باخاطرات ورزش/خاطرات ورزشی شهرستان چالوس از زبان تقی محمدی نیا + گالری تصاویر قدیمی

اختصاصی مازند اسپرت: خبرنگار ما در غرب مازندران در ادامه گفت و گوهایش باپیشکسوتان قدیمی ورزش استان ، گفت وگویی را با تقی محمدی نیا پیشکسوت قدیمی فوتبال شهرستان چالوس انجام داده است. محمدی نیا در این گفتگوی خواندنی صحبت های جالبی را انجام داد و همچنین تصاویر خوبی را در اختیار خبرنگار ما قرار […]

20اختصاصی مازند اسپرت: خبرنگار ما در غرب مازندران در ادامه گفت و گوهایش باپیشکسوتان قدیمی ورزش استان ، گفت وگویی را با تقی محمدی نیا پیشکسوت قدیمی فوتبال شهرستان چالوس انجام داده است. محمدی نیا در این گفتگوی خواندنی صحبت های جالبی را انجام داد و همچنین تصاویر خوبی را در اختیار خبرنگار ما قرار داد .

 

شما را به خواندن این گفتگویی زیبا دعوت میکنیم :

مازند اسپرت :شما به عنوان یکی از قدیمی ترین فوتبالیست های شهرستان چالوس هستید ، برای ما بفرمایید که فوتبال را از چند سالگی و از چه تیمی آغاز کرده اید و در حال حاضر چند سال دارید؟  
درحال حاضر حدود ۷۰ سال سن دارم. از ۶ سالگی چون منزل ما نزدیک زمین فوتبال اصلی شهرچالوس بود به ورزش فوتبال گرایش پیدا کردم. البته غیر از ورزش فوتبال در رشته های ورزشی دیگری هم فعالیت داشته ام.

مازند اسپرت : چه رشته هایی ؟

رشته هایی مانند بسکتبال، والیبال و پینگ پنگ هم کار کرده ام. اما رشته اصلی من فوتبال بود.
من از سال ۱۳۳۳ فوتبال را آغاز کردم. درآن زمان حتی مربی فوتبال هم نداشتیم. اما عده ای ازپیشکسوتان کارخانه حریربافی به عنوان بزرگترهمراه تیم ما بودند. ومارا حمایت میکردند.فوتبال چالوس با کمک بانک ملی راه اندازی شد. و باشگاه بانک ملی چالوس فوتبال چالوس را راه اندازی کرد.

مازند اسپرت :در گذشته فوتبال شهرستان چالوس از چه جایگاهی برخوردار بود ؟
درآن زمان تیم بانک ملی چالوس تیم خیلی خوبی بود. تا سال ۵۲ ماهمیشه جزو فینالیست های استان مازندران بودیم( استان مازندرانی که تقسیم نشده بود )ما باتوجه به حضور رئیس شعبه بانک ملی آن زمان به نام آقای شریعتمداری که پدر این آقای شریعتمداری معروف بودند و زحمات این آقا توانستیم همیشه درسطوح بالا حضور پیدا کنیم. شریعتمداری کسی بود که فوتبال شهرستان چالوس را باشگاهی کرد.

بانک ملی در آن زمان کمک بسیار زیادی به فوتبال شهرستان چالوس کرد و بانک ملی فوتبال شهرستان چالوس را باشگاهی کرد وباشگاهی شدن باشگاه در چالوس را بانک ملی کلید زد. عده ای از بازرگانان قدیمی هم در گذشته همراه تیم  بانک ملی بودند.
سال ۵۱ به عنوان مربی – بازیکن به همراه تیم بانک ملی قهرمان استان شدیم. درسال ۵۳ فوتبال را کنار گذاشتم و بعد از آن مربی شدم.درآن زمان قهرمان گیلان و مازندران شدیم ( سه استان شمالی فعلی) و به مسابقات کشوری راه یافتیم.

مطلبی که فراموش کردم عنوان کنم این بود که درسال ۵۱ با رفتن آقای شریعتمداری از بانک ملی شعبه چالوس باشگاه بانک ملی منحل شد زیرا رئیس جدید شعبه بانک ملی فوتبالی نبود. از آن پس باشگاه بانک ملی چالوس تحت حمایت عده ای از بازرگانان قدیمی شهرستان چالوس قرار گرفت و به باشگاه بازرگانان چالوس تغییر نام داد.افرادی که در آن زمان از باشگاه بازرگانان حمایت میکردند عبارت بودند از آقایان رافیک ، اصغرزاده و حیدری.

مازند اسپرت :منظور شما از آقای حیدری احتمالا پدر آقایان بهمن و علی حیدری است؟
بله.  البته درآن زمان بهمن حیدری با ما فوتبال بازی میکرد. اما علی حیدری درآن زمان بچه بود.  علی حیدری در مصاحبه ای گفته که من را آقای سورتیچی فوتبالیست کرد!

ولی اولین کسی که درباشگاههای مازندران از علی حیدری استفاده کرد من بودم. درحالی که علی حیدری ۱۴-۱۵ سال بیشتر نداشت و ذخیره بود به عنوان بازیکن فیکس به او بازی دادم.

مازند اسپرت :شنیده شده در گذشته تیمهای بزرگی برای بازی باتیمهای چالوسی به این شهرستان می آمدند ، دراین مورد لطفا توضیح دهید :

بله. تیمهایی مانند پرسپولیس، تاج ( استقلال) قصر یخ و بانک ملی و بسیاری از تیمهای مطرح تهرانی باتمامی ستارگان خود به چالوس می آمدند و با ما ارتباطات خوبی هم داشتند.

مازند اسپرت :ماجرای تماشاگران پرتعداد زمان شما چیست؟ در دهه اخیر بیش از ۵۰۰ تماشاگر در ورزشگاه شهدای شهرستان چالوس دیده نشده اما در زمان شما چند هزار نفر برای تماشای بازیها به استادیوم می آمدند. آیا این موضوع صحت داره ؟ لطفا توضیح دهید :

الان هم ممکن است ما فوتبالیستهای خوبی داشته باشیم. ولی مردم مادرحال حاضرسلایق متفاوتی دارند. درزمان ماوقتی ماتمرین داشتیم هم استادیوم نیمه پر بودو درزمان مسابقات محلی جا برای نشستن وجود نداشت و استادیوم کاملا پرمیشد.

ما وقتی باتیم ملی تایلند در چالوس بازی داشتیم جایی برای نشستن وجود نداشت. استادیوم خیلی شلوغ بود وبااینکه ما بازی را یک برصفر ازتیم ملی تایلند باختیم اما بازی یک بازی زیبا ، خوب وتماشاگرپسند بود.

درحال حاضر هم مردم به فوتبال گرایش دارند اما ترجیه میدهندبرای تماشای فوتبال ازتلویزیون استفاده کنند. دلیل اصلی خالی بودن استادیومها در چالوس راکد شدن فوتبال است. واینکه مایک اسپانسر قوی در فوتبال چالوس  نداریم. در گذشته اگرتیم ماتیم شد به دلیل بانک ملی بود و به دلیل بازاری هایی که پشت سر تیم ما بودند.

آقای اصغرزاده زمانی که کفش فوتبال ۱۰۰ تومان وکفش آدیداس ۱۵۰ تومان بود ماهی ۵۰۰۰ تومان به تیم ما کمک میکرد. بنابراین بزرگترین مشکل فوتبال چالوس بحث اسپانسر است.

مازند اسپرت :مهمترین وهیجان انگیزترین دیداری که در آن بازی کرده اید ؟
دیدار باتیم نوشهردرسال ۴۹ که درآن دوگل زدم و پیروزهم شدیم.

مازند اسپرت :شیرین ترین خاطره ورزشی شما ؟
 خاطره شیرین ورزشی زیاد است اما شیرین ترین آن پیروزی مقابل تیم نوشهر درسال ۴۹ بود.  چرا که هم گل زدم هم برنده شدیم.

مازند اسپرت :بهترین دروازبان تاریخ چالوس چه کسی است ؟
 محمدی نامی بود. درزمانهای گذشته که اسم کوچکش را بخاطر نمی آورم. البته کیانی هم یکی ازبهترینهای تاریخ چالوس است.

مازند اسپرت :چرا تعدادی از پیشکسوتان قدیمی چالوس ازفوتبال دورشده اند؟
باید ازخودشون بپرسید. اما من ومسعود افتاده و بهمن حیدری ( تاهمین چندسال پیش) و  کارمیکردیم و درفوتبال حضور داشتیم و اکنون هم حضور داریم. اما بهمن حیدری به دلیل مسائلی ازماجدا شد و دیگر در کنار ما نیست.

مازند اسپرت :سخن پایانی ؟
آرزوی من این است که فوتبال چالوس ترقی کند. وبتوانیم برای این جوانها کار بکنیم. امیدوارم روز به روز بتوانیم ورزش را بیشتر گسترش دهیم تا ازآسیبهای اجتماعی کاسته شود. توان ماباید برسد که ورزش گسترش پیدا کند.

یکی از مشکلاتی که مادرگذشته داشتیم بحث بیمه ورزشی بود. برای بیمه ورزشی تنها ۱۵۰۰۰ تومان پول میدادیم…!! چون پدر باید ورزشکار آسیب دیده را مداوا کند. اما امسال شنیدم که با بیمارستانی قرارداد بسته اند تامشکل مداوای ورزشکار بابیمه ورزشی حل شود.
در پایان آرزوی موفقیت دارم برای همه رشته های ورزشی خصوصا فوتبال.

در ادامه گالری تصاویر قدیمی آقای تقی محمدی نیا پیشکسوت قدیمی فوتبال شهرستان چالوس را مشاهده میکنید

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

21

22

24

25

26