ایران قهرمان رقابتهای آسیایی در آستانا قزاقستان شد + تصاویر

با درخشش مازندرانی ها در روز پایانی، برای نخستین بار تیم های ملی کاراته ایران به مقام قهرمانی در چهار رده سنی پیکارهای قهرمانی اسیا دست یافت.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،در مسابقات قهرمانی آسیا که با حضور ۶۶۰ ورزشکار از ۲۷ کشور بمدت چهار روز در آستانا قزاقستان برگزار شد، تیم‌های ملی کاراته کشورمان برای خلق این موفقیت بزرگ به ۲۰ طلا، ۱۲ نقره و ۱۰ برنز دست یافت. ژاپن با ۱۶ طلا، ۸ نقره و ۱۴ برنز دوم شد و تيم قزاقستان ميزبان بازيها با ۸ طلا، ۶نقره و ۱۳ برنز در مكان سوم ايستاد.
تيم هاي عربستان با ۵ طلا، ۲نقره و ۱۰ برنز و اندونزي با يك طلا، ۴ نقره و ۷ برنز چهارم و پنجم شدند.

كوميته تيمي بانوان در فينال به مصاف تيم چين تايپه رفت و با نتيجه ۲ بر صفر به برتري رسيد.در اين مسابقه حميده عباسعلي با نتيجه ۲ بر صفر و فاطمه چالاكي با نتيجه ۳ بر ۲ به پيروزي رسيدند.

كوميته بانوان ابتدا تيم مالزي را ۲ بر يك شكست داد. در اين مبارزه، دلارام دوستي در حالي كه ۲ بر يك پيش بود هانسوكو شد. حميده عباسعلي با نتيجه ۲ بر صفر و فاطمه چالاكي با نتيجه ۴ بر صفر بر حريف ان خود پيروز شدند.

در دومين مبارزه مقابل تيم ويتنام پس از تساوي يك بر يك در امتياز شماري تكنيكي ۲ بر يك پيروز شد.در اين ديدار، دلارام دوستي به تساوي صفر بر صفر رسيد. حميده عباسعلي ۲ برصفر باخت و فطامه چالاكي با نتيجه ۶ بر صفر بر حريف غلبه كرد.

در ديدار سوم هم برابر تيم ژاپن قرار گرفت و با نتيجه ۲ بر يك پيروز شد. در اين ديدار رزيتا عليپور ۲ بر صفر برد. فاطمه چالاكي ۲ بر صفر نتيجه را واگذار كرد وحميده عباسعلي ۶ بر ۲ پيروز شد.

فاطمه چالاكي، رزيتا عليپور ، حميده عباسعلي ، دلارام دوستي اعضاي كوميته تيمي را تشکیل می دادند.

اما پیکارهای کاراته قهرمانی آسیا از سال ۲۰۱۱ بدین سو، در حالی برای چهارمین بار بصورت همزمان تمام رده های سنی برگزار می شود که در سه دوره قبلی، تیم‌ ژاپن موفق شده بود در رده بندی کلی مدالها قهرمانی را از آن خود کند و تیم ایران همواره در مکان دوم جدول رده بندی توزیع مدالها قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۱ که چین‌ میزبان کاراته کاهای نوجوان، جوان، امید و بزرگسال دو بخش مردان و زنان بود، ژاپن با ۱۴ طلا، ۷ نقره و ۱۰ برنز قهرمانی را از آن خود کرد.
ایران با ۱۱ طلا، ۷ نقره و ۹ برنز نایب قهرمان شد و چین میزبان با ۵ طلا، ۶ نقره و ۵ برنز به مقام سوم دست یافت.

در سال ۲۰۱۲ که پیکارهای آسیایی در تاشکند ازبکستان برگزار شد، ژاپنی ها باز هم قهرمان شدند؛ این بار با ۱۷ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز.
کاراته کاهای کشورمان برای تثبیت نایب قهرمانی شان صاحب ۱۱ طلا، ۷ نقره و ۱۶ برنز شدند.
قزاقستان هم با ۳ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز بجای چین، تیم سوم معرفی شد.

سال ۲۰۱۳ مسابقات قهرمانی اسیا با میزبانی امارات برگزار شد، جایی که ژاپن بار دیگر قهرمان شد. کاراته کاهای ژاپن در تاتامی دبی ۱۶ بار طلا گرفتند. ۷ بار نایب قهرمان شدند و ۵ بار هم روی سکوی سوم ایستادند. کاراته کاهای کشورمان اگرچه یک طلا بیشتر از دو دوره قبل گرفتند، اما باز هم نایب قهرمان شدند.
۱۲ طلا، ۹ نقره و ۱۱ برنز سهم بچه های ایران از مدال های توزیع شده از آسیایی امارات بود.
کویت با ۲ طلا، ۴ نقره و ۶ برنز تیم سوم آسیا معرفی شد.

بعد از وقفه ای یک دوره ای، بار دیگر کاراته آسیا شاهد همزمانی مبارزات چهار رده سنی است؛ پیکارهایی که شاید آخرین دوره آن بشکل فعلی باشد.

گفتنیست در پایان این رقابت ها فاطمه چالاكي ، رزيتا عليپور در كميته تيمي صاحب مدال طلا شدند،محمدرضا مرادي طلا گرفت و  در كاتا تيمي (آرزو لونجي- محدثه ناييجي- ستاره خاكپور) صاحب گردن آویز طلا شدند و همچنین مبينا كاوياني برنزی شد.همچنین عليزاده، محسنيان، چالاكي و عليپور در رقابت های انفرادي شکست خوردند.

رده بندي مدالها در پايان مسابقات اين دوره:
۱-ايران ۲۰ طلا- ۱۲ نقره- ۱۰ برنز
۲-ژاپن ۱۶ طلا- ۸ نقره- ۱۴ برنز
۳-قزاقستان ۸ طلا- ۶ نقره- ۱۳ برنز
۴-عربستان سعودي ۵ طلا- ۲ نقره-۱۰ برنز
۵-اندونزي ۱ طلا- ۴ نقره- ۷برنز
۶ چين تايپه ۱ طلا- ۳ نقره- ۶ برنز
۷- چين ۱ طلا- ۱ نقره- ۵ برنز
۸-اردن ۱ طلا- ۱ نقره- ۴ برنز
۹-مالزي ۵ نقره و ۹ برنز
۱۰-ازبكستان ۳ نقره- ۱۰ برنز
۱۱-قرقيزستان ۳ نقره- ۳ برنز
۱۲-هنگ كنگ ۲ نقره – ۲ برنز
۱۳- ويتنام ۱ نقره- ۶ برنز
۱۴- تايلند ۱ نقره- ۳ برنز
۱۵-تاجيكستان ۱نقره
۱۶-هند ۲ برنز
۱۷-ماكائو ۱ برنز