همچنین نظارت بیشتر بر فعالیت جت اسکی های شخصی می تواند در کنترل حوادث اینچنینی تاثیرگذار باشد.
به گفته کارشناسان در یک جمع بندی به نظر می رسد ساماندهی تجهیزات تفریحی و نیز مشخص کردن حوزه فعالیت قایق ها و جت اسکی ها در سواحل در بیرون از محدوده شنا مردم می تواند بخش عمده ای از این حوادث ناخواسته را کاهش دهد تا مردم یک روز تعطیلات را با خاطره خوش سپری کنند .